Lisitano schreef:Ik heb de grootste honden-en mensenvriend op 4 poten in huis maar die gaat me toch een partij loeien als hij een konijn ziet. Die moet dóód. Dus zorg ik dat hij die kans niet krijgt.
Stropen mag niet namelijk. Als je weet dat je hond jaagt mag hij niet los. Tuurlijk kan er een ongeluk gebeuren maar ik laat hem gewoon never nooit los op wildrijk gebied.
Dat een hond een konijn pakt is puur instinct. Dat verwarren ze echt niet snel met een hond of mens hoor en het zegt zeer zeker niet dat deze hond agressief is. Een konijn ruikt en beweegt heel anders dan een hond of mens. Ook katten zijn anders. Die lopen overigens wel risico op zo'n "ongelukje" als je die natuurlijk wel altijd maar los laat lopen.
Opzettelijk je hond erop af sturen is natuurlijk walgelijk.
Ik ben altijd heel hard bezig met het trainen op het vrijwel negeren van wild omdat ik de natuur niet wil beschadigen en dan heb je zulke nonchalante types. Bah.
Je kunt een melding maken van opzettelijk stropen maar veel kun je, en de politie ook, niet doen.
Ja inderdaad. Anders zou je meteen alle jack russels en duitse staanders en nog veel meer rassen moeten verbieden of ook maar iedere hond met iets meer jachtinstinct. Mijn hond beet al 2x een konijn dood. 1 erg ziek half blind konijn en één tam konijn die de boswachter per 50 achter zijn woning in het bos loslaat. Waarschijnlijk was dat 2de konijn ook ziek, want anders kan hij ze echt niet vangen (ik laat hem normaal ook niet los op plaatsen waar er wild aanwezig is). Ik moedig hem daarin ook niet aan en zal hem eerder hierop berispen, maar tamme konijnen hebben 0,0 overlevingskansen in de natuur, worden ziek en zetten hun ziektes vervolgens over op de lokale wilde konijnenbevolking. Ik word gek van die achterlijke zielen die hun tamme konijnen uitzetten in de natuur zonder de gevolgen hiervan te kennen. Zo lopen er momenteel ook 2 aan een rond punt waar ik dagelijks voorbij kom. Zielig hoe die konijnen daar zitten te wachten tot ze sterven, maar voor voorbijgangers lijkt het natuurlijk allemaal erg leuk.