Kerkenvraag: Verschil Gereformeerd en Protestant

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:27

verootjoo schreef:
Geen Tv begrijp ik wel waar het vandaan komt. Als je ziet wat er allemaal op te zien is; machtswellust, geldzucht, hebzucht, seks en lust, gevloek, geweld. Allemaal hoofdzonden uit de Bijbel. Daarom kiezen zij ervoor dat het niet goed is. Dat begrijp ik wel want ik denk dat je als mens er meer door beïnvloed wordt dan je zou denken. Maar toch zou ik niet zonder mijn tv kunnen :o en er zijn ook goede dingen op te zien, je kiest zelf waar je naar kijkt.

Precies. Je hoeft niet naar al die slechte dingen te kijken. :)
Dat doe ik ook niet.

Steppe

Re: Kerkenvraag: Verschil Gereformeerd en Protestant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:38

Als volwassenen kun je beter een verschil zien tussen "goed en kwaad"dan als jongere dus "snap"wel de redenering geen TV.
Mijn schoonouders kijken geen TV op zondag dat is de dag des 's Herens en hoor je niet te werken of TV te kijken oid. Wel 2 keer naar de kerk

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:41

Is er eigenlijk een reden waarom Nederland voornamelijk gereformeerd en protestant is, en België voornamelijk katholiek is?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 10:51

Persoonlijk vind ik niet dat je moet kijken naar de gemeente alleen.
Geloof draait niet om de mensen in je kerk het draait hoofdzakelijk om het hoofd van de kerk Christus.

Mijn man en ik hebben de keuze beiden een aantal jaren geleden gemaakt.
Wij keken naar de leer van de kerk welke het beste aansluit bij de bijbel. We kijken niet alleen naar 1 gemeente maar naar een heel kerk verband. Wat werd er besloten op classis vergaderingen (wat daar besloten wordt houden de gemeentes zich weer aan, tenminste dat is de normale gang van zaken).
Een fijne gemeente is natuurlijk fijn en gezellig. En wij hebben een leuke kleine gemeente.
Maar het is voor mij zeker niet de hoofdzaak of het uitgangspunt.

Omdat je als Christen God in je levenswandel wilt eren denk ik dat een juiste kerkkeuze erg belangrijk is.

Wij zitten in een vrij strenge kerk. Sommige kerkleden hebben idd geen tv etc.
Maar dat is ieder voor zich. We hebben geen kleding voorschriften etc.
Trouw de kerk bezoeken etc wordt wel van je als lid verwacht. Maar naar mijn mening zou je dat ook graag willen doen voor God, om zijn woord te horen.
1 van ons gaat dus altijd 2x (vaak mijn man omdat hij diaken is).
Wij gaan s morgens samen kids kunnen dan naar de oppas al gaat de oudste (3) graag met mij mee.
En smiddags past 1 van ons op.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:07

Furrow schreef:
Is er eigenlijk een reden waarom Nederland voornamelijk gereformeerd en protestant is, en België voornamelijk katholiek is?

Zeker :) Beeldenstorm, 80-jarige oorlog een bekend begrip voor je?

Nederland was tegen de spanjaarden en was kritisch op het katholicisme dus toen de spanjaarden het land uit waren gejaagd, werd Nederland protestants. België bleef langer bij Spanje horen en werd niet protestants.

*heeft dit jaar goed opgelet bij geschiedenis*

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:16

Maaike162 schreef:
Furrow schreef:

Zeker :) Beeldenstorm, 80-jarige oorlog een bekend begrip voor je?

Nederland was tegen de spanjaarden en was kritisch op het katholicisme dus toen de spanjaarden het land uit waren gejaagd, werd Nederland protestants. België bleef langer bij Spanje horen en werd niet protestants.

*heeft dit jaar goed opgelet bij geschiedenis*

Met daarbij de kanttekening dat 'Nederland' in deze nog niet brabant en limburg omvatte, vandaar dat er verhoudingsgewijs in brabant en limburg ook meer katholieken zijn

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:23

De serie God in de Lage Landen is hiervoor wel een leuke serie om terug te kijken :) Seizoen 1 in dit geval.

Met Ernst Daniel Smidt. Is van EO, maar als je puur geintresseerd bent in het historische vlak gewoon goed te pruimen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:34

blokje schreef:
Mijn man en ik hebben de keuze beiden een aantal jaren geleden gemaakt.
Wij keken naar de leer van de kerk welke het beste aansluit bij de bijbel. We kijken niet alleen naar 1 gemeente maar naar een heel kerk verband. Wat werd er besloten op classis vergaderingen (wat daar besloten wordt houden de gemeentes zich weer aan, tenminste dat is de normale gang van zaken).
Een fijne gemeente is natuurlijk fijn en gezellig. En wij hebben een leuke kleine gemeente.
Maar het is voor mij zeker niet de hoofdzaak of het uitgangspunt.

Maar iedereen vind toch zijn eigen kerk het best aansluiten bij de bijbel? Ik vind onze kerk het fijnste en aansluiten bij mijn visie, en een ander vind de gereformeerde gemeente het prettigst, en weer een andere vindt een evangelische gemeente het best aansluiten.
Ik zou mij bv nooit aansluiten bij een kerk waar vrouwen in het ambt niet toegestaan zijn, of waar over mensen geoordeeld wordt (hier in de Ned. Hervormde kerk zijn homo's weggejaagd, vind ik echt niet kunnen) ik voel me heel prettig in onze PKN gemeente, een ander misschien niet :) het moet natuurlijk niet lijnrecht tegen de bijbel ingaan ;)
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 14-07-14 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 11:39

Waar ik gisteren was, hadden ze gewoon een eigen bijbel. Maar in de dienst maken geen gebruik van bijbel. Zingen heel veel en telkens is er een spreker vanuit de club zelf. En dit wisselt elke keer weer.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:02

Ik heb die kerk ook even opgezocht love_western. Wist niet dat zo iets bestond, wel leuk.

Ik hou me zelf niet zo bezig met geloof maar ik vind dit wel een heel interessant topic. Ik snap zelf helemaal niks meer van de verschillende stromingen binnen het protestantisme tegenwoordig, en dat terwijl mijn moeder voor PKN werkt.

Ondanks dat wij een hele vrije kerk hadden was ik er heel snel klaar mee. We hadden een vrouwelijke dominee, getrouwd met een vrouw en een geadopteerde dochter dus je zou denken dat veroordelen er niet echt bij hoort in zo'n kerk maar toch had ik het gevoel door de andere kerkgangers de kerk uit te worden gekeken. Er werd gesmoesd en gewezen en gekeken. Nu is vooral mijn vader erg bekend in de gemeente dus er zal vast ook wel worden gekeken van goh dat is de dochter van maar ik voelde me er zo ongemakkelijk bij. Ben nooit meer terug gegaan. Mijn ouders gingen trouwens niet elke week hoor, beetje te druk naast een full time baan en kinderen.

Ik vind het wel nog steeds leuk om kerkgebouwen te bezoeken (buiten de dienst om). Vooral Katholieke kerken zijn vaak prachtig vanbinnen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 15:09

O ja, je hebt er o zo devote kerkganger bij die niet mogen oordelen over een ander en uw naaste lief horen te hebben, maar intussen zo vreselijk hypocriet zijn :=

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:30

Nog even een toevoeginkje over de evangelische gemeenten: ook in die stroming is de ene de andere niet. Waar ik ga is het nog vrij sober, maar andere gemeenten kunnen het weer anders doen, terwijl ze ook evangelisch zijn. Dus je hebt echt een enorm breed scala aan kerken :D