Geld geven op een bruiloft, wat vind jij gebruikelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geld geef jij?

20 euro
85 (24%)
35 euro
71 (20%)
50 euro
152 (43%)
75 euro
18 (5%)
100 euro
23 (6%)

Totaal aantal stemmen: 349

Reusje0504

Re: Geld geven op een bruiloft, wat vind jij gebruikelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:36

Ik zou ook ong 50 euro geven met zn 2, voor directe familie nog wat meer zoals bij zussen enzo. Ik ben het eens dat de aanwezigheid belangrijker is dan het geld wAt je cadeau krijgt maar als het je echt niks uitmaakt wat je krijgt dat zet je niet cadeautip envelopje op de uitnodiging..

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:38

Geef waar jij je goed bij voelt.
Persoonlijk vind ik sommige bedragen die hier genoemd worden erg hoog.
Maar zoals een andere bokker al aan gaf het heeft ook te maken met in welke kringen je bevind.
Op ons huwelijk kregen we van de 1 niets en van de ander een behoorlijk bedrag.
Wij vonden het belangrijkst dat de mensen van wie wij houden kwamen.

Wat ik niet begrijp is dat mensen blijkbaar het geld wat ze ( denken ) te krijgen al uit hebben gegeven voor de trouwerij....
Je weet nooit wat je krijgt, daar mag en kan je niet op rekenen.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:40

Financiële kater..... Dan moet je of goedkoper trouwen of niet trouwen.....

Als ik sommigen hoor dan hoop ik dat mensen op die bruiloften met plantjes en andere onzinnige kado's komen ipv geld := gewoon vanwege de 'hebberigheid' om meer geld....

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:42

Evi84 schreef:
Ik snap best wel dat het om de personen zelf te doen is op een dag, maar hoe zou jij je vriendschap bestempelen als je uit krenterigheid bewust helpt aan een financiele kater voor het koppel als 'cadeau'?

Overigens vind ik het een andere situatie wanneer mensen het financieel moeilijk hebben en toch iets willen geven, dat is een andere discussie - maar wanneer het er wel vanaf kan? Waarom dan krenterig zijn?

Het is toch ook zo dat een cadeau bij een huwelijksfeest wat duurder is dan bv een cadeau bij een verjaardagsfeest en dat is dan weer wat duurder dan bij een cadeau voor housewarming party toch?
Ze kiezen zelf voor die financiële kater, hoor :').

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:44

Evi84 schreef:
Ik snap best wel dat het om de personen zelf te doen is op een dag, maar hoe zou jij je vriendschap bestempelen als je uit krenterigheid bewust helpt aan een financiele kater voor het koppel als 'cadeau'?

Overigens vind ik het een andere situatie wanneer mensen het financieel moeilijk hebben en toch iets willen geven, dat is een andere discussie - maar wanneer het er wel vanaf kan? Waarom dan krenterig zijn?

Het is toch ook zo dat een cadeau bij een huwelijksfeest wat duurder is dan bv een cadeau bij een verjaardagsfeest en dat is dan weer wat duurder dan bij een cadeau voor housewarming party toch?

Financiële kater? :') als bruidspaar weet je van te voren wat het kost en als je bang bent voor een financiële kater ben je er zélf bij, je hebt zelf die keuze gemaakt. Kun je toch je gasten aanrekenen?
Overigens vind ik hun aanwezigheid veel belangrijker dan welk cadeau of bedrag ook. Ik trouw omdat ik (wij :+) het wil, ik (wij) heb er voor gespaard en ik ga het geen gast kwalijk nemen als ze niet volgens de 'norm' geven :n Ik ben snel tevreden en gelukkig! Ik zie het ook echt niet als krenterig als men minder geeft, ook al hebben ze het financieel ruim.
Ze zijn te gast, niet mijn sponsor :')

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:46

Evi84 schreef:

Bewust helpt aan een financiële kater? Iemand kiest er toch zeker zelf voor om te trouwen en bepaalt toch ook zelf hoeveel geld er aan de bruiloft wordt uitgegeven?
Als je zonder financiële cadeaus je feest niet kunt betalen moet je het niet geven. Overigens 'jaag' je als bruidspaar je gasten over het algemeen ook op kosten. Door gasten wordt bv. nieuwe kleren gekocht, oppas geregeld voor de kinderen, een hotel geboekt om langer te kunnen blijven op het feest, km's gemaakt, vrije dagen opgenomen etc. Om nog maar niet te spreken over de hoge bedragen die vrijgezellenfeestjes soms kosten.
Ik heb volgende maand een bruiloft en ik denk dat we dan 50 euro geven als stel. We zijn geen daggasten en het zijn vrienden die we af en toe zien. Vorig jaar hebben we hetzelfde bedrag gegeven aan vrienden die we vaker zien en waar we wel daggasten waren. Maar toen hadden we net een huis gekocht en een grote verbouwing in het vooruitzicht. We gaven toen voor onszelf ook alleen het hoogstnoodzakelijk uit. Als ze dit jaar waren getrouwd hadden ze denk ik meer gehad ;-).
Ik heb trouwens ook weleens gehoord dat als kadotip een fles wijn werd gevraagd met een kaartje erbij. Na de bruiloft hebben ze nog heel lang iedere week een leuk kaartje kunnen lezen en de fles wijn erbij opengetrokken. Vind ik persoonlijk veel leuker dan geld (al kan ik me wel voorstellen dat geld beter uit komt).

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:59

Er zijn geen richtlijnen 'voor wat zal ik het bruidspaar geven' .
Als bijwijze van,jullie maar 10 euro kunnen missen dan geef je dat.

Mijn man en ik zijn in 2010 getrouwd,1 van onze daggasten kon ons geen 'huwelijkscadeau' doen daar hij er niet de financiële middelen er voor had. Dat heeft ons feest er niet minder om gemaakt. Het feit dat hij er bij was betekend voor ons zoveel meer als een cadeau of geld.

Als bruidspaar moet je in mijn ogen dankbaar zijn voor de giften die je krijgt,je moet het als een extraatje zien.
Als je bij voorbaat hoopt op goede giften om later de rekeningen te betalen van je bruiloft dan had je in mijn ogen beter nog langer door moeten sparen of moeten gaan voor een tuinfeest bij wijze van.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:07

Ik vind ook dat iedereen moet geven wat hij kan/wil.
Maar zowel mijn man als ik vinden het ook belangrijk naar wat voor feest we gaan. We zouden nooit 20€ per persoon geven als het een groot avondfeest is. Als dat het huwelijkspaar hun droom is om een groot feest te geven, dan dragen wij graag ons steentje bij.
Vorige maand zijn we naar een huwelijk geweest van een klasgenoot van mij en toen hebben we een bongobon gegeven voor een weekendje weg.
Toen we zelf trouwden was het gemiddeld bedrag 100€ met uitschieters naar boven en naar beneden :D

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:12

Wij zijn in 2007 getrouwd en ook een envelop gevraagd. Bedragen van €10,- tot €100,-
En van iedereen een kaart erbij, was super.

En ja we hebben het avond feest er van kunnen betalen maar daar ging het zeker niet om. Wel dat er lieve mensen om ons heen waren. En het een dag is geworden die niemand ons kan afpakken :) :)

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:30

Financiele kater bedoel ik niet mee dat men dat niet kan betalen hé. Ik bedoel er gewoon mee dat het voor een pas gehuwd jong stel wel fijner is om uit eigen zak uiteindelijk maar 5000€ kosten te moeten betalen voor die fantastische dag ipv te beginnen aan hun leven met 15000€ ongeacht dat men dat wel kan betalen. Het kan bv het verschil maken voor het getrouwd stel dat men zich achteraf nog een mooie huwelijksreis kan veroorloven versus dat ze dat bedrag hebben moeten 'bijpassen' voor het feest.

En het gaat er inderdaad niet om dat men het avondfeest eruit wil halen qua kosten, maar ik vind het niet meer dan fatsoenlijk om een beetje in verhouding te geven. Kan het, is het mooi meegenomen, kan het niet, dan geef je naar beste vermogen.
Maar toch hoop ik voor het stel dat de kosten zo laag mogelijk zijn op het einde van de rit.

Overigens wordt er naar mijn ervaring wel degelijk gekeken naar 'wat men krijgt' bij een huwelijk. Ik heb al veel reacties gehoord dat men bij 'enkel een dansfeest met frietkraam' - toch wel behoorlijk minder in het envelopje steekt dan bij het chique maal in die prachtige feestzaal.

Wat betreft die 4 à 5 kinderen? Bij de huwelijken die ik ken, laten ouders dergelijke aantallen kinderen uit zichzelf thuis ipv mee te nemen of ze werden inderdaad niet mee uitgenodigd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:37

Douce schreef:
Ik vind het niet zo gek hoor, rekening houden met waar je allemaal voor uitgenodigd bent. Ik ben opgevoed met de instelling 'zorg dat je andere mensen niet te veel kost.' Dus wanneer ik uitgenodigd ben bij een vriendin voor het eten + inclusief feest krijgt ze meer geld dan wanneer ze 's middags van 2 tot 4 een 'feest' geeft. Zou me doodschamen als iemand mij avondeten geeft (wat mij normaal gesproken ook geld kost) en ik er goedkoper vanaf kom dan wanneer ik zelf zou koken.

Zonde dat ik geen vriendinnen als jou heb... Je btaalt dus je eigen eten als ik je uitnodig op mijn verjaardag?? En als ik trakteer accepteer je dat niet?

Eigenlijk zijn sommige reacties heel erg triest wat mij betreft..alsof sommige niet kunnen begrijpen dat mensen gewoon van je houden en daarom graag willen dat je erbij bent, en het ze niet uitmaakt wat je geeft. (in mijn geval er niets een ooit over nagedacht hebben, wist hier niets van af haha, was misschien ael makkelijker geweest.) Ik kan echt niet denken: hmmm, deze envelop is van pietje en klaasje, zij werken daar en daar, goh, is dat dan alles...haha.

Ik hou van sommige mensen en dat zal nooit in waarde uit te drukken zijn. En pp mijn trouwerij betaal ik!! Anders trouw je toch niet of minder luxe?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:42

Evi84 schreef:
Financiele kater bedoel ik niet mee dat men dat niet kan betalen hé. Ik bedoel er gewoon mee dat het voor een pas gehuwd jong stel wel fijner is om uit eigen zak uiteindelijk maar 5000€ kosten te moeten betalen voor die fantastische dag ipv te beginnen aan hun leven met 15000€ ongeacht dat men dat wel kan betalen. Het kan bv het verschil maken voor het getrouwd stel dat men zich achteraf nog een mooie huwelijksreis kan veroorloven versus dat ze dat bedrag hebben moeten 'bijpassen' voor het feest.

En het gaat er inderdaad niet om dat men het avondfeest eruit wil halen qua kosten, maar ik vind het niet meer dan fatsoenlijk om een beetje in verhouding te geven. Kan het, is het mooi meegenomen, kan het niet, dan geef je naar beste vermogen.
Maar toch hoop ik voor het stel dat de kosten zo laag mogelijk zijn op het einde van de rit.

Overigens wordt er naar mijn ervaring wel degelijk gekeken naar 'wat men krijgt' bij een huwelijk. Ik heb al veel reacties gehoord dat men bij 'enkel een dansfeest met frietkraam' - toch wel behoorlijk minder in het envelopje steekt dan bij het chique maal in die prachtige feestzaal.

Wat betreft die 4 à 5 kinderen? Bij de huwelijken die ik ken, laten ouders dergelijke aantallen kinderen uit zichzelf thuis ipv mee te nemen of ze werden inderdaad niet mee uitgenodigd.

Ik zou me zorgen maken als iemand zich zo met mijn financieen meende te moesten bemoeien als ik trouwde.

Kinderen mogen niet mee want die kosten geld en je krijgt er niets voor terug...mijn god!!!!

Oh, wat hou ik op deze monenten van mijn fantastische vrienden en familie die gewoon van elkaar houden zonder dit soort moeilijkheden. Ik kies toch zelf wat ik doe? Als ik graag 15000 euro uitgeef doe ik dat lekker, daar hoef jij te toch geen zorgen om te maken?

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:48

Wow...dat is pas op de man gespeeld, héél netjes hoor :s

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:57

zo is het niet bedoeld en als ik mijn post teruglees vind ik het meevallen :)
Wel een reactie op jou reactie ja, maar daar is het een discussieforum voor. En 'je' in dde laatste zin is gewoon breed bedoeld, il verwacht niet dat iemand zich ongevraagd met mijn financiële situatie bemoeid.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:03

Ok, ik vatte die post inderdaad erg persoonlijk en op de man spelend op.

Voor alle duidelijkheid: ik heb het hier nergens over mijn eigen huwelijksfeest, verre van. Ik geef enkel aan van wat ik toch vaak in mijn omgeving tegenkom.

Er is dan ook geen enkele vergelijking te trekken met 'mijn huwelijksfeest' - aangezien ik niet van plan ben ooit te trouwen. Niet owv het financiele, maar omdat ik niet in huwelijken in deze tijd geloof, een contract bij de notaris is (in mijn ogen) voldoende.

En zelf geven op een huwelijk...ik voel mij (oo vanuit mezelf) verplicht te geven in verhouding (indien het kan uiteraard)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:10

anneliesdj schreef:
Nee vind ik ook, maar het moet wel fatsoenlijk blijven.
Zo waren er op mijn bruiloft mensen die met 4/5 kinderen kwamen en dan 25 euro gaven, dat vind ik echt niet kunnen.

Wat? ik vind het eerder brutaal van je dat je had verwacht dat ze veel geld had gegeven.
Ze hebben toch iets gegeven.

Je hebt ze uit jezelf uitgenodigd hoor!

Het is toch ontzettend leuk dat ze gekomen zijn en dat is veel belangrijker, toch?
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 14-06-14 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:15

Wij zijn in de verkeerde tijd getrouwd... wat een bedragen en wat een verwachtingen. Bekijken de mensen die een duur dineer met feest organiseren ook vooraf binnen welk inkomenscategorie iemand valt. Dan heeft het uitnodigen van een alleenstaande met een aantal kinderen bijvoorbeeld weinig zin. Je nodigt iemand toch uit omdat je om die persoon geeft en je de mooiste dag van je leven wil delen met deze gasten. Jouw bruiloft, jouw kosten en niet de rekening (verwachtingen) presenteren bij je gasten.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:26

Als je aan het eind maar 5000euro uitgegeven wilt hebben, moet je een bruiloft geven die maar 5000 kost en niet 1 van 15.000 en verwachten dat je gasten dat gat van 10.000 wel voor je opvullen....
Ik blijf me verbazen, echt......

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:30

Toen wij trouwden kon het ons niet schelen hoeveel ze gaven, of ze uberhaupt wat gaven. Als cadeautip stond ook een envelopje maar meer omdat dat "het handigst" was. :) Kwestie van geen 300 bloemstukken te krijgen zegma. (zo groot is ons huis niet.)

Ik vind het belachelijk dat hetgeen je kan geven de waarde van de vriendschap zou bepalen. :n Als je niet meer hebt, heb je niet meer. Wanneer ik iemand uitnodig is dat omdat ik die persoon er bij wil, niet omdat ik op centen reken. :x Als er iemand bij was geweest die niets gegeven zou hebben, zou me dat ook niet geboeid hebben, liever dat ie niets geeft, dan dat ie er niet bij is omdat ie zich schaamt omdat ie het niet kan missen of whatever (kan me niet schelen wat de reden is)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:33

Raar dat er zo op de man wordt gespeeld voor een onbelangrijk iets.
Het heeft allemaal te maken met hoe je werd opgevoed, en in welke omgeving je zit en wat je wilt missen.

Ik zou bv. nooit met tien euro durven afkomen op een huwelijk..
Maar dat is mijn mening, en een mening is lekker subjectief.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:42

Wij zijn vorig jaar getrouwd en de bedragen verschilde nogal, van 250 p.p tot 20 p.p voor daggasten en enkelt avondgasten. Dat hing wel degelijk vast aan hoe goed mensen ons kende.

Ik zou zeggen lwkker geven waar jij je goed bij voelt. Wij geven over het algemeen, ongeveer wat we denken dat mensen aan ons kwijt zijn op zo'n dag of avond.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:22

Furrow schreef:
Raar dat er zo op de man wordt gespeeld voor een onbelangrijk iets.
Het heeft allemaal te maken met hoe je werd opgevoed, en in welke omgeving je zit en wat je wilt missen.

Ik zou bv. nooit met tien euro durven afkomen op een huwelijk..
Maar dat is mijn mening, en een mening is lekker subjectief.

Je vergeet 1 ding in je rijtje, de belangrijkste: het hangt ook af van wat je KAN missen!

Ik denk dat precies hierom de discussie een beetje te heftig word (algemeen bedoeld trouwens, niet alleen op jou furrow). Meningen zijn prima, maar er worden hier nogal vaak oordelen verstopt in die meningen en daar gaan mijn nekharen ook van omhoog staan. Er wordt indirect gezegd dat je onfatsoenlijk en krenterig bent als je een klein bedrag geeft.
Ik vraag me bij dit soort topics altijd iets heel erg af, over de mensen die zonder pardon bedragen weggeven met drie cijfers. Beseffen jullie wel dat er heel wat mensen zijn die zulke bedragen gewoon niet hebben, of het is hun hele maandbedrag aan vrij geld? Als je elke maand 1000 euro hebt om uit te geven aan etentjes en andere zaken, dan is 200 euro niet eens zoveel. Maar voor iemand die 100 euro heeft, is die 20 euro ook 1/5 van het geld, maar je houd zoveel minder over, dat het verhoudingsgewijs weer meer is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:27

Zou dit ook iets te maken hebben met de late naweeën van de euro? Ik merk dat mensen heel snel in getallen van drie denken. Terwijl als je dat omrekent naar de franken (of guldens in jullie geval) dat men je echt gek verklaart als je dat aan een verre kennis zou geven.
20-25 euro wordt nu als krenterig gezien terwijl 800-1000 frank krijgen echt al wel een mooi cadeautje was. Geen wereldbedrag, maar zeker en absoluut ook niet krenterig.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:41

Maar dat is het net zwerte, ik zou dat nooit doen. Maar dat betekent niet dat ik iemand anders erop zou afkeuren.

Overigens ben ik gewoon arme student hoor :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:43

Furrow schreef:
Maar dat is het net zwerte, ik zou dat nooit doen. Maar dat betekent niet dat ik iemand anders erop zou afkeuren.

Dat is ook prima :j
Maar dat is juist de reden voor wat fellere reacties omdat er mensen zijn die hun gasten erop aankijken dat ze gierig zijn en dat vind ik echt niet netjes :o