Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Patsab schreef:Mijn ouders moesten ook mijn reiskosten zelf betalen ( 24 jaar geleden) ik moest van maandag t/m vrijdag naar school, met het busje, anderhalf tot 2 uur onderweg elke dag, enkele reis, daarnaast werkte ik elke vrijdagavond en de hele zaterdag. Moest ook mijn huiswerk nog doen. Dus dat sommige hier opmerken dat ze geen tijd hebben voor een bijbaantje vindt ik beetje kul.
Van het geld wat ik verdiende hoefde ik niet zelf bij te leggen aan schoolkosten, dat was voor mijzelf, maar moet ik er wel bij zeggen dat de reiskosten tegenwoordig wel erg duur zijn, maar er vaak toch wel een korting of tegemoetkoming is, schoolgeld moest toen gewoon ook betaald worden , nu niet meer, ( tot 18 jaar) boeken moesten ook zelf betaald worden, nu ook niet, dit scheelt toch wel enorm in de kosten al.
Ben er na een schooljaar wel mee gestopt om fulltime te gaan werken maar ik weet wel dat het enorm veel geld was toen ook voor mijn ouders en dat het nu ook zwaar drukt op je inkomen, al verlicht de kinderbijslag en eventuele toeslagen het wel.
mick75 schreef:En zelfs al is het een net niet droomstudie. Ik mocht ook niet de opleiding van mijndromen doen omdat de reiskosten en studiematerialen te duur waren, en die studie geen ruimte liet voor een bijbaantje. Je kan niet altijd alles hebben en er zijn maar weinigen die uiteindelijk hun ultieme droombaan krijgen.
Ook met een tweede keus opleiding kan je hele leuke banen vinden.
Reiskosten mbo zijn erop gebaseerd dat er vrijwel overal vandaan wel mbo- instellingen in de buurt zitten. Dat mensen zelf de keuze maken een school veel verder weg te zoeken is niet de schuld van de overheid. Er zit altijd wel een ongeveer passende opleiding in de buurt, moet daar maar voor gekozen worden.
Mijn vriend heeft niet eens mogen kiezen welke opleiding hij ging doen! Tegen hem werd gewoon gezegd van dat ga je doen. Punt. En waag het om te zakken! Die opleiding is gekozen omdat het dichtbij was en hij zo ernaast kon werken. En zo zaten er genoeg in mijn klas.
Warboel schreef:Nope mijn ouders hebben het 2 jaar moeten betalen, ruim 250 per maand pff.
Zijn blij dat ze daar toch al een hele tijd vanaf zijn.
Er is wel een vergoeding te krijgen maar dan moet je wel echt heel minimaal verdienen.
Klopt inderdaad dat MBO altijd "in de buurt is". Nou ik heb Grafisch Lyceum gedaan, en dat zit mooi niet in de buurt
Safiera schreef:BlackShadowZ schreef:Ik ben nu 17 en doe ook MBO.... Dagelijks Venlo-Eindhoven en af en toe Venlo-Maastricht. Ouders zijn ongeveer 400,- euro per maand kwijt...
Als je een Altijd Vrij abbo koopt ben je maar 318,- kwijt per maand

Safiera schreef:He bah, ja dat kun je inderdaad ook nog hebben![]()
Ik moet straks zelf 1-2 dagen in de week naar Utrecht voor studie. Ben dan wel 21 maar krijg geen studenten ov omdat ik deeltijd doe... Mijn reiskosten zullen meer zijn dan mijn collegegeld (en nee daar krijg ik ook geen vergoeding voor)
Dus mijn financiële situatie is ook nogal f*cked up, net zoals bij velen hier...
edit: toen ik rekende was het voordeliger om 'm dan maar voor een jaar te kopen (11 x 80 extra = 880 dus duurder dan 1 x 318)
Bovendien was voor mij de trajectkaart nauwelijks goedkoper dan altijd vrij
Yom schreef:Marie111 schreef:
Heeft u minderjarige kinderen op het middelbaar onderwijs? Dan kunt u een tegemoetkoming aanvragen, als uw kind geen gratis schoolboeken krijgt. De hoogte van de tegemoetkoming is gebaseerd op uw inkomen en het inkomen van uw partner.
dat is dan toch voor alleen schoolboeken?? begin bijna te geloven van niet omdat veel mensen me naar deze pagina sturen![]()
Duo nog niet kunnen bereiken ivm lange wachttijd en omdat ik moest werken.