Situaties wanneer je hulp nodig had...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:22

Ik ben jarenlang mishandeld door mijn ex (mentaal, fysiek en sexueel), heb verschillende keren om hulp geroepen, maar denk maar niet dat een van de buren 112 belde hoor, als ik 's nachts weer eens lag te schreeuwen en krijsen… de enigen die me altijd zijn komen helpen, letterlijk soms met gevaar voor eigen leven, zijn mijn ouders.

Het kan gelukkig ook anders… vorig jaar ben ik met de scooter gevallen… was alweer min of meer overeind gekrabbeld toen er auto’s aan kwamen… geloof dat er wel 5 mensen op me af kwamen om te helpen… 1 vrouw heeft me in haar auto gedwongen en me bij de HA afgezet (wou niet in de ambu, 112 was niet nodig want ik stond weer en de HA was maar 2 minuten rijden vanaf waar ik was gevallen :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:53

Banjer schreef:
Ik ben jarenlang mishandeld door mijn ex (mentaal, fysiek en sexueel), heb verschillende keren om hulp geroepen, maar denk maar niet dat een van de buren 112 belde hoor, als ik 's nachts weer eens lag te schreeuwen en krijsen… de enigen die me altijd zijn komen helpen, letterlijk soms met gevaar voor eigen leven, zijn mijn ouders.

Het kan gelukkig ook anders… vorig jaar ben ik met de scooter gevallen… was alweer min of meer overeind gekrabbeld toen er auto’s aan kwamen… geloof dat er wel 5 mensen op me af kwamen om te helpen… 1 vrouw heeft me in haar auto gedwongen en me bij de HA afgezet (wou niet in de ambu, 112 was niet nodig want ik stond weer en de HA was maar 2 minuten rijden vanaf waar ik was gevallen :P )

Jemig wat heftig... Misschien dat het nu wat laat is, maar mensen komen eerder af op 'brand!' dan op help...

Nies_

Re: Situaties wanneer je hulp nodig had...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:03

Ik heb nooit ruzie dus uit dat oogpunt heb ik er geen ervaring mee. Misschien heel iets anders, maar ik ben wel een in het bos gevallen. Mijn paard gleed weg en ik vloog tegen een boom. Het ruiterpad werd door enkele bomen op een stuk van een meter of 3 breed gescheiden van een breed en enorm druk voetpad. Kijken deden ze allemaal, maar hulp heb ik niet gekregen.

Ik vind het wel zo asociaal. Mijn moeder heeft ook weleens met een kapotte auto voor het stoplicht gestaan. Toeteren kan iedereen maar even vragen of ze mee de auto aan de kant moeten duwen? Ho maar. Ook politiewagens die langsreden vonden hulp overbodig. Ben zelf al verschillende malen tussen ruzies gesprongen van totaal onbekenden. Meer dan een tikje heb ik er nooit aan over gehouden hoor. Mensen moeten zich gewoon gedragen en als ze dat niet kunnen moeten ze.lekker thuisblijven. Als er beveiliging in de buurt is stuur ik die er altijd op af.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:38

xSlvna schreef:
Filmen als je verder geen kans maakt is het beste wat je doet, filmen en direct doorsturen, filmen voor facebook of een whatsappbericht zodat het meteen verspreid is. Kun jij de dader niks doen, kan een ander (politie) t wel.

dat je een filmpje maakt voor de politie ok..
maar ik wordt een beetje beroerd van de filmpjes op facebook..

hopelijk zijn er mensen die doorhebben, dat jongeren nu juisssssssst op de vuist gaan om maar 'gave' filmpjes te maken en aandacht te trekken.

het plaatsen van zo'n filmpje op bijv. facebook trickert anderen om je filmpje te willen overtreffen.

daarnaast, als het een minderjarige dader is die je filmt kan je zelf ook nog behoorlijk in de problemen komen door het overtreden van de wet op de privacy.

plus vele filmpjes missen de context, alleen maar dat eruit gelift dat in het voordeel van de filmer uitkomt.

-------------------------------------

hoop trouwens dat TS 112 gebeld heeft? kan mij voorstellen dat het niet lukt om een +/- 18 jarige van een vriendin af te plukken, maar als ze zich niet verweerd maar wel op ingeschopt/geslagen wordt, zou ik toch echt 112 bellen.

sommigen zeggen hier 'nummer plaatselijke politie'.. de meesten zullen dat echter niet onder een sneltoets hebben zitten.. dan moet je dus eerst je telefoon deblokeren, dan je adresboek zoeken en daarin het nummer van de politie.. door de stress zou het wel eens kunnen dat je het dan gewoon niet voor elkaar krijgt.. ik zou daarom gewoon 112 bellen, beter mee verlegen dan onverlegen.

en heel hard naar je vriendin roepen dat je 112 gebeld heeft en dat ze er direct zijn.. grote kans dat de dader m dan gelijk smeert.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 15:48

Elena; weet niet of ik het in de startpost gezet heb, maar we zijn erna naar de politie gegaan. (staat denk ik in een van mijn posts op de eerste pagina.) Politie bureau is gelukkig dicht bij de stad en ons huis.
Meisje dat aanviel was 14-15, mijn vriendin 18 moet je denken... :n

Banjer...Echt vreselijk, op dat moment zijn je buren een van de enigste die je kunnen helpen.)=

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 15:56

DezeNaam schreef:
Elena; weet niet of ik het in de startpost gezet heb, maar we zijn erna naar de politie gegaan. (staat denk ik in een van mijn posts op de eerste pagina.) Politie bureau is gelukkig dicht bij de stad en ons huis.
Meisje dat aanviel was 14-15, mijn vriendin 18 moet je denken... :n

dan heb ik daar misschien overheen gelezen.. ah ja en met leeftijden omgedraaid is de kans relatief groot dat ze kon afweren zonder zelf om zich heen te meppen.. dan is 112 wat meer overdreven.. en je hebt de schijn vaak een beetje tegen je als je als 18 jarige met ene 14-15 jarige aan het matten bent..

in ieder geval fijn dat het nog met een sisser is afgelopen. en hopelijk doen ze er wat mee bij de politie

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 15:59

Ze wordt eind dit jaar pas 18, dat 14-15 jarige meisje was ook veel meer gebouwd dan mij en mijn vriendin, leeftijd heeft hier echt niet veel mee te maken... En haar 19 jarige ex vriendin en nog een andere vriendin van hun waren erbij, die deden gelukkig niet veel buiten dat ze haar gsm kapot wouden trappen, maar die ben ik gewoon heel droog even voor hun voeten van de grond gaan rapen.. :o Kreeg liever zelf klappen dan mijn vriendin in de steek te laten. :=

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:10

Mijn zus heeft ooit ongeveer half uur op winterse regenachtige dag op het fietspad naast de provenciaalse weg gelegen toen ze met de scooter onder uit was gegaan. Of mensen der hebben gezien geen idee.. Maar uiteindelijk is er iemand gestopt. Ze kon niet meer opstaan omdat de scooter op der lag ze der knie flink kapot had en haar gezicht bloedde (ze is verstandelijk gehandicapt en heeft altijd geleerd dat je een slachtoffer moet laten liggen als die op veilige plek ligt!

Zelf ben ik wel zo'n iemand die tussen ruzie's springt met uitgaan en dergelijke.. Hoe vaak ik al wel niet verklaring aan de politie heb moeten afleggen.. (gelukkig zelf er altijd nog ongeschonden afgekomen)

Ook al wel eens meisje die door hitte flauw viel kunnen helpen ze lag daar maar midden in de stad.

Als 11 of 12 jarig meisje met mijn moeder getuige geweest van een aanrijding. Mijn moeder vloog uit de auto ik moest blijven zitten en ze kwam gauw terug en sommeerde mij 112 te bellen omdat de bestuurder van de ene auto licht bekneld zat. Dus stotterend en bang voor bellen als ik was 112 met mijn moeders mobiel gebeld en gezegd waar we waren en wat me moeder mij verteld had. Toen het wachten op de hulpdiensten was kwam er gelukkig een arts voorbij rijden die ook te hulp schoot.

Ik zou als doktersassistente in spe niet eens langs mensen heen durven rijden/fietsen/lopen die hulp nodig hebben

JessicaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:14

Mijn vriend woonde voorheen in Amsterdam (nu wonen we samen) en hij werkt op Schiphol en had nogal eens nachtdienst. Hij ging met ov van werk naar huis en hij was een meter of 30 van de ingang van zijn portiek verwijderd waarop hij op een donker stuk beslopen werd door 3 gasten. 2 van voren en 1 van achteren. Aan de ene kant stonden huizen en aan de andere kant een geparkeerde vrachtwagen dus hij kon zo snel niet wegkomen. Degene achter hem trok hem in 1 keer achteruit en ze wilden zijn tas (waar net belangrijke papieren in zaten voor de verkoop van zijn oude woning, die had hij op zijn werk gekopieerd) maar hij lag er bovenop en toen hebben ze hem ong. 30 keer in zijn gezicht geschopt. Hij heeft keihard geschreeuwd zodat mensen wakker zouden worden want het was een uur of 3 's nachts en er werden ook mensen wakker. Na een paar minuten riep iemand uit het raam dat hij 112 had gebeld en toen hebben de daders het op een lopen gezet. Ze zijn toen een telefoon verloren maar ze zijn nooit meer opgepakt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:20

Ik ken er nog wel 1. Over ponylief.

Onze Haflinger was net ingeslapen, en pony stond een tijdje alleen. Helemaal in paniek, want ze kan niet alleen zijn. Dus zag zij een keer haar kans en is ze dus op zoek gegaan naar de Haf.
Nou wonen wij aan een rustige weg, maar niet veel verder ligt dus een provinciale weg waar ze och iets harder rijden dan 80..
Dus ik er achter aan, vriend opgebeld en pony maar proberen te lokken. Komen er mensen aanzetten op de fiets, dus ik vroeg al of ze wouden helpen met afzetten. "Nee, doen we niet." Ik stond echt van wtf... En maar blijven kijken.
Toen, na 15 minuten kwam er een man aangereden, met een trommeltje waar die snel zn sleutels in had gedaan, zodat ie kon rammelen. Pony liep er heen en meneer kon hem pakken.
Heb die meneer echt bedankt, en die mensen die alleen keken snoeihard genegeerd..

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:23

Ess_Ramona schreef:

Onze Haflinger was net ingeslapen, en pony stond een tijdje alleen. Helemaal in paniek, want ze kan niet alleen zijn. Dus zag zij een keer haar kans en is ze dus op zoek gegaan naar de Haf.
Nou wonen wij aan een rustige weg, maar niet veel verder ligt dus een provinciale weg waar ze och iets harder rijden dan 80..
Dus ik er achter aan, vriend opgebeld en pony maar proberen te lokken. Komen er mensen aanzetten op de fiets, dus ik vroeg al of ze wouden helpen met afzetten. "Nee, doen we niet." Ik stond echt van wtf... En maar blijven kijken.
Toen, na 15 minuten kwam er een man aangereden, met een trommeltje waar die snel zn sleutels in had gedaan, zodat ie kon rammelen. Pony liep er heen en meneer kon hem pakken.
Heb die meneer echt bedankt, en die mensen die alleen keken snoeihard genegeerd..

God, daar zou ik echt niet tegen kunnen :=
Ik had echt gezegd ' als je niet helpt wil je dan alsjeblieft NU vertrekken?'

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 16:24

Mn vriend had een beetje (te) erge opmerking gemaakt:"Die k*t toeristen, alleen kijken, niks doen. Kunnen beter een eind wegwezen"
Ik zei ook al dat ik het fijn vond als ze hielpen ipv beetje dom aapjes kijken. Maar vond pony toen even belangrijker.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:21

SindyKaya schreef:
Ess_Ramona schreef:

God, daar zou ik echt niet tegen kunnen :=
Ik had echt gezegd ' als je niet helpt wil je dan alsjeblieft NU vertrekken?'

Niet iedereen is gecharmeerd van paarden! Ze bijten van voor en stampen van achter. Ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen het leuk zal vinden om dan te helpen. Als er twee grote honden staan te vechten en 1 van de eigenaren vraagt me om handje toe te steken, moet ik ook wel een keer slikken hoor.

Overigens zag ik ooit een menigte op een kruispunt, stuk buiten het dorp staan. Was een haffie met een platte wagen geschrokken, menner was eraf gevallen. Ponybeest ervandoor, kar is van beekwal gegleden, omgekieperd en pony stond dom op de onderkant van de kar die dus in de (droge) sloot lag. Ik ben voorzichtig naar de pony gegaan en heb hem/haar uitgespannen. Eigenaar van het weiland kwam ook kijken en van hem nog een scherp mes geleend, zodat ik bepaalde delen heb doorgesneden. Die kreeg ik niet los. Uiteindelijk heb ik de pony uit de sloot gekregen en zouden twee jongedames (ponyliefhebbers) de pony wel even overnemen totdat de zoon van de eigenaar met de vrachtwagen kwam. Ik heb ze vriendelijk bedankt en heb zelf de pony maar rondgestapt.

En ik was een keer met mijn zusje en een vriendin op een concoursterrein bij het inrijden aan het kijken. Ineens een ontzettend lawaai uit een trailer. Dat hield aan, dus wij drie ernaartoe gerend. In trailer gekeken, ligt er een jong dier met zadel op onder in de trailer. Beest stond met 2 touwen aan halster vast. 1 voorbeen zat tussen de stang en over de touwen aan het hoofd. Met andere woorden, het beest hing klemvast. Uiteindelijk iemand naar hoofdterrein moeten sturen om de eigenaar te laten omroepen. Zelf (gevaarlijk) via voordeurtje in trailer gegaan met mijn vriendin er naast staand (buiten). Mijn zusje stond bij de achterklep. Helaas moest ik de touwen lossnijden, die waren niet meer te redden. Zo heb ik dat jonge paard dan uit de trailer gekregen. Touwtje van 0.5 meter eraan. 1 van de omstanders heeft met 2 bewegingen uiteindelijk het zadel eraf"gerukt" (je weet niet wat zo'n beest doet he..). Na een hele tijd kwam de amazone bij de trailer kijken en stond me echt aan te kijken van "wat doe jij nou". Nam in eerste instantie het paard ook niet over, was ook overdonderd geloof ik.

Dus niet alleen omstanders (bij paarden) doen niet altijd iets, soms ook de eigenaren....

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 17:44

Jeetje, wat zijn er veel slechte mensen in de wereld die niets doen :oo

Ik ben ooit overkop gegaan met mijn fiets, had een schaafwond op mijn schouder. Lag brullend op de grond, was een jaar of 11, en er reed ook een vrouw op de fiets gewoon voorbij >;) Daarna een meneer die me geholpen heeft, stuur stond helemaal scheef etc. Dus fiets in zijn camionette en zo naar huis gereden :D

Mijn vriendin viel ooit op weg naar school omdat ze opeens heel duizelig werd, wij aangebeld bij een huis en we zijn zo vriendelijk geholpen door die mevrouw. Vriendin mocht op de zetel gaan liggen en kreeg een glaasje water :D

En ik denk dat ik dat meisje met haar haren naar achter getrokken had, dat is toch wel een zwakke plek bij veel vrouwen ;)

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 21:31

Nu ik het me zo bedenk.. Ik heb het ook een keer mee gemaakt..

Ik was 12/13, en fietste met een vriendin terug naar huis. Nu bleef ik met mijn fiets in die van haar haken (vraag me niet hoe xd), en ik ben half over de kop gevlogen. Hele knie (en rijbroek) kapot. Bloeden en doen, schaafwond op mn gezicht en hand open. Kon nauwelijks lopen. Vriendin kon ook weinig doen. Mensen fietsten gewoon langs ons (ik lag te huilen en vriendin riep om hulp), en ook auto's reden er langs. We zaten op een parallelweg, met een 80km weg er naast. Stukje verder kon je afslaan, zo die parallelweg op. Maar niemand die draaide.
Gelukkig een man met een auto gestopt. Fiets achterin, en ik in de auto. Hij heeft me gelukkig naar huis gebracht. En wat was ik blij toen hij er was! ^^

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 21:40

xPearl..Echt niet te begrijpen inderdaad.. :=

Iemand in het topic zei hier dat je mensen persoonlijk aan moest spreken voor hulp, mijn andere vriendin die erbij was en een beetje verderop stond heeft dat blijkbaar gedaan...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:01

[***] schreef:
xxCYNNxx schreef:
Die rijd snel verder, na eerst 5 min toe te hebben gekeken....althans in Steenwijk doet de politie dat. Zelf meegemaakt toen een stel losers op een terras ruzie aan het zoeken waren met de terrasbezoekers. Cafehouder deed niks toen we ineens uit het niets aangevallen werden, omstanders deden niks...en de 2 agentjes in de politie auto die er al zo'n 5 min stond, dachten blijkbaar; hier hebben we geen zin, al is het ons werk, dus naar snel doorrijden.' Als ik niet snel voor hun auto gesprongen was, waren die eikels nog gewoon doorgereden ook.

Verder een keer meegemaakt met de scooter dat mijn voorvering vast sloeg op het moment dat ik door een kuil in de weg reed; scooter deed een zeer goede imitatie van een rodeopaard en ik vloog over de kop. Sta ik op, zie ik een vrouw en een man vanuit hun huis een beetje toe te kijken hoe ik met moeite mn scooter weer recht zet, maar even naar buiten komen om te vragen of ik hulp nodig had en of het überhaupt wel allemaal goed met me ging....NOT

Grappig dat je het over Steenwijk hebt (gelukkig zijn niet alle agenten zo)

Ken je dat verhaal dan ook van die jongen die het opnam voor iemand die in elkaar geslagen werd en het zelf niet overleefde?

Ik heb geen idee wat ik zou doen als ik een gevecht zie. Nu kan ik op het moment niets doen (spierproblemen).

Oh ik weet ook niet hoor of ik dat zomaar zou durven, zo tussen 2 vechtenden in springen. Laat staan meerdere. Idd vanwege zoiets als het vb wat je aanhaalt.
Maar van de politie mag je toch wel verwachten dat zij ingrijpen. Sterker nog; dat is hun werk, hun plicht. Helaas dachten die 2 er heel anders over. En ja hoor; ik weet dat ze niet allemaal zo zijn :)

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 22:04

Tussen meerdere mensen zou ik ook niet inspringen... (Voor de duidelijkheid nog even, enkel mijn vriendin werd aangevallen door één persoon en verdedigde zich amper, ik stond ernaast en probeerde haar weg te trekken.)
Echt raar dat die politie agenten niks deden, jezus.. :=

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:08

Ja, we waren er ook zo verbijsterd over dat we niet eens hun namen hebben gevraagd om later een klacht in te dienen op het bureau. Is wel het laatste wat je verwacht eigenlijk; politie die er snel van tussen probeert te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:26

xxCYNNxx schreef:
Oh ik weet ook niet hoor of ik dat zomaar zou durven, zo tussen 2 vechtenden in springen. Laat staan meerdere. Idd vanwege zoiets als het vb wat je aanhaalt.
Maar van de politie mag je toch wel verwachten dat zij ingrijpen. Sterker nog; dat is hun werk, hun plicht. Helaas dachten die 2 er heel anders over. En ja hoor; ik weet dat ze niet allemaal zo zijn :)

Het wordt afgeraden om dat te doen trouwens. Je moet 112 bellen, eventueel filmen en als het gevecht al afgelopen is, bij het slachtoffer blijven.

Zoals dat voorbeeld inderdaad, het zou je maar gebeuren.. Poeh man..

En je hebt gelijk over de politie, die horen toch wel in te grijpen.
Belachelijk als het daadwerkelijk zo gebeurd is, jammer eigenlijk..

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 22:31

Ik ben wel een typetje van: van elkaar af en monden dicht anders kan ik knietjes en elleboogjes geven! Maar zoiezo als je aan mijn vrienden komt.... i'm gonna kill you
dus me vrienden en ik zijn lekker beschermd :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:42

Ja ja Kesha, tot je de verkeerde (groep) tegen komt. Meiden met zo een instelling krijgen vaak de ergste klappen, dus ik zou je gedeisd houden. :')

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:46

Ik ben maar 1,60, dus in een groep vechtende mensen ga ik me niet tussen dringen, dan ben ik straks de pineut..
Ik zou dan 112 bellen, en misschien een grote kleerkast vragen of ie wat weet.
Iemand van 2 x 2 heeft toch meer aanzien dan iemand van 1,60 :').

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:49

Sababber schreef:
Ik ben een keer bijna gestikt in een toverbal omdat er niemand ingreep. Mijn vriend keek me alleen heel dom aan en gaf een paar zachte klopjes op mijn rug. En ging schreeuwen waarom ik niet zei wat er mis was.. in plaats van hulp roepen of heimlich uit te voeren.. uiteindelijk verschoot dat ding waardoor ik kon ademen.. dan weet je wel weer even wat je hebt aan je BHV diploma.. frustratie was wel hoog als je zelf weet hoe te hendelen maar het een ander niet kan uitleggen..

Zo ben ik eens bijna gestikt in een ijsblokje in groep 6.
Hele klas inclusief lerares keken ongeveer zo; >;)
Ijsblokje schoot van links naar rechts door het lokaal toen het loskwam uit mijn keel.
Zegt lerares; oh! ik dacht dat je een zeehond na deed!

Uh?! :roll:

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:50

Serieus? Als docent moet je wel zien of een kind een grapje maakt of blauw aan begint te lopen :').