Waar besparen jullie op buiten de paarden om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:07

Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 29-08-14 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:11

Boodschappen, kleding, sim only abonnement, en ik heb mijn tandarts verzekering eruit geknikkerd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:41

Echt opletten doen wij niet. Wij doen waar we zin in hebben en hebben gelukkig ook een finaciele situatie die dat toelaat.
Toch leg ik altijd een voorraad zeepproducten aan als ze in de aanbieding zijn (shampoo, doucheschuim, badzout, wasmiddelen, schoonmaakproducten). Ik zal nooit deze producten aanschaffen als ze niet minimaal 33% zijn afgeprijsd. Verder vind je in ons huis geen frisdrank, geen koek en geen snoep, en maar minimaal chips, houden we gewoon niet van. Daarentegen drinken we wel graag wijn, die we ieder jaar ook in de aanbieding kopen (50% korting) en we dan ook een goede voorraad van aanleggen.

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:25

samoth schreef:
We hebben door zorgvuldig scheiden van afval in totaal 90 euro kunnen besparen.

We zorgen ervoor dat papier, plastic, glas, groente en restafval alles apart weggegooid wordt. We hadden eerst 240 liter restafval die steeds meer dan vol is in 2 weken de tijd, nu hebben we 80 liter restafval die steeds net vol is in 2 weken door zorgvuldig scheiden.

Groenteafval hebben we amper, meeste mensen hebben dat niet eens een groenteafval. Als er bijv. varkens zijn in de buurt kun je met toestemming van eigenaar aan varkens voeren.

Maar hoe bespaar je hier dan op qua geld als ik vragen mag ? :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:27

miepmiep91 schreef:
samoth schreef:
We hebben door zorgvuldig scheiden van afval in totaal 90 euro kunnen besparen.

We zorgen ervoor dat papier, plastic, glas, groente en restafval alles apart weggegooid wordt. We hadden eerst 240 liter restafval die steeds meer dan vol is in 2 weken de tijd, nu hebben we 80 liter restafval die steeds net vol is in 2 weken door zorgvuldig scheiden.

Groenteafval hebben we amper, meeste mensen hebben dat niet eens een groenteafval. Als er bijv. varkens zijn in de buurt kun je met toestemming van eigenaar aan varkens voeren.

Maar hoe bespaar je hier dan op qua geld als ik vragen mag ? :)

Ja dat vraag ik me ook af.

Noeps

Re: Waar besparen jullie op buiten de paarden om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:28

Als je voor het restafval per kg betaalt dan kan afval scheiden zeker kostenbesparend werken :)

miepmiep91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:33

Oke vandaar, ja dat zit hier namelijk niet zo, dus vroeg het me even af :) bedankt

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 16:37

Wij hebben overal vuilniszakken voor en de vuilniszakken voor overig afval zijn erg duur.
Dus sorteren als ik dat beter zou doen scheelt ook goed geld dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 16:45

Ik let niet heel erg op mijn uitgaven, maar ik ben student dus ik moet wel opletten. Ik heb niet direct te leiden onder een te hoge gwl rekening, maar wij proberen er in ons huis wel rekening mee te houden. Lichten uit (op 1 lamp in de woonkamer na, die laten we aanstaan tegen inbraak en in het geval dat iemand 's nachts moet plassen), niet belachelijk lang douchen en de verwarming alleen aanzetten als het echt nodig is. Ik pak liever een extra deken dan dat ik de verwarming aanzet bijvoorbeeld.

Qua boodschappen probeer ik niet te bezuinigen. Ik wil gewoon gezond en gevarieerd eten en als je heel erg gaat opletten kom je toch vaak bij de simpele pasta of rijst uit. Ook heb ik de neiging om heel ongezond te gaan eten als ik heel goedkoop moet eten, een patatje bij de snackbar kost bij mij immers minder dan een volledige gezonde maaltijd.

Kleding bespaar ik helemaal niet op. Heeft ermee te maken dat ik een blog heb waar ik ook weer inkomsten uit genereer en omdat kleding mijn dingetje is, mijn domein als het ware. Ik koop niet heel veel in een gemiddelde maand, maar kan wel grote bedragen uitgeven als ik iets nieuws nodig heb.

Uitgaan doe ik alleen als ik nog voldoende budget heb voor de rest van de week/maand en ik geef nooit meer dan 20 euro uit op een avondje.

Mijn grootste kostenposten zijn make-up en kleding, en daar heb ik me bij neergelegd. Ik vind het fijn om mezelf in de watten te leggen en doe dat dan ook als ik daar zin in heb. Soms moet ik wat krapper leven aan het einde van de maand, maar daar heb ik dan ook geen problemen mee. Dan koop ik een week alleen maar eten en niks voor mezelf.

Voor studenten - waar je het meest op kan bezuinigen is eten op school. Vorig jaar haalde ik lunch aaaaaltijd uit het cafetaria en dat kost je toch meer dan je denkt. Als je gemiddeld al 5 euro per dag uitgeeft aan lunch en drinken op school gaat het erg hard. Ik neem een flesje water mee om uit te drinken en probeer mijn koffie-inname te beperken. Als ik moet lunchen op school kook ik de avond van tevoren een simpele maar voedzame lunch die ik koud mee kan nemen. Bijvoorbeeld quinoa met wokgroenten en kip. Heerlijk als je het koud eet en het is gewoon voedzaam genoeg om de hele dag op te teren.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 10:58

Hebben nog meer mensen goede en leuke tips?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:44

-Op kleding. Ik koop alleen kleding als ik die echt nodig heb en dan geen dure merken, maar pimkie en h&m.
- In de mate van het mogelijke inkopen bij lidl of aldi, juist spijtig dat ze vroeger sluiten als de andere supermarkten in mijn buurt.
- Kapper (ik doe vriendje zijn haar met tondeuse en mijn eigen haar zelf)
- Huishoudmiddelen. Alcoholazijn is prima ontsmettend en ontgeurend en gebruik ik voor zowat alles.
- Vakantie altijd buiten juli en augustus.
- Telefoon. Ik heb mijn abbonement verandert naar een goedkoper (15€ per maand) en heb me voorgenomen om minder te gaan bellen.
- Verwarming. Enkel leefruimte, keuken en badkamer worden verwarmd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 12:50

Ik bespaar nergens op en voor mijn paard bespaar ik ook niets.

Het krijgt gewoon alles wat het nodig heeft en daarbij ga ik onszelf niet tekort doen, je leeft maar 1 x en dan moet je zeker niet jezelf tekort doen.

Op het moment heb ik geen paard meer na het overlijden van mijn paard.
Heb een lieve bijrijpaard en ik kom dus niks te kort qua paarden en vind het heerlijk om meer tijd te hebben voor mijn vriend en andere dingen, na 15 jaren eigen paard te hebben gehad.

Als men al veel moet gaan besparen om een eigen paard te kunnen hebben/ onderhouden.....moet ie zelf weten, maar dan vraag ik me af..... hoe gaat dat dan als het ziek wordt.............Dan heb je eigenlijk geen geld voor een eigen paard, want je doet jezelf tekort, maar het is een keuze die men maakt en moet vooral lekker doen waar het zich goed bij voelt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:12

Ragdollcat. Als morgen mijn paard geopereert moet worden dan haal ik dat bedrag wel van mijn spaargeld. Vind het leuk voor jou dat je zo kunt leven, maar als ik niet bespaar op enkele dingen dan kom ik gewoon maandelijks niet toe.
Bedoel je nu dat paarden enkel voor mensen zijn dat goed verdienen ? Ik heb paarden omdat ik ook denk van ik leef maar 1x, maar door op sommige dingen te besparen is het toch allemaal wel een stukje haalbaarder.
Besparen wilt echt niet zeggen dat je arm bent. Ik zie het eerder als een soort compromis om toch te kunnen doen wat je graag doet zonder schulden te hebben of heel je maandloon te vergooien aan dingen die je eigenlijk wel kunt missen.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:25

Wij besparen heel veel op boodschappen. Waar we eerst iedere dag eten gingen halen doen we dat nu maar 1 keer in de week. Verse producten aan het begin van de week, lang houdbaar aan het eind.

Ik bespaar verder ook op kleding. Heel simpel omdat ik shoppen echt verschrikkelijk vind. Haha Ik ga dus ook bijna nooit ;-)

Verder bespaar ik toch wel op mijn paard. Minder wedstrijden, minder nieuwe spullen maar bv marktplaats o id.

We besparen trouwens ook op elektrische tijd. Gas ook, wij zitten gezellig onder een dekentje (inclusief de hond) 's avonds :-)

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:10

Wellicht wat off-topic maar wat ik mij afvraag: Besparen jullie omdat het noodzakelijk is of omdat je het zonde vindt om extra geld uit te geven als het niet nodig is?

Zou het nl. knap vinden als mensen best veel moeite doen om te besparen, puur omdat ze het zonde vinden om er extra geld aan uit te geven (bijv. het maken van wasmiddel). Ik moet eerlijk toegeven dat ik daar allemaal te lui voor ben, en ik leef ook in de gelukkige omstandigheid dat ik het niet hoef te doen om financiële redenen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:15

Ik bespaar juist door het zelf maken van wasmiddel, anderzijds was ik wel elke dag mijn sportkleren( en alles wat er bij in kan), dus echt goedkoper ben ik niet uit. Het is niet dat ik het niet betalen kan, maar ik vind wasmiddel vaak bespottelijk duur. Zoveel verschillende soorten en merken en steeds weer wat nieuws, vind het zo'n flauwekul.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:18

Je hebt ook gelijk. Het is ook duur. Maar dan nog weegt de moeite (hoe klein ook) voor mij niet op tegen de kosten. Nu pak ik gewoon een pak wasmiddel mee in de wekelijkse boodschappen. 0 extra moeite. Al slaan wij wel groot in bij de hamsterweken bijv. of koop ik het juist in bulk bij de Lidl. Net wat goedkoper is. Dat dan weer wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:19

Ik bespaar het meest door minder uit eten te gaan en minder vaak thuis laten bezorgen. Uitgaan, roken en alcohol doen we niet, scheelt enorm.

A merken vind ik over het algemeen onzin. Ik heb de hele tijd met van die simpele zeepjes gedaan, maar ik kreeg last van eczeem daardoor dus ik gebruik nu weer meestal vloeibare zeep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:22

Plus dat we beide nooit uitgaan, geen alcohol drinken en niet roken. :)

Edit: Dat had je er al bij gezet. _O-

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:28

Ik heb nog een tip om te bezuinigen welke er nog niet tussen staat.
Koop voeding voor je huisdier van goede kwaliteit, in grote zakken.
Van goede kwaliteit voer hoef je vaak een stuk minder te voeren als van de goedkope brokken.
Sla ze op in een afgesloten opbergdoos en het blijft maanden vers.
Ook loont het om prijzen te vergelijken op internet, die kan enkele tientallen euro's per zak schelen!

Zo koop ik voor onze kat een zak voer van 10 kg. Hij doet hier zeker 4 a 5 maanden mee! En zelfs na zo'n periode zijn de brokjes nog net zo vers en knapperig als de nieuwe zak die erbij gaat!
(En voor je denkt dat mijn kat ondervoed is, hij weegt 7,5 kg... :Y) )

Daarnaast hebben we zonnepanelen, dit is eenmalig een flinke investering, maar voor ons betekend het een halvering van onze maandlasten aan energie plus het is van onszelf, dus het gaat niet op aan de energiemaatschappij.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:29

En wat versta jij precies onder goekopere brok en duurdere brok Boeflover?
Whiskas/gourmet bijvoorbeeld?

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:15

Lestria schreef:
Besparen jullie omdat het noodzakelijk is of omdat je het zonde vindt om extra geld uit te geven als het niet nodig is?

Dat laatste. Ik spaar liever geld zodat ik veel zekerheid heb of veel leuke extraatjes kan doen, dan dat ik het over de balk gooi en uiteindelijk minder kan!

Dus ik geef mezelf boodschappengeld (350 euro per maand, gezin met 1 jong kind (luiers!!) en 2 deeltijd tieners). Geen sapjes/cola door de week, en ik kook zo puur natuur mogelijk. Maar wel veel groenten en fruit. En ook wel een koekje/snoepje/chipje op zijn tijd).

Verder kritisch kijken naar tv/abonnementen/verzekeringen elk jaar.

Ik heb - lekker tegenstrijdig - wel 4 loten van de postcodeloterij hahaha. Kost me 50 euro per maand. En ik doe ook mee aan de vriendenloterij. Bij elkaar heeeeel veel geld per maand. Hahaha. Vindt mijn man ont-zet-tend STOM, maar ja... Ik durf nu niet meer op te zeggen... Want stel.... De postcodekanjer.... Hahahahaha :')

Maar goed. Ik spaar dus ook veel.
Laatst bijgewerkt door Leeuwnie op 10-10-14 15:19, in het totaal 2 keer bewerkt

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:16

SteffiiY schreef:
En wat versta jij precies onder goekopere brok en duurdere brok Boeflover?
Whiskas/gourmet bijvoorbeeld?

nee dat zie ik echt als goedkope brok (heel veel zout en water, weinig voedingsstoffen).
ik voer mijn kat fokker sensitive (zo'n 40,- per zak van 10 kg).
onze grote hond krijgt naturis brok (ook rond de 40,- voor een zak van 15 kg, ongeveer 1,5 maand). de kleine eet vers vlees (ongeveer 25,- voor 45 stuks, dus 45 dagen). hiervoor kregen ze Orijen brok (75,- voor 12,5 kg), maar aangezien de kleine echt geen brok meer wilde gaan eten en dus op vers vlees over moest en de grote toch alles wel eet hebben we haar 'teruggezet' op een iets goedkoper, maar nog wel vleesrijk voer (en ik merk eigenlijk geen verschil met de Orijen, ze glimt nog steeds als een spiegeltje :) )
ik geef mijn kat geen blikvoer, aangezien hij behoorlijk gevoelig is op zn darmen (vandaar ook de sensitive variant, hier doet hij het super op). Moet zeggen dat ik mijn kat liever nog op voer zou zien met een hoger gehalte vlees erin, maar aangezien ik nu iets heb gevonden waar hij goed op reageert houd ik het zo.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:39

Ragdollcat schreef:
Ik bespaar nergens op en voor mijn paard bespaar ik ook niets.

Het krijgt gewoon alles wat het nodig heeft en daarbij ga ik onszelf niet tekort doen, je leeft maar 1 x en dan moet je zeker niet jezelf tekort doen.

Op het moment heb ik geen paard meer na het overlijden van mijn paard.
Heb een lieve bijrijpaard en ik kom dus niks te kort qua paarden en vind het heerlijk om meer tijd te hebben voor mijn vriend en andere dingen, na 15 jaren eigen paard te hebben gehad.

Als men al veel moet gaan besparen om een eigen paard te kunnen hebben/ onderhouden.....moet ie zelf weten, maar dan vraag ik me af..... hoe gaat dat dan als het ziek wordt.............Dan heb je eigenlijk geen geld voor een eigen paard, want je doet jezelf tekort, maar het is een keuze die men maakt en moet vooral lekker doen waar het zich goed bij voelt.

Het besparen is niet alleen om een paard te kunnen onderhouden hè. Je kunt ook besparen om verspilling tegen te gaan. En gewoon minder te consumeren omdat het kan en blijkt dat het leven dan nog steeds heel leuk is. Het kan zelfs heel rustgevend zijn om niet meer alles te hoeven en een lekkere pot op de bank te hebben staan.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 16:48

Ik heb de staatsloterij opgezegd, bespaar ik 30,- per maand mee, en die gaat hier toch nooit vallen.
Heb een Parka winterjas gekocht voor van de winter op stal voor maar liefst 10,-
en er is nog iets wat ik moet laten en waarmee ik heel veel centjes kan besparen per maand en dat is ROKEN!! |o

Eigen paard verkocht vorig jaar en nu een bijrijdpaard die ik drie dagen in de week doe voor af en toe een zak wortelen of appels.
Dit jaar overgestapt van VGZ naar OHRA, ben ik net zoveel kwijt maar heb extra tandarts verzekering tot 500,=.

En ik zit nog even te bedenken betreft opzeggen ANWB lidmaatschap en over te stappen naar een goedkopere autopech service, was laatst bij Kassa, denk dat ik die ook ga onderbrengen bij de OHRA.

Bij het boodschappen doen kijk ik goed en vergelijk prijzen, ook voor tanken ben ik nu overgestapt van Shell naar Avia omdat je dan en punten spaart en meteen 2.5 cent korting krijgt per liter.

Ook bij de Emte hebben ze nu een actie dat je meteen korting krijgt aan de kassa wanneer je van hun een fijnproeverspasje hebt.

De kachel gaat hier pas aan wanneer het echt vriest en anders een fleecetrui en dekentje, kaarsjes aan. Heeft me vorig jaar 600,= opgebracht.

Zorgen dat je optijd alles betaald zodat er geen incasso's in de bus vallen met boete's erop,ook in het verkeer opletten dat je geen overtredingen maakt zodat dit onnodig geld kost.
Laatst bijgewerkt door Paddenpad op 10-10-14 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt