sla leren eten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Belsje

Re: sla leren eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:14

Hier een absolute sla verslaafde, terwijl ik dat tot mijn 18e NIET at. Sla uit je eigen tuin is meestal sowieso lekkerder dan gekochte, tip: als je eraan wil wennen, even plukken voor hij eigenlijk goed is. Dan zijn de blaadjes nog zachter, sappiger en minder sterk van smaak (bvb bij een radijssla oid is dat wel fijn om eraan te wennen).

Vanmiddag ga ik voor: sla, krulandijvie, ijsbergsla, veldsla, tomaat, paprika, ui, wortel, komkommer, ei, tomaat, spekjes, gerookte zalm en fetta. Met een beetje fetta drash als dressing ... Ik zit nu al te kwijlen :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:17

Kun je de sla niet in hele kleine stukjes scheuren met je handen? Dan zit je niet met van die grote stukken in je mond. Verder kan je ook bij sla uit eigen tuin de buitenste blaadjes plukken en het slaplantje verder laten staan, dat werkt echt super, en dan heb je altijd kraakverse sla :)

Ook lekker: blaadje sla op je boterham, stukje brie, paar druifjes, lekker :)

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:21

Ik heb hetzelfde :')
Ik moet ook meer groente eten... veel meer, want ik eet nu bijna niks aan groente.
En ik ben ook vegetarier. Mijn mamzak zegt altijd dat ik een konijn ben dat geen groente eet...
''en daarom heb ik altijd hoofdpijn en blablabla''
Gewoon eten :p
Gewoon een liter saus op je sla gooien

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:32

Ik heb alleen de openingspost gelezen, de rest niet :=

Maar ik herken je verhaal :j

Ik moest ook nooit wat van sla hebben, vond het maar nat papier....smakeloos of juist een beetje bitter...blegh. En heb ook niks met van die azijntjes, olietjes en mayo's enzo...en ook nooit wat gehad met sausjes op vlees en groente -O-

Maar nu ben ik gek op sla!! :~

Bij de EKO-shop hier een dorp of wat verderop, heb ik een keer een fles biologische francoise dressing meegenomen....en daarmee wordt sla toch potverdorie lekker!!! :oo

Ik maak sla liefst als volgt:

- verschillende soorten sla (uit eigen tuin of winkel) met eventueel wat andere blaadjes erdoor
- wassen en in kleine stukken scheuren, in grote kom doen
- wortelen en komkommer er doorheen in reepjes / blokjes
- 2 gekookte eitjes in blokjes er doorheen (liefst van eigen kippen)
- een pakje spekjes uitbakken en er doorheen
- en dan een klodder van die dressing
- flink husselen

En ik vreet echt zo een enorme kom leeg, HEERLIJK joh :~

Deze dressing is het:
http://www.deweegschaal.nl/bionova/fran ... e=90469618

Maar de combinatie van alles doet het hem :j
Spekjes geven er lekker smaak aan, en ook samen met de wortel en komkommer meer "bite".

Het water loopt me nu ook weer in de mond. Vanavond maak ik weer zo'n bak sla, en haal straks na mijn werk even een stukje zalm bij de visboer die hier elke dinsdag op het dorp staat en die leg ik er dan bovenop.

Als ik er zin in / tijd voor heb dan snij ik nog wat aardappeltjes inclusief schil in stukjes, bak die lekker in kokos-olie, strooi er kruidenmix overheen en hussel die er ook door (gewoon warm)... mjammmm :9

Het gekke is dat ik vaak vooral de sla eet omdat de rest veelal naar beneden zakt, dus dan kan ik de volgende dag gewoon nieuwe sla erbij doen en nogmaals zo'n lekker maaltje eten :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 10:59

Hmm weet niet... die dressings... vind ze echt niet aantrekkelijk. Vind het vies als ergens azijn in zit, en zoals gezegd moet ik niets van zure smaak, mayo of olie ergens overheen hebben.
Spekjes gaat het dus ook niet worden.

Verschillende soorten kan over een tijdje. Heb nu pas 1 staan. Sla met brie en druifje is goede optie.
Ben dus wel gek op fruit. (en andere groente, maar dan niet rauw. Liefst gewokt. Op wortel na)
Radijsjes lust ik overigens ook, maar die staan nog in de tuin te groeien. :)

Eline, ik eet verder dus wel heel veel groente en fruit :)

Vanmiddag probeer ik wrap met sla, champignons, wortels, pitjes en feta. :)

Binnenkort riskeer ik het om een echte couscoussalade te maken. Haha. Als mensen die mij kennen horen dat ik een salade ga eten, komen ze in een shock.
Maar hier staan veel goede ideeën. Ben ik erg blij mee.

Komkommer en tomaat wordt dus een volgend project. (of misschien al wat eerder, bv middels wokken of grillen?)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:05

Nouja, ik hou dus ook totaal niet van sausjes en azijntjes en dingetjes, maar er bestaat dus blijkbaar wel iets dat ik wèl lekker vind dus ik zeg: sluit het niet uit dat er voor jou ook zoiets is :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 11:07

tja, je weet het nooit, nee. Vooralsnog hou ik het even op honing en kruiden. Heb ook al eens gezien dat men een salade maakte met dennentoppensiroop. Moet ik mij wellicht ook eens in verdiepen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:11

Mijn man vind sla geweldig,ik voel me altijd een konijn.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:21

Zoals eerder genoemd kan honing mosterd dressing een uitkomst zijn. Door de honing valt het scherpe van de mosterd een beetje weg; de smaken vulen elkaar aan.

Eet je ook geen pesto bijvoorbeeld? Omdat die ook op oliebasis is. Is namelijk ook lekker door een (pasta) salade. Je zou ook een aziatische dressing kunnen maken op basis van water, ketjap en kruiden/ specerijen. Daar krijg je een net wat hartigere smaak van. Voor wat zouter kun je ketjap asin gebruiken, voor wat zoeter de manis variant.

Voor een varkenshaas recept gebruik ik altijd een hele lekkere mojo, die zou ook prima als dressing kunnen. Er hoort olie in maar die kan eruit gelaten worden. Exacte hoeveelheden weet ik niet (maak het altijd uit mijn hooft op smaak). Je neemt een flinke scheut (verse) sinaasappelsap en voegt hier zout en peper aan toe. Doe hier een snuf komijnzaad of poeder bij en wat gescheurde blaadjes munt en oregano. Ik las dat je niet zo houdt van knoflook en dat hoort eigenlijk wel in dit recept. Om knoflook minder scherp en wat zoeter te maken kun je de knoflook in de oven roosteren!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 11:24

Klinkt goed rytir. Ik ben niet gek op knoflook, maar gebruik het tegenwoordig met toenemende mate in verschillende gerechten, dus ook daar op de goede weg. Moet er wel mee lachen dat ik dit allemaal nog op mijn leeftijd aan het leren ben. ¨
¨
Goed idee ook van het roosteren van knoflook.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:24

Heb je al eens 'dressing' geprobeerd van twee gepocheerde eieren? Dus gewoon alle rauwkost in een diep bord, daar eitjes op, en het eigeel mengen met de salade :~

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 11:30

Ja dat is idd ook een optie die ik hier vaker tegen kwam. Dat zou goed kunnen werken.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:35

*\o/* *\o/* *\o/* I am not alone in this world *\o/* *\o/* *\o/*

Ik heb het ook met fruit... dit ben ik nu meer en meer aan het eten door het te leren eten... maar sla.. zal nog wel even duren... maar vind het lekkerder dan vroeger... ik doe het nu vaak door pasta en curry zodat ik het leer eten...

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:38

geen idee of t al genoemd is, maar beetje van de dikke variant van balsamico erop. Ja das azijn, maar ik vind hm niet zuur, eerder zoetig.
Verder is gewoon ijsbergsla of botersla ook niet zo smaakvol. maar veldsla of rucola zit al iets meer van een smaakje aan. Kun je daar niet een handje van erdoor gooien. of lekker verse geitenkaas in stukjes. Vaak wordt dat door t vocht van andere groenten in de salade tot een sausje gemengd en dan smaakt alles er iets meer naar.

Tomaat vind ik ook vies. Ik snij ze open, haal de natte meuk eruit en velletje eraf en sij ze dan t liefst ieniemienie en t moeten goede tomaten zijn, niet massa productie van de ap, das echt niets. Alleen dan gaat er bij mij wel iets van tomaat in.

succes ermee!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:49

Ik weet niet of dit al gemeld is maar ik heb een recept dat is ijsbergsla of gewone sla met daardoor gerookte kip in stukjes en een lekkere goede rijpe advocado in kleine stukjes goed door elkaar geroerd.
Ik eet hem zelf met een beetje mayonaise met yoghurt erdoor geroerd maar dat is geen must.. de avocado is namelijk ook best romig en als je wat roert geeft die dus ook een soort van dressing mee aan de sla. En de kip is heel hartig en lekker er door heen.

En sla met plakjes komkommer en wat zout en peper is dat wat?
en er zijn ook genoeg mensen die een gekookt eitje door de sla doen in plakjes oid.
bleekselderij in kleine plakjes vind ik ook lekker en fris door sla heen..

en misschien kan je hier nog ideeën opdoen
http://www.ottenagf.nl/Rauwkost.htm
Laatst bijgewerkt door fargo op 03-06-14 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:52

TS is vegetariër... :+

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:53

Oh, little gem is erg lekker met bijvoorbeeld guacamole!

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:56

Als je eenmaal gewend aan salade bent zou je er komkommer doorheen kunnen raspen :j

Verder misschien een optie, (geroosterde) pijnboompitjes, paar minuten even bakken, geeft ook een lekkere smaak! Kidneybonen en/of mais door salade vind ik zelf ook altijd erg lekker, evenals noten, zaden en gekookt ei, maar dat is al genoemd ;)
Fetablokjes vind ik in z'n geheel ook niet lekker, maar even prakken met een vork en door de salade heen doen geeft een veel subtielere smaak en ook al een klein beetje een dressing idee, is vast ook lekker in combinatie met honing :) As je van zoet houdt vind je rozijnen erdoor misschien ook wel lekker?

En gedroogde tomaatjes zijn inderdaad echt een aanrader :9

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 12:06

Magrathea schreef:
TS is vegetariër... :+

Okay dan geen kip maar alleen advocado ;-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:22

Dat balsamico kan ook wat zijn inderdaad :j

Een jaar of wat geleden werd er in een restaurant een bakje salade bij het eten geserveerd, tegen beter weten in maar weer eens wat geprobeerd omdat het altijd van dat zure natte papier is met vieze dressings....en dat was zowaar ook hartstikke lekker!

Bleek ook iets van balsamico te zijn toen ik er naar informeerde.
Ik dacht dat dat altijd hartstikke heet / zuur was maar dat is dus niet zo blijkbaar :)

Mango-stukjes door salade is ook lekker fris :9

Al met al blijkt het voor mij vooral gewoon een kwestie van de sla flink mengen met andere dingetjes :j

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:25

ik lust ook geen sla. ook geen mayonaise , azijn en de meeste sauzen gruwel ik van. rauwe groenten vind ik echt niet te eten! (alleen de lucht van komkommers al..... blegh)
maar een tip om het te leren is dan een fruitsalade maken (vind ik heerlijk) en dan wat sla erin doen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:32

Ook lekker om sla warm te eten; door je stamppot te mengen, banaantje erdoor. Heel lekker.
Samen met andijvie door de stamppot.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 18:43

als je een kleine krop sla hebt,. in kwarten snijden,snijkanten insmeren met een mengsel van honing, beetje olie , chilli en knoflook en dan grillen :9
probeer het weinig smaak hebben juist als voordeel te zien.
je kunt er iedere smaak die je wil aan geven :D

als dressing, misschien is een paar drupjes walnoot olie, amandel olie of een andere olie een idee?
juist door maar weinig te gebruiken, hoeft het geen vette kledder te worden...
amandelolie met wat sinaasappelsap is misschien wel een lekkere dressing bedenk ik me net :?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 00:12

Sla met linzen en ei, sla met gebakken kaas, honing en noten (kaas kan ook vervangen door granaatappel)
Sla is ook lekker in combi met quinoa, couscous of evt pasta.
Sla kun je ook stoven, of in een stamppot verwerken (bv stamppot rauwe ijsbergsla, aardappels zijn te vervangen door bloemkool als je dat wilt)
En sla op brood idd :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 07:49

Bedankt voor opnieuw zoveel ideeën. Ik ga ff niet overal apart op in, maar jullie komen allemaal met hele leuke en frisse tips. Ik kan volgens mij nu weer jaren vooruit. Er staan echt supertips op van lekker klinkende combi's en misschien kan ik idd eens balsimico testen of notenolie.
En grillen klinkt ook goed... straks kom ik nog sla tekort :+