Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:32

phormicola schreef:
bliver schreef:
Zeker Huwelijkse voorwaarden! Ik kan niet begrijpen dat mensen zo naief zijn om in gemeenschap van goederen te trouwen. Onder het mom van nee als we uit elkaar gaan krijgen we geen ruzie.

En ik kan niet geloven dat mensen zo laag en kifterig kunnen doen. Zelfs als mijn man alles zou willen hebben zou ik zeggen 'prima joh, neem maar mee'. Ik ben gewoon niet materialistisch en heb niets belangrijks.
Ik vind het wat anders bij eigen bedrijven of enorme schulden. Maar wat kan jou het nou schelen of je het bankstel wel of niet krijgt? :')

Jij betaalt, na je scheiding, ook graag mee wanneer hij werkloos wordt? En je draagt ook graag een deel van je pensioen af enzo? ;)

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:34

Inderdaad! Mijn ouders waren 37 jaar getrouwd (gemeenschap van goederen) en sinds een jaar gescheiden. Ja ze gingen met respect uit elkaar blablabla. Dat hebben ze hooguit 2 weken volgehouden en nu naait mijn moeder iedereen. Zo heeft ze bijna alle huisraad meegenomen, eist ze overal geld voor. De alimentatie zoals afgesproken is niet genoeg (vindt ze zelf, want dat is het echt wel)en ze komt nu dus voor elk wissewasje zeuren bij mijn vader.

Komt bij dat ze zelf al jaren een schenking krijgt van haar moeder (wist verder niemand van) en een erfenis van een oud-tante, dus krap zit ze niet. Ze koopt een bijvoorbeeld nieuw bed (2500 €) nieuwe auto (6800€) maar durft dan toch nog te klagen. Terwijl mijn vader inmiddels de auto verkocht heeft, en zwaar bezuinigd op dagelijkse kosten (GWL/eten).

Ik wil daarom ook perse voorwaarden, want je weet nooit wat je doet als je partner vreemdgaat oid.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 12:43

Als ik ooit ga trouwen...
No way gvg :n

Niet om het 'gezamenlijk en ons' maar in geval van een eigen bedrijf, anders ga je samen het schip in.

Leuk finaal verrekenbeding er bij en je hebt een 'veilige gvg'.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 13:07

Myca schreef:
Zeker als iemand een bedrijf heeft zou ik altijd voor huwelijkse voorwaarden gaan.
Ik snap de redenatie "alles samen" wel, maar een bedrijf kan ook failliet gaan.
Dan trek je je partner ook mee de financiële put in als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd.

Er zijn ook nog andere constructies, bijv. iets op naam van de "langst levende" zetten, of in geval van scheiding alles gelijk opdelen, maar bij een andere breuk de huwelijkse voorwaarden volgen.

Een notaris kan je hierover goed informeren, als je met de gedachte speelt om te trouwen zou ik daar zeker een bezoekje aan wagen.

Ik snap de redenatie alles samen zelfs niet.... Je deelt toch wel alles(of iig verreweg het meeste) samen. Als ik een keer zonder geld zit betaald mijn man alles voor me. Ik vind het belangrijker dat hij zijn leven, ideeën en gevoelsleven met mij deelt dan z'n bankrekening.

Wij zijn onder huwelijkse voorwaarden getrouwd onder het Amsterdams beding. Dat houd in dat in geval van scheiding alles 50/50 verdeeld wordt (net als in gemeenschap van goederen) behalve dan zijn bedrijf.
Ook in het geval van overlijden erven wij elkaars bezittingen en gaat er dus niet een huis of de zaak of een paard naar zijn kant van de familie.

Ergo,...we delen alles maar als de zaak op de fles gaat hebben iig ons huis nog :) (zolang we dat uiteraard nog kunnen betalen :D )

Ik heb het idee dat veel mensen bij onder huwelijkse voorwaarde meteen denken aan een de koude uitsluiting. Maar dat is echt nog maar heel zelden zo.

Berdien

Re: Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 14:24

Houden van is het nú al goed regelen. Ik zou nooit trouwen op basis van gemeenschap van goederen :n Ik krijg als hypotheekadviseur dagelijks te maken met de gevolgen van echtscheidingen en relatiebreuken, en als je het niet goed op papier hebt gezet kun je de grootst mogelijke ellende krijgen. Ik heb al een eigen huis, bij een toekomstige relatie of huwelijk blijft dat ook mijn huis. Niks 50/50 verdelen, wat van mij is blijft van mij en wat van hem is blijft van hem. Daarnaast kun je wel gemeenschappelijk bezit hebben natuurlijk, maar niet zonder meer alles ineens samenvoegen.

Samenwonen zonder contract en vooral testament is ook zo iets. Snap niet dat mensen dat nog doen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 15:38

Ik zal nooit onder gemeenschap van goederen trouwen.

Gewoon puur omdat de kans dat je ooit gaat scheiden wel aanwezig is. Ik ga echt niet bij mn man blijven als hij bv vreemdgaat of bijvoorbeeld geen band heeft met onze kinderen en er eigenlijk niets mee te maken wil hebben.

Ik vind niet dat als je trouwt, dat je dan ook alles moet delen.
Als je getrouwd bent, is in principe alles van jullie allebei, maar jij denkt toch zeker niet dat er ruzie gaat ontstaan wie de hond meeneemt, en wie het paard, en wie het huis houdt, en wie hoeveel geld krijgt etc?
Daar ga ik echt niet om lopen ruzieen hoor.
Mijn dieren zijn van mij, en zijn spullen zijn van hem.

Ik zou een gezamelijke rekening openen en daar maandelijks n bedrag op storten om alles van te betalen maar ook gewoon onze eigen rekening houden met prive geld.
Ik ken koppels die moeten verantwoorden wat ze gekocht heben, hoeveel dat gekost heeft en dan nog de discussie dat je niet zomaar oh zo belangrijk geld van het huishouden kunt uitgeven. Ohnee, niemand vertelt mij wat ikw el en niet kan kopen.

Ik verdien straks waarschijnlijk meer dan mijn vriend, en ik ga echt niks inleveren.

Stel nou:
Mijn vriend en ik trouwen, ik verdien meer, al het geld bij elkaar gegooit.. tis van ons allebei.
Wij krijgen een kind, en mijn vriend moet niks van het kind hebben. Wil niks doen voor het kindje, want die mannen zijn er. Ik kan daar absoluut niet mee leven, waarom ben je dan bij elkaar denk ik dan..
Dus we gaan scheiden, dan krijgt hij als extraatje MIJN geld mee.. Haha die is gek :}

nope. not gonna happen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:17

phormicola schreef:
bliver schreef:
Zeker Huwelijkse voorwaarden! Ik kan niet begrijpen dat mensen zo naief zijn om in gemeenschap van goederen te trouwen. Onder het mom van nee als we uit elkaar gaan krijgen we geen ruzie.

En ik kan niet geloven dat mensen zo laag en kifterig kunnen doen. Zelfs als mijn man alles zou willen hebben zou ik zeggen 'prima joh, neem maar mee'. Ik ben gewoon niet materialistisch en heb niets belangrijks.
Ik vind het wat anders bij eigen bedrijven of enorme schulden. Maar wat kan jou het nou schelen of je het bankstel wel of niet krijgt? :')

Ik denk dat je dit pas gaat begrijpen als je zelf in een dergelijke situatie zit.
Geloof me, iedereen veranderd ter nadelen ten tijden van een echtscheiding.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:21

Voor mij nog totaal niet van belang. Maar ik vind het naïef om in deze tijden te denken: het gaat niet mis..

Hoeveel huwelijken houden nog werkelijk stand? Weinig..

Dusja om jezelf en je partner een hoop moeilijkheden te besparen zou ik sowieso onder huwelijkse voorwaarden willen trouwen. Scheiden kost vaak al erg veel, moeite, tijd, verdriet, emotie etc. Laat iig het financiële stuk maak mooi vastliggen.

Maar ik heb misschien makkelijk praten aangezien ik zelf niet wil trouwen..

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:41

Wat een felheid op mensen die gewoon in gemeenschap van goederen trouwen zeg, nergens voor nodig toch? Leven en laten leven?

Er zijn zoveel dingen dom, iedereen heeft weer andere aandachtspunten. Mag iedereen lekker zelf weten en voor zichzelf bepalen hoor. Mijn hoor je niet zeggen dat mijn huwelijk niet kapot kan, niemand kan inderdaad in de toekomst kijken.

Maar als het dan echt zo afschuwelijk is om te scheiden zonder huwelijkse voorwaarden moeten we dat geld voor de scheiding maar gewoon uitgeven aan een goede relatietherapeut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 16:57

Het is niet zo zwart wit dat trouwen in gvg goed of slecht is, het ligt volledig aan de situatie.. Wij zijn wel in gvg getrouwd, maar alles is bij ons 100% gelijk, we hebben een gelijk inkomen, hadden geen grote bezittingen of andere bijzonderheden en ons huis hebben we ook samen gekocht (vlak voor we trouwden). Voor ons hadden huwelijkse voorwaarden dus geen meerwaarde.

En vwb schenkingen, in het testament van degene die overlijdt kan ook al een uitsluiting voor de koude kant zitten, dat gaat dan boven gvg. Mijn opa heeft dit, dus als hij overlijdt erft mijn moeder het en als zij zou overlijden voor mijn vader aan dan krijgen wij (mijn zusje en ik) het en mijn vader niet, ondanks dat ze getrouwd zijn in gvg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:21

Hier ook in gemeenschap van goederen getrouwd... Dan maar dom of onverstandig, maar je leeft samen dus alles is ook van ons samen :+ We hadden overigens beide hetzelfde ingebracht voor dat we gingen trouwen, dus wat mij betreft prima. :)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 18:48

Even een stukje gegoogled:

Citaat:
Echtgenoten en geregistreerde partners zijn verplicht elkaar tot maximaal twaalf jaar na een scheiding te onderhouden. Dat betekent dat de een de kosten voor levensonderhoud (eten, huur en dergelijke) voor de ander moet betalen, als de ander daar zelf niet toe in staat is.
Wanneer u na de scheiding geen of weinig inkomsten hebt, moet uw ex-partner, als hij of zij wél een inkomen heeft, aan u alimentatie betalen. Als u kinderen hebt, moet uw ex-partner ook alimentatie betalen voor de kinderen. Doet uw verdienende ex-partner dit niet en moet u daarom bijstand aanvragen, dan kan de sociale dienst die bijstand verhalen op (terugeisen van) uw ex-partner. Dit kan tot twaalf jaar na de scheiding als het gaat om partneralimentatie.

Dus gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden; wanneer je trouwt, hou dit dan in het achterhoofd.
En zo zijn er meer wetten m.b.t. het huwelijk.
Dus ook al heb je bij een scheiding nog geen gedonder, (wat trouwens, volgens mij maar erg weinig voorkomt. ;) ) je kunt wel degelijk nare gevolgen ondervinden, waar die ex zelf misschien niks aan kan doen maar jou wel raakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 21:12

sflj schreef:

Citaat:
Echtgenoten en geregistreerde partners zijn verplicht elkaar tot maximaal twaalf jaar na een scheiding te onderhouden. Dat betekent dat de een de kosten voor levensonderhoud (eten, huur en dergelijke) voor de ander moet betalen, als de ander daar zelf niet toe in staat is.
Wanneer u na de scheiding geen of weinig inkomsten hebt, moet uw ex-partner, als hij of zij wél een inkomen heeft, aan u alimentatie betalen. Als u kinderen hebt, moet uw ex-partner ook alimentatie betalen voor de kinderen. Doet uw verdienende ex-partner dit niet en moet u daarom bijstand aanvragen, dan kan de sociale dienst die bijstand verhalen op (terugeisen van) uw ex-partner. Dit kan tot twaalf jaar na de scheiding als het gaat om partneralimentatie.

Dus gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden; wanneer je trouwt, hou dit dan in het achterhoofd.
Dus ook al heb je bij een scheiding nog geen gedonder, (wat trouwens, volgens mij maar erg weinig voorkomt. ;) ) je kunt wel degelijk nare gevolgen ondervinden, waar die ex zelf misschien niks aan kan doen maar jou wel raakt.

Ik hoop zo dat ze dit ook eens gaan aanpakken en upgraden naar de 21e eeuw.. Wat hopeloos ouderwets dat je elkaar moet onderhouden. Iedereen kan toch zijn eigen brood op de plank verdienen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 21:21

Inderdaad....12 jaar is wel erg lang.
Kunnen ze beter per geval bekijken. Bij hele jonge kleine kinderen misschien een paar jaar totdat moeders zelf weer opgestart is.

Maar 12 jaar is belachelijk

Edit: er vanuit gaande dat er nu geen eigen inkomen is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 21:43

Relaxed schreef:
sflj schreef:

Citaat:

Ik hoop zo dat ze dit ook eens gaan aanpakken en upgraden naar de 21e eeuw.. Wat hopeloos ouderwets dat je elkaar moet onderhouden. Iedereen kan toch zijn eigen brood op de plank verdienen?

Het gaat er meer om dat als je partner na scheiding in de bijstand beland dat de overheid dan ergens compensatie vandaan kan halen. Ken wel geval van iemand die niet de kostwinner was en na de scheiding plotseling wel partner moest gaan onderhouden.

@TS: huwelijkse voorwaarden in dit geval enkel al omdat je een eigen bedrijf hebt.

Zelf geen relatie, maar slc of huwelijkse voorwaarden ook hier mocht het ooit van toepassing worden(eigen beesten blijven van mij).

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 21:52

Antwoord van een echtscheidingsadvocaat: NOOIT in gemeenschap van goederen trouwen.

Wij zijn een van de weinige landen ter wereld waar de gemeenschap van goederen de standaard is. En dat is niet zonder reden.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 23:43

Ik denk nog lang niet aan trouwen maar als het ooit ter sprake komt zeker hv! Ik werk op een advocatenkantoor, zit de hele dag met mijn neus in de dossiers en wat daar af en toe voorbij komt, daar word het me soms serieus onpasselijk van! Mensen kunnen intens gemeen zijn :n

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 00:19

Alimentatie en pensioenverevening zijn níet perse verplicht! Het is een zgn regelend recht, je mag het anders inkleden of er vanaf zien. Wel is het zo dat als jij goed verdient en je ex-partner niet je bij een huwelijk of gereg. partnerschap in GVG een goed verhaal moet hebben indien je niet verdienende partner het af wil dwingen. Maar ik zie dagelijks genoeg gevallen waarbij er geen alimentatie en geen pensioenverevening wordt toe gepast. Of een pensioenverevening van 30/70 ipv 50/50. Ook heb ik samenwonenden gehad zonder contract waarbij hij haar, zonder dat hij daartoe verplicht was, een forse alimentatie meegaf. 12 jaar lang of tot eerder overlijden/nieuwe partner. Tis allemaal niet zo zwart/wit....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:22

Relaxed schreef:

Inderdaad! En daarnaast wil je toch gewoon voor jezelf kunnen zorgen?! Je wil toch helemaal niet afhankelijk van iemand anders (je ex?!) zijn?
Helaas vinden heel veel (en dan vooral vrouwen) het wel best om onderhouden te worden. Hoezo emancipatie? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 10:24

Dat is net de emancipatie: vroeger vonden ze het een schande en een last om als vrouw afhankelijk te zijn, nu vinden ze dat een mooi bijkomend voordeel. Zijn zelfs vrouwen die daar echt mee bezig zijn als ze (gaan) trouwen: hoe kan ik zowel bij huwelijk als bij scheiding het meeste voordeel eruit halen...

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 11:13

Niet het hele topic gelezen, alleen de openingspost.

Mijn man en ik zijn iets meer dan 2 maanden terug getrouwd en hebben wel huwelijkse voorwaarden afgeloten. Waarom?
Omdat er nogal een verschil is, nu bij aanvang. Mijn man is 18 jaar ouder dan ik, heeft 2 kinderen en een veel grotere spaarrekening dan ik (waarin deels is gespaard voor de studiekosten van zijn kinderen).

Wij hebben wel een soort constructie gemaakt, dat alles wat we sinds we samenwonen opgebouwd hebben (samen) nu van ons samen is en ook nu we getrouwd zijn dus. Dus eigenlijk is alles van nu wel 'in gemeenschap van goederen'. Maar er is nog een stuk 'van hem' net zoals mijn paard echt 'van mij' is en dat ligt dan ook vast.

Hou geencentje mjnder van hem, nu hij wat van zichzelf wil houden. Hij ook niet vsn mij. Maar je moet wel realistisch blijven, was onze mening.

Overigens zijn mijn man en zijn ex heel prettig uit elkaar gegaan en staan elkaar niet naar het leven.
Zij waren wel in gvg getrouwd, maar waren dan ook elkaars jeugdliefde en brachten beiden evenveel in in het huwelijk.

Maar het was weer werk hun hele boedel in excell in te voeren, dan om daarna de verdeling te maken.
Het hoeft dus niet dat iemand in scheiding in een loeder(v/m) veranderd!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 12:52

sflj schreef:
Relaxed schreef:

Inderdaad! En daarnaast wil je toch gewoon voor jezelf kunnen zorgen?! Je wil toch helemaal niet afhankelijk van iemand anders (je ex?!) zijn?
Helaas vinden heel veel (en dan vooral vrouwen) het wel best om onderhouden te worden. Hoezo emancipatie? ;)

Ik verbaas me daar ook over, ik heb en zou geen cent willen hebben, ja. Misschien voor de kinderen, maar dan ook weer niet bij netjes co-ouderschap wat ik zou verwachten. .

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 15:04

Wij gaan ook trouwen, maar het gaat niet heel veel zin hebben om nu voor huwelijkse voorwaarden te kiezen bij aanvang van ons huwelijk. Er is geen sprake van ongelijk vermogen, bedrijf, schulden, et cetera dus wat moeten we nu vastleggen dan? Wanneer dit wel aan de orde komt, kun je altijd nog kiezen voor huwelijkse voorwaarden en die dingen laten vastleggen heb ik gelezen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 15:13

Wij zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.
Alles is van ons samen. Als je vooraf alles al gaat scheiden waarom doe je dat?
Voor als je uit elkaar gaat? Misschien kun je dan beter niet trouwen?
Ik ben getrouwd en ga er van uit dat mijn man en ik altijd samen blijven.
Tot de dood ons scheid.

Mijn ouders hebben nu (na 30 jaar huwelijk) wel wat dingen vast laten leggen.
Als een van de twee na overlijden van de ander opnieuw trouwt kan de nieuwe vrouw en haar/zijn kids geen aanspraak maken op de erfenis. Die zal onder mijn ouders hun kinderen verdeeld worden.
zulke dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 15:18

blokje schreef:
Mijn ouders hebben nu (na 30 jaar huwelijk) wel wat dingen vast laten leggen.
Als een van de twee na overlijden van de ander opnieuw trouwt kan de nieuwe vrouw en haar/zijn kids geen aanspraak maken op de erfenis. Die zal onder mijn ouders hun kinderen verdeeld worden.
zulke dingen.

Dit is een goeie :j Doet me denken aan cinderella, waar dat helemaal mis gaat :P