Laag inkomen en particulier huren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:22

Ik zou persoonlijk even navragen hoe het zit met onderhuren bij de belastingdienst. Als je met de verhuurder kan overleggen dat de huurprijs op papier 699 wordt en je dan evt zwart 50 euro per maand bijlegt zit het er dik in dat je die toeslag wel gewoon krijgt

Sheran

Re: Laag inkomen en particulier huren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 23:24

Ik ga het sowieso vragen als ik ga kijken! :j

Fiffill: ik kom uit Groningen dus ik vind alles dichtbij :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:25

Dat scheelt een hoop denk ik, dat heb je dan iig mee :))

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:26

Amstelveen zuid is al geen doen meer op de fiets naar Amsterdam centrum. (Ok, als je een glaasje teveel op hebt..) Maar een uur fietsen in het donker midden in de nacht zou ik niemand aanraden.

Overigens is het hier gewoon erg duur en 750 huur op een salaris van 1300 vind ik best pittig, zeker als je ook een auto en een paard hebt!! Heb je verder geen studiekosten/boeken etc?

Kun je niet iets kopen? Er zijn toch bij Amstel een hoop studenten koopappartementen gebouwd? En hoe zit het op die studentencampus in diemen? Dan heb je ook een eigen plekje (studio), al zal je na je studie er wel weg moeten.

En Amsterdam Noord? Je moet wel vaak de pont nemen maar Noord is een stuk goedkoper en zolang je niet midden in tuindorp zit (no offence, tuindorp is best leuk..) is Noord best prima (NDSM werf is erg leuk zelfs!)

Oh en stalling ga je hier niet vinden onder 200 euro incl voeren en mesten. ;)

Conclusie, ik zou weer terug gaan naar buiten de randstad ;)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:27

KimD schreef:
Een grotere onzin heb ik nog niet gehoord... :') Dat verdiend bijna niemand, 4x de huurprijs. Gemiddeld is het 2x de huurprijs en als je huisdieren hebt 2,5x de huurprijs.

Ik vind €750,- overigens wel echt veel, waarom ligt dat zo hoog? Wij gaan nu verhuizen en gaan €650,- betalen voor een compleet huis met tuin.

Is het geen optie om sociaal te gaan wonen, of een gedeeld woning?

Nou, dan raad ik je eens aan om een huis te gaan zoeken :Y) Ik ben namelijk nu in dat traject, en 9 van de 10 vraagt echt 4x. Soms willen ze wel akkoord gaan met borgstelling van iemand die wel aan de eis voldoet, maar ik heb al afwijzingen gehad omdat ik niet aan de eis voldeed.
Ook maanden borg worden gevraagd hoor! Meestal 1 of 2 maanden huur.
Overigens kan het helpen om niet een huis via een bemiddelingsbureau te vinden maar rechtstreeks bij de eigenaar. Kan schelen mbt inkomsteneisen/maanden borg. Maar het is me opgevallen dat bijna overal wel een bemiddelingsbureau/makelaar achter zit.

Pasterza schreef:
Omdat een aantal posters suggereerden dat het inkomen zoveel x hoger moest zijn dan de huurprijs en particulier huren niet in aanmerking zou komen voor huurtoeslag ;)

Dat is niet een verplichting per definitie, maar die eis wordt vaak gesteld door particuliere verhuurders.
Laatst bijgewerkt door Century op 28-05-14 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 23:32

@Nelleke: als ik in de stad moet zijn is het vaak op de VU/de campus van de VU of ergens anders in Amsterdam Zuid. Ik hoef zelden of nooit naar de binnenstad, dus dat scheelt alweer, en dat maakt Noord ook veel minder aantrekkelijk voor mij, omdat dat in feite veel verder weg is van waar ik steeds moet zijn. Ik heb een vriend die in A'veen Zuid woont en daar ging ik wel eens heen (ook heel erg laat) en het was een dik kwartiertje fietsen vanaf de VU, dus nog best te doen naar mijn mening! Bovendien hoor ik vaak van die nare verhalen over sommige delen van Noord... ik ben er twee keer geweest en waarschijnlijk had ik een slechte buurt te pakken, maar ik vind het er best wel naar! Ik hoor er ook hele andere dingen over hoor, dus mijn beeld is denk ik gekleurd.
En om het even ingewikkelder te maken: ik studeer niet aan de VU of de UvA (ik kom dus ook niet in aanmerking voor de speciale studentendingen hier), maar op afstand aan de RuG :P. Studieboekenkosten heb ik niet meer, alleen kosten voor de studie zelf, maar die worden bijna volledig vergoed door mijn werk. Gewoon iets kopen vind ik nog een beetje vroeg, omdat ik nog niet weet waar ik over een jaar bijvoorbeeld zit!

Bedankt dat jullie allemaal zo meedenken! :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:39

Ah, Zuid en de VU zijn wel dichterbij en op zich wel aardig te doen op de fiets.

Betekent dat laatste trouwens dat je hier niet in aanmerking komt voor een campus-studio/kamer? Ik ben er niet heel erg in thuis maar in Amstelveen Uilenstede heb je toch ook studentenstudio's?

Wat anders wellicht mogelijk is, is een leegstaande woning die te koop staat? Maargoed, wel kans dat je daar weer snel uit moet dus heb je alsnog geen 'vastigheid', waarvan je eerder aangaf dat graag te willen.

Lastig zeg. Huisvesting in deze omgeving is ook gewoon echt lastig. Ik heb zelf een paar jaar in Amsterdam gewoond en nu dus in Amstelveen, de lijst met mensen die woonruimte aan me vragen is enorm en de meeste betaalbare dingen gaan via via.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:42

Amstelveen Zuid is ook best wel een breed begrip... helemaal richting Uithoorn of Aalsmeer of net wat meer naar het centrum. Naar A'dam centrum zou je wel even onderweg zijn inderdaad maar de VU is toch alweer een stuk dichterbij.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 23:45

Klopt allemaal, ja :j. Ik kom helaas niet in aanmerking voor een kamer op Uilenstede, ik heb hier dus ook altijd in particuliere kamers gewoond :). Altijd illegale onderhuur, omdat iets anders gewoonweg niet te vinden was...
Hoe ben jij daar dan aan een plekje gekomen?

Met Zuid bedoel ik zuid aan de rechterkant :P Groenelaan enzo :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:56

Ahh kijk dat is alweer een stuk dichterbij dan bijv meer richting Westwijk (het onderste, meest zuidelijke deel van A'veen bedoel ik dan dus) :) dat moet best te doen zijn op de fiets inderdaad!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:29

Haha ik woon in Westwijk, koophuis, ben laatst wel (met een glaasje op) vanuit de stad naar huis gefietst, toen vond ik het niet zo erg, duurde 50 minuten. Anders gooi ik m'n fiets in de metro.

In Amsterdam had ik ook een koophuis, dus ik heb nooit echt gedonder gehad met huren. :)

Maargoed, iedereen die ik ken die wel huurt in Amsterdam hebben hun woning toch vaak via via bemachtigd, en ik vind 750 voor een appartement all-in ook geen gekke prijs, ik ken weinig mensen die minder betalen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 10:25

Er zit in de buurt van broek in waterland een goedkope stalling met weidegang. Ook in Diemen zit ergens een betaalbare stal, wel een zooitje maar met binnenbak.
Ze zijn wel te vinden :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 11:16

Ik ga heel hard zoeken! Fiffill heeft me ook al een supermooi overzichtje van stallingen gevonden!
Maar laat ik ook niet op de zaken vooruit lopen, ik moet eerst nog beslissen over het appartementje :P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 11:51

'We hebben hem toch aan de andere mensen (die eerst hadden geweigerd) toegezegd.'

En nu baal ik echt heeeel erg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 13:13

He balen zeg.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:18

Ah nee -O-

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:31

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:46

Ik zou met huren altijd aanhouden dat je minstens 3x de kale huur per maand verdiend. Zelfs 3x is al vrij kap, maar het is te doen. Ik ben zelf trouwens een uur rijden van mn werk en familie gaan wonen omdat het hier goedkoper is en omdat ik daar nog zo veel jaar moest wachten voor een betaalbare huurwoning.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:51

Als Haarlem een optie is, dan weet ik wel een particuliere verhuurder met een groot aanbod :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:32

Haarlem mag/mocht niet zo maar, die (gemeente) eissen economische of familie binding.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 13:03

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 13:25

Sheran, kijk even op www.huurcommissie.nl. Hier staat veel informatie over huren en huurprijzen in zn werk gaat. Particulier en sociale sector zijn niet elkaars tegenovergestelde. Een particulier bepaalt niet zelf of zijn woning wel of geen sociale huurwoning is, dat gaat aan de hand van het puntensysteem. Veel huiseigenaren vragen veel te veel voor hun woning terwijl het gewoon in de sociale sector valt en de huurprijzen daar vast liggen. Je kan daar binnen zes maanden actie tegen ondernemen. Voor meer info moet je maar even op de site kijken maar misschien krijg je zo een beetje meer inzicht in de verhuurmarkt. Succes

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 13:30

Dank je DromenLies, dat klopt uiteraard, zolang je huur onder de 699 is kun je gewoon huursubsidie aanvragen. het probleem in A'dam is alleen dat als ik geen 1000 euro voor een mini-appartementje wil neerleggen, iemand anders dat dan wel doet. Het feit dat ik een woning krijg is nu voor mij helaas belangrijker dan dat ik er een eerlijke prijs voor betaal.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 13:39

Sizzle schreef:
Haarlem mag/mocht niet zo maar, die (gemeente) eissen economische of familie binding.

Dat is alleen bij de sociale huur, particulier kan wel gewoon.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 13:39

Daar is nou juist de huurcommissie voor. Ook bij particuliere huur kun je binnen de zes maanden een beoordeling van de huurprijs vragen. Als die buiten iedere verhouding is, kan de huurcommissie hem voor je aanpassen...