Mijn weg terug omhoog? (depressie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:57

Is het niet mogelijk om dichter bij je werk te gaan wonen, zodat de benzinekosten verminderen? Of is er een goedkopere regio qua huizen in de buurt? Of dan woon je zeker ook weer verder van de paarden, wat weer benzine kost.. lastig..
Vooral die lening maakt het vrij lastig inderdaad.. Zou je deze minder per maand kunnen maken? Wel vervelend dat je er dan nog langer mee bezig bent, maar als je op die manier wel op jezelf kan, zou dat fijn zijn.
Misschien heb je al deze opties al wel bekeken hoor.. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:59

Bij Gent. Mijn werk is in Drongen, dus ik zou direct mijn werk moeten opzeggen en dat wordt pas een onzekere tijd...

Nou, het OCMW heeft dit allemaal uitgezocht en ik heb eigenlijk nergens recht op.

Lening minder maken is niet direct een optie. De boete die ik op de herziening moet betalen kost ook weer zoveel geld dat het eigenlijk niets opbrengt. Goedkopere regio is verder van mijn werk, dus inderdaad weer meer benzine kosten. Ik kan dichter bij mijn werk gaan wonen maar dan is het weer verder van de paarden en zit ik in een streek waar geen weides te vinden zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-08-14 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:59

Is er niemand in de buurt of familie die je echt even met je om tafel kan zitten om je even goed te helpen met de financiën? Het kan zijn dat je zelf iets over het hoofd ziet immers.

Heb je de kosten van de paarden wel echt goed uitgezet tegenover de opbrengsten? Want als je bv 100 euro per maand toch in de paarden moet stoppen als 'verlies' is dat op een dergelijk inkomen vrij veel natuurlijk.

Caily

Re: Mijn weg terug omhoog? (depressie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:02

Is jouw werk een locatie of een bedrijf met meerdere locatie's?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:02

Ik werkte 24 uur per week, huurde particulier, reed een scooter, ik rook en had een paard. Geen recht op huursubsidie en toch kwam ik rond. Waar een wil is, is een weg. Ik kon zelfs elke maand nog wat opzij zetten. Het is elk dubbeltje omdraaien en zonder luxe leven, maar ik kwam niks te kort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:04

Ja. 3 paarden zijn van mij en 1 van mijn vader. Elk paard kost mij met alles in €600 per jaar. Met 2 veulens ben ik dus ruim uit de kosten voor mijn 3 paarden.
Financieel is alles al uitgeplozen door het OCMW, moest rekeninguittreksels en dergelijke meenemen.

Caily: Meerdere locaties maar ik zit op de "highway". De kleine locaties zijn vaak in onderaanneming dus niet veel kans op overplaatsing.

Babeth: Op dat vlak zijn België en Nederland helemaal niet te vergelijken. De huurprijs ligt hier vele malen hoger als ik het zo hoor van sommigen. Hier kom je er ook niet met een zorgverzekering van €60 in de maand. Je hebt nog diverse extra belastingen en verzekeringen die verplicht zijn.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:07

Ik had ook geen zorgverzekering van 60 euro. Ik denk dat niemand dat heeft, dat is wel extreem goedkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:08

Alles is al volledig uitgezocht en zelfs het OCMW zei vlakaf: Nee, je komt er niet. Maar toch kunnen we niets voor jou doen. :(

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 17:11

Babeth schreef:
Ik werkte 24 uur per week, huurde particulier, reed een scooter, ik rook en had een paard. Geen recht op huursubsidie en toch kwam ik rond. Waar een wil is, is een weg. Ik kon zelfs elke maand nog wat opzij zetten. Het is elk dubbeltje omdraaien en zonder luxe leven, maar ik kwam niks te kort.

Maar jij had geen schuld van 250 euro per maand denk ik.. Dat hakt er wel in hoor..

edit: overigens is de wil er volgens mij zeker wel, maar de weg zie ik ook niet zo 123..

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 23:22

Ik wil wel wat reageren dat je echt kan helpen alleen heb ik geen idee waar ik je mee kan helpen. Ik dacht misschien helpt een knuffel je gewoon om je te troosten ofzoiets maar helaas gaat dat niet van achter zo'n scherm :( dus hierbij geef ik je maar een virtuele knuffel! :(:) ik las een paar pangina's terug dat je je oude paardje weer ging zien op een keuring, ben je daar al geweest? Zo ja was het leuk? Sorry als ik er over heen gelezen hebt als je al geweest bent.
Ik zit hier voor je te hopen dat er snel een oplossing komt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:12

Nou, het gaat hier alles behalve lekker. Zus met borderline zet al 2 dagen de boel overhoop. Het gaat al een hele week niet goed tussen mijn moeder en mij. Die snapt volgens mij echt niet waar ik door ga. Nu gaat het al een hele dag niet lekker tussen mijn ouders. Ik probeer wel weg te gaan, maar telkens ik thuis kom kom ik weer thuis in de problemen.

Heb al aan diverse vrienden en vriendinnen gevraagd om weg te gaan en telkens krijg ik een nee. Ben ik dan zo verschrikkelijk? De eerste weken kon ik het nog relativeren, maar na 2 maand is het nog altijd een nee...

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:34

Voor wat ik zo lees ben je alles behalve verschrikkelijk! Het is dat belgië voor mij te ver weg is anders zou ik heel graag met jou iets leuks gaan doen als afleiding van thuis.
Ik kan maar slecht begrijpen dat niemand jou kan/wil helpen uit jou vrienden of familiekring. Niemand wil toch zo'n situatie komen? Iedereen wil dan toch hulp van vrienden? Ik zou meteen een vriend(in) in zo'n situatie helpen dus snap ik niet waarom niemand iets leuks wil gaan doen.

Hopelijk is er een bokker in de buurt die met je iets leuks wil doen. Ik gun het je zo om uit deze put te komen.

Ik weet niet of bokt je een beetje steun geeft, maar hier is altijd wel iemand die even een luisterend oor bied of je wilt troosten.
Is er niet ergens een plekje bij iemand vrij dat je uit deze benauwde situatie kunt?
Of kun je niet zolang in een stundentenkamer ofzoiets? (Geen idee hie dat in belgië gaat.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:56

DeMolenhoek schreef:
Nou, het gaat hier alles behalve lekker. Zus met borderline zet al 2 dagen de boel overhoop. Het gaat al een hele week niet goed tussen mijn moeder en mij. Die snapt volgens mij echt niet waar ik door ga. Nu gaat het al een hele dag niet lekker tussen mijn ouders. Ik probeer wel weg te gaan, maar telkens ik thuis kom kom ik weer thuis in de problemen.

Heb al aan diverse vrienden en vriendinnen gevraagd om weg te gaan en telkens krijg ik een nee. Ben ik dan zo verschrikkelijk? De eerste weken kon ik het nog relativeren, maar na 2 maand is het nog altijd een nee...

Tja, eerlijk? Je bent op dit moment natuurlijk ook niet leuk voor jezelf dus voor anderen kan het zeker een behoorlijke belasting zijn. Niet omdat jij zo'n verschrikking bent, absoluut niet, maar omdat je stoornis en reden van even wegvluchten gewoon pittige kost zijn. Ik heb destijds afstand genomen van een vriendin die erdoorheen ging, uit zelfbescherming want ik wist dat het niet eens uitmaakte wat ik deed; de sombere gevoelens bleven en alleen de psycholoog kon haar écht helpen. Tel daarbij dat ik zelf op dat moment geen fijne gezondheid had en alle positieve energie zelf nodig had. Dus ik kan het ook begrijpen van de andere kant en ja, ze is nog steeds mijn vriendin :) nadien begreep ze het ook wel en vond ze zichzelf ook maar vervelend. Iets leuks doen werkte ook niet, want negatieve spiraal was nog niet doorbroken. Vraag het ze ook gerust op de man af waarom iets niet kan :) wie weet helpt je dat ook om het te begrijpen.
Heb je verder wel fijne vrienden? Waar je anders wel goed mee kan praten?

Kun je niet kijken of je op een huis oid kan passen van mensen die op vakantie zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:22

Als ik weg ga praat ik alles behalve over wat er is gebeurt en probeer ik gewoon blij en gelukkig te doen. Wat me ook lukt. Dus daar kan het eigenlijk niet aan liggen.
Nou, normaal heb ik vanaf dinsdag tot zondag het huis voor mij alleen, maar nu begint de zus met borderline het opeens op te eisen, terwijl die normaal in Nederland woont. Mijn vader gaat daar helemaal niet mee akkoord en komt voor mij op. Ik woon nog thuis en ik heb het recht, het is mij beloofd. Maar ja, het gaat niet zo lekker tussen mijn zus en haar vriend en volgens haar is haar wil wet. Dus dat zorgt nu ook voor redelijk wat stress....

Ik denk dat het grootste probleem ook is dat mijn echte vrienden ver weg wonen. Gemiddeld tussen de 200/350 kilometer. Dan kan je helaas niet eventjes een avondje gaan stappen.
De laatste week ging het eigenlijk wel redelijk met mij. Niet goed maar het diepste verdriet begint toch lichtjes te stillen. Ik heb nog altijd hulp nodig en mag dan ook maandag langs bij de psycholoog. Maar na dat het huis hier al weer 2 dagen op stelten staat ben ik weer heel erg nerveus en weegt het weer zwaar door.

Ik denk regelmatig aan dat stukje dat die bepaalde bokker heeft geschreven, over de dingen anders zien. Maar helaas woon ik nog altijd thuis en is een roepende en tierende zus moeilijk te negeren.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 23:33

Volgens mij bood bokker eleio zich al eerder aan om eens af te spreken.
Ik weet niet, maar je lijkt zelf ook geen vaart te zetten om eruit te komen.
Je moet het wel echt willen en jezelf een trap onder je hol geven van "nu gaat het gebeuren" anders gebeurd er nooit niks.
En het blijven klagen maakt het alleen maar erger.
Misschien ben ik nu kort Door de bocht maar ik bedoel het niet verkeerd

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 00:29

DeMolenhoek schreef:
Particulier is hier bijna niet betaalbaar. Dat betekend dat ik hier al minstens 50% van mijn loon aan verlies. Enkel huur. Als ik dan nog water, gas etc moet beginnen betalen. Eten, verzekering van mijn motor, anders geraak ik nauwelijks op mijn werk, kom ik te kort.

€650 van mijn loon aan huur. Een lening van €250 per maand die nog 2.5 jaar doorloopt. Dat betekend dat ik op het einde €400 over heb om al de rest van te betalen. Mijn benzine kost mij maandelijks al €100. De verzekering kost €60 per maand. En dan is er nog niets anders betaald of eten gekocht.
Dus zoals het er nu uit ziet moet ik waarschijnlijk nog de 2.5 jaar zien uit te zingen.

Van die €240 moet er dus nog ongeveer €100 aan eten. €20 aan telefoon. Dan heb ik nog €120 over voor al de rest maar daar red je het hier echt niet mee :(

Mag ik vragen wat die 120 'voor de rest' is? Ik heb geen 120 euro 'restgeld' over, maar kan wel op mezelf wonen met hond en kat. Inderdaad, kleren kopen zit er zelden in en loop regelmatig op kapotte schoenen. Maar ik kan mezelf goed genoeg verzorgen voor een baan, heb eten (mijn dieren ook), kan een incidentele rekening betalen (behoud dit dus wel tot een minimum, ga bijv. niet elk half jaar naar de tandarts e.d.) en soms is er een rekening waar ik niet genoeg geld voor heb. Dan is een belletje voor een betalingsregeling genoeg om toch weer even vooruit te kunnen.

Je zou ook eens aan je ouders voor kunnen leggen of je soms wat bij mag lenen of ondersteuning kan krijgen als er onvoorziene kosten zijn. Immers, nu kost je hun maandelijks geld (eten/drinken, G/W/L).

Ik zie dus wel een weg, maar gebrek aan wil. Of nouja, ik vind 'wil' zo'n lastig woord. Ik zie vooral iemand die negatief kijkt en dus vooral beren op de weg ziet. Maar wat is nu het ergste wat je kan gebeuren? In het ergste geval kun je er een maandje tussenuit, lukt het toch niet en woon je weer thuis.
En dat is o.a. wat er bedoelt wordt met: kijken door andere ogen. Je kunt alles zien in hindernissen, of in kansen. Dat betekent niet dat je maar moet doen alsof die hindernissen er niet zijn, wel dat je de kans ziet hoe je daar overheen kunt geraken.

Als je bijv. dichterbij werk gaat wonen, kun je op de fiets naar werk. Kun je je motor verkopen en inruilen voor een brommertje/scooter voor als je naar de paarden wilt. Heb je meteen een zakcentje, en minder benzinekosten.

En in plaats van je af te vragen 'of je dan zo verschrikkelijk bent', kun je je 'vrienden' ook eens op de man af vragen waarom je in een moeilijke tijd, geen steun ontvangt. Wie weet zijn ze klaar met je negativiteit, of wie weet zijn het gewoonweg geen vrienden. En uit die kennis, kun je weer nieuwe kansen zien.

Echt, ga denken in kansen ipv hindernissen. Zeker niet makkelijk, heel moeilijk zelfs, maar ook absoluut niet onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 08:31

LukieBradley schreef:
Volgens mij bood bokker eleio zich al eerder aan om eens af te spreken.
Ik weet niet, maar je lijkt zelf ook geen vaart te zetten om eruit te komen.
Je moet het wel echt willen en jezelf een trap onder je hol geven van "nu gaat het gebeuren" anders gebeurd er nooit niks.
En het blijven klagen maakt het alleen maar erger.
Misschien ben ik nu kort Door de bocht maar ik bedoel het niet verkeerd

Nou, dit komt wel redelijk verkeerd over. Het enigste waar ik de laatste weken al mee bezig ben geweest is zoveel mogelijk het huis proberen uit komen, dokters bellen etc. Zoals gezegd: Morgen mag ik eindelijk naar een psycholoog. Kijk, daarom heb ik, na een vorige reactie zoals deze, nog nauwelijks in het topic gepost. Dus, omdat ik na 4 dagen een ferme dip heb zet ik er geen vaart achter etc?

Heb je daarnet wel mijn laatste zin gelezen? Daar staat duidelijk in dat het deze week eindelijk wat beter ging. Maar goed, na de laatste 2 reacties heb ik geen zin meer om hier te posten. Ik heb het al moeilijk genoeg om zo mijn hoofd boven water te houden, dan kan ik dit echt missen.

Sassol: €120 rest is voor onder andere mijn uniform op het werk. Ik werk met klanten en dan moet ik er wel piekfijn uitzien. Mijn medicatie neemt ook al een grote hap uit dat budget. (Ja, anti depresiva, want ik probeer eraan te werken hoor...) Bij die rest zit er ook nog water, elektriciteit, gas, overige verzekeringen (gemeente, ziektekas etc.)

Ook hier ben ik op mijn tenen getrapt dat er laconiek wordt gezegd dat de wil er niet is. Als je de posten goed had doorgelezen had je kunnen zien staan dat het OCMW zelf! zegt dat ik er niet kom. Dat ik niet rond geraak. Dat is dan niet van niet willen maar echt wel van niet kunnen.

Nou, ik voel me hier even heel k*t over. Ik moet me hier verdorie nog komen verdedigen ook.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:01

DeMolenhoek schreef:
Hier mag dit wettelijk niet. De regels veranderen dan qua eisen (eigen douche en toilet etc) en de verhuurder moet een stuk meer afdragen aan belastingen. Ze weigeren dit dus definitief. Het goedkoopste kot dat je hier als niet student kunt huren is €550. Letterlijk 4 muren zonder een raampje in etc.

Ik heb eens gekeken op immoweb.be, daar zijn woningen te vinden tot 400 euro.
Geen luxe, maar ze zijn er wel.

http://www.immoweb.be/nl/Rent.Estate.cf ... ry&xpage=1

Er zijn ook mensen die huren een stacaravan op een camping, als noodoplossing ook nog een idee?

Dat geeft je wat meer lucht om zaken op de rit te krijgen.

Denken in oplossingen ipv in problemen scheelt ook al veel.
Leuke dingen hoeven niet altijd geld te kosten, dat bedacht ik me deze week toen ik lekker met de hondjes in het bos aan het wandelen was :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:04

Nou, niet direct beledigend bedoelt hoor, maar ik kan geen 150 kilometer enkel naar mijn werk rijden ;) Tuurlijk zijn er zo huizen, helaas niet in de buurt, maar mijn werk op zeggen lijkt me nog slechter want dan heb ik geen inkomen meer. Geen campings hier direct in de buurt helaas.

Even wat het OCMW heeft gezegd: Om rond te komen moet ik wachten tot januari (die €370 begint dan) en mag mijn huishuur maximum €430 betalen om rond te kunnen komen. En dan nog is het nipt berekend volgens hun.

Op dit moment (en zo zal het de komende jaren nog zijn) draag ik een maandelijke kostenlast van €620. Hoe en wat, dat is niet direct belangrijk. Het is er en zal helaas niet snel verdwijnen (enkele foute keuzes op vlak van investeringen) Vanaf januari gaat dit gelukkig al naar omlaag tot €370. (en blijft dit bedrag nog voor 2 jaar, daarna zakt het naar €125, dus perfect doenbaar)

Om nog even op de opmerking van de motor verkopen te reageren: Deze staat nog altijd perte totale in de garage. Dit is nog altijd een verzekeringskwestie. Als de verzekering terug betaald heb ik geluk, maar er is ook 50% kans dat het een nee. En dan zie ik mijn €3500 zuur verdient spaargeld de mist in gaan.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:09

Dit was maar een voorbeeld, is niet het enige wat erop staat.
ik heb verschillende regio's gezien ;)

Tot januari is niet meer zolang, dat zijn nog maar een paar maanden.
Die krijg je ook nog wel om!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:14

Sassy: Ik zoek dagelijks alles af. Het goedkoopste dat ik tot nu toe heb gevonden in de buurt is €475. Wat vanaf januari te doen is. Het is dan wel heel klein, maar bon, het zal dan maar moeten. :) Ik heb een werkaanbieding gekregen. Meer geld in de maand, maar ook meer verantwoordelijkheid. Ik twijfel sterk, want die 32 uur in de week is nu er nog net niet te veel aan... Ik blijf wel met die handicap zitten en merk dat ik qua werk nu al op mijn grens zit.

Langs de andere kant lijkt het me wel een stabieler bedrijf dat goed voor zijn personeel zorgt, wat dus wel kan schelen qua stress en extra uren en verantwoordelijkheid mogelijk maakt. Ik ga morgen eens bellen en zien wat ze zeggen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:20

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:21

DeMolenhoek schreef:
Sassy: Ik zoek dagelijks alles af. Het goedkoopste dat ik tot nu toe heb gevonden in de buurt is €475. Wat vanaf januari te doen is. Het is dan wel heel klein, maar bon, het zal dan maar moeten. :) Ik heb een werkaanbieding gekregen. Meer geld in de maand, maar ook meer verantwoordelijkheid. Ik twijfel sterk, want die 32 uur in de week is nu er nog net niet te veel aan... Ik blijf wel met die handicap zitten en merk dat ik qua werk nu al op mijn grens zit.

Langs de andere kant lijkt het me wel een stabieler bedrijf dat goed voor zijn personeel zorgt, wat dus wel kan schelen qua stress en extra uren en verantwoordelijkheid mogelijk maakt. Ik ga morgen eens bellen en zien wat ze zeggen.

Ik zeg altijd bij twijfel niet doen.

Van de andere kant, soms moet je durven je leven radicaal om te gooien om verder te komen.

Sterkte met alles!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:30

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:34

Je kan wel vrolijk doen, maar ik zou er bv zo doorheen prikken en al voelen dat er onderhuids meer meespeeld. Maar ja de afstand tot he vrienden is inderdaad groot en zelf maak ik een dergelijke rit ook zelden want met de auto is het nog duur ook.... Lastig! Hopelijk in het nieuwe jaar een plek voor jezelf :)