Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:40

MariekeS_ schreef:
Oh...en per ongeluk een kortingskaart gekocht?! :wow: _O- Je hoort het nooit andersom..das grappig...

Ik wel hoor :j als je er net een hebt of net niet meer. Maar meestal als je dan een nieuw kaartje koopt valt er dan wel wat te regelen bij het loket (ook als je op een station zonder loket staat).

Maar dat kan met de OV chipkaart niet meer :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:41

Koper schreef:
Het heeft niks met gunnen te maken. Wel met onbeschaamdheid. Zomaar bij voorbaat er vanuit gaan dat een ander het wel prima vindt als je meereist vind ik net zoiets als dat je een wildvreemd kind een mars geeft en dan tegen de ouders zegt: mag wel he?

Als ik de reacties hier zo lees dan krijg ik bij de meeste niet de indruk dat men wel akkoord zou gaan als het van tevoren gevraagd wordt. Bovendien zou je dan net iemand op tijd moeten treffen om het te vragen, die persoon zou ook nog in dezelfde trein moeten stappen.

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:41

Zwerte schreef:
Ik heb er altijd nee tegen gezegd, om meerdere redenen.
Ten eerste ben ik een moraalridder, je hoort gewoon te betalen voor je kaartje. OV is niet gratis, ook studenten betalen hiervoor (vroeger wel tenminste, kon je iets meer stufi krijgen als je geen ov wilde en ik moet alles terug betalen omdat ik geen diploma heb gehaald). Een kaartje met korting halen zonder daar eigenlijk recht op te hebben, vind ik gewoon asociaal. Je gaat er dan dus van uit dat er wel iemand is die zelf braaf betaald voor zn korting, maar jou die ook wel gunt. Het leukste is nog dat sommigen echt boos konden worden als je weigert, dan ben jij ineens de aso.
Ten tweede had ik nooit zin in gezeik. Ik heb wel eens fanatieke conducteurs gezien, die dus doodleuk gingen vragen waar je was ingestapt en waar de reis heen gaat. Leuk als dit niet klopt met het kaartje van de meelifter! Als je werkelijk met mij meereist, dan mag je best met korting mee.
Ten derde heb ik nooit zin in sociale praat, wat je dan vaak wel krijgt. Laat mij maar met rust, vind ik veel fijner.

Precies! Mensen moeten me met rust laten in de trein.. In ieder geval mensen die ik niet ken. Mij is het ook een aantal keer gevraagd, en de eerste keer schoot ik gewoon echt in de lach.. Ik dacht serieus dat het een grapje was :S Was meneer niet heel blij mee overigens..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:42

Ha, interessant topic :P
Een tijd geleden (ik heb een daluren abo) kwam er een oudere dame naast me zitten die het op deze manier vroeg: 'Zeg liefje, jij reist vast met korting. Gun deze oude mevrouw eens een pleziertje en laat me meereizen?' Ik met mijn mond vol tanden nog 'ja hoor' zeggen ook. Steekt ze vervolgens een cigarette op :wow: :o Pfff, maar daar wil ik niet mee geassocieerd worden :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:43

Cayenne schreef:
Een tijd geleden (ik heb een daluren abo) kwam er een oudere dame naast me zitten die het op deze manier vroeg: 'Zeg liefje, jij reist vast met korting. Gun deze oude mevrouw eens een pleziertje en laat me meereizen?' Ik met mijn mond vol tanden nog 'ja hoor' zeggen ook. Steekt ze vervolgens een cigarette op :wow: :o Pfff, maar daar wil ik niet mee geassocieerd worden :')

:wow: Ik zou gewoon ergens anders gaan zitten.

Hemasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:44

Lastig.. Aan de ene kant is het niet meer dan logisch om ze gewoon mee te laten reizen, omdat je iemand een plezier doet zonder er iets voor te doen. Maar aan de andere kant is het ook weer logisch om niet akkoord te gaan, omdat het eigenlijk belachelijk is dat mensen zo afhankelijk zijn van hun medereizigers en er gewoon vanuit gaan dat ze wel met iemand mee mogen reizen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Ik heb 1 keer gezien dat het iemand niet lukte. Hele trein door gegaan en niemand om mee te reizen. Tja die mocht dus uitstappen en baalde flink! Ook nog gaan zeuren bij mensen: mag het echt niet? Maar dan kan ik nu niet mee....tja sorry schat, niet ons probleem!

Die tuinvergelijking vind ik prachtig trouwens!

Petrichor

Kinke schreef:
Petrichor schreef:
Nou als iemand dat aan mij zou vragen zou ik glashard nee zeggen, waarom? Nou heel erg simpel ik vind het namelijk ronduit asociaal om dat aan iemand te vragen! Dat doe je toch serieus niet? -O-

Als je het zelf aanbied vind ik het daar in tegen prima. :)

Tuurlijk, want jij weet ook vast wel of die persoon zo'n kaartje heeft :+

Meestal bied je zo iets aan voor dat die gene een kaartje koopt, goh mevrouw waar moet u heen? Oh ik ook u mag wel met korting mee reizen hoor!! ;) ;)

Als iemand bij voorbaat al een 40% kortingskaartje koopt kan die gene bij mij de pot op!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:45

Cayenne schreef:

Zag je er zo armoedig uit, dat ze er al vanuit ging dat je 'vast met korting' reist....... :+ :')
Wist niet eens dat er gerookt mocht worden in de trein?!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:46

Kentaro, en bedankt he _O-
Nee, roken mag dus niet in de trein :+

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:46

Maar die persoon moet dan toch ook zo'n speciaal kaartje bij zich hebben? Dat weet je dan toch helemaal niet of hij/zij deze bij zich heeft?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:48

Kinke, ik kom die mensen steeds tegen als ik al in de trein zit en de trein al rijdt. En dan zie je zo iemand door de hele coupé aan mensen vragen of ze van de korting gebruik mogen maken. Ik weet niet hoe jij dat noemt. Maar ik noem dat onbeschaamd. Hondsbrutaal. Asociaal.
Laatst bijgewerkt door Koper op 26-06-14 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:49

Het vragen durf ik niet hoor, dan betaal ik wel wat extra. Ben wel eens aangesproken door een jongen op het perron met wie ik mee mocht reizen. Heel de reis gezellig gepraat :)
Ik zelf als aankomend student zou het eerlijk gezegd af laten hangen van hoe iemand eruit ziet. Als ik bang ben dat ik last van iemand ga hebben zeg ik nee, of als ik geen zin heb in eventueel gepraat. Anders mogen ze best mee.
Bovenstaand overigens alleen als ze het op het perron al vragen, niet als iemand de hele trein langs gaat om het te vragen. Dat vind ik gewoon aso :+
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 26-06-14 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:49

Meraki schreef:
Zelf heb ik me dat ook wel regelmatig bedacht.. helemaal met die achterlijke prijzen van het OV. Maar, ik zou nooit naar een oliebol-random persoon lopen met die vraag :n al kan dat ook wel gewoon écht aan mij liggen :')

Anderzijds, net wat Mara zegt.. het is een kleine moeite.. jij hebt toch OV mét die meereiskorting.

Inderdaad, ik deed het nog wel eens met klasgenoten als we onverwachts ergens heen moesten namens school toen ik nog geen ov had, en had toen alleen een buspas voor de bus van huis naar school enz.
Toen ik mijn ov had deed ik het wel eens terug. Gebeurt alleen in de bus minder dan in de trein.

Maar ik zou inderdaad nooit op een wild vreemde persoon vragen (tenzij het een uber lekker ding is :') )

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:50

:')

Dan kunnen de mensen in het vervolg beter gewoon tegen de conducteur zeggen 'ik reis met iemand mee', er zit altijd wel 'iemand' in de trein, hoeven ze het niet eens meer te vragen...

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:51

Kinke schreef:
Maar die persoon moet dan toch ook zo'n speciaal kaartje bij zich hebben? Dat weet je dan toch helemaal niet of hij/zij deze bij zich heeft?

Nee de gene die de korting aanbied moet een ov chipkaart hebben, dan kan je dus de korting aanbieden aan iemand die de zelfde richting als jouw uit moet. En ja dat moet je dus doen voordat die gene een kaartje koopt.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:52

Kentaro schreef:
:')

Dan kunnen de mensen in het vervolg beter gewoon tegen de conducteur zeggen 'ik reis met iemand mee', er zit altijd wel 'iemand' in de trein, hoeven ze het niet eens meer te vragen...

Inderdaad er zitten sowieso altijd wel studenten in de trein. :j En de mensen die altijd ja zouden zeggen zullen dan heus wel tegen de conducteur zeggen ja met mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:55

ik vindt het aso , maar ik reis amper en altijd met kaartjes van kruidvat ofzo. Trein is duur pff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:55

Oh ik heb het echt nog nooit zo bekeken, eigenlijk. Het kost mij geen extra moeite en is nog wel eens gezellig ook, dus als ze het nou netjes vragen.. ach ja.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:56

Mijn ov was stuk en moest wachten tot ik een nieuwe kreeg, heb toen 4 keer gevraagd aan iemand of ze een ov hadden en of ik mee mocht reizen. Vonden ze allemaal goed en heel gezellig mee gepraat!

conducteur checkt het wel trouwens... "kennen jullie elkaar?" ;)

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:57

Asociaal zeg! Ik zou indd gewoon zeggen dat ik geen studentenkaart zou hebben. Kom nou, iedereen moet betalen :')

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:01

Ik vind het hele concept van die samenreiskorting idioot. Het maakt een onrechtvaardig onderscheid tussen wie wel korting kan krijgen en wie niet en bovendien kan een kind bedenken dat mensen er op deze manier 'misbruik' van zullen maken. Alleen al daarom zou ik zelf altijd zoveel mogelijk mensen met mij mee laten reizen als ik een abonnement had, maar ik heb gelukkig een auto en een fiets en reis zo min mogelijk met de trein. In die auto neem ik dan trouwens wel weer lifters mee (voor zover die er nog zijn) en als er echt een wildvreemde bij mij in een tuinstoel van de zon zit te genieten als ik straks thuiskom, denk ik dat de kans bijzonder groot is dat ik die persoon een biertje aanbiedt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:01

Petrichor schreef:
Nee de gene die de korting aanbied moet een ov chipkaart hebben, dan kan je dus de korting aanbieden aan iemand die de zelfde richting als jouw uit moet. En ja dat moet je dus doen voordat die gene een kaartje koopt.

Volgens mij hebben we het niet over hetzelfde? Wij hebben vorige week per post zo'n kortingsboekje gekregen van de NS, en daar zit ook zo'n meereis kaartje bij. Ik zou dan dus iemand moeten zoeken die al een kaartje heeft volgens mij.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:02

Yunaa schreef:
Asociaal zeg! Ik zou indd gewoon zeggen dat ik geen studentenkaart zou hebben. Kom nou, iedereen moet betalen :')

Die andere persoon moet ook gewoon betalen hoor, allen hij/zij krijgt dan korting.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:03

maura schreef:
Ik vind het hele concept van die samenreiskorting idioot. Het maakt een onrechtvaardig onderscheid tussen wie wel korting kan krijgen en wie niet en bovendien kan een kind bedenken dat mensen er op deze manier 'misbruik' van zullen maken. Alleen al daarom zou ik zelf altijd zoveel mogelijk mensen met mij mee laten reizen als ik een abonnement had, maar ik heb gelukkig een auto en een fiets en reis zo min mogelijk met de trein. In die auto neem ik dan trouwens wel weer lifters mee (voor zover die er nog zijn) en als er echt een wildvreemde bij mij in een tuinstoel van de zon zit te genieten als ik straks thuiskom, denk ik dat de kans bijzonder groot is dat ik die persoon een biertje aanbiedt.

Gezellig, waar woon je? :D