'Jeugd van tegenwoordig'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:51

Onze jeugd heeft tegenwoordig slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. (...) Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden hun mond niet in gezelschap en tiranniseren hun leraren...

Zei Socrates 2500 jaar geleden :D

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:54

Het is niet alleen bij de kinderen zo. Volwassenen kunnen er ook wat van.
Het tijdperk nu is zo, dat als men brutaal is, dat dat wordt toegeschreven aan een uit de lucht gegrepen diagnose of de verklaring"stel dat diegene een stoornis heeft" Mensen zijn niet meer verantwoordelijk voor hun eigen gedrag. Daarnaast mag je je kind niet meer aanpakken, je wordt direct aangezien voor mishandelaar. Ze groeien op, op een manier dat ze altijd hun zin krijgen.
Daarnaast is er ook nog zoiets als groepsdruk, waarin de jeugd elkaar uitdaagt om steeds een stapje verder te gaan.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:58

ik ben 17 en geen lastig iemand net als me vrienden maar me broertje is 14 en die is echt erg met alles. hij scheld mensen uit en de politie enzo.. hmm ja idd ze worden steeds erger

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:01

Celiien schreef:
Nanno: er stond nog een woord met 2 K's voor. Laat ik het niet ebben ov er het volk wat tegenwoordig in het stadshart rondloopt sinds de primark er is :+ (en ik woon in het wat normale gedeelte zoetermeer, geen houtbuurt, palenstein of oosterheem bij wijze van :+ )

Voor de rest: dit is niet een 'oog ik verlang naar vroeger' topic, dit is voor mij puur de vraag waar komt dit vandaan, wat lijkt er veranderd te zijn en/of ben ik het nu gewoon die t anders ziet. Vandaar ook de tussenhaakjes bij de titel, gezien ik niets qua titel wist :+ Geen nostalgie niks, ben idd pas 21 maar denk wel af en toe van kom op jongens.. 'Mijn tijd' om het maar even zo te zeggen, was belletje lellen, prullenbakken aan elkaar vastmaken met touwtjes als ze geleegd werden zoiets. Maar als er wat van werd gezegd was t meteen klaar. Nu gewoon een grote bek en bedreiging naar je hoofd geslingerd ..

En praat me niet van die oudjes, die hebben het ook hoog achter de ellebogen zitten. Eigenlijk is gewoon iedereen vervelend, arrogant en alleen met zichzelf bezig nowadays :')

aahhh ja dat klinkt meer Zoetermeers haha!
Ja ik woon ook lekker in het rustige Noordhove maar kom toch zeker in de Randstad rail de grootste aso's tegen, en 's avonds ga ik liever niet alleen in de RR.
Als de scholen uit zijn doordeweeks is het in het Stadshart vaak drama.. kindertjes van 13 die in groepsverband ruzie gaan lopen zoeken. Maar dat was volgens mij ook toen ik 13 was, al mocht ik toen echt niet rond hangen in de stad van mijn moeder maar andere klasgenoten van mijn leeftijd wel hoor! dus denk dat het stukje opvoeding wel mee telt.. wij komen oorspronkelijk ook niet uit Zoetermeer dus we zijn geen ras aso's :+ (dat laatste was een grapje!)

chimello

Re: 'Jeugd van tegenwoordig'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:07

Ik heb ook niet het idee dat mensen die nu hier reageren zo onbeschoft zijn, maar als ik over straat loop erger ik me toch wel veel aan jongeren. In de winkels zijn ze al onbeschoft, op straat, in de bus, in de lessen (hard praten, lachen, docent negeren terwijl er ook studenten wel willen luisteren)... Misschien ben ik van binnen ook oud als een zuur omaatje ofzo :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:09

chimello schreef:
Ik heb ook niet het idee dat mensen die nu hier reageren zo onbeschoft zijn, maar als ik over straat loop erger ik me toch wel veel aan jongeren. In de winkels zijn ze al onbeschoft, op straat, in de bus, in de lessen (hard praten, lachen, docent negeren terwijl er ook studenten wel willen luisteren)... Misschien ben ik van binnen ook oud als een zuur omaatje ofzo :+

Ik heb buiten mijn vriend ook echt geen vrienden van mijn leeftijd, wat heb ik een hekel aan ze :=

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:10

"Onze jeugd heeft tegenwoordig een sterke hang naar luxe, heeft slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training… Jonge mensen staan niet meer op als een oudere de kamer binnenkomt. Zij spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap, … en tiranniseren hun leraren.”

Socrates, 500 v.Chr.

Volgens mij is dit altijd al zo geweest :+

Edit: dit is al gezegd, kwam daar net pas achter :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:12

Mensen worden dus steeds walgelijker :D

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:15

Ik ben 'maar' 17 dus nog redelijk jeugd maar ik snap het echt niet. Regelmatig jongentjes van 12 of jonger die prutsmuts slet en weet ik het wat naar iedere willekeurige voorbijganger roepen.

En nog een mooi voorbeeld; ik sta nu op de bus te wachten. Loop met krukken en voet in het gips. Zitten er twee jongens te roken en te praten over wie ze allemaal wel niet af willen trappen en ze blijven lekker zitten. Nja dus ik stond gewoon te wachten vraagt een man of ze geen plaats willen maken en krijgt die het complete scheldwoordenboek over zich heen..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:17

Toen ik op krukken liep maakten alleen volwassenen plaats voor mij.. Soms zelfs ouderen! Maar ik kon dan geen ja zeggen hoor :=

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:20

Geryon schreef:
Toen ik op krukken liep maakten alleen volwassenen plaats voor mij.. Soms zelfs ouderen! Maar ik kon dan geen ja zeggen hoor :=

Tegen ouderen etc zeg ik ook nee hoor, maar 2 'gezonde' jongeren mogen best opstaan hoor :=

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:22

Dat vind ik al jaren! brutaal, grote mond, geen respect voor ouderen/leraren e.d. (ok.........uiteraard niet allemaal he?) Hier in Portugal loopt men mintstens 30 jaar achter, maar normen en waarden zijn er wel met respect voor ouderen, leraren e.d. Echt een gigantisch verschil!

VNjulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:35

Ik ben ook redelijk jeugd, en zeker niet iemand die zich zomaar wat laat vertellen zal ik toegeven... ik zeg ook vaak (brutale) dingen tegen mensen, maar dat komt meer omdat ik het probleem heb dat ik vergeet te denken wat ik zeg (en daar zit ik al mee sinds ik praten kan >;) ) waardoor alles brutaler over komt.. maar soms zie ik dingen, dan fiets ik naar stal, en word je opeens onder gespuugd, als je e afstapt om even te zeggen daar niet van gediend te zijn, en daarna compleet uitgescholden te worden,ja dan kan je van mij een joepie aan je hoofd verwachten, en daarna word je aangegeven voor geweld gebruik ( ze weten me delaatste tijd steeds beter te vinden :+ ) al zijn de volwassen van tegenwoordig niet heilig.. zoals in de bus laatst.. ik zat ol een 1 persoons stoel, met oortjes muziek te luisteren en staat er opeens een kerel voor me neus die vervolgens mn oortjes uit trekt en schreeuwt waarom ik niet voor m op
stond... nouja, ik zij al, zo te zien bent u geen 60 +er met prima benen dus blijft u lekker staan.. of leraren die schreeuwen de deur dicht te doen wil ik ook graag een speech geven :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:47

juliamandy schreef:
. of leraren die schreeuwen de deur dicht te doen wil ik ook graag een speech geven :+

:n

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:51

Tja, wat moet ik over dit onderwerp zeggen.

Ik ben door mijn ouders ongeveer tot mijn 9e heel streng opgevoed, vanaf mijn 9e kreeg ik mijn eigen verantwoordelijkheid voor dingen. Mijn ouders zijn niet van het streng opvoeden, vooral aan dingen verbieden hebben ze een hekel. Wel leren ze ons manieren, wij eten bijvoorbeeld thuis volgens de etiketten (mijn ouders irriteren zich dan ook best wel als er een vriendin komt die niet netjes kan eten := )

Doordat mijn ouders me vanaf mijn negende steeds meer los lieten heb ik nu een enorm verantwoordelijkheidsgevoel. Ik mag veel, zolang ik eerlijk ben. Als ik een keer een 3 heb worden mijn ouders niet boos, en zitten zij mij te troosten ipv dat ik uitleg hoe het is gekomen.

Als ik met mijn vrienden om 11 uur 's avonds door Amsterdam loop dan zijn we ook niet altijd beleefd, omdat we dan bij de eerste blik al afgesnauwd worden. Als je als volwassenen negeert wat de jongeren zeggen is er ook niks meer aan. Als we worden aangesproken door een boze man geeft dat vooral de jongens erg veel adrealine en spanning, en dan vinden ze het leuk om de boze man bozer te maken.

Opvoeding is altijd de verantwoordelijkheid van de ouders, dat zeggen mijn ouders ook. Net zoals als een kind dik is kan die daar niks aan doen, dat komt omdat zijn ouders niet gezond eten en hem dat dus ook niet leren (uitzonderingen daar gelaten). Dus eigenlijk is het vaak de generatie ouders die de 'jeugd van tegenwoordig' zo maakt.

Op mijn school spreek je de docenten met 'u' en 'mevrouw' aan, ook vaak met de achternamen. Ik heb een strenge school, dat helpt ook niet echt met de opvoeding van de jongeren. Ik denk dat school ook niet echt kan bijdragen aan de opvoeding van de kinderen.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:52

Ik ben 15, en doe dat dus ook echt niet.
Ligt ook aan niveau denk ik (vat me niet verkeerd op)
maar bijv. op mavo rookt de helft en op vwo niemand.
Ook zie ik altijd de lagere dingen uitspoken, en de hogere spelen videogames :)

(NATUURLIJK NIET OVER IEDEREEN, ALLEEN MIJN ERVARING!)

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:54

mignonne2403 schreef:

Nou, op mijn school rookt toch wel een enorm groot deel van havo EN vwo. Op vwo wordt bij mij zeker niet minder gerookt dan op havo. Maar misschien ligt dat ook aan de plaats. Dat is mijn ervaring :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:58

Tuig van vroeger, voedt de jeugd van tegenwoordig op :D

VNjulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 16:58

mignonne2403 schreef:

Haha nouja dat zal wel aan de school liggen :+ ook word er vaak gezegt dat de mensen meg een minder hoge opleiding drugs gebruiken, zoals ik kader ( Niet dat ik gebruik!!) Gezegt word, ja kijk die deed maar kader dusja daar komt het vandaan.. terwijl er bij ons mensen van vwo het meest gebruikdn, maarja daar word dan niks van gezegt...

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:01

Ik ben 14 en zelfs mij valt dit op... Hier verderop een basisschool, en ik word gek van die brutale en asociale snotapen soms!
Maar bij ons op VMBO kan je niet normaal rondlopen (iedereen) zonder iets naar je kop geslingerd te krijgen, uitgescholden te worden of iemand die je laat struikelen, en nog erger die schijnheilig lachende en glurende groepjes (geloof me, het ligt niet aan mijn kleding en uiterlijk hoor zover ik weet :+ Zie er uit zoals de rest van de school haha) Maar daar dragen ook heelveel van die crop-tops die nog te kort zijn, minirokjes, enorme decollotes, meer dan de helft rookt daar
en op havo... welgeteld een stuk of 30 vd 1000 die op school roken (thuis en buiten school weet ik niet hoor) en niemand die je uischeld of zulke kleren draagt :')

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:08

Ik heb laatst ook een verhaal gehoord van mijn 14-jarige nichtje. Bij haar op school kwam een nieuw meisje waarvan ze het telefoonnummer hadden ontfutselt via schoolbestanden en haar zowel telefonisch (sms, whatsapp, bellen) als op internet uitscholden en bedreigden dat ze haar zouden verkrachten. Dit is uiteindelijk ook gebeurt, een groepje van de laatstejaars (16 jarigen) hebben haar 's ochtends overmeesterd en met fiets en al in een slootje geduwd en haar verkracht..

Ik heb echt het hele verhaal met open mond zitten luisteren.. 14 tot 16 jarigen die dit allemaal uitspoken? Wij ruilden op die leeftijd pokemon kaarten en begonnen net pas een beetje aan de alcohol, vriendjes/vriendinnetjes en voelden ons al heel wat. Waar gaat het heen met de wereld?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:10

Pearlx schreef:
Ik heb laatst ook een verhaal gehoord van mijn 14-jarige nichtje. Bij haar op school kwam een nieuw meisje waarvan ze het telefoonnummer hadden ontfutselt via schoolbestanden en haar zowel telefonisch (sms, whatsapp, bellen) als op internet uitscholden en bedreigden dat ze haar zouden verkrachten. Dit is uiteindelijk ook gebeurt, een groepje van de laatstejaars (16 jarigen) hebben haar 's ochtends overmeesterd en met fiets en al in een slootje geduwd en haar verkracht..

Ik heb echt het hele verhaal met open mond zitten luisteren.. 14 tot 16 jarigen die dit allemaal uitspoken? Wij ruilden op die leeftijd pokemon kaarten en begonnen net pas een beetje aan de alcohol, vriendjes/vriendinnetjes en voelden ons al heel wat. Waar gaat het heen met de wereld?

Je weet hopelijk dat dit een enorme rare situatie en niet dagelijks gebeurd? Toen jij kind was werden er ook meisjes van 14 verkracht door leeftijdsgenoten.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:11

Pearlx schreef:

WHAAT? :oo
Ze heeft aangifte gedaan hoop ik?
Ik kan er weinig van zeggen omdat ik zelf jeugd ben, maar ik denk dat de jeugd van tegenwoordig sneller groot word door de vele media. Maar dit heeft toch vrij weinig te maken met de jeugd van tegenwoordig? :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:17

Pearlx schreef:

Ik weet niet hoe oud je bent, maar bij ons in de buurt (30 jaar terug) is een meisje van 12/13 verkracht door een 15/16 jarige jongen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 17:18

Pearlx, nu klink je wel wat naief hoor. Wat daar gebeurd is is afschuwelijk en moet aangepakt worden, maar 16 jarigen ruilen gemiddeld echt geen pokemon kaarten. Die ontdekken "sex, drugs en rock &roll" bij wijze van spreke dan. Een jaar later wonen sommige al op kamers :+