130 km/u, rijd jij het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij 130?

Ja, ik rijd 130
699 (77%)
Nee, ik rijd langzamer omdat het niet duidelijk is waar je 130 mag rijden
28 (3%)
Nee, ik rijd langzamer vanwege het brandstofverbruik
129 (14%)
Nee, ik rijd netjes met het overige verkeer mee
44 (4%)

Totaal aantal stemmen: 900

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:21

Of ik altijd 130 rij? Uhmm... Is het een schande als ik eerlijk beken nog nooit 130 te hebben gereden?

Ik rij het liefst 100-105 op de snelweg, blijf keurig aan de rechterkant. Als ik dan toch een vrachtwagen in moet halen, wacht ik wel even tot de snelle haasjes voorbij zijn en haal ik met ongeveer 110-115 in. En waarom ik geen 130 rij? Het rijdt gewoon niet relaxt in mijn Corsaatje en daarnaast verdubbelt het brandstofverbruik bijna. Dat vind ik nou niet echt nodig.

De snelle, stoere Bokkers zullen zich ongetwijfeld ergeren aan mijn rijstijl. Andersom erger ik me aan mensen die roekeloos 130 rijden over de linkerbaan en ook bij snelheidsbeperkingen door bijvoorbeeld wegwerkzaamheden het liefste nog steeds 130 rijden. Daarbij zijn de snelheidsverschillen met vrachtwagens groter dan wanneer je gewoon rustig rijdt. Dus ik weet eigenlijk niet wat gevaarlijker is.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:22

bliver schreef:
vrachtwagens mogen maar tachtig trouwens. Maar die gaan wel naar rechts als het kan en mogen vaak in de spits niet inhalen. Ik heb daar eerlijk gezegd minder last van dan van die gewone auto's

Maar halen vaak ~87km/u.

Vrachtwagens zelf zijn niet zozeer een probleem, maar vaak wel hoe automobilisten met vrachtwagens omgaan; zich laten opsluiten en dan bruut erachter vandaan willen zonder snelheid op te bouwen (dus met 90km/u naar links knallen of het nu uitkomt of niet).
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 03-09-14 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:23

Er is idd geen minimum snelheid meer. De wet zegt "zolang u het overige verkeer maar niet hindert of in gevaar brengt".

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:23

Ik heb gestemd rijd langzamer dan 130 omdat niet duidelijk is wat je waar mag rijden. Maar er zijn nig twee andere redenen. Ik kom zelden op de snelweg en dan is het altijd een 120 weg en geen 130 weg. En mijn auto vind harder dan 120 niet zo fijn. Is een ouder klein automaatje dan boven de 120 heel veel motorherrie begint te maken en met 130 bijna aan de topsnelheid zit. Waarom je auto martelen als je niet veel eerder op de plaats van bestemming bent en het veel onzuiniger is ook nog.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:24

F_Orumster schreef:
bliver schreef:
vrachtwagens mogen maar tachtig trouwens. Maar die gaan wel naar rechts als het kan en mogen vaak in de spits niet inhalen. Ik heb daar eerlijk gezegd minder last van dan van die gewone auto's

Maar halen vaak ~87km/u.

Vrachtwagens zelf zijn niet zozeer een probleem, maar vaak wel hoe automobilisten met vrachtwagens omgaan; zich laten opsluiten en dan bruut erachter vandaan willen zonder snelheid op te bouwen (dus met 90km/u naar links knallen of het nu uitkomt of niet).

Dat is de reden waarom ik vaak op rustige momenten de gas los laat mocht een automobilist besluiten ineens tussen de vrachtwagens weg te willen rijden.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:25

Mijn antwoord staat niet in de poll, ik rijdt altijd harder als de toegestane snelheid.
Waar je 130 mag rijdt ik meestal 140 :oo

mamajolijn

Re: 130 km/u, rijd jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:27

Niet alle reacties gelezen, maar ik rijd altijd 100-110. Puur vanwege brandstofverbruik, scheelt met mijn grote auto erg veel.

mamamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:31

Ik rijd 130 daar waar het mag. En als er geen snelheid aangegeven staat is het 130 anders moet het aangegeven staan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:32

C_arola schreef:
Dat is de reden waarom ik vaak op rustige momenten de gas los laat mocht een automobilist besluiten ineens tussen de vrachtwagens weg te willen rijden.

Ja, dat doe ik meestal ook, bij die verkeersopstoppinkjes laat ik ze het meestal maar lekker uitzoeken vanaf een afstandje. Meestal zie je het ook wel aankomen aan het nerveuze 'kan ik nou wel of kan ik nou niet' rijgedrag tegen de middenas. Maar niet iedereen let daarop denk ik...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:34

F_Orumster schreef:
bliver schreef:

Maar halen vaak ~87km/u.

Vrachtwagen hebben een geijkte km teller. Dat lijkt dus dat ze harder rijden maar bij hun is 80 echt tachtig en niet zoals auto 76. En wat betreft het inhalen. Vrachtwagens kunnen geen snelheid maken. Er zit op de meeste een begrenzer. Ik begrijp dat je zelf nooit in een vrachtwagen hebt gereden anders zou je wel wat meer begrip hebben voor vrachtwagen. Echt geloof me auto's zijn veel irritanter

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:34

Ik rij 130-150 op de snelweg.. Plekken waar je 120 mag rij ik tussen 120-130. Ik rijd nooit bewust 150. Dan ben ik aan het inhalen en dan hou ik mijn pedaal te lang te diep.. Ik ben zelf wel een hele sociale rijder moet ik zeggen. Ik geef bijna iedereen ruimte etc. Ook vooral met files en invoegen. Alhoewel ik dat aan het eind van invoegstrook niet doe omdat die mensen eerst helemaal tot het einde rijden en dan invoegen. Ronduit asociaal natuurlijk
Laatst bijgewerkt door Batlow op 03-09-14 09:37, in het totaal 1 keer bewerkt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:35

F_Orumster schreef:
Ja, dat doe ik meestal ook, bij die verkeersopstoppinkjes laat ik ze het meestal maar lekker uitzoeken vanaf een afstandje. Meestal zie je het ook wel aankomen aan het nerveuze 'kan ik nou wel of kan ik nou niet' rijgedrag tegen de middenas. Maar niet iedereen let daarop denk ik...

Klopt, net als een vrachtwagen dat wat gaat slingeren, mijn rijinstructeur heeft me geleerd om daarop te letten.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:36

Ik rijd ook 130 waar het mag. Mijn bus is zuiniger bij 100-110. Maar ik rijd van de snelweg af altijd lekker rustig waardoor mijn totale brandstof verbruik binnen de perken rijd. Ik moet altijd onder de 10.0/100 km op de plaats van bestemming zijn van mezelf. En met mijn nieuwe bus (7 traps automaat 180 pk) lukt dat prima hoor :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:37

Ik vind het nog steeds een bizarre maatregel.
Nederland is te klein hiervoor; zeker als ze een weg moeten verdelen in stukjes 100-120-130 i.v.m. afslagen. (let wel: dat is de máximum snelheid)
Het verschil in tempo met vrachtauto's, trailers en andere medeweggebruikers maakt de kans op inschattingsfouten groter. Helaas overschatten nogal wat bestuurders hun eigen kunnen.

Nadine

Ik rij altijd 130 (of misschien tik ik wel eens de 135 aan). Ik irriteer me niet aan mensen die langzamer rijden, zolang ze maar gewoon op de eerste of tweede baan rijden. Niets is zo vervelend (en gevaarlijk) wanneer iemand die 100 km/u rijdt een ander gaat inhalen (die ook 100 km/u rijdt) en zich voor mij gooit op de vierde baan. Ik heb al heel vaak keihard moeten remmen...

Johanna01

Toen wij nog een auto hadden reed ik gewoon de snelheid die aangegeven stond.
Als ik dan ergens kom waar 130 is toegestaan, dan rijd ik ook 130. :)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:44

Ook ik rij 130 waar is toegestaan maar ik hou dan ook wel van snelheid en onze auto is daar ook perfect voor.
Hij zuipt alleen wel veel, zo'n 8 a 9 liter op de 100 km maar goed het is een heerlijke auto die binnen een sec of 10 op de 100 km per uur zit dus tja langzaam rijden word voor mij dan heel moeilijk :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:46

bliver schreef:
Vrachtwagen hebben een geijkte km teller. Dat lijkt dus dat ze harder rijden maar bij hun is 80 echt tachtig en niet zoals auto 76. En wat betreft het inhalen. Vrachtwagens kunnen geen snelheid maken. Er zit op de meeste een begrenzer. Ik begrijp dat je zelf nooit in een vrachtwagen hebt gereden anders zou je wel wat meer begrip hebben voor vrachtwagen. Echt geloof me auto's zijn veel irritanter

KLopt :j Maar; soms halen ze in de spits wel in. En dan begrijp ik ergens ook wel. Voor hen kan het wel degelijk verschil maken als zij 15 minuten eerder op een locatie zijn ivm hun rijtijden. Het kan net dat ene verschil van thuis slapen of moeten overnachten op een parkeerplaats zijn.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:49

Ik rij meestal 140. Als het kan. Op een tweebaansweg vol vrachtwagens is het minder verstandig en als er iemand voor me rijdt met 130 heb ik pech. Vrachtwagens die in willen halen heb ik ook geen enkele moeite mee. Eigenlijk heb ik maar moeite met twee dingen en dat zijn die mensen die terwijl de hele linkerbaan leeg is toch hun auto net voor je gooien, terwijl jij veel harder rijdt en dus boven op de rem moet. Het tweede is de mensen die links blijven plakken met 120 of minder, zien dat jij aan kwam met 140 en ook al is er ruimte niet aan de kant gaan. Als ik een BMW in mijn spiegel krijg te zien die met 160 aan komt scheuren ga ik gewoon even naar rechts indien mogelijk, zoveel moeite is dat niet. Of ja, 3 dingen, mensen die geen afstand kunnen houden krijg ik wat van.

Nou moet ik zeggen dat ik zo heel veel niet meer op de snelweg kom zonder trailer, dus dan haal ik de 140 bij lange na niet.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:52

Winged schreef:
bliver schreef:

KLopt :j Maar; soms halen ze in de spits wel in. En dan begrijp ik ergens ook wel. Voor hen kan het wel degelijk verschil maken als zij 15 minuten eerder op een locatie zijn ivm hun rijtijden. Het kan net dat ene verschil van thuis slapen of moeten overnachten op een parkeerplaats zijn.

Vrachtwagens hebben inderdaad zulke strakke richtlijnen en deadlines dat ze weinig keus hebben. Elke minuut telt! Van vrachtwagens vind ik het vervelend maar ik neem het ze niet kwalijk.
(overigens rijden sommige vrachtwagens wel harder dan wat er geijkt is, volgens mij kun je iets doen met grootte van de banden namelijk?) En verder hangt het natuurlijk af van hoe zwaar zij geladen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 09:55

Nee, 110 is hier het maximum en dat is ook maar zelden. :=

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:00

Hier beroepsmatig héél véél kilometers op de weg en dan ook nog privé heel veel rijden, dat zorgt er voor dat je wel op gas wil gaan trappen hoor ;)
Dus, waar het kan rijd ik minimaal 130. Flitsmeister aan en doorrijden. Overigens probeer ik wel altijd rekening te houden met alle andere weggebruikers, hoewel dit niet altijd nut heeft, want ik ben toch al die aso in die veel te dikke BWM ;)

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:05

Ik zal eerlijk zijn, ik rijd in de bebouwde kom en waar je 100 en 80 mag netjes aan de snelheid, maar op de snelweg trap ik het gas goed in. Ik heb niks voor niks een auto met aardig wat pk. Kijk ik zal niet als een idioot 180 gaan rijden, maar 150 nog wel, maar met spits of drukte nooit. 's nachts tik ik wel eens een keertje de 200/220 aan, maar puur omdat er dan bijna geen hol op de weg rijd. Maar ik let niet zo op het verbruik van de auto. Uiteindelijk is ie toch leeg en moet weer gevuld worden. Is gelukkig een diesel die al goed zuinig van zichzelf rijd (1 op 24).

Sommige mensen vergeten volgens mij wel eens dat ze 130 mogen, aangezien er nog heel veel mensen zijn die het rustig presteren om met 92 een vrachtwagen in te gaan halen, terwijl het gemakkelijker is ff met vol gas er voorbij en daarna er netjes voor te gaan rijden. Als vrachtwagens, vrachtwagens inhalen is dat niet erg vind ik. Vrachtwagens chauffeurs zitten aan een tijd vast, als je eerder op bestemming bent kan je ook eerder verder. Want ja je kan moeilijk zeggen om 6 uur terwijl je nog niet op bestemming bent van hej jongens, ik ga naar huis!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:06

Als ik heel eerlijk ben, reed ik in Nederland altijd te hard, soms heel veel te hard. En ja, dat heeft naast het hoge gebruik ook veel boetes opgebracht, elke week minstens 1.
Als ik snachts op een lege weg reed, haalde ik al snel de 180 (veel harder ging die auto ook niet)
Boetes van €200 of €300 waren mij niet vreemd.
Geld deerde mij niet.

Maar dat is allemaal verleden tijd.
Geen gehaast meer, 15 langer in de auto maakt niet meer uit. De grote 4x4 die ik nu heb haalt ook geen 150 dus dat scheelt ook al.

Maar als ik weer in Nederland ben, ga ik al snel weer 10 of 20 km harder rijden.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:09

Batlow schreef:
Alhoewel ik dat aan het eind van invoegstrook niet doe omdat die mensen eerst helemaal tot het einde rijden en dan invoegen. Ronduit asociaal natuurlijk

In het algemeen, ben ik het met je eens. Maar ik heb ook wel eens gehad dat ik te laat door had dat de invoeg-/uitvoegstrook zo enorm vol stond en dan ben ik heel blij als iemand me er tussen laat! Soms komt het dan toch voor dat je vrij ver vooraan invoegt, want stil gaan staan op de baan om er tussen te komen is nog veel gevaarlijker.

palousa_boy schreef:
Als ik heel eerlijk ben, reed ik in Nederland altijd te hard, soms heel veel te hard. En ja, dat heeft naast het hoge gebruik ook veel boetes opgebracht, elke week minstens 1.
Als ik snachts op een lege weg reed, haalde ik al snel de 180 (veel harder ging die auto ook niet)
Boetes van €200 of €300 waren mij niet vreemd.
Geld deerde mij niet.

Maar dat is allemaal verleden tijd.
Geen gehaast meer, 15 langer in de auto maakt niet meer uit. De grote 4x4 die ik nu heb haalt ook geen 150 dus dat scheelt ook al.

Maar als ik weer in Nederland ben, ga ik al snel weer 10 of 20 km harder rijden.

Het eerste wat in me opkomt is: waarom? Zo heel veel tijdwinst haal je daar niet eens mee.. het is met name psychologisch dat het voelt alsof je lekker op schiet (al zal 60km/h harder vast wel wat meer tijdwinst opleveren). :) Ik vind het eigenlijk best gevaarlijk als je zo rijdt en ook een beetje onbegrijpelijk. Zie het nut er niet zo van in.