Vergoeding treinkosten school 16 jarige?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:02

Ik ben nu 17 en doe ook MBO.... Dagelijks Venlo-Eindhoven en af en toe Venlo-Maastricht. Ouders zijn ongeveer 400,- euro per maand kwijt...

BlackShadowZ

Re: Vergoeding treinkosten school 16 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:03

Maar ik koop ook maandelijks een trajectkaart :j

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:12

Patsab schreef:
Mijn ouders moesten ook mijn reiskosten zelf betalen ( 24 jaar geleden) ik moest van maandag t/m vrijdag naar school, met het busje, anderhalf tot 2 uur onderweg elke dag, enkele reis, daarnaast werkte ik elke vrijdagavond en de hele zaterdag. Moest ook mijn huiswerk nog doen. Dus dat sommige hier opmerken dat ze geen tijd hebben voor een bijbaantje vindt ik beetje kul.

Van het geld wat ik verdiende hoefde ik niet zelf bij te leggen aan schoolkosten, dat was voor mijzelf, maar moet ik er wel bij zeggen dat de reiskosten tegenwoordig wel erg duur zijn, maar er vaak toch wel een korting of tegemoetkoming is, schoolgeld moest toen gewoon ook betaald worden , nu niet meer, ( tot 18 jaar) boeken moesten ook zelf betaald worden, nu ook niet, dit scheelt toch wel enorm in de kosten al.

Ben er na een schooljaar wel mee gestopt om fulltime te gaan werken maar ik weet wel dat het enorm veel geld was toen ook voor mijn ouders en dat het nu ook zwaar drukt op je inkomen, al verlicht de kinderbijslag en eventuele toeslagen het wel.

Mijn boeken hebben 500 gekost, en mijn uniform 1200. Geen schoolgeld idd maar wel al alleen aan 1700 aan spullen aanschaffen voor één leerjaar.
Reiskosten zijn ongeveer 400 pm. voor mij. Ook ben ik verplicht mijn rijbewijs te halen op eigen kosten voor het einde van mijn studie..

En tijd om te werken.. De zondag is de enige dag die ik vrij heb. Ik vetrek elke ochtend om 6 uur naar school, waar ik de hele dag sport en uitgeput wordt. Dan ben ik tegen 5 uur klaar waarna ik anderhalf uur naar huis moet reizen. Ben ik rond 7 uur thuis, kan ik leren en huiswerk maken, en ook een beetje optijd naar bed aangezien de wekker weer om 5 uur gaat.
In de avonduren na school heb ik regelmatig oefeningen/trainingen/inzetten van school, waarna ik soms dus dagen maak van 20 uur en het moet doen met 4 uurtjes slaap.
In de weekenden loop ik overigens stage.

En já ik heb een bijbaantje, en ik doe vrijwilligerswerk én ik heb twee hobby's.

Maar ik heb ook gemerkt wat er gebeurd als je gewoon uiteindelijk uitgeput bent. En dat je op de leeftijd van 16/17 ook je rust, slaap, en je vrije tijd nodig hebt.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:16

mick75 schreef:
En zelfs al is het een net niet droomstudie. Ik mocht ook niet de opleiding van mijndromen doen omdat de reiskosten en studiematerialen te duur waren, en die studie geen ruimte liet voor een bijbaantje. Je kan niet altijd alles hebben en er zijn maar weinigen die uiteindelijk hun ultieme droombaan krijgen.

Ook met een tweede keus opleiding kan je hele leuke banen vinden.

Reiskosten mbo zijn erop gebaseerd dat er vrijwel overal vandaan wel mbo- instellingen in de buurt zitten. Dat mensen zelf de keuze maken een school veel verder weg te zoeken is niet de schuld van de overheid. Er zit altijd wel een ongeveer passende opleiding in de buurt, moet daar maar voor gekozen worden.

Mijn vriend heeft niet eens mogen kiezen welke opleiding hij ging doen! Tegen hem werd gewoon gezegd van dat ga je doen. Punt. En waag het om te zakken! Die opleiding is gekozen omdat het dichtbij was en hij zo ernaast kon werken. En zo zaten er genoeg in mijn klas.

Dat is niet helemaal waar... Mijn opleiding wordt maar op een aantal MBO's gegeven in Nederland. En de dichtsbijzijnde ligt 100 km verderop.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:16

Warboel schreef:
Nope mijn ouders hebben het 2 jaar moeten betalen, ruim 250 per maand pff.
Zijn blij dat ze daar toch al een hele tijd vanaf zijn.
Er is wel een vergoeding te krijgen maar dan moet je wel echt heel minimaal verdienen.

Klopt inderdaad dat MBO altijd "in de buurt is". Nou ik heb Grafisch Lyceum gedaan, en dat zit mooi niet in de buurt :Y)

Same here, moest ook naar Amsterdam voor het grafisch lyceum. Gelukkig mocht ik na 3 maanden stufi en Ov. Dus dat scheelde wel, maar die opleiding was niet in de buurt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:18

BlackShadowZ schreef:
Ik ben nu 17 en doe ook MBO.... Dagelijks Venlo-Eindhoven en af en toe Venlo-Maastricht. Ouders zijn ongeveer 400,- euro per maand kwijt...

Als je een Altijd Vrij abbo koopt ben je maar 318,- kwijt per maand :j

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:24

Safiera schreef:
BlackShadowZ schreef:

Als je een Altijd Vrij abbo koopt ben je maar 318,- kwijt per maand :j

Ja dat klopt, alleen komen er bij mij ook behoorlijk wat buskosten bij -O-

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:25

Plus dat altijd vrij alleen 318 pm is als je hem voor een jaar koopt, koop je hem iedere maand is hij bijna 400. En in de vakanties reis ik niet.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:33

He bah, ja dat kun je inderdaad ook nog hebben %)

Ik moet straks zelf 1-2 dagen in de week naar Utrecht voor studie. Ben dan wel 21 maar krijg geen studenten ov omdat ik deeltijd doe... Mijn reiskosten zullen meer zijn dan mijn collegegeld (en nee daar krijg ik ook geen vergoeding voor)

Dus mijn financiële situatie is ook nogal f*cked up, net zoals bij velen hier...

edit: toen ik rekende was het voordeliger om 'm dan maar voor een jaar te kopen (11 x 80 extra = 880 dus duurder dan 1 x 318)
Bovendien was voor mij de trajectkaart nauwelijks goedkoper dan altijd vrij 8)7

edit2: ik zie net dat het wel heel poedersuiker is: als ik 1x per week reis dan is altijd voordeel 4 (!) euro goedkoper per maand dan zonder abbo reizen. Als ik 2x per week reis dan kom ik het voordeligst uit met altijd vrij...
Laatst bijgewerkt door Safiera op 23-08-14 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:34

dit hadden mijn ouders ook afgelopen jaar ik moest zelf met de bus naar school elke dag en fietsen of iets anders is ook geen optie omdat me school in friesland zit. dus me ouders hebben internet ook afgezocht en konden nergens vergoeding krijgen.

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:37

Safiera schreef:
He bah, ja dat kun je inderdaad ook nog hebben %)

Ik moet straks zelf 1-2 dagen in de week naar Utrecht voor studie. Ben dan wel 21 maar krijg geen studenten ov omdat ik deeltijd doe... Mijn reiskosten zullen meer zijn dan mijn collegegeld (en nee daar krijg ik ook geen vergoeding voor)

Dus mijn financiële situatie is ook nogal f*cked up, net zoals bij velen hier...

edit: toen ik rekende was het voordeliger om 'm dan maar voor een jaar te kopen (11 x 80 extra = 880 dus duurder dan 1 x 318)
Bovendien was voor mij de trajectkaart nauwelijks goedkoper dan altijd vrij 8)7

Idd ook weer zo'n poedersuiker situatie zeg -O-
Ja, het is belachelijk hoe duur het allemaal is. Mijn ouders hebben het financieel al niet breedt..(gescheiden etc.).

Van mijn stage krijg ik gelukkig wel als een van de weinige reiskostenvergoeding. Want dat zijn ze niet verplicht bij mij, maar ze vonden het gewoon sneu dat het 35 euro per dag kosten.. Ben ik ze wel heel dankbaar voor! haha.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 20:55

TS is er de mogelijkheid van het op schooldagen inwonen bij een kennis / familie in de buurt van deze school? dat scheelt meestal heel veel in kosten. Een vriendin van mij heeft dit gedaan. zij moest van enschede naar delft voor haar studie. kon nog geen kamer vinden. Woonde bij een tante in gedurende de schoolweek en het weekend bij haar ouders.

Je dochter is jong maar met deze kosten is dit waarschijnlijk een goede optie.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 21:00

Buiten dat er niemand woont daar, zal ze dat niet graag doen want dan zal ze die tijd ook haar pony moeten missen ;)

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:01

Dat begrijp ik. Maar als het mogelijk zou zijn zou het maar voor 3 nachten zijn he?

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:15

Yom schreef:
Marie111 schreef:

Heeft u minderjarige kinderen op het middelbaar onderwijs? Dan kunt u een tegemoetkoming aanvragen, als uw kind geen gratis schoolboeken krijgt. De hoogte van de tegemoetkoming is gebaseerd op uw inkomen en het inkomen van uw partner.

dat is dan toch voor alleen schoolboeken?? begin bijna te geloven van niet omdat veel mensen me naar deze pagina sturen ;)

Duo nog niet kunnen bereiken ivm lange wachttijd en omdat ik moest werken.

Wel even verder lezen:

Voor wie?
De regeling geldt alléén voor ouders van kinderen die een voltijdopleiding doen op mbo-bol, vavo of particulier voortgezet onderwijs. U vraagt aan voor kinderen die jonger dan 18 zijn.

Voorwaarden
Was uw (gezamenlijke) inkomen in 2012 € 35.764,- of minder, dan krijgt u voor het schooljaar 2014-2015 de volledige tegemoetkoming. Was uw inkomen hoger, dan krijgt u minder of geen tegemoetkoming. Ook het aantal schoolgaande kinderen is van invloed. Gebruik de rekenhulp tegemoetkoming ouders om te zien of u er recht op heeft.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:25

Je kan er ook voor kiezen om 1 of 2 stations later op te stappen :)

Mijn ouders waren destijds ook niet blij met de reis kosten. Heb de eerste 2 jaar dan ook maar via de goedkoopste weg gerezen, al leverde me dat vaak uren extra reis tijd op. Op een gegeven moment ben ik maar naar t dichtsbijzijnde station gefietst (16 km verderop) omdat ik heel veel tijd aan t verdoen was op het station omdat mijn trein en bus niet aansloten.

Het was uiteindelijk voor mij goedkoper en sneller om ruim 32 km per dag te fietsen en dan nog de trein te pakken voor 20 min, voor 20 minuten de bus te pakken en ook 20 minuten voor de trein.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 23:04

Blackshadowz, wat heb je dan in hemelsnaam voor een kostuum als dat 1200 euro moet kosten?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 06:36

Er is idd geen treinkosten vergoeding maar via Duo kun je nog wel iets vergoed krijgen. Dus iedereen in hetzelfde schuitje moet via de site van Duo even kijken of je daarvoor in aanmerking komt

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:24

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 21:49

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 22:30

het gaat om MBO en daar is dit juist wel voor

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 18:54

Yom schreef:
het gaat om MBO en daar is dit juist wel voor

Alleen bol.