ingezakt brood.-

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:16

lizy29 schreef:
Oef balen zeg. Ik bak momenteel mijn brood in een broodbakmachine. We wonen tijdelijk in een stacaravan en met de enorme temperatuurverschillen is het echt geen doen zonder. Maar hopelijk hebben we over een maand of 2 weer een bruikbare keuken en kan ik weer zelf aan de slag.

Nog wel even een klein vraagje aan jeroen: hoe maak jij je zuurdesem. Ik heb verschillende pogingen gewaagd maar ik krijg het niet goed...

Ik heb het van iemand gekregen en verder gekweekt :) Het makkelijkst schijnt te zijn door te beginnen met roggemeel en ananassap, en als dat eenmaal met zekerheid leeft, uit te dunnen met bloem en water :)

(Ananassap is dermate zuur dat ongewenste bacteriën kapot gaan, om vervuiling en dus het doodgaan van je desem te voorkomen :) ).

liljebo

Re: ingezakt brood.-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 08:27

Dat had ik nog nooit gehoord. Heb het een aantal keer zelf proberen te maken en het lukte op zich wel, maar ik vond de zure smaak te overheersend,

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:31

Ik kreeg het niet goed levend. Nu is wederom de caravan niet echt de meeste ideale plaats met al z'n temperatuurschommelingen maar als het goed is kunnen we over een aantal weken de keuken in gebruik nemen en dan ga ik het zeker proberen met ananassap. Ik ben gek op zuurdesem maar ik heb het in Frankrijk nog niet kunnen vinden.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:58

liljebo schreef:
Dat had ik nog nooit gehoord. Heb het een aantal keer zelf proberen te maken en het lukte op zich wel, maar ik vond de zure smaak te overheersend,

Het hoeft maar 1 keer te lukken he :P Daarna kweek je verder op de cultuur die je hebt (steeds 1 deel water en 1 deel bloem bijvoegen).