En nu ik het weet...is het niet haalbaar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: En nu ik het weet...is het niet haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:06

Nee, dan zou ik uberhaupt geen dierenopleiding doen als je daar te beroerd voor bent, maar dat terzijde.
Het is niet alleen maar leuk. Het grootste deel van een baan met dieren bestaat gewoon uit schoonmaken en opruimen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 12:07

Wilawander schreef:
Zertab schreef:
Ik wil sowieso niet de dierenverzorging in. Ik zie mezelf geen stront scheppen in een dierentuin.

Als je daar een probleem mee hebt dan zou ik niet kiezen voor dierenarts of paraveterinair. ;)

Ik bedoel ik ga niet als een dierenverzorger in een dierentuin werken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 12:07

Cayenne schreef:
Nee, dan zou ik uberhaupt geen dierenopleiding doen als je daar te beroerd voor bent, maar dat terzijde.
Het is niet alleen maar leuk. Het grootste deel van een baan met dieren bestaat gewoon uit schoonmaken en opruimen.

Ja, want ik mest ook echt geen stallen uit :')

Het gaat erom dat ik geen dierenverzorger in een dierentuin wil worden of iets dergelijks.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:08

Misschien is dit traject iets voor je:
Eerst studeren voor dierenartsassistente en dan doorgroeien tot Equine sport therapeut of Bowentherapeut via http://www.equinestudiecentrum.nl

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 12:12

Bedankt voor de link!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:14

Zertab, kun je niet een keer gewoon meelopen met een DA? Als ik het zo hoor, ben ik bang dat dgk vies gaat tegenvallen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 12:18

Ja dat kan ik vragen.

Waarom denk je dat? Ik weet dat je moet opereren, een dier een spuitje moet kunnen geven. Tegen het verdriet van de eigenaren moet kunnen.
En het is zeker niet altijd even schoon werk.
Ik zeg alleen dat ik het niet zie zitten om dierenverzorger in een dierentuin te worden. Is iets heel anders.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:18

Wat ik zou doen;

Probeer dat VWO. Lukt het niet? Stop je ermee en ga je geld verdienen het rest van het jaar. Kan altijd van pas komen, zeker nu er geleend moet worden voor je studie. Dan heb je nog genoeg tijd om alternatieven te zoeken.

Op vwo moet je anders leren denken. Het is niet moeilijk allemaal. Je krijgt soms onderwerpen en opgaven waarvan je denkt "what?", maar dan blijkt het antwoord heel simpel te zijn.

Ik heb mensen in de klas die op T zijn begonnen, en nu goede cijfers halen. Zelf was ik ook een twijfel geval, maar ik heb er nu geen moeite mee.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:23

Ik bedoelde niet alleen het werkveld maar ook baangarantie en een studieschuld van ehh even snel rekenen +/- 30 of 35 duizend euro (alleen bachelor). Da's geen kattenpis.. Maar in de dierenwereld is überhaupt weinig werk. Ik zou echt proberen een back up te verzinnen. Ik snap je passie..

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 12:27

Danique_G schreef:
Ik bedoelde niet alleen het werkveld maar ook baangarantie en een studieschuld van ehh even snel rekenen +/- 30 of 35 duizend euro (alleen bachelor). Da's geen kattenpis.. Maar in de dierenwereld is überhaupt weinig werk. Ik zou echt proberen een back up te verzinnen. Ik snap je passie..

Ja die studieschuld...vooral omdat je alles moet gaan lenen...
En dan is het al helemaal klote als je je studie niet haalt. Daar moet ik inderdaad wel over na gaan denken. En baan garantie...ik snap het wel. Maar dan kan je net zo goed niet gaan studeren...de banen markt is slecht. Oké icters hebben ze nodig, ik zie mezelf geen hele dag achter een pc zitten.

Ik ga sowieso een back up plan maken :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:30

Een baangarantie heb je inderdaad nooit, maar het is wel de reden dat ik geen sportopleiding ben gaan doen. In de chemie is veel meer toekomst voor mij. Ik zou het vwo gewoon doen. Je hebt je havo toch al? Heb je langer de tijd om je te orienteren en meer mogelijkheden! En het is wel tof dat je je dromen probeert na te jagen!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 12:37

Ik ben van mavo naar havo 4 gegaan, daar zit ik nu. Heb dus mijn mavo diploma.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:40

Ik zou idd ook voor je VWO gaan. Dan heb je tijd om jezelf te oriënteren. Wie weet denk je volgend jaar oid weer heel anders over welke kant je op wilt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:44

Zertab schreef:
Ja dat kan ik vragen.

Waarom denk je dat? Ik weet dat je moet opereren, een dier een spuitje moet kunnen geven. Tegen het verdriet van de eigenaren moet kunnen.
Ik zeg alleen dat ik het niet zie zitten om dierenverzorger in een dierentuin te worden. Is iets heel anders.

Het werk van een dierenarts en van een para bestaat voor het grootste gedeelte uit schoonmaken. Zeker in het begin als je wat opbouwt. Heel veel mensen haken daar af daar ze dat niet verwacht hadden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 12:47

Cayenne schreef:
Ik zou idd ook voor je VWO gaan. Dan heb je tijd om jezelf te oriënteren. Wie weet denk je volgend jaar oid weer heel anders over welke kant je op wilt.

Mmm...ik weet niet of mijn school dat überhaupt toe laat. Is vwo meer als havo? Ik vind de havo al veel leren...vandaar dat vwo ja, wel mooi natuurlijk, maar dan de praktijk nog...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:48

Je vwo mag je sowieso niet meer doen op de middelbare school. Daarvoor moet je dan naar een vavo of een gruwelijk dure luzac college.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:50

Zertab schreef:
94ninitjuh94 schreef:
Zertab je moet een HBO propedeuse halen dan mag je naar belgië! heeft een vriendin van mij ook gedaan, maar is toch nog wel een hele overstap zei ze :P
Volgens mij is het proefdierkunde maar weet het niet zeker..

Oké...maar ik heb op havo nu het pakket E&M, met wiskunde A..
Dus dat kan ook nog een probleem worden voor later. En welke HBO studie sluit er een beetje op aan?

je pakket is sowieso onder de maat,N&G of N&T met Biologie..en dan is het ook nog op havo niveau.

No offense maar ik denk echt met de beste wil van de wereld dat je het nooit gaat redden.

Je komt een bak scheikunde/natuurkunde/wiskunde te kort op niveau.

Kortom eerst VWO afronden met het juiste pakket, kun je daarna eens verder kijken wat je wilt doen.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:59

Je hebt idd wel een slecht profiel, je moet zo ongeveer het tegenover gestelde hebben. En ik kom zelf van vwo 5 en heb net havo examen gedaan. Voor sommige vakken zijn mijn cijfers verdubbeld. Als je nu ergens een 6 voor staat dan ga je echt gruwelijk onderuit op vwo.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:04

Wilawander schreef:
Zertab schreef:
Ja dat kan ik vragen.

Het werk van een dierenarts en van een para bestaat voor het grootste gedeelte uit schoonmaken. Zeker in het begin als je wat opbouwt. Heel veel mensen haken daar af daar ze dat niet verwacht hadden.

Mijn ervaring is dat dierenartsen juist niet schoon hoeven te maken. Sterker nog, ik liep stage bij de dierenarts en toen liet een assistente mij schoonmaken. Toen werd de dierenarts boos en zei ze loopt stage voor dierenarts, niet voor paraveterinair/assistente. :=
Misschien verschilt het per kliniek.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:09

Zertab schreef:
Nadine___ schreef:
Wanneer je denkt dat vwo te zwaar is, zou ik diergeneeskunde echt niet aanraden.
Ik begrijp dat een studie met dieren heel leuk klinkt, maar de realiteit is hard en banen zijn moeilijk te vinden.
Hou dieren als hobby en probeer iets anders leuks te vinden! Wanneer het medische je trekt (want dat is bij diergeneeskunde zeker een pre, niet alleen het contact met dieren moet je trekken!) Kun je ook die kant op kijken natuurlijk. Denk aan fysiotherapie, voeding en diethiek, ergotherapie. Eventueel iets met labo werk?
Op dierengebied zijn op hbo niveau ook studies zoals dier en veehouderij. Ook hier is zeer weinig werk in te vinden dacht ik.

Maar dan zie ik mezelf als boer, met die hbo studie...daar komt het op neer toch? Dat is niet wat ik zoek.

Fyshio al aan gedacht, nee, lijkt me niks. Voeding...nee echt niet haha. Ergo? Iets met voeten toch? Anyway ook niets. Ik denk dat ik bij mensen meer de psychische kant op ga.

Wat ik hier dus mee bedoel: zie diergeneeskunde niet alleen iets als 'iets' met dieren. Het is het medische wat je hoofdzakelijk aan moet spreken en niet de omgang met dieren alleen. Als al het andere medische (deze opgenoemde studies zijn vooral op hbo, maar denk hier bijvoorbeeld ook aan tandheelkunde, geneeskunde, biomedische wetenschappen) je niet aanspreekt is het denk ik geen geschikte keuze voor je.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:45

Met bovenstaande reactie ben ik het eens. Diergeneeskunde is een medische studie, als 'medisch' je niet trekt, moet je een ander beroep met dieren gaan doen. ("Ik wil iets met dieren doen" is nogal een breed begrip natuurlijk)

Je kunt, naast meelopen met een dierenarts (wat je écht moet doen om te weten of het iets voor je is!) ook langsgaan bij een open dag van de opleiding diergeneeskunde in België én Utrecht.
Voor mij waren die open dagen een echte eye-opener en heb ik gekozen voor het veel bredere biologie (uiteindelijk nog verder gegaan in de biomedische wetenschappen, die medische interesse is er zeker wel bij mij haha :j )

Ik heb een collega die nu (een deel van de studie) proefdierkunde op HBO-niveau doet. Klinkt voor mensen die graag met dieren werken vaak als een studie die ze niet willen doen (want "iew proefdieren, dat is sielug!"), maar het is juist een beroep voor de echte dierenliefhebber. Je bent dag in dat uit voornamelijk met dieren bezig en bent een belangrijke bewaker van hun welzijn. Misschien ook een bezoekje aan een open dag waard?

Sowieso: ga opleidingen bezoeken, praat op open dagen met studenten van de betreffende opleiding en stel je vragen. Ik heb daar heel veel aan gehad. Toen ik een beeld begon te krijgen van wat ik wilde, ben ik meeloopdagen gaan doen. Heel erg leuk en zo krijg je een goed beeld.