Wie kan mij meer vertellen over biologisch vlees?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Wie kan mij meer vertellen over biologisch vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:45

ehmm Mick…iedere veehouder moet zijn medicijn- en antibioticagebruik registreren, ook als het de eerste keer is. Bovendien moet ieder bedrijf een bedrijfsbehandelplan en een bedrijfsgezondheidsplan hebben. Deze wordt ook gecontroleerd en je moet ook ieder jaar met de veearts om de tafel om weer een nieuw plan op papier te zetten. De kosten zijn er dus sowieso al. Gelukkig maar dat er geen regel is die AB gebruik verbiedt, zou een hoop onnodig geslachte dieren opleveren.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:50

Wij hebben zelf kippen lopen. Goed voor eieren en vlees.
Er komen ook nog konijnen maar daar moet ik nog een hok voor maken, deze worden ook gegeten.
Ooit als we iets meer land hebben komen er ook een paar geiten en 1 of 2 koeien, misschien nog wat schaapjes..
Voor vlees en melk. Kunnen we ook weer kaas van maken enzo.

Hier hebben de koeien een super leven. Die staan eigenlijk het hele jaar door buiten, tenzij het echt te erg begint te worden.
Kalveren doen ze in de wei, opgroeien, gedekt worden (de stieren lopen er tussen) en af en toe komt er een trailer, dan nemen ze wat kalveren mee en de rest laten ze met rust.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:00

Ik ben het niet eens met dat biologisch per definitie niet diervriendelijk is. Kijkt eens naar deze site:
http://beterleven.dierenbescherming.nl/ ... tAod9y8AlQ
Mocht je toch vlees in de supermarkt willen kopen, dan kun je hier ook op letten. "Biologisch" vind ik altijd een rare term en heeft imo niet veel te maken met dieren, ik heb het liever over "diervriendelijk" (al kun je je afvragen hoe diervriendelijk het is om een dier dood te maken)

Maar goed, bekijk die sterren even en vraag je af of dat genoeg voor jou is. Bedenk je dat er ook een aantal zaken niet in verpakt zitten (de manier van slachten bijvoorbeeld al is dat redelijk gangbaar hetzelfde in Nederland) maar wel zaken als de duur van het vervoer naar het slachthuis.

Kortom: blijf kritisch, laat je niks wijsmaken en als het je allemaal teveel wordt kun je altijd nog vegetariër worden, daar is niks mis mee ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:02

Magrathea schreef:
Ik ben het niet eens met dat biologisch per definitie niet diervriendelijk is. Kijkt eens naar deze site:
http://beterleven.dierenbescherming.nl/ ... tAod9y8AlQ
Mocht je toch vlees in de supermarkt willen kopen, dan kun je hier ook op letten. "Biologisch" vind ik altijd een rare term en heeft imo niet veel te maken met dieren, ik heb het liever over "diervriendelijk" (al kun je je afvragen hoe diervriendelijk het is om een dier dood te maken)

Maar goed, bekijk die sterren even en vraag je af of dat genoeg voor jou is. Bedenk je dat er ook een aantal zaken niet in verpakt zitten (de manier van slachten bijvoorbeeld al is dat redelijk gangbaar hetzelfde in Nederland) maar wel zaken als de duur van het vervoer naar het slachthuis.

Kortom: blijf kritisch, laat je niks wijsmaken en als het je allemaal teveel wordt kun je altijd nog vegetariër worden, daar is niks mis mee ;)

Volgens mij hebben de dieren die 3 sterren halen het beter dan het gemiddelde paard...

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:25

Ooit gedacht aan natuurvlees? Ik heb Galloway in de vriezer liggen waarvan ik weet dat ze hun leventje lekker in de vrij Nederlandse natuur hebben gestaan. Er zijn diverse natuurorganisaties die natuurvlees verkopen.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:35

Liselot schreef:
En een koe met mastitis die geen antibiotica mag is echt heel diervriendelijk... >;)

Ja, en onze koeien krijgen geen beter leven keurmerk maar ik als dierenvriend vind dat onze koeien een lekker leven hebben. Zonder medicijnen waren er veel meer dode dieren.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:47

Mijn vader heeft een paar koeien (het ras aberdeen angus) die in een natuur gebied lopen.
De bedoeling is dat ze de keuze hebben om in het weiland te scharrelen of (in de toekomst) door de bossen hun eten verzamelen.
Ze krijgen geen medicijnen. Lopen de hele dag buiten.
In de winter staan ze in een hele grote stal (vanwege de regels van natuurbeheer. Anders vertrappen ze de grond)
Ze worden door een stier gedekt en het kalfje blijft bij zijn moeder in de kudde.
De meeste stiertjes worden gecastreerd zodat ze in de kudde kunnen opgroeien.
Er worden een paar ossen/stieren/koeien per jaar geslacht.
Ze overnachten altijd in een stal bij de slager zodat ze zo min mogelijk gestrest zijn.
Op het etiket van het vlees zit een scan code, als je deze scant kun je zien welke koe je eet en hoe zijn leven is geweest.
Verder wordt er zo min mogelijk met dieren gereisd.

Dit is mijn ogen 100% biologisch verantwoord vlees.
Ik ben zelf vegetariër maar kan wel erg genieten van deze manier van koeien houden :)
Mijn vader werkt sinds kort samen met deze man en onze angus koeien lopen ook in zijn kudde: http://www.sweachsterangus.nl/

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:50

_/-\o_ Wouw! dat vlees zou ik dus zo kopen! Wat ontzettend gaaf om zo je dieren te (kunnen) houden!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:53

ik wilde mijn man overhalen om over te gaan van Blondes naar A'deen Angus, ze zijn zo lekker mak :D
Helaas niet gelukt.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:24

Ik zou toch zo graag zoiets bij mij om de hoek willen hebben :)
Of zelf het geld, huis+ruimte en tijd willen hebben om het zelf te doen hihi

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:25

Marley schreef:
Ik zou toch zo graag zoiets bij mij om de hoek willen hebben :)
Of zelf het geld, huis+ruimte en tijd willen hebben om het zelf te doen hihi

Ik zoek toch iets in deze buurt voor m'n vriend. Die wil wel graag vlees eten, maar is ook nogal gemakzuchtig/druk met z'n werk, dus dan regel ik wel iets voor hem (alles om te voorkomen dat hij naar het kiloknallervak loopt :oo )

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 16:28

Er zit wel het een en ander, maar niet zoals hierboven beschreven :)
Kinderboerderij t Geertje in Zoeterwoude
En ik geloof dat bij het Delftse hout (bij delfgauw) ook iets zit.

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:29

W.b. Biologisch vlees: dieren hebben inderdaad meer ruimte dan dieren in een gangbaar systeem (de link van beterleven is vaker voorbij gekomen, daar staan richtlijnen op). Toch heeft ook biologisch zo zijn beperkingen. Zo is het bijvoorbeeld niet bewezen dat koeien die in de zomer naar buiten gaan, ook daadwerkelijk een hoger dierenwelzijn hebben over het gehele jaar genomen dan koeien die altijd binnen staan. Verder heeft een systeem als Rondeel (eieren) wel 3 sterren van de dierenbescherming, wat erop duidt dat het dierenwelzijn hoog is, maar is niet biologisch. Ik heb stage gelopen bij een geitenboer, waar wij de geiten letterlijk naar buiten moesten duwen: ze stonden meestal veel liever in de stal, maar weidegang is een voorwaarde voor een biologisch keurmerk. Wel is antibioticagebruik een reden voor veel mensen om te kiezen voor biologisch, i.v.m. resistentie

Als je vlees wilt van een dier dat echt een goed leven heeft gehad, kijk dan inderdaad eens naar initiatieven als Livar, of Buitengewone Varkens.

Als je echt geïnteresseerd bent in het eten van vlees, raad ik je aan om eens het boek `hamburgers in het paradijs` van Louise Fresco te lezen. Hieruit blijkt dat vlees eten veel meer is dan wij denken. Ze beschrijft dat het eten van vlees prima is, maar we moeten ons wel bewust zijn van de gevolgen. Las bijvoorbeeld eens per week een vegetarische dag in. Ook Melanie Joy heeft onderzoek gedaan naar de hypocracie achter het eten van vlees. Presentaties van haar zijn te vinden op Youtube. Let wel: zij geeft geen objectieve weergave, haar mening wordt af en toe aangenomen als waarheid.

Ik zou zeggen: verdiep je eens in de voor- en nadelen van biologisch en/of vegetarisme. Er zijn keuzes die je hierin moet maken (kies ik voor een beter dierenwelzijn of minder broeikasgasemissie), er is geen goed of fout, maar probeer je keuze voor jezelf te onderbouwen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 14:23

Wat ik heb geleerd, is dat biologisch niet per direct zegt dat ze buiten lopen ed. Biologisch houdt in dat ze niet volgespoten zijn met medicijnen.

Melanie_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:40

Nayomie schreef:
Wat ik heb geleerd, is dat biologisch niet per direct zegt dat ze buiten lopen ed. Biologisch houdt in dat ze niet volgespoten zijn met medicijnen.

Ik ben benieuwd waar je dit geleers hebt? Voor biologische vleeskippen, leghennen, melkkoeien, vleeskoeien, varkens, geiten en schapen geldt in ieder geval dat ze op een of andere manier buiten zijn geweest (wei of uitloop). Wel is het bijvoorbeeld zo dat biologische kippen alsnog met (maximaal) 10 op een m2 zitten. Ze hebben dus wel meer ruimte, maar het beeld van kippen die lekker los rondscharrelen en zeeen van ruimte hebben is dus meestal wel misplaatst.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 20:54

wil je weten wat biologisch inhoud , kijk dan gewoon op skal.nl
kun je alle voorwaarden en eisen per sector bekijken
het gaat niet alleen om voer of medicijnen, maar ook om ruimte die het dier geboden word, afleiding/verrijking van de stallen, wel of niet buiten komen etc
niet zo simpel als er dus al een aantal keer gezegd werd in het topic dat het puur om het voer, of de medicijnen gaat.

medicatie mag een dier wel degelijk hebben, maar dat ligt wel aan banden, dus een x aantal keer AB per jaar of leven van een dier, hier staat dan wel tegenover dat ze er in biologische veehouderijen dus zo gezond mogelijk dieren willen hebben, dus niet direct gericht op maar zoveel mogelijk borst kweken(kipfilet) of puur lekker dikke billen kweken(biefstukjes, hamlap)
maar dieren die in eerste instantie gewoon sterk van lijf en leden zijn en daarnaast ook goed opbrengen.

als je kijkt dat een biologisch veehouder minder dieren de meter kan houden, zal het vlees al duurder maken, ruimte kost nu eenmaal, zeker in nederland, aardig wat geld, de huisvesting is vaak duurder te realiseren door de extra ruimte die de dieren nodig hebben, de uitloop, verrijking in de verblijven etc ...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:54

C_arola schreef:
Thesserd schreef:
Oeh die http://www.schotsehooglanders.nl ziet er ook goed uit en lijkt ook enigszins betaalbaar. Pure Graze vind ik zelf wel erg duur. 500 gr kipfilet bijv. kost wel het dubbele van waar je het op de markt bij een poulier voor haalt :(

Biologische kip is erg duur waardoor ik het bijna niet eet maar persoonlijk betaal ik liever veel meer voor goed biologische kip dan voor de plofkip ala 5,- per kg.

Eens, maar dan zou ik het bijna nog helemaal niet eten dan elke keer voor 11 euro 500 gr kip eten haha. Of lokaal eens gaan kijken :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:03

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:46

Thesserd schreef:
Eens, maar dan zou ik het bijna nog helemaal niet eten dan elke keer voor 11 euro 500 gr kip eten haha. Of lokaal eens gaan kijken :)

Ik haal alleen biologische kipdrumsticks voor in de oven op, dit is ongeveer 3,77 per 4 stuks wat voor ons goed te doen is. We doen het ook niet vaak maar dat doen we met geen enkel vleessoort meer sinds we biologisch vlees eten, dit ivm portemonnee maar ook een stuk bewustwording dat er wel een dier geslacht wordt zodat wij een lekker stukje vlees op onze bord hebben liggen.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 15:56

oh, ik heb trouwens nog even gekeken, maar ik haal het bij een 'natuurlijke' slager.

geen biologische. grappig, maar er staat overal: beter leven kip. beter-leven vlees.

het komt gewoon van een boederij waar de beesten buiten komen. maar ik heb dus geen idee hoe je dit kunt controleren. van de varkens hebben ze folders, maar van de kip niet...

kent iemand slagerij brouwer te utrecht? :)

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:52

Steeds meer slagers verkopen Boerderijkip. Dit is een langzaam groeiend ras en onder andere zo veel mogelijk vrij van antibiotica. Daar kan je wel info over vinden/krijgen.

Zoek je in de regio Utrecht?

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:57

mijn vader zit in de vlees industrie.
er wordt veel gerommeld met vlees maar dat weten jullie al :+
biologisch vlees in ongezond, varkens lopen buiten scharrelen al de vieze stoffen van de grond en wij eten die weer op :Y) kooldioxide ect.
zolang je niet weet wat je eet is er niks aan de hand, maar als je het weet........

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 18:32

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 21:50

femo schreef:
ok... vanaf vandaag ben ik dus vega. :n

Is niet nodig, ga naar een plaatselijke boer en haal daar je vlees. Ik haal rund en kip bij een boer en eet vrijwel geen varkensvlees.

Als we "later groot zijn" willen we zelf dieren voor consumptie houden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 01:01

melissapupa schreef:
mijn vader zit in de vlees industrie.
er wordt veel gerommeld met vlees maar dat weten jullie al :+
biologisch vlees in ongezond, varkens lopen buiten scharrelen al de vieze stoffen van de grond en wij eten die weer op :Y) kooldioxide ect.
zolang je niet weet wat je eet is er niks aan de hand, maar als je het weet........

Ik heb heb zelf ook in de vleesindustrie gewerkt , maar dat valt allemaal wel mee met ongezond omdat ze buiten lopen. Die dieren lopen in een gecontroleerde omgeving, dat ligt niet vol met troep, zal om het even zijn of ze buiten lopen... Of binnen op de roosters en het beton met wat stro... Allebei niet steriel en niet zonder de inname van troep