Probleem, uitkering gestopt, geen werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:27

Ga honden uitlaten :)
Heb ik een tijdje naast mijn baan gedaan. Betaalt best goed, je wordt er fysiek moe van en honden zeuren niet aan je kop.

Verder vind ik stichting MEE een heel goed advies. Ik heb je daar nog niet op zien reageren.

Amandavd

Re: Probleem, uitkering gestopt, geen werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:30

Josca dan moet je wel schoonmaak werk doen in kantoren etc, en niet op vakantieparken want daar is wel grote tijdsdruk!

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:30

@ ts kun je niet toneel gaan spelen, daar leren ze je improviseren, zetten ze je onder een positieve druk. En je leert mensen kennen. Rij je eigenlijk ook paard en komt daar ook faalangst uit, want ook daar kan je fouten maken ?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:31

Schoonmaak werk in het ziekenhuis verdient ook lekker en het was er altijd doodstil. (werkte er in de avond uren)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:33

Doordat je het teveel forceert ga je juist fouten maken
Als je met de gedachtes rondloopt met o jee ik ga fouten maken, leg je teveel druk op de ketel en dat werkt averechts. Maak je een fout, dan is het niet het einde van de wereld en heb je het geprobeerd. Wees er dan trots op en bedenk dat je het ook een tweede keer kan doen. Ga desnoods samen met je vriend de stad in en inschrijven bij uitzendbureaus.
Ga op internet opzoek naar trainingen en cursussen die jou voor een deel van je faalangst af zouden kunnen helpen. Ga er blanco in en kijk niet naar het verleden met eerder gevolgde trainingen maar stap er met een open gevoel in.

Wat zeggen je ouders van je situatie?
Laatst bijgewerkt door purny op 17-08-14 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:37

Hoe je het ook wendt of keert ..... zolang je geen kruiwagen hebt, en je geeft zelf aan die niet te hebben, zul je zelf de stap moeten nemen om je ergens voor een baan aan te melden. En alleen al door het daarbij gebruikelijke selectie proces loop je al de kans om afgewezen te worden zonder dat je daarvoor ook maar 1 klein foutje hebt hoeven maken. Zo werkt het en daarin zul je toch iets meer incasseringsvermogen moeten kweken.
In principe is er weer werk zat, vooral in de lagere baantjes maar in bepaalde sectoren ook wel in de betere banen. Wij hebben hier nu het omgekeerde probleem, wij krijgen onze vacatures op het moment niet ingevuld omdat we geen personeel kunnen vinden dat goed genoeg is.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:52

Amandavd schreef:
Josca dan moet je wel schoonmaak werk doen in kantoren etc, en niet op vakantieparken want daar is wel grote tijdsdruk!
Ja, maar vakantieparken zijn ook veel mensen om je heen en daar kan TS dan denk ik ook niet goed tegen? Maar je kunt ook gewoon huisjes schoonmaken van mensen die zelf veel weg zijn, oudere mensen, mensen die het zelf niet kunnen.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:43

chevax schreef:
Ik denk dat je, hoe moeilijk het ook is, toch eens moet proberen iets constructiever te werk te gaan. Op elke tip heb je een negatief antwoord, elk advies wordt gepareerd. Ik snap echt dat je in een hele moeilijke situatie zit, maar met negatief zijn schiet je niks op. Er zijn zat mensen met beperkingen, lichter en zwaarder, en toch vinden die vaak hun padje vinden. Pak jezelf voor zover mogelijk bij elkaar en doe iets met de tips hier in het topic. Als je dat niet doet, kom je in een situatie waar je helemaal niet meer uit komt. Kop op TS, je kunt het!

Dat is nu juist kenmerkend voor mensen met de angsten zoals TS ze heeft..
Het is echt een psychisch probleem, en je moet het willen zien en willen geholpen worden. En de confrontatie aan willen gaan om beter te worden en ik heb de indruk dat TS dat nu juist wil (vandaar dat ze een reïntegratietraject in wilde, wat het UWV beloonde met gezond keuren..)
Het is inderdaad wel belangrijk dat er aktie ondernomen wordt... want voor je het weet zit je de rest van je arbeids leven thuis, wat een kennis van me overkwam...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 14:49

Amandavd schreef:

Ik heb op een kantoor gewerkt waar ook tijdsdruk was, het is ècht per object en ook wel per schoonmaakbedrijf, verschillend hoe het met de tijdsdruk zit.
Een paar maanden terug ben ik ontslagen bij het kantoor waar ik al jaren schoonmaakte... was vanwege bezuinigingen... vroeger was er nauwelijks tijdsdruk, later moest ik in 3 dagen doen wat ik eerst in 5 dagen deed... Omdat ik lichamelijke klachten had, aantoonbaar op röntgenfoto's en MRI scan, dacht ik dat ik nóóit meer kantoren kon schoonmaken, want zo heel erg snel kon ik gewoon niet eens meer lopen.
Totdat ik ergens anders op kantoor kon schoonmaken, en dat bleek daar reuze mee te vallen.
Zo zijn er ook scholen en zorginstellingen en wat dan ook, waar je rustig kunt proberen aan de slag te kunnen in de schoonmaak.

Gewoon doen dus, nee heb je al... Ja kun je krijgen! *\o/*

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 15:01

Sorry. Maar als ts een hulpvraag doet hij het uwv dan kan je herkeurd worden. En volgens mij las ik dat dit al 10 jaar gaande is. Dat is gewoon einde uitkering. 10 jaar wia, daarna bijstand. Het uwv is wettelijk verplicht ts daarvan op de hoogte te stellen, mijn ervaring is dat ze dat ruim van te voren doen. Dan kan ts een herkeuring krijgen, daaruit blijkt dat ze 4% ao is. Of er bleek dat ze 80-100% ao is, bij 100% was er recht op een lau. Een lau is minder dan de bijstand.
Nu kan ze of gaan werken of wen bijstand aanvragen. Bijstand krijgt ze niet, want ze woont pas samen. In het profiel staat dat ts al heel wat jaren samenwoont, maar dat terzijde.
Als ze een bijstand is zou gaan moet ze ook minimaal 20 uur per weel vrijwilligerswerk doen, dus ook contact met vreemden.
Ze behoort nu tot een no-risk werknemer. Mocht ze binnen vijf jaar uitvallen wegens dezelfde klachten kost het de werkgever geen geld. Ze mag niet toegerekend worden. Hierdoor is ze interessanter.

Ts, bel/ zoek een bedrijf en geef aan dat je last hebt van deze faalangsten. Dan houden sommige daar rekening mee. Ik heb het idee dat je veel van de reacties weerlegt met 'ja maar ik heb faalangst'. Dat kan. Maar ik kan me niet voorstellen dat je geen spoor 1, spoor 2 of spoor 3 traject gehad hebt in de eerste 2 jaar van je wia.
Anders zou ik zelf een ado doen. Arbeidsdeskundig onderzoek. Kost je 850 euro (ongeveer) en bekijken welk ao percentage eruit komt. Maar ik vrees dat je weinig anders kan dat bijstand of werken.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 15:08

mick75 schreef:
Voor mij zou het ideaal zijn als ik gewoon een dagje ergens mee mag lopen zonder nare en enge voorstel/ kennismakingsgesprekken. Zodat ik gewoon kan laten zien dat ik echt een goede, serieuze, hardwerkende meid ben. In een kas, bij een boer, als monteur, whatever en meer dan minimumloon vraag ik ook niet want voor mij is dat een godsvermogen.

Je komt hier in dit topic schriftelijk sterk over. Kennelijk lukt het je niet jezelf te presenteren als je op sollicitatie gaat, maar op papier gaat dat erg goed, vind ik. Is het niet een idee daarom een mail op te stellen waarin je je probleem kort uitlegt, ook zegt wat je hier hebt gezegd, harde werker, bereid alles aan te pakken, etc., en dan diverse bedrijven mailen met de vraag of je een dagje mee mag lopen? Ook al zijn die bedrijven misschien niet eens op zoek naar iemand, jij doet ervaring op, je laat zien dat je een harde werker bent en als zij (of collega's) een keer iemand nodig hebben denken ze aan jou.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 15:37

mick75 schreef:
Voor mij zou het ideaal zijn als ik gewoon een dagje ergens mee mag lopen zonder nare en enge voorstel/ kennismakingsgesprekken. Zodat ik gewoon kan laten zien dat ik echt een goede, serieuze, hardwerkende meid ben.

Dit klinkt toch goed?

Je mag bij mij een dag meelopen zonder kennismaking hoor. Het geeft je geen betaalde baan, want we zijn grotendeels een vrijwilligersorganisatie. Maar wel de kans een keer ervaring op te doen en na een dag meedraaien kan je van mij een referentie meekrijgen.

En dan kan je weer een volgende stap zetten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 16:54

Ik heb nog niet alles bijgelezen.

Ten eerste: ik doe al vrijwilligerswerk, en doe ook klusjes voor mensen her en der. Heb vorige week een tuin omgetoverd van manshoge wildernis naar nette kiezeltuin met mooie bloembakken, dat heb ik alleen gedaan. Maar van zowel vrijwilligerswerk als losse klusjes valt niet te leven, al is het beiden superleuk om te doen.

Ten tweede. Ik sta bij ALLE uitzendbureau's in de wijde omgeving (rotterdam, gouda, waddinxveen, bodegraven, boskoop, alphen) ingeschreven als werkzoekende. Ik doe volgende week examen basisveigheid (VCA) om de kansen te vergroten. Eerder kon dat niet. Ik ben persoonlijk langsgeweest bij de uitzendburo's, en reageer ook op alle advertenties die ik tegenkom. Tevens heb ik sollicitaties gedaan bij alle winkels waar ik denk dat ik misschien een kansje kan maken, en alle bouwmarkten.

Ten derde: hoe deze situatie precies is ontstaan en waarom er geen begeleiding beschikbaar is doet er niet veel toe, de situatie is zoals ie is en ik ben helaas wel super gemotiveerd, maar niet makkelijk.

Mijn vriend steunt me, op een manier die voor mij beter is dan ja en amen zeggen en me financieel te onderhouden. Hij weet ook dat ik dan zeker wel hele dagen bij mensen van alles en nogwat ga doen, maar aangezien ik daar geen geld voor durf te vragen... Schiet dat dus niet op.

Dit topic heb ik geopend om... Tja... Weet ik niet precies. Wel weet ik dat er hele handige dingen in staan die ik zeker ga meenemen en waar ik wat mee kan. Daarvoor dus heel erg bedankt allemaal.

Ik zit nog steeds op telefoon, het kan zijn dat het lijkt of ik bepaalde dingen eruitpik. Maar ik lees alles, en heb er ook aantekeningen van gemaakt waar ik morgen mee aan het werk ga.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:05

ZZP'er worden op het gebied van tuinonderhoud? Dan heb je geen druk, je hoeft niet te solliciteren en je bent eigen baas.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 17:06

Vumana89 schreef:
Sorry. Maar als ts een hulpvraag doet hij het uwv dan kan je herkeurd worden. En volgens mij las ik dat dit al 10 jaar gaande is. Dat is gewoon einde uitkering. 10 jaar wia, daarna bijstand. Het uwv is wettelijk verplicht ts daarvan op de hoogte te stellen, mijn ervaring is dat ze dat ruim van te voren doen. Dan kan ts een herkeuring krijgen, daaruit blijkt dat ze 4% ao is. Of er bleek dat ze 80-100% ao is, bij 100% was er recht op een lau. Een lau is minder dan de bijstand.
Nu kan ze of gaan werken of wen bijstand aanvragen. Bijstand krijgt ze niet, want ze woont pas samen. In het profiel staat dat ts al heel wat jaren samenwoont, maar dat terzijde.
Als ze een bijstand is zou gaan moet ze ook minimaal 20 uur per weel vrijwilligerswerk doen, dus ook contact met vreemden.
Ze behoort nu tot een no-risk werknemer. Mocht ze binnen vijf jaar uitvallen wegens dezelfde klachten kost het de werkgever geen geld. Ze mag niet toegerekend worden. Hierdoor is ze interessanter.

Ts, bel/ zoek een bedrijf en geef aan dat je last hebt van deze faalangsten. Dan houden sommige daar rekening mee. Ik heb het idee dat je veel van de reacties weerlegt met 'ja maar ik heb faalangst'. Dat kan. Maar ik kan me niet voorstellen dat je geen spoor 1, spoor 2 of spoor 3 traject gehad hebt in de eerste 2 jaar van je wia.
Anders zou ik zelf een ado doen. Arbeidsdeskundig onderzoek. Kost je 850 euro (ongeveer) en bekijken welk ao percentage eruit komt. Maar ik vrees dat je weinig anders kan dat bijstand of werken.

Er zijn wat fouten gemaakt bij het uwv, zoals dat zij meerdere malen afspraken hebben afgezegd (kan ik aantonen). Ik heb nooit enige begeleiding van ze gehad. Dat komt waarschijnlijk doordat ik precies in die periode verhuisde naar een andrre regio, en dus ander kantoor. Administratief is dat niet geheel goedgegaan zegmaar. Doet er ook niet toe, ik ben niet van plan in beroep te gaan. En ja. Alle problemen zijn op de faalangst terug te leiden. Was die er niet was er ook geen probleem en had ik dit topic niet hoeven openen.

Arbeidsdeskunfig onderzoek is leuk en aardig, maar ik heb zulke bedragen niet op de plank liggen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:07

Dat examenveiligheid kun je dus blijkbaar wel nemen zonder faalangst en ook het vrijwilligerswerk gaat goed? Dan zou ik me minder focussen op je faalangst (hoe moeilijk ook). Op sommige momenten lukt het je dus blijkbaar wel. Tuinwerk gaat je blijkbaar ook goed af, dus waarom geen tuinvrouw worden? Is momenteel best veel vraag naar.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 17:23

Ik weet nog niet of het examen gaat lukken, ben ik over anderhalve week achter. Vrijwilligerswerk gaat wel goed.

Ja, er valt wel om de faalangst heen te werken als er geen druk op ligt. Nu ligt er voor mij immense druk op, namelijk of ik wel of niet recht heb om te eten. Zo voelt het in elk geval en relativeren lukt me dus ook niet. Eerst werk, dan verder kijken. En doordat ik me zo onder druk gezet voel, ren ik dus als een kip zonder kop van uitzendburo naar bedrijf om maar werk te zoeken, mezelf daar feitelijk waarschijnlijk onvoorstelbaar belachelijk makend. Maar ik weet echt niet hoe het anders te doen, als ik "rust" neem, of afstand of hoe mensen het noemen, dan voelt het pas echt aldof ik lui en onwillig ben dus blijf ik rennen. Dan kan me iig niet verweten worden dat ik niets onderneem. Dat is mss nog wel de grootste angst: lui genoemd worden. Dat ben ik namelijk echt niet.

Edit: ik ben niet geschikt als zelfstandige te werken. Kan mezelf niet verkopen en ook administratief ben ik zeer ernstig slordig. Ik zou binnen de kortste keren in opgelicht zitten omdat ik het overzicht kwijt ben en daardoor dingen beloof die ik niet kan waarmaken, en niet kan plannen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:33

Hoe lang loop je al bij je huidige hulpverlener? Ik vind het echt bizar namelijk dat je klachten op geen enkele manier lijken te verbeteren. Dan vraag ik me af wat die hulp inhoudt en wat je hulpverlener nou eigenlijk echt voor je doet. Dat hoef je niet hier te schrijven, maar zo kritisch als je naar jezelf bent, mag je ook zijn naar je hulpverlening. En dat vindt menig hulpverlener niet leuk (been there, done that), maar het gaat hier om jouw leven, niet om hen te vriend houden.

Daarnaast schrijf je dat je jezelf niet kunt verkopen, maar je bent hier alleen al heel goed in jezelf naar beneden te halen. Pak eens een paar posts van jezelf waarin je met mitsen en maren komt en herschrijf ze zodat je er wél positief uitkomt. Dat is jezelf al verkopen..
In plaats van 'maar' schrijven en denken eens 'en' gebruiken. 'Ik heb faalangst én ben een heel harde werker' klinkt al heel anders dan 'Ik heb faalangst, maar ben een harde werker'. Alles voor de 'maar' doe je immers teniet met wat daarna komt.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:44

mick75 schreef:
.
Post hebben ze hier geen mensen voor nodig.

In de omgeving van Gouda hebben ze bij PostNl mensen nodig. Op de website staan meerdere vacatures.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:46

Nikass schreef:
Verder vind ik stichting MEE een heel goed advies. Ik heb je daar nog niet op zien reageren.

Inderdaad, dat was ook het eerste waar ik aan dacht :j

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:48

Snap ik. En een brief opstellen richting het uwv is nutteloos nu, mits je akkoord zou gaan met een lau. Maar die is minder dan bijstand.
Wat ik wel apart vind is dat je geen plaatsen bewust vermijd waar mensen zijn, bijv vca examen, maar wel enorme plaats hebt van faalangst richting solliciteren en werk. Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel het niet negatief. Maar dat begrijp ik niet helemaal. Is je faalangst dan puur gerelateerd op de verwachtingen die een baas van je heeft? Grwoon, voor mijn beeld...
Wat die lau betreft; als je een brief stuurt waarin je de foutieve handelingen uitstipt, chronologisch en met bewijs lijkt het erop dat je alle recht hebt op een herkeuring bij een andere arbeidsdeskundige. En het gebeurd vaker dat iemand 4% ao verklaard word en twee maanden later 100% ao is. Dat gaat dan wel met terugwerkende kracht dat de uitkering hervat word.

En nogmaals. Hamer erop dat je een no risker bent. Dat is een voordeel voor de werkgever.
En bekijk op internet eens of je geen recht hebt op gedeeltelijke arbeidsgehandicaptenstatus.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 17:59

TS, bestuur deze site eens, koop het boek en ga met jezelf aan de slag. Écht het proberen waard!
http://www.pastrealityintegration.com/

Je overtuigd jezelf té veel dat je faalangst je leven beheerst. Ik begrijp dat, want dat is voor jou een bekende emotie en bied je (hoe tegenstrijdig dit ook klinkt) veiligheid. Stap uit je comfortzone! Maar eerst bovenstaande site bestuderen. Succes!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 18:01

Ik heb faalangst, geen mensenangst. Faalangst heeft te maken met prestaties en verwachtingen. In een mensenmassa verwacht niemand wat van je, daar is dus niets engs aan. Werkgevers, maar ook opleidingen en zelfs vrienden/ kennissen verwachten wel dingen van je. Dat is dus wel doodeng, want wat als je niet voldoet? Je mag mensen niet teleur stellen en niet voldoen is precies dat.

Of het examen gaat lukken weet ik niet. Het is heel eenvoudig, dat scheelt. Als ik genoeg afleiding heb vlak ervoor komt het meestal wel goed. Dan kan ik me niet focussen op wat er mis kan gaan. Heel apart, maar dat is mijn geest wel haha.

Dreamybol, je hebt gelijk hoor, maar dat is wederom een gevolg van... De consequenties van faalangst reiken helaas ver en hebben op veel dingen invloed. Ik wou echt dat dat nou net even minder was, dan had ik namelijk geen probleem.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:03

Als praten zo'n drama is, stuur dan een mail naar je netwerk met daarin wat je zoekt en of ze wat voor je kunnen betekenen. Een simpel voorbeeld; wij kwamen op het werk 1 vakantiekracht tekort, toen zei een andere vakantiekracht; 'mijn vriendin zoekt nog werk'. Die is opgebeld en de dag erna al begonnen. Geen sollicitatie niets; alleen een belletje van ons bedrijf 'zin om te werken?'

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:08

Ts, waarom gaat vrijwilligerswerk en dit examen dan wel goed? Althans, je lijkt er redelijk mee te kunnen dealen. Dat snap ik dan niet.

Faalangst ken ik. Heb er een hele tijd last van gehad. Tot ik met overspannen thuis belandde en een torenhoge bloeddruk had. Hierop heb ik mezelf een herstelperiode gegeven, en ik denk ten alle tijden: ik doe mijn best, maar als het verkeerd gaat. Waar gehakt wordt vallen spaanders. En ik geef een fout zelf aan en los hem zelf op. Wat een ander daarvan vindt?! Als mijn leiding mij blijft steunen... Nu zit ik in een topbedrijf, met een droombaas. Maar ook bij mijn vorige bedrijf was ik zo. Ná mijn hoge bloeddruk.