Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Evi84 schreef:Ze kiezen zelf voor die financiële kater, hoorIk snap best wel dat het om de personen zelf te doen is op een dag, maar hoe zou jij je vriendschap bestempelen als je uit krenterigheid bewust helpt aan een financiele kater voor het koppel als 'cadeau'?
Overigens vind ik het een andere situatie wanneer mensen het financieel moeilijk hebben en toch iets willen geven, dat is een andere discussie - maar wanneer het er wel vanaf kan? Waarom dan krenterig zijn?
Het is toch ook zo dat een cadeau bij een huwelijksfeest wat duurder is dan bv een cadeau bij een verjaardagsfeest en dat is dan weer wat duurder dan bij een cadeau voor housewarming party toch?
. Evi84 schreef:Ik snap best wel dat het om de personen zelf te doen is op een dag, maar hoe zou jij je vriendschap bestempelen als je uit krenterigheid bewust helpt aan een financiele kater voor het koppel als 'cadeau'?
Overigens vind ik het een andere situatie wanneer mensen het financieel moeilijk hebben en toch iets willen geven, dat is een andere discussie - maar wanneer het er wel vanaf kan? Waarom dan krenterig zijn?
Het is toch ook zo dat een cadeau bij een huwelijksfeest wat duurder is dan bv een cadeau bij een verjaardagsfeest en dat is dan weer wat duurder dan bij een cadeau voor housewarming party toch?
als bruidspaar weet je van te voren wat het kost en als je bang bent voor een financiële kater ben je er zélf bij, je hebt zelf die keuze gemaakt. Kun je toch je gasten aanrekenen?
) het wil, ik (wij) heb er voor gespaard en ik ga het geen gast kwalijk nemen als ze niet volgens de 'norm' geven
Ik ben snel tevreden en gelukkig! Ik zie het ook echt niet als krenterig als men minder geeft, ook al hebben ze het financieel ruim.
Evi84 schreef:Ik snap best wel dat het om de personen zelf te doen is op een dag, maar hoe zou jij je vriendschap bestempelen als je uit krenterigheid bewust helpt aan een financiele kater voor het koppel als 'cadeau'?
.
Douce schreef:Ik vind het niet zo gek hoor, rekening houden met waar je allemaal voor uitgenodigd bent. Ik ben opgevoed met de instelling 'zorg dat je andere mensen niet te veel kost.' Dus wanneer ik uitgenodigd ben bij een vriendin voor het eten + inclusief feest krijgt ze meer geld dan wanneer ze 's middags van 2 tot 4 een 'feest' geeft. Zou me doodschamen als iemand mij avondeten geeft (wat mij normaal gesproken ook geld kost) en ik er goedkoper vanaf kom dan wanneer ik zelf zou koken.
Evi84 schreef:Financiele kater bedoel ik niet mee dat men dat niet kan betalen hé. Ik bedoel er gewoon mee dat het voor een pas gehuwd jong stel wel fijner is om uit eigen zak uiteindelijk maar 5000€ kosten te moeten betalen voor die fantastische dag ipv te beginnen aan hun leven met 15000€ ongeacht dat men dat wel kan betalen. Het kan bv het verschil maken voor het getrouwd stel dat men zich achteraf nog een mooie huwelijksreis kan veroorloven versus dat ze dat bedrag hebben moeten 'bijpassen' voor het feest.
En het gaat er inderdaad niet om dat men het avondfeest eruit wil halen qua kosten, maar ik vind het niet meer dan fatsoenlijk om een beetje in verhouding te geven. Kan het, is het mooi meegenomen, kan het niet, dan geef je naar beste vermogen.
Maar toch hoop ik voor het stel dat de kosten zo laag mogelijk zijn op het einde van de rit.
Overigens wordt er naar mijn ervaring wel degelijk gekeken naar 'wat men krijgt' bij een huwelijk. Ik heb al veel reacties gehoord dat men bij 'enkel een dansfeest met frietkraam' - toch wel behoorlijk minder in het envelopje steekt dan bij het chique maal in die prachtige feestzaal.
Wat betreft die 4 à 5 kinderen? Bij de huwelijken die ik ken, laten ouders dergelijke aantallen kinderen uit zichzelf thuis ipv mee te nemen of ze werden inderdaad niet mee uitgenodigd.
anneliesdj schreef:Nee vind ik ook, maar het moet wel fatsoenlijk blijven.
Zo waren er op mijn bruiloft mensen die met 4/5 kinderen kwamen en dan 25 euro gaven, dat vind ik echt niet kunnen.
Kwestie van geen 300 bloemstukken te krijgen zegma. (zo groot is ons huis niet.)
Als je niet meer hebt, heb je niet meer. Wanneer ik iemand uitnodig is dat omdat ik die persoon er bij wil, niet omdat ik op centen reken.
Als er iemand bij was geweest die niets gegeven zou hebben, zou me dat ook niet geboeid hebben, liever dat ie niets geeft, dan dat ie er niet bij is omdat ie zich schaamt omdat ie het niet kan missen of whatever (kan me niet schelen wat de reden is) Furrow schreef:Raar dat er zo op de man wordt gespeeld voor een onbelangrijk iets.
Het heeft allemaal te maken met hoe je werd opgevoed, en in welke omgeving je zit en wat je wilt missen.
Ik zou bv. nooit met tien euro durven afkomen op een huwelijk..
Maar dat is mijn mening, en een mening is lekker subjectief.