Vegetariër, maar wel vis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Najoveh

Re: Vegetariër, maar wel vis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:40

Ik vind van niet. Vlees eet je in principe elke dag en heb je niet nodig.
Leer is iets dat je gebruikt en dat jaren kan blijven dienen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:41

Maar je maakt gebruik van een product waar je moralistisch niet achter staat.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:42

Hallo ts,
Het is een duidelijke vraag die je stelt en het antwoord is niet zo zwart/wit :)

Ik eet sinds mijn 12e vegetarisch. Heb ik in al die tijd geen vlees gegeten, o echt wel.
Naast dat ik zo min mogelijk dierenleed wil veroorzaken wil ik het ook mijn medemens niet te moeilijk maken.
Als mensen zo lief zijn om mij aan te laten schuven en er zit vlees tussendoor, mij hoor je niet klagen.
Af en toe een visje omdat mensen denken dat ik dat wel eet, ah moet kunnen.
Bont en leer uit de kringloop of van de rommelmarkt, geen probleem mee.
Beestje is toch al dood en anders wordt het weggegooid.
Eieren koop ik strikt bio en het liefts van de boer zelf, groente ook.
In mijn huis komt ook geen vlees, behalve het vlees wat ik krijg van de boeren en slager voor mijn kat.
Kat is aan komen lopen, ik heb haar opgenomen en daarmee de verantwoording voor haar dieet.
Dus krijgt ze biovlees wat niet verkocht wordt en aanbiedingsvoer :')
Paard heeft nu nog een veganistisch zadel, volgende zadel is tweedehands maar wel van leer.

Mijn kleding komt van de kringloop, enige wat ik nieuw koop is ondergoed en sokken.
voor mij ben ik van huis uit vegetarisch en probeer zo bewust mogelijk dingen te recycelen, hergebruiken, zo goed mogelijk te plaatsen. Het is niet alleen vegetarisch zijn, maar ook mijn manier van leven.
Lukt dit altijd? nope, maar 99% vind ik een prima score :)

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:44

Wisten jullie ook dat iedereen veel meer vlees eet dan je nodig hebt (ik ook). Je hoeft maar een heel klein stukje per dag te eten om alles binnen te krijgen ( ijzer etc ) ik ben absoluut geen vegetariër, ik werk ook met dode dieren ( ik bak de vissen voor de klanten en ontleed de haringen }>) maar ik ben er absoluut van overtuigd dat ze dat moeten gaan invoeren. Kleinere stukken vlees, dat zou al de helft schelen. Ik heb zelf een tijdje op mezelf gewoond voor een studie en ook veel minder vlees gegeten. Zo draag ik op m'n eigen manier een steentje bij.

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:46

Ik ben parttime vegetariër (ca. 1x per week een klein beetje vlees en dan vooral kip) en eet/drink zuivel met mate. Dit doe ik omdat mijn ouders dit doen :p, maar vooral omdat vlees HEEL slecht voor het milieu is. Leren producten heb ik ook wel, maar niet veel meer dan nodig: 1 paar jodphur schoenen, 1 paar nette leren schoenen, 1 paar lage all stars en 1 broekriem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:49

Ik weet idd dat je niet iedere dag vlees eet en ben mijn consumptie daardoor drastisch gaan minderen.
Maar ik ben geen vegetarier en gaat dat niet worden ook.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:50

Cassidy schreef:
Ik weet idd dat je niet iedere dag vlees eet en ben mijn consumptie daardoor drastisch gaan minderen.
Maar ik ben geen vegetarier en gaat dat niet worden ook.

Ik vind het fijn om te lezen dat mensen bewust worden of bewust leven.
vegetarisch zijn is een keuze, maar bewust leven kan ook prima als je vlees eet.
Dat is een keuze die mensen voor zichzelf moeten maken :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:51

Ik raad iedereen aan om deze video eens te bekijken. Misschien niet alles wat er staat is waar, maar het geeft zeker een nieuwe blik op aangeleerde dingen.
Erg leerzaam! :j

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:52

Ik eet geen vlees omdat ik er van overtuigd ben dat het gezonder is. Er word zo veel met vlees gerotzooid dat je gewoon niet meer weet wat er in zit. Met vis zal dat ook wel gebeuren maar over het algemeen veel minder. Ook eet ik maar zeer af en toe vis. Gewoon voor de lekker.

Er zijn ook genoeg mensen die wel koe, varken en kip eten maar het vertikken om hert, kalf, lam, struisvogel, kangaroe en weet ik veel te eten. Dan zou dat dus ook hypocriet moeten zijn.

Ik vind dat je mensen moet laten eten wat ze eten willen. Er zijn genoeg mensen die zich vreselijk rot voelen als ze paard eten maar wel met liefde een kippenpootje naar binnenwerken. Laat ze lekker :j Als zij dat willen vind ik het prima. Ik zeg niks over wat zij eten, dan wil ik dat zij mij ook laten in mijn beslissing. Al zou ik alleen maar varken eten en de rest allemaal zielig vinden. So what? Ik doe er toch niemand kwaad mee?

Mensen maken zich te veel druk over wat anderen doen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:54

Cassidy schreef:
Janneke2 schreef:
Is dat zo?
Dat lijkt me ook afhankelijk van het bedrijf etc waar de melk/ eieren vandaan komen.

Ja en nee.
Melk komt alleen van koeien die drachtig zijn geweest en een kalf hebben gehad.
Dus jij kiest alleen melk van koeien die een kalfje en geen stier hebben gehad?

Ik vind dit een wat vermoeiende toon.
Ik snap niet waar de dus vandaan komt - en zuivel, daar kan ik zo ongeveer mijn hele leven al niet tegen. ("Er is voor mij besloten" of hoe zeg je dat, dat ik dat maar niet moest eten.)
Dat zoogdieren alleen melk geven als er een nieuw kind is, weet ik.
Maar het ging over "wie kaas eet, houdt de bioindustrie overeind". - En over alles kunnen we debatteren, maar er zijn boerenbedrijven die ik niet tot de bioindustrie reken, maar waar wel zuivel wordt geproduceerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 22:58

De vermoeiende toon in dat bericht, heb je terecht geinterpreteerd als "vermoeiend". Want by Jove, ik wordt hier echt zo ontzettend moe van.

Als jij allergisch bent voor zuivel, dan zij het zo. Dat je alternatieven kiest, helemaal terecht. Wat ik niet terecht vindt is een ander af te rekenen op zijn zuivel/kaas/eieren/vlees consumptie. En dan heb ik het niet over het incidentele bedrijf dat zuivel produceert want zoveel zijn er niet om heel Nederland en de export draaiende te houden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:01

ThreeFingers schreef:
Janneke2 schreef:
(....)
Mij zul je dus geen nertsjas zien dragen: die beestjes hebben eerst een rotleven en worden enkel en alleen voor hun pelzen geslacht. Nee.

Maar als ze toch doodgemaakt worden. .kun je toch net zo goed een stukje vlees nemen....

Maar ik snap je wel hoor!

For the sake of the argument: ik zou het (vegetariër en al) toejuichen als mensen nertsvlees zouden gaan eten....

(Als ik maar niet hoef!)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:02

Helaas word niet alleen met het vlees (slachtvee) gerommeld, maar ook met fruit en groente :(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:02

@ Kaus, ga het filmpje morgen bekijken. Voor vanavond ga ik ermee nokken. Welterusten allemaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:03

ThreeFingers schreef:
Helaas word niet alleen met het vlees (slachtvee) gerommeld, maar ook met fruit en groente :(

Met alle voeding wordt gerommeld. Maar idd fruit en groente: Monsanto anyone?

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:04

Als er toch overal mee gerommeld word kunnen we het beste helemaal niks meer gaan eten :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:07

Cassidy schreef:
De vermoeiende toon in dat bericht, heb je terecht geinterpreteerd als "vermoeiend". Want by Jove, ik wordt hier echt zo ontzettend moe van.

Als jij allergisch bent voor zuivel, dan zij het zo. Dat je alternatieven kiest, helemaal terecht. Wat ik niet terecht vindt is een ander af te rekenen op zijn zuivel/kaas/eieren/vlees consumptie. En dan heb ik het niet over het incidentele bedrijf dat zuivel produceert want zoveel zijn er niet om heel Nederland en de export draaiende te houden.

Het kan het late uur zijn, maar ik snap niet precies waar je nou moe van wordt.
Een ander afrekenen op zijn/haar consumptie van zuivel/etc: daar kan ik helemaal in mee.
En volgens mij barsten we in nl van de veebedrijven die exporteren.

Of zitten we nou langs elkaar heen te praten?

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:10

Kaus schreef:
Ik raad iedereen aan om deze video eens te bekijken. Misschien niet alles wat er staat is waar, maar het geeft zeker een nieuwe blik op aangeleerde dingen.
Erg leerzaam! :j

Het begin stuk van deze lezing zal voor sommige mensen misschien interessant zijn (vind het persoonlijk een beetje voorgekauwd en voor de hand liggend, maar dat ligt er misschien maar net aan hoe veel je over dit soort onderwerpen nadenkt), maar het filmpje dat getoond wordt van de veehouderij in Amerika wel even een verhaal apart. Hoe de situatie in de Amerikaanse veehouderij is durf ik niet te zeggen, maar houdt bij het kijken in ieder geval in je hoofd dat dit niet de Nederlandse veehouderij is.

Hoewel ook in de Nederlandse veehouderij er meer dan genoeg ruimte is voor verbetering én er ook genoeg bedrijven zijn die zich niet helemaal aan de regeltjes houden. Komen er in het korte filmpje wel beelden langs die in de Nederlandse sector niet meer van toepassing zijn.
Bovendien worden er ook beelden getoond die enigszins dubbele gevoelens opwekken (zoals het kalf dat direct na geboorte van zijn moeder gescheiden wordt).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:11

We praten langs elkaar heen. Ik heb het over het incidentele bedrijf dat zuivel produceert buiten het normale bioindustrietraject om. Waar jij in een eerder topic over begon.

Ik ga er voor vandaag mee nokken en ik moet maar zien of ik morgen zin heb om hier nog door te gaan. Dus mochten jullie me niet meer zien hier: veel succes verder. Misschien krijgt iemand de geest om behalve burgerlijke ongehoorzaamheid en het weigeren van aanschaf van vlees/kaas/vis/eieren uit de standaard kanalen, ECHT iets te gaan doen wat zoden aan de dijk zet.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:21

Zelf eet ik ook geen vlees, alleen vis.
Sommige mensen noemen me dan een 'nep-vegetariër'.
Dat ben ik misschien ook wel in dat opzicht.
Vis eet ik ook bijna nooit, maar omdat er zo ontzettend weinig dingen zijn die ik door mijn vegetariër zijn eet (ik eet ook alleen speciale kaas, omdat in het stremsel een deel kalfjesmaag zit) en met hoge uitzondering ook geen gelatine eet, is het soms best wel lastig om dan iets te vinden wat ik wél kan eten. (En dan bij mij ook nog dat ik geen melk mag eigenlijk, omdat dat dan weer slecht zal zijn voor mijn lever volgens de mesoloog..)

Dus mijn redenen dat ik wel vis eet zijn:
-Vissen zwemmen lekker eerst in de zee, i.p.v. eerst een ontzettend rotleven te hebben gehad.
-Ik eet vis óók maar heel zelden.
-Vis eten is erg gezond, en 'vlees' is het gewoon makkelijker te vervangen voor vega-spul, maar een vega-vis vind je niet zo snel. (Wel andere producten met dezelfde voedingswaarde misschien)
-Ik vind een visje op zijn tijd wel ontzettend lekker (en vlees vind ik ook heerlijk trouwens, maar met de jaren vergeet ik dat steeds meer gelukkig!)
-En over het algemeen zeggen ze dat vissen een minder ontwikkeld zenuwstelsel hebben. Wat mij ook wel iets meer geruststelt.

Maar altijd is het nog je eigen beslissing. Ik vind het eigenlijk al heel wat als je gewoon wat minder vlees eet.

Nog even een kleine toevoeging, ik heb zooooo'n ontzéttende hekel aan deze smoesjes van mensen 'diewelvegetariërwillenwordenmaarnietkunnen'
-Ja, maar het ligt toch al in de winkel! Kan ik het beter eten!
-Het mag niet van mijn moeder, dan krijg ik niet alle voedingsstoffen binnen!

Oh en dit is nog irritanter, als mensen gaan zeggen:
'Ik ben vegetarisch!' Want dat-kan-helemaal-niet
Vegetarisch betekent namelijk 'niet bestaand uit vlees'. En ik hoop toch echt voor je dat je wel uit vlees bestaat.
Het is dus 'Ik ben vegetariër en eet vegetarisch'.

En dit is een best wel lang berichtje.. O:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:27

Citaat:
Misschien krijgt iemand de geest om behalve burgerlijke ongehoorzaamheid en het weigeren van aanschaf van vlees/kaas/vis/eieren uit de standaard kanalen, ECHT iets te gaan doen wat zoden aan de dijk zet.

Wauw....!!!

Lang leve de revolutie!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:30

Janneke2 schreef:
Citaat:
Misschien krijgt iemand de geest om behalve burgerlijke ongehoorzaamheid en het weigeren van aanschaf van vlees/kaas/vis/eieren uit de standaard kanalen, ECHT iets te gaan doen wat zoden aan de dijk zet.

Wauw....!!!

Lang leve de revolutie!

En voor vanavond: welterusten :D

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:31

Century schreef:
Dan ben je inderdaad pescotariër, geen vegetariër.

En of het raar is, dat hangt van je reden af dat je pescotariër bent. Als je het bent omdat je het zielig vindt om dieren te eten, ja dan is het raar dat je wel vis eet.
Ben je het omdat je vlees niet lekker vindt maar vis wel, of omdat je geen voorstander bent van kweek/fok/bio-industrie, dan is (wildvang) vis eten niet zo vreemd.
Het is niet zo zwart-wit!

Vis komt ook vaak uit kweekbakken helaas..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:34

Mijn favoriet is de "little beady eye" vegetarier; eet alleen dieren met kleine kraaloogjes, dus wél kip, varken, vis, maar geen lam, rund, hert etc.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 23:37

Kuggur schreef:
Mijn favoriet is de "little beady eye" vegetarier; eet alleen dieren met kleine kraaloogjes, dus wél kip, varken, vis, maar geen lam, rund, hert etc.

Waarom dat eigenlijk?