Wat is dat toch? Hapklaar aanleveren, te lui oid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 19:20

In the picture ? My god.. Ik zou met liefde iemand willen helpen als hij/zij het niet kan vinden. Als je iemand helpt, daar wordt de wereld alleen maar beter van toch? En zeuren en klagen hebben we allemaal niks aan. Nee , ik mag best mijn mening geven dat ik het toevallig en apart vind dat dit topic net na de mijne is geopend. Net als dat jij je mening hebt over de luiheid van sommige bokkers.

Kinke

Re: Wat is dat toch? Hapklaar aanleveren, te lui oid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 19:28

Ik ben niet begonnen over jouw topic, dat heeft een ander gedaan en nu begin je er zelf over. Ik help de hele dag mensen, dat vind ik niet meer dan normaal. Net zoals ik het normaal vind dat je zelf moeite doet wanneer je iets wilt weten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:08

Ach joh. Blijkbaar voelt ze zich gewoon enorm aangesproken en dat zal wel niet voor niets zijn :+

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 21:05

Nies_ schreef:
Ach joh. Blijkbaar voelt ze zich gewoon enorm aangesproken en dat zal wel niet voor niets zijn :+

Logisch maar goed , en nee dat is indd niks voor niks :(

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 23:11

PrinceAmos schreef:
Nies_ schreef:

Logisch maar goed , en nee dat is indd niks voor niks :(
Ach, het is maar Bokt. ;) Je hebt je situatie met de Mac opgelost, dat is het belangrijkste.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 23:16

Urion schreef:
Ach de jeugd van tegenwoordig stelt veel vragen en de oudere generatie kan daar lekker over zaniken. Zo is er voor ieder wat wils. Ik vind dit vooral nog nuttelozer dan een topic met een vraag waarbij persoon in kwestie geholpen kan worden met een antwoord.

Ik ben het zo niet eens met deze uitspraak :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 08:31

_Summerly_ schreef:
Ach, het is maar Bokt. ;)

Van de andere kant, het zijn wel allemaal echte mensen :) Vriendelijk of minder vriendelijk reageren op Bokt is ook weer niet zo heel veel anders dan vriendelijk of minder vriendelijk reageren gewoon op straat.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 10:56

Ja, natuurlijk, maar als ik de mensen niet ken probeer ik over het algemeen lak te hebben aan hun ongevraagde (ver)oordel(ing)en, zowel online als in het echt. Lukt me ook niet altijd, hou me ten goede, maar het geeft wel meer rust als ik mezelf voorhoud dat iedereen fouten maakt - ik dus ook - en dat het belangrijk is dat de mensen die er voor mij toe doen weten hoe de vork in de steel zit. Ik had in deze topic bijvoorbeeld hele betogen kunnen schrijven ter verdediging van 'de jeugd van tegenwoordig' en 'de patatgeneratie' als reactie op enkele posts, maar zolang ik weet dat ik persoonlijk voor genoeg dingen moet knokken en werken, en echt niet alles zomaar in de schoot geworpen krijg, gaan die opmerkingen bij mij het ene oor in, het andere weer uit. :)

En nee, ik ben geen recalcitrante, dwarse puber, maar ik kan ook niet het gewicht van de wereld op m'n schouders dragen en de mening van iedereen die ik tegenkom dagenlang in overweging nemen, noch iedereen tevreden stemmen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 17:47

Wat betreft die opmerking "patatgeneratie", die uit mijn koker kwam: uitzondering bevestigen de regel. Mocht je je niet aangesproken voelen, of van mening zijn dat het voor jou persoonlijk niet geldt, dan is het wat bij betreft goed zo. Ik zie echter in mijn omgeving genoeg kinderen/jongvolwassenen die de brui eraan geven als het even te moeilijk wordt en nieteens voor hun droom willen knokken. Of zich gaan vergelijken met ouderen die wel ervoor hebben geknokt en hun tijd hebben afgewacht voordat ze bepaalde dingen konden doen (op zichzelf gaan wonen of een eigen paard aanschaffen, om maar iets op te noemen).

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 21:58

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:03

Door dit topic zie ik de meerwaarde in van lmgtfy := ik vond het altijd een belediging als iemand dat neerzette maar ik zie nu wel in dat het dusdanig zinvol kan zijn dat je kan leren zoektermen goed te kiezen.

Overigens heb ik voor de studie ook serieus een (halve) dag cursus gekregen in het opzoeken van zaken, omdat het best een vak apart is dat je wel onder de knie moet krijgen. Ik ben opgegroeid zonder internet, dus die vaardigheden heb ik ook veel later moeten leren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:05

Ik ben ook zonder internet opgegroeid. Maar ook in de periodes dat er een handleiding met apparaten werd meegestuurd, vond menigeen het toch makkelijker om even in de telefoon te klimmen. Ook en met name de jongere generatie.

Dus naast lmgtfy, ben ik ook een voorstander van rtfm (Read the fiets manual)!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:10

vuurneon schreef:
Door dit topic zie ik de meerwaarde in van lmgtfy := ik vond het altijd een belediging als iemand dat neerzette maar ik zie nu wel in dat het dusdanig zinvol kan zijn dat je kan leren zoektermen goed te kiezen.

Met natuurlijk wel als kleine detail dat lmgtfy dat niet doet (leren hoe je goede zoektermen kiest) en een gewone vraag / advies ('heb je al gezocht op ...') precies dezelfde informatie aan de vrager geeft, maar dan op een vriendelijkere manier.

Wat mij betreft is de jongere generatie trouwens niet zo goed af. Enerzijds lijkt het wel alsof ze alles maar aangeboden krijgen... maar dat vragen om applaus, en ook het vragen om de simpelste dingen is ook gewoon een ontzettende uiting van onmacht lijkt me. Ik denk dat veel jongeren (ondanks hun materiele welvaart vaak) behoorlijk weinig kansen hebben gehad om zelf dingen te ontdekken, en tegelijkertijd onder flinke druk staan om vooral niks fout te doen, en vooral ook niet allerlei dingen te verklooien omdat je het gewoon niet weet.

(En om dat dus tegen te gaan ben ik groot fan van mensen meer zelfvertrouwen en meer zelfstandigheid te geven - dus niet afkammen, maar ze wel zelf de zaken uit laten zoeken. Onaardigheid helpt daar niks en niemand bij.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:14

Mijn scriptie begeleider zei toen; ik laat jou achter het stuur zitten, maar als ik zie dat jij buiten de lijnen rijdt, dan stuur ik even bij, totdat je weer op de goede weg zit. En dan neem jij het stuur weer volledig over.

Was voor mij uiterst effectief, want ook hij zei; niemand is geholpen met enorme ontsporing, daar leer je weinig van en is niet goed voor de motivatie (en scriptie is natuurlijk ook nog een groot leermoment). Dus eerst zelf laten aanklooien en dan bijsturen. Eigenlijk moeten ze ook eerst zoeken en zeggen 'ik heb hier en hier op gezocht maar ik kwam er niet uit'. Dan kun je ook gerichter helpen en inderdaad wat bijbrengen over functionele zoektermen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:20

En dat is in principe ook de taak van begeleiders volgens mij. Om hun leerlingen te volgen. Maar wij willen alles opleggen, kinderen steeds meer in hokjes duwen, wist je dat zelfs kleuters al een gigantische lijst met 'ontwikkelingstaken' hebben?
Wat mij betreft geen wonder dat mensen het niet meer weten - als je kinderen van kleins af aan leert dat het fout is om hun eigen weg te bewandelen, dan leer je ze dat ze vooral niet teveel zelf initiatief moeten nemen, maar dat allemaal aan anderen over moeten laten.

Bedenken wat goed en fout is? Of wat wel of niet veilig en verstandig is? Als we kinderen niet meer op het beton durven laten vallen, hoe moeten ze dan weten dat het hard is? Als we altijd regeltjes overhandigen, hoe leert iemand dan zelf een inschatting maken? En als we altijd alles in simpele hapklare brokjes opdienen en testen (want de leerdoelen staan dus al vanaf begin af aan vast, en alles moet efficient), hoe kun je dan verwachten dat iemand zelf eens een niet-efficiente speurtocht uitvoert?

Wat dat betreft hebben we onszelf, als volwassenen die toch steeds weer vragen om meer regels en minder ruimte om af te wijken, heel wat meer aan te rekenen dan 'de jeugd'.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:23

Absoluut en het is ook helemaal niet gek dat ze dan maar op bokt een vraag stellen. Het is dan aan de mensen die het wel weten om hen te helpen ipv te breken. Want het kost evenveel moeite om iemand te helpen en wat bij te brengen dan iemand af te kraken en dat eerste levert toch meer op.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:31

Cassidy schreef:
Ik zie het niet als dommigheid, maar eerder een symptoom van deze tijd. De patatgeneratie, die idd alles aangereikt krijgt wat hun hartje begeert, en nergens voor heeft moeten knokken. En dat uit zich in het gezeur om een pony, tot het pushen omdat ze toch dat paar schoenen van merk X willen hebben omdat ze anders niet meetellen, tot idd het aan het werk zetten van anderen omdat ze niet geleerd hebben om dingen zelf op te lossen of er ook maar enige moeite voor te moeten doen.

Als oude mensen nu eens iets anders deden dan alleen maar zeuren over jonge mensen (wat ze overgens al zo'n 3000 jaar zonder enig zichtbaar effect of een duidelijke grond doen, ik bedoel wil je zeggen dat we er slechter voor staan dan 3000 jaar geleden) dan zou er ook meer een boel meer voor elkaar komen.

Waarom zou je je zo onvriendelijk opstellen omdat je toevallig beter bent in zoeken dan een ander (of omdat je toevallig ouder bent en dus beschaafder :') Ofwel gewoon een oude chagrijn, of beter in taal of weet ik wat. Misschien kan die ander wel helikopters in elkaar zetten ofzo, ieder zijn eigen talent toch :)* )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 22:56

liedje89 schreef:
Als oude mensen nu eens iets anders deden dan alleen maar zeuren over jonge mensen (wat ze overgens al zo'n 3000 jaar zonder enig zichtbaar effect of een duidelijke grond doen, ik bedoel wil je zeggen dat we er slechter voor staan dan 3000 jaar geleden) dan zou er ook meer een boel meer voor elkaar komen.

Dacht je nu echt dat dingen gaan veranderen, alleen omdat de "oudere generatie" hun snavel houdt? Daar is toch echt meer voor nodig.

Wat wij aankaarten zijn tekortkomingen in de opvoeding van de jeugd. Ouders die geen nee kunnen zeggen of hun schuldgevoel omdat ze weinig tijd hebben voor de kinderen, afkopen met dure cadeaus.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:13

liedje89 schreef:
Cassidy schreef:
Ik zie het niet als dommigheid, maar eerder een symptoom van deze tijd. De patatgeneratie, die idd alles aangereikt krijgt wat hun hartje begeert, en nergens voor heeft moeten knokken. En dat uit zich in het gezeur om een pony, tot het pushen omdat ze toch dat paar schoenen van merk X willen hebben omdat ze anders niet meetellen, tot idd het aan het werk zetten van anderen omdat ze niet geleerd hebben om dingen zelf op te lossen of er ook maar enige moeite voor te moeten doen.

Waarom zou je je zo onvriendelijk opstellen omdat je toevallig beter bent in zoeken dan een ander (of omdat je toevallig ouder bent en dus beschaafder :') Ofwel gewoon een oude chagrijn, of beter in taal of weet ik wat. Misschien kan die ander wel helikopters in elkaar zetten ofzo, ieder zijn eigen talent toch :)* )

Dingen goed kunnen opzoeken is geen talent. Dat is een vaardigheid. En ook nog eens een vaardigheid die je leven een stuk eenvoudiger kunnen maken als je dat traint.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:15

Shadow0 schreef:
Ik denk dat veel jongeren (ondanks hun materiele welvaart vaak) behoorlijk weinig kansen hebben gehad om zelf dingen te ontdekken, en tegelijkertijd onder flinke druk staan om vooral niks fout te doen, en vooral ook niet allerlei dingen te verklooien omdat je het gewoon niet weet.

(En om dat dus tegen te gaan ben ik groot fan van mensen meer zelfvertrouwen en meer zelfstandigheid te geven - dus niet afkammen, maar ze wel zelf de zaken uit laten zoeken. Onaardigheid helpt daar niks en niemand bij.)

Ik denk dat je daar een heel goed punt hebt. Alles wordt letterlijk verteld en als er dan stukken komen die dat niet zijn is het blinde paniek en is zelf een logische oplossing of verklaring bedenken niet mogelijk. Alles wordt al letterlijk voorgekauwd en zelfstandig oplossingen bedenken wordt vaak zelfs gestraft. Althans, dat was bij mij op school zo nog geen 5 jaar geleden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:26

Cassidy schreef:
[

Dacht je nu echt dat dingen gaan veranderen, alleen omdat de "oudere generatie" hun snavel houdt? Daar is toch echt meer voor nodig.

Wat wij aankaarten zijn tekortkomingen in de opvoeding van de jeugd. Ouders die geen nee kunnen zeggen of hun schuldgevoel omdat ze weinig tijd hebben voor de kinderen, afkopen met dure cadeaus.

Opzich lost alleen je snavel houden natuurlijk niets op, maar als mensen zich niet zo bezig houden met klagen over andere mensen zouden ze die tijd opzich ook iets aan iets anders (nuttigs) kunnen besteden. Klagen over de jeugd doet men volgens mij als sinds het begin der tijden (net als over luilakken, dommerikken etc), volgens mij is het eerder zo dat we vergeten wat de nadelen in onze jeugd waren en kunnen mensen gewoon slecht tegen verandering, het lijkt me immers niet dat we al die tijd al aan het aftakelen zijn :+ .

@Jenny: Voor de enige vaardigheid heb je nu eenmaal meer aanleg dan voor de ander (en hecht er meer belang aan), bovendien waarom zou je bokt dat niet mogen gebruiken om die vaardigheid aan te leren/uit te breiden?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:30

Als je googel goed wil leren gebruiken zit je bij bokt niet goed hoor. :+

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:31

Nies_ schreef:
Ik denk dat je daar een heel goed punt hebt. Alles wordt letterlijk verteld en als er dan stukken komen die dat niet zijn is het blinde paniek en is zelf een logische oplossing of verklaring bedenken niet mogelijk. Alles wordt al letterlijk voorgekauwd en zelfstandig oplossingen bedenken wordt vaak zelfs gestraft. Althans, dat was bij mij op school zo nog geen 5 jaar geleden.
Maar is dat in paniek raken als dingen niet lopen zoals ze zouden moeten niet een beetje inherent aan niet-leiders? Mijn vader volgt voor z'n werk regelmatig managementcursussen en komt ook zat mensen tegen die die tactieken allemaal feilloos toe kunnen passen... zolang alles loopt zoals zou moeten. Leuk aspect aan het menselijk leven is dat vrij weinig dingen gaan zoals zou moeten, met als gevolg dat die mensen hun geleerde tactieken niet meer toe kunnen passen en dus ook daarmee hun autoriteit op zo'n moment in een klap kwijt zijn.

@ liedje89: De afgelopen paar jaar heb ik inderdaad méér dan genoeg Seneca en Cicero gelezen om te weten dat men 2000 jaar geleden inderdaad graag klaagde over hoe losbandig en ongemanierd de jeugd was. :))

@ Cassidy: Aangesproken voelde ik me wel, omdat ik deel uitmaak van de "patatgeneratie". Maar zolang ik mezelf in de spiegel kan kijken en heel goed weet welke dingen ik wel en welke dingen ik niet in de schoot geworpen krijg (en voor dat laatste ook verrekte dankbaar ben), betrek ik het inderdaad niet op mij als persoon, if that makes sense. :)
Laatst bijgewerkt door _Summerly_ op 27-07-14 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:34

_Summerly_ schreef:
Nies_ schreef:
Maar is dat in paniek raken als dingen niet lopen zoals ze zouden moeten niet een beetje inherent aan niet-leiders? Mijn vader volgt voor z'n werk regelmatig managementcursussen en komt ook zat mensen tegen die die tactieken allemaal feilloos toe kunnen passen... zolang alles loopt zoals zou moeten. Leuk aspect aan het menselijk leven is dat vrij weinig dingen gaan zoals zou moeten, met als gevolg dat die mensen hun geleerde tactieken niet meer toe kunnen passen en dus ook daarmee hun autoriteit op zo'n moment in een klap kwijt zijn.

In mijn ogen heb je dan geen klap aan je kennis inderdaad.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 23:46

Jennyj01 schreef:
Als je googel goed wil leren gebruiken zit je bij bokt niet goed hoor. :+

Imo is dat niet een probleem van een internet forum als medium maar van de houding van sommige gebruikers, iemand die een makkelijk na te zoeken vraag stelt kan daar best een reden voor hebben die verder strekt dan dat ie lui, jong en gemakzuchtig is. Maar als er dan een aanvallende reactie en een klaagtopic komt dan bedenkt die gene zich ook wel 3 keer voordat ie nog eens een vraag stelt ^)