Ben ik nou gek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:19

Rideltje ik snap het heel goed. Ik snap dat jij graag in een schoon huis wilt wonen en daar niet het gevoel wilt krijgen dat je een sloofje bent.

Ik begrijp ook dat de eigenaar van dat huis een andere mentaliteit heeft en het niet zo nauw neemt met het schoonmaken en opruimen. Gelukkig woont hij in zijn eigen huis en mag hij dat zelf bepalen.

Helaas voor jou woon jij ook in zijn huis en heb jij het ermee te doen.

Niet mee eens? Vertrekken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:20

Maar ik denk dat ook jij nu de weg kwijt bent en het echt niet meer helder kan zien nu :(:) en dat vind ik ook naar voor je.

Moet wel zeggen; nadeel van een eigen plek is dat je écht alles zelf moet doen, alle rekeningen zelf betalen, zelf moet koken, zelf de boodschappen moet doen, sparen? Nee dat ken ik even niet.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:21

Ts, neem gewoon even de tijd om alles rustig te overdenken.

1. Jij mag volledig gratis (!) bij iemand inwonen die niet eens een bloedband met je heeft. Dat wil zeggen dat iemand jou de mogelijkheid geeft, de kansen, om te sparen, om je toekomst uit te stippelen en een verse start te nemen.

2. In ruil daarvoor wordt verwacht dat je meehelpt in het huishouden. Dat an sich is een heel erg normale zaak, en aangezien je helemaal niets moet betalen is het zelfs heel normaal dat jij het grootste deel op je neemt. Eigenlijk moet je niet denken "wat is dat voor een arrogante zak, denken dat hij mij als zijn huisslaaf kan behandelen", maar zou je zelf al moeten denken "wat fijn dat ik hier zomaar mag wonen, laat ik morgen nog eens eens de kamers stofzuigen zodat ik toch iets kan terugdoen.

3.Elk huishouden is anders. Ik ken ook huishoudens waar ik niet zou willen blijven eten omdat ik het er zo'n vieze onhygiënische boel vindt. Maar de mensen die er wonen vinden er juist niets mis mee. Moest ik daar wonen, dan kan ik ook alleen maar kiezen tussen ofwel dan maar zelf dubbel zoveel poetsen, ofwel schikken in hun beeld van wat zuiver is. Als jouw schoonvader van het principe is "het is pas vuil als je er echt niet meer langsheen kan", dan valt er gewoon weinig aan te doen. Zijn huis, zijn regels.

4. Jij komt zelf uit een moeilijke periode en naar hoe je reageert en hoe je denkt durf ik te zeggen dat ik denk dat je hier nog lang niet volledig uit bent. Wat iets heel normaal is als het huishouden doen bij iemand waar je kosteloos inwoont, en dat je niet eens hélemaal in je eentje moet runnen (je hebt je vriend en je schoonbroer nog), is voor jouw blijkbaar moeilijk om te doen. Maar jouw schoonvader is niet verplicht het jou daarin makkelijker te maken. Als jij het nu niet aankan en je kan niet weg, praat dan ook eens met je vriend dat hij een deel van je taken overneemt. Als jullie jullie eigen stek gaan hebben en je hebt dan ook een periode dat je het psychisch zo moeilijk hebt als nu, dan gaat hij ook degene moeten zijn die jouw taken een deel gaat moeten overnemen.

5. Hoe erg ook, huisdieren blijven een luxe. En ik wil heel goed begrijpen dat je een hond van je moeder niet wegdoet. Er zijn echter heel wat mensen, waaronder ikzelf, die zich geen paard kunnen veroorloven omdat ze het geld er gewoonweg niet voor hebben. Dat vind ik ook heel erg, ik mis het nog iedere dag. Maar wat niet gaat dat gaat niet. En als je niet met je schoonvader onder een dak kan leven en je wilt weg, zal je toch knopen moeten durven doorhakken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:22

Rideltje1992 schreef:
Jullie snappen het gewoon niet.

Laat maar ik ben klaar met dit topic

:evaw:

Ik denk dat wij je frustraties wel snappen, maar jij ons niet begrijpt.
dat we snappen dat het ontzettend vervelend is als het samenwerken\ samenwonen niet goed gaat en hij je niet respecteert zoels je het zegt.
maar je ziet volgens mij zelf ook niet in hoe dankbaar je mag zijn dat je uberhaupt door iemand gratis in huis wordt opgenomen zodat je niet op straat staat en uiteindelijk echt je paard moet verkopen en ander plekje voor de hond moet zoeken

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:23

Helemaal met Vuurneon eens. Dan heb je je paarden en je huishouden wat je volledig zelf moet betalen. Daarnaast zul je het huishouden moeten doen en je hebt ook geen aanspraak want je mist ineens twee mensen in je huishouden.

Nu heb je precies dezelfde situatie alleen dan een extra wasje te draaien van iemand waarbij je gratis mag wonen en oja... het is gratis.

Begrijp dat je in de knoop zit met jezelf. Dat je een depressie hebt dacht ik ergens te lezen en je ziet het niet meer zitten. Helaas veranderd dat niets aan de zaak dat deze man is zoals hij is. En met 60 jaar mag je dat ook wel zelf bepalen natuurlijk. Dus het is slikken of vertrekken. Er is geen middenweg want je geeft zelf aan dat deze man daar niet op zit te wachten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:23

Volgens mij heb jij last van iets meer dan een depressie. Daar kunnen wij je niet mee helpen.

Ik heb een vriendin gehad die borderline had, en jouw berichten zouden zo door haar geschreven kunnen zijn.
Niets komt door hun, alles ligt aan heel de wereld.
Meid, zoek professionele hulp. Bokt kan je hier niet mee helpen :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:24

Je bent in huis genomen, mag gratis wonen omdat je anders om straat stond en gaat nu zeuren dat je het huishouden moet doen? :?
Ik had je er uit gegooid met een 'ga maar waar je zonder mij beland was met je schema en gezeik en kijk of het daar wat uit haalt'
Dat die man dat van je pikt.

Om je vraag te beantwoorden: jij niet, maar die man die je laat wonen wel.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:25

Ik zou persoonlijk elke dag koffie op bed brengen en op m'n knieën zitten schrobben. Dat doe ik voor m'n eigen huisje ook en voor een gratis inwoning zou ik dat met mach 4 doen.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:29

Hij betaalt alles al en zorgt dat je eten en drinken hebt.
want je geeft je geld uit aan je dieren.

dan is het minste wat je kan doen meehelpen. Oudere laten dankbaarheid moeilijk zien en dan nog hem maakt het niet uit als je vertrekt of niet. Wees blij dat je daar mag wonen of je zat op straat!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:31

Sterkte met je depressie meid, als je weer met een frisse heldere blik naar onze reacties kan kijken, dan denk ik dat je het wel beter begrijpt wat wij bedoelen.

Maar zoek echt hulp, want jouw hersenen zijn nu niet lief voor jou :(:) en daardoor is het ook moeilijker anderen te begrijpen.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 21:31

Zoals ik al zei, ik ben niet de beroerdste om wat te doen echt niet.

Maar ik zei het fijn vinden als dat gemeld word.
En ja natuurlijk wil ik wat terug doen.
Maar denk ik dan zo raar dat het dan overlegd moet worden en niet overal van uit moet gegaan worden?

Ik had bordeline blijkbaar ben ik daar dus niet vanaf. Ik ben inderdaad snel geïrriteerd.

Ik weet dan nu ook niet hoe ik het recht moet gaan zetten.

Ik voel me nog steeds door hem gebruikt. Het moet gewoon overlegd worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:32

LadyMadonna schreef:
Volgens mij heb jij last van iets meer dan een depressie. Daar kunnen wij je niet mee helpen.

Dat is wel waarschijnlijk - depressie is meestal niet genoeg voor een wajong. En (betere) professionele hulp is een prima idee. Maar ik zou wel oppassen met het labellen van dat soort dingen.

En wat betreft de anderen - ik vind bepaalde beeldspraak ook wel weer de andere kant op gaan. "Elke dag koffie op bed en op m'n knieen zitten schrobben" - dat lijkt me evengoed een behoorlijk ongezonde vorm van samenleven en werkelijk nergens voor nodig.

Goede afspraken over en weer wat er verwacht wordt (en dan kun je als inwoner inderdaad niet zoveel eisen): helemaal prima. Gaan aanraden dat iemand zich zo afhankelijk opstelt voor iets wat tegelijkertijd ook weer niet zo gigantisch extreem is (samenwonen met je vriend in huis), niet prima. Zo wordt het beeld van wat de TS nou kan verwachten niet volwassener of gezonder.

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:33

Ik sta even te kijken van deze felle reacties (van beide partijen). Kunnen er geen dingen op een normale toon besproken worden?

TS, als je afspraken wilt maken met je schoonvader zou je met hem in gesprek moeten gaan. Of liever nog, met alle inwonenden. Ik heb het idee dat je vindt dat de taken niet eerlijk verdeeld zijn. Als ik jou was zou ik een nieuw rooster maken, en je schoonvader daar lekker buiten laten. Zoals hier ook al meerdere malen is gezegd, woon je wel gratis in zijn huis en als tegenprestatie kun je bijvoorbeeld voor hem het huishouden doen, maar met de hulp van je vriend en zijn broer. Dat lijkt mij haalbaar.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:33

@ladymadonna, ik wil toch even reageren dat Borderline hier weinig mee te maken heeft. Ik heb het ook en er is een verschil tussen iets hebben en ernaar leven ;) Met andere woorden "Niets komt door HUN en alles ligt aan de hele wereld" is enorm veralgemenen.
(sorry zoals ik al zeg, ik heb borderline, maar er zijn weinig mensen die dit weten/merken puur omdat het een beetje aan jezelf ligt of je het HEBT of BENT ;) )
Overigens kan je dit niet alleen zo gaan zien hoor, daar heb je waarschijnlijk een punt. Je moet je als persoon met borderline zeker niet zelf proberen te helpen en je moet jezelf niet schamen om hulp te zoeken. Ik had een enorm goede psycholoog een aantal jaar geleden zeker 5 jaar jonger dan mij en de eerste keer lachte ik hem vierkant uit....toch raakte hij iets in mij waardoor ik terug bleef gaan. Hij heeft MIJZELF doen inzien dat IK uitmaak hoe IK ermee omga. Voel ik een woedeuitbarsting aankomen (ja dat voel je, jouw vriendin waarschijnlijk ook wel) dan kan je er ZELF voor kiezen wat je hiermee doet. En toen dat lampje begon te branden en ik hier zelf realistisch over ging nadenken...toen werd ik IK met borderline en niet Borderliner :P

Maar dan wil ik direct even reageren op TS. Ja je hebt een depressie gehad (hebt die nog) ja je bent enorm jong jouw mama verloren (ik overigens ook pas) en ja het leven heeft niet echt een rechte gelukkige lijn voor jou gehad. Heel vervelend allemaal en heel begrijpelijk dat je dan een rottijd doormaakt maarrrr.
Motto: Geluk begint bij jezelf.
Motto: Kijk eens wat je allemaal WEL hebt in plaats van wat je NIET hebt.

Denk positief en bekijk niet alles zo zwart-wit want dat is wat ik voel uit jouw berichten. Alsof de hele wereld tegen jou is momenteel terwijl hier serieus goed bedoelde adviezen worden gegeven. Iedereen zegt en denkt hetzelfde, wees wat meer respectvol naar deze man (vreemde) die jou een MEGA KANS biedt waar heel wat jongeren alleen van kunnen dromen....
Die 3 dagen in de week werken ja kan enorm zwaar zijn, maar je bent er ook 4 thuis. Wat doe jij dan? Met 2 uur huishouden blijft er toch nog ruimte genoeg over om zelf ook je ding te kunnen doen?

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:34

Ik denk toch dat je het wat scheef ziet..
Hij moet helemaal niets.... Het is zijn huis waarin jij te gast bent en jij moet je dus aanpassen en niet hij ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:39

Rideltje1992 schreef:

Maar denk ik dan zo raar dat het dan overlegd moet worden en niet overal van uit moet gegaan worden?

Als je samenwoont op een gelijkwaardige manier, zoals bij studenten die een huis delen, dan is dat idd heel gewoon. Maar jij bent nu niet op een gelijkwaardige manier aanwezig in dit huis. Je mag gratis wonen, dat betekent min of meer dat jij maandelijks 400 ong krijgt van je schoonvader. Dat is ontzettend veel geld!

De reden dat mensen steigeren in dit topic is omdat jij je dat totaal niet lijkt te realiseren. Het is niet zo gek om voor die ong 400 euro flink bij te dragen op een manier die jij wel kan. Niet in geld dus maar door dingen te doen. Het huishouden runnen is dan niet zo gek.

Misschien als jij er wat positiever in komt te staan krijg je ook wat positiviteit terug. Want het lijkt me heel waarschijnlijk dat je schoonvader door heeft dat jij niet tevreden bent en de sfeer in huis zal daar vast en zeker flink onder lijden. Daar wordt niemand beter van.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:42

Rideltje1992 schreef:

Ik had bordeline blijkbaar ben ik daar dus niet vanaf. Ik ben inderdaad snel geïrriteerd.

Ik weet dan nu ook niet hoe ik het recht moet gaan zetten.

Doe dan alsof hij gezegd heeft 'je woont hier gratis, ik verwacht dat je alles achter m'n kont opruimt'. In principe is dit namelijk wat hij verwacht, maar je zal het waarschijnlijk nooit te horen krijgen. beter voor alle partijen om er maar gewoon vanuit te gaan :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:42

Buenootje, mijn reactie is puur op basis van mijn ervaring met een borderliner. Ik heb bij de berichten van ts een ontzettend dejavu

Buenootje

Re: Ben ik nou gek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:43

Ladymadonna, oh jah...daar heb je gelijk in. Toen ik 22 was waren dit waarschijnlijk ook mijn woorden geweest ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:46

En TS, ik zou rustig met je vriend en je schoonvader om de tafel gaan zitten om een nieuwe start te maken.

Jij vindt dat er dingen zouden moeten, maar zo werkt het niet. Ik heb jaren in een studentenhuis gewoond. Dat is anders, maar ook daar kun je niet zomaar dingen van je medebewoners eisen. Niet als ze onredelijk zijn, maar soms ook niet als ze wel redelijk zijn...

Je moet dat proberen los te laten. Je mag wel aangeven wat jij prettig vindt en wat je moeilijk of vervelend vindt, maar hou het bij jezelf. "Ik vind het vervelend dat..." "Ik zou liever zien dat..."
En dan is het aan je schoonvader om daar wel of niet akkoord mee te gaan. Hij moet niets. Maar dan is het weer aan jou om te kiezen: of je gaat ergens anders wonen of je accepteert dat bepaalde dingen niet gaan veranderen. Alleen maar blijven willen dat het anders is dan het is kost heel veel energie, maar lost niks op. Sterker nog, het geeft alleen maar een hele nare sfeer en veel onduidelijkheid.

Maar, ik denk dat je met duidelijke regels over wat jullie wel en niet kunnen verwachten van elkaar, al een heel end komt. Dan een schone lei, dus niet meer terugkomen op wat hiervoor gebeurd is, en je eigen grenzen bewaken.

Dat betekent dus dat je soms nee moet zeggen als er verwacht wordt dat jij dingen doet terwijl ze niet afgesproken zijn. Het betekent ook dat jullie allebei nog fouten gaan maken. Da's ok - dat gebeurt gewoon. Rustig weer terugkeren naar de afspraken, af en toe weer even samen overleggen, en dan weer je grenzen aanhouden.

Succes ermee!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:48

Rideltje1992 schreef:

Ik denk dat dit ook een heikel punt is.
Dit moet, dat moet,zus moet...
Probeer eens: ik zou graag willen dat, ik zou het fijn vinden als...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:58

Ts: je 'had' borderline? Borderline gaat niet weg bij mijn weten. Men moet je leren hoe daar mee om te gaan.. Of je neemt geen hulp aan, of je hulpverlening faalt hopeloos...

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:02

Mee eens, je blijft het levenslang houden maar het is maar net of je de ziekte WILT zijn of dat je bordeline hebt ;)

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 22:22

Ik heb een verzoek bij een mod ingediend om dit topic te sluiten.

Toch bedankt voor jullie tijd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:41

Een topic word niet zomaar gesloten omdat je niet de reacties krijgt die je wellicht gehoopt had.