Werkloos, wat doe jij om je dag door te komen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:21

Maar moeilijk is niet onmogelijk. Probeer de knop om te zetten en in mogelijkheden te denken ipv beren. Ga naar de starters dag van de KVK. Maak er wat van. Niet altijd leuk maar je moet het echt zelf doen in het leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 23:20

Misschien is www.care.com trouwens een optie voor je! Het schiet me ineens te binnen :)

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 01:03

Ik wil toch wel heel even reageren...

ik kan mij niet voorstellen dat iemand bij ons de hele dag uitmest aangezien we niet zoveel poep hebben dat dat mogelijk is :) . Wel is het zo dat iedereen, inclusief onze stalruiters, mee helpen met uitmesten aangezien we vinden dat dat werk er nu eenmaal bij hoort. Daarnaast vinden we dat in een team iedereen met elkaar de belangrijkste paardenklussen moet klaren zodat niet een stagiaire in zijn of haar eentje staat te mesten.
We willen graag dat onze paarden met plezier met ons willen werken en het minste wat je daarvoor kunt doen is een soort van return... zorgen dat ze goed en regelmatig (6 maal per dag) te eten hebben, een fijne schone stal, en dagelijks lekker buiten kunnen spelen. Als je bedenkt dat er 40 boxen zijn en gemiddeld 5 a 6 mensen dan is de rekensom snel gemaakt mbt tot het aantal uit te mesten boxen (die ook inderdaad op het einde van de dag afgemest worden, tja dan slaap je ook in een lekker schone stal toch?) Zo verschrikkelijk lang kun je dan niet meer bezig zijn met uitmesten toch? Dus ik weet niet of je je het juiste bedrijf herinnert. Of de informatie moet heel krom door ons overgebracht zijn. In de zin dat we de eerlijke nadruk gelegd hebben dat de verzorging van de paarden door iedereen gedaan moet worden. Ook mijn man Ton staat regelmatig met een mestvork in zijn handen zodat we om tien uur 's morgens bij de koffie de rest van de "paardendag" kunnen bespreken.

Het is niet mijn intentie om je aan te vallen maar ik vind het ook vervelend als er een verkeerd beeld geschetst wordt!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 07:11

Hey,

Leuk dat je even reageert.
Zo als ik het me herinner werd ik ontvangen voor een vrouw.
Zij heeft me het bedrijf laten zien en intussen het eea uitgelegd.
De stallen werden gemest door 3 personen omdat jullie een tekort aan personeel hadden?
Ook werd mij verteld dat de stallen 2 a 3 keer per dag uitgemest worden.
In principe natuurlijk prima als dat bij jullie normaal is.

Verder is mij toen die dag verteld dat er dan van me verwacht werd dat ik idd mee zou helpen alle stallen schoon te maken.
Daarvoor mocht ik dan kijken bij trainingen.

Ik vond het heel jammer dat ik dus niks met paarden mocht doen.
Dat is niet mijn insteek van zoeken naar vrijwilligers werk.

Na 16 jaar met paarden gewerkt te hebben lijkt me het gewoon niet zo interessant om de hele dag vrijwillig stallen te staan mesten.
Voor mn werk heb ik dit al wel eerder gedaan maar goed dan word je betaald.

Er was nog een belangrijk punt waarom ik toen had besloten om het toch maar niet te doen.
Maar dat is wellicht per pb beter te vertellen.
Uiteraard wil ik hier best verder op in gaan met u.

AmyII

Re: Werkloos, wat doe jij om je dag door te komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:27

Beste TS, ik ben niet van plan om je volledig af te branden, maar kom op zeg...
Je bent 26; mogelijkheden uit en te na zou je zeggen tenzij je overal met een schuin oog naar kijkt.
Hoe langer je niet werkt (en dus niks bij kan schrijven bij de cv) hoe moeilijker het word om weer werk te vinden.

Oh ja; moeilijk om positief te blijven? Van niks doen/ niks te doen hebben word een mens ook negatief.
Al gekeken wat je mogelijkheden zijn voor (franchise) rijinstructrice?
Het UWV is verplicht er samen met jou alles aan te doen om weer aan het werk te komen.
Mensen die hiervan op de hoogte zijn, krijgen het dan ook voor elkaar om een cursus/ opleiding te volgen.

Ik ben ook even werkloos geweest; dit heeft een week geduurt; toen ben ik stage gaan lopen op mijn oude school (mbo) als onderwijsassistent. Ik heb daar een geweldige baan aan over gehouden (met bijbehorend leuk inkomen :)) ) en ik word opgeleid en getraint om door te groeien. Bovendien heb ik mijn roeping gevonden.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je direct stage moet gaan lopen als onderwijsassistent, ik wil hiermee zeggen dat je je horizon moet verbreden.
Werk in de paarden is geen droog brood mee te verdienen en 'je te goed voelen' voor bepaald werk: eerlijk? Als je die instelling behoud kom je nooit meer aan de bak.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:54

Ik zit inmiddels ook al sinds oktober thuis, wel pas sinds 2 mnd in de WW. Ik heb het eerste half jaar de tijd genomen om te ontdekken wat ik nu eigenlijk wil dmv een loopbaanadviseur / outplacementbureau

In september start ik mede daarom met een nieuwe studie in het onderwijs, totaal wat anders dan wat ik deed! ( ik hoop net als Amy dat ik al kan beginnen met "stage" bij mijn oude school, brief is al die kant op")
Verder vermaak ik me met vacatures uitpluizen, solliciteren, huishouden, paarden, nieuwe hond, en alvast aan de studie!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 09:46

Hey Amy,

Vind het helemaal niet raar hoe je reageert hoor.
En ja de mogelijkheid om rijinstructrisce te worden heb ik bekeken.
Je moet daar een paard voor hebben die behoorlijk kan lopen.
Bovendien rij ik al een tijdje niet meer en de angst daarvoor begint er redelijk in te kruipen?

Ik vind het ondanks dat je een beetje geprikkeld over komt fijn dat het gezegd word.
Zo kijk je nog eens opnieuw naar jezelf en je hebt ook wel gelijk.
T is ook nog eens zo dat ik niet elk werk kán doen.
Als mensen dat willen weten waarom kunnen ze wederom een pb krijgen maar ik ga er niet over in discussie.

K ga nog eens goed kijken wát ik graag wil en wat ik daarvoor moet doen.

Nogmaals bedankt voor alle toch opbeurende berichtjes!!

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:47

Vrijwilligerswerk. Het is leuk en het is meteen een pluspunt op je CV.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:49

TS, sorry als ik hard overkom maar ik lees allemaal excuses en 'smoesjes'.

Het is geen must om te gaan werken maar je wilt wel omdat thuiszitten niet alles is.

Je wilt wel studeren maar dit kost geld.

Je wilt wel vrijwilligerswerk maar de Dierenbescherming is het niet goed mee gegaan qua communicatie, idem zo te lezen bij Movita. Rest van het vrijwilligerswerk is niet leuk, sluit niet aan, is te ver weg enz enz enz.

Auto heb je niet, OV wil je niet aan. Ga daar dan eens wat aan doen, te confronterend? Je bent 26, je zult de rest van je leven daar mee moeten doen en juist nu heb je de tijd om er mee bezig te gaan.
Hier zeg je auto verkocht uit financieel oogpunt, in je topic over de DB praat je over al weer de aanschaf van een andere auto de volgende dag.

Werk dat bij je persoonlijkheid past? Dat moeten ze nog uitvinden denk ik, die manier van werknemers zoeken. Over het algemeen zoeken ze mensen uit op vaardigheden en competenties, niet op hoe leuk je er uit ziet of op je karakter.

Ik vind het allemaal maar slappe hap, je opent een topic, er worden tips gegeven, alles wordt met een imo (slap) excuus onder het matje geschoven en je zit er zelf bij te brullen dat het allemaal niet gaat.

Het ligt allemaal aan een ander, de DB, de overheid die de banen afpakt voor bijstandsmensen, het OV enz enz.

Kijk eens goed in de spiegel, een stuk zelfreflectie zou erg goed zijn. Pak je zwakke punten aan, leer proffessioneel te communiceren en op niveau en ga wat doen. Blijft niet zitten. Hup, actief op zoek naar wat dan ook!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 09:57

Daar kan ik dus even helemaal niks mee.
Je leest half zo te zien de auto die verkocht was was niet de mijne maar van mn vriend!
Op een heleboel reacties heb ik duidelijk gereageerd over hoe en dat ga ik niet nog eens doen.
Iemand afkraken is makkelijk maar de berichtjes van dat ik er aan ga werken zie je voor het gemak even niet.
Dus je sorry is wel heel erg op z'n plaats!

Bovendien is dit topic niet om mij af te kraken.
Ik vraag tips om de dag door te komen zolang ik geen werk heb.
Zullen we ons hier weer op concentreren?
Dankje.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:03

iedereen roept nu wel dat uwv je wel een cursus aanbiedt maar dat doen ze niet meer ( alleen de solicitatiecursus wat ook nog eens niks voorsteld) door bezuinigen. mijn vriend zit nu al twee jaar in de ziektewet en kan zijn oude beroep niet meer in. hij zou in een project komen maar dat gaat niet door want er is gewoon gezegd dat hij zelf al druk bezig is en dat het project precies hetzelfde is wat hij nu al doet. vraagt die echt letterlijk om hulp want hij weet het ook even niet meer, wil alles doen en niet meer thuis zitten. krijgt hij te horen we kunnen niks doen voor je. als hij al werk heeft gevonden moet hij toestemming vragen of hij het mag proberen, krijgt hij vaak een nee. dus ja uwv helpt je van de wal de sloot in.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:08

Lay_D schreef:
Krijgen jullie De Toren? ( de weekkrant) daar staan vaak ook allerlei vacatures in.
Ze zijn bij het vakantiepark T Hooge Holt in Gramsbergen volgens mij ook opzoek naar mensen.
Ik wil wel even voor je kijken of ik hem nog heb liggen van afgelopen woensdag?

Werk hier toevallig. Meestal gaat het hier om schoonmaakwerkzaamheden of horeca.

Je kunt altijd je cv + motivatie mailen en wat voor werk je precies wilt gaan doen. (ook als je wat anders wilt dan bovengenoemd)

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:11

@wemke ha dat is bizar! Mn vriend doet ook zon traject maar hij solliciteerde teveel en moest alsnog naar dat traject.

Verder kan ik me idd vinden in Marliesv.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:13

branka16 schreef:
Hey Amy,

Vind het helemaal niet raar hoe je reageert hoor.
En ja de mogelijkheid om rijinstructrisce te worden heb ik bekeken.
Je moet daar een paard voor hebben die behoorlijk kan lopen.
Bovendien rij ik al een tijdje niet meer en de angst daarvoor begint er redelijk in te kruipen?

Bedoelt ze niet auto-rijinstructrice? :Y)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 10:17

Geen idee mijn link hier gaat meestal eerst naar paarden.
Maar das idd ook een optie nooit aan gedacht!

Ik ga dat ook even uitzoeken :j

Kosten rijinstructeur: €5000,-
Dat heb ik wederom echt niet liggen, dat gaat dus gewoon over.

En zoals iemand hierboven al heeft genoemd, via uwv een opleiding doen ze niet meer tenzij je baangarantie hebt.
Wie geeft iemand nou een baangarantie als je niet eens weet of je uberhaupt geschikt bent voor hetgeen -O-

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:32

Dat zijn wel heftige kosten ja, ik neem aan dat dit niet kan via een soort leer-werk traject bij een bestaande rijschool?

Als je al jaren niet echt meer fanatiek hebt paardgereden zou ik niet teveel in die hoek gaan zoeken.

Om een onderneming te starten heb je trouwens geen papieren nodig hoor, tenzij je iets heel specifieks gaat doen en je BHV of sociale hygiene nodig hebt. Als je een winkel wilt beginnen, ga dan starten met marktonderzoek, een ondernemersplan en kijk wat hiervoor de mogelijkheden zijn!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:41

branka16 schreef:
Daar kan ik dus even helemaal niks mee.
Je leest half zo te zien de auto die verkocht was was niet de mijne maar van mn vriend!
Op een heleboel reacties heb ik duidelijk gereageerd over hoe en dat ga ik niet nog eens doen.
Iemand afkraken is makkelijk maar de berichtjes van dat ik er aan ga werken zie je voor het gemak even niet.
Dus je sorry is wel heel erg op z'n plaats!

Bovendien is dit topic niet om mij af te kraken.
Ik vraag tips om de dag door te komen zolang ik geen werk heb.
Zullen we ons hier weer op concentreren?
Dankje.

Ik zal je wel even :(:) over je bolletje aaien want blijkbaar is een oprechte (ok harde maar wel eerlijke) post niet wat je wilt lezen.

Ik lees wel goed (behalve van de auto) maar dat je er aan gaat werken? Ik lees in elke zin, misschien/ wat,als enz er bij in. Nergens keihard: ik pak het aan, ik ga er mee bezig.

Maar goed, ik zal me stilhouden want ik ben hier niet om je op de kast te jagen of je een rot gevoel te geven. Probeer alleen je ogen te openen en zal die van mij voor dit topic dan wel sluiten als dit niet gewenst is.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 10:45

Als ik echt zo over kom dan kan ik beter ook niet meer reageren.
Zo ben ik namelijk niet..
Ik kijk in mijn mogelijkheden.

Bedankt mensen die tot nu toe met goede tips zijn gekomen.
Ik ben er even klaar mee :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:50

Als ik je nog wel een tip mag geven: je kan ook kijken of je geen privé-chaffeur kan worden. Bepaalde zakenmensen rijden graag met een chauffeur, in hun eigen auto. Misschien kan je bij grotere bedrijven in de buurt langsgaan om je kenbaar te maken en te kijken of hier behoefte aan is.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:51

ik weet niet wat je niveau is, maar op coursera.com hebben ze leuke cursussen/studies die je gratis online kunt volgen. Het is wel HBO/WO-niveau maar wel heel veel verschillende onderwerpen van Psychologie tot celbiologie. heel erg interessant!

je kunt ook maatje worden, dan ga je dingen met iemand uit je stad doen, je kunt zelf kiezen of je een man, vrouw, jong of oud iemand, iemand met een stoornis of bijv. een eenzaam iemand wilt begeleiden. Hartstikke leuk en ook leerzaam!

Dan kun je nog een nieuwe hobby gaan zoeken, bijv. Geocaching, bakken/koken, haken, fotograferen, wandelen, etc. ;). Wat je ook nog kunt doen is een advertentie maken op marktplaats met dat je gezinnen zoekt die hulp nodig hebben in de huishouding of met het verzorgen van dieren. Ook kun je reageren op bestaande klussen (die uiteenlopen van een uur per week huishouden tot iemand die een week fulltime komt klussen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:51

TS ik heb ook je vorige topic gevolgd over je vrijwilligerswerk bij de dierenbescherming en ik lees hier eigenlijk alleen maar pagina's aan 'kan ik niet, wil ik niet, pb maar voor de reden'.

Je geeft aan in de dierenbranche te willen werken of taxibranche, maar het uitmesten heb je geen zin meer in. Vind je konijnenhokken schoonmaken nog wel leuk na 3 maanden denk je dan?

Vrijwilligerswerk wil je wel doen, maar onbepaalde stage dan weer niet want dat is 'gratis werken'. In hoeverre is dat anders dan vrijwilligerswerk dan?

Opleidingen zijn duur/niet leuk/geen werk in. Stage lopen is gratis werk dus ook geen optie. Eigen bedrijfje starten moet je moeite voor doen, dat heb je goed gezien inderdaad, maar heel eerlijk, er komt echt niks aangewaaid hoor voor je, dan moet je inderdaad onderzoek doen, een bedrijfsplan schrijven, en als je financiering wilt alles echt heel goed en duidelijk in kaart brengen. Maar een bedrijf runnen zal je dan wel langer mee bezig zijn op een dag dan vrijwilligerswerk, en met een beetje pech werk je in het begin ook voor niks, dus heb daar ook geen rooskleurig beeld van.

TS, ik zou toch echt wat positiever naar de wereld kijken. Niet met alles 'kan niet' 'heb ik al gedaan' 'vind ik niet leuk' want het thuiszitten en niks doen is geloof ik niet veel leuker...

Je kijkt hele beperkt en met dichtgeknepen ogen naar je mogelijkheden. Of nouja, naar mogelijkheden die jij voor jezelf wil maar die er nu gewoon niet zijn. Dat is gewoon erg jammer. Ik snap ook niet waarom OV geen optie is. Als dat het verschil tussen werk/vrijwilligerswerk is, vraag ik me af waarom dat geen optie is. Als het iets is wat je wil dan doe je daar toch je best voor...

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:01

Ts.

Ik heb De Toren van afgelopen week door gebladerd.
Bij Wehkamp dedemsvaart wordt mensen gevraagd,schoonmaakbedrijf Luinge Coevorden. Weekblad de Toren zoekt bezorgers voor het hele verspreidings gebied.
Misschien is op de site www.detoren.net wel meer te zien van vacatures in de omgeving.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:28

Lastig dat er veel is wat je niet kan of wil doen TS, maar er zijn heus wel opties! Die tip van coursera vind ik een hele goede als je Engels goed is. Ik volg er zelf een aantal cursussen, waarvan sommige ook nog eens handig zijn voor mijn CV, en het is leuk tijdverdrijf :)

Verder zou je ook vrijwilligerswerk kunnen gaan doen, hoewel ik snap dat het niet altijd makkelijk is om daar iets in te vinden als je niet in de zorg wil, maar wellicht kan je toch iets vinden in de dierenverzorging. Ik weet niet wat er mis is gegaan bij de dierenbescherming, maar zou je het echt niet nog eens kunnen proberen daar? Wat je ook zou kunnen doen: collecteren voor goede doelen en/of (als vrijwilliger) werken bij een kringloopwinkel, voedselbank of kleding- en speelgoedbank.

De tip om te gaan werken aan het reizen met het ov vind ik ook niet zo gek. Ik weet niet wat er precies aan de hand is (zou je me daar een pb over willen sturen?), maar nu je de tijd hebt, zou je er misschien met wat (professionele) hulp aan kunnen werken. Uiteraard is die keus helemaal aan jou, maar ik denk dat je er wel een heel voldaan gevoel van kan krijgen als je uiteindelijk zonder problemen met het ov kan reizen. Daarnaast vergroot het ook het gebied waarin je kan kijken naar (vrijwilligers)werk want een auto voor jezelf gaat dus pas lukken als je echt weer een baan hebt, toch?

Ik zou ook zeker even naar de tip van Yucca kijken als ik jou was, wie weet levert dat wat op :)

Een eigen bedrijfje beginnen is ook een optie, maar houd wel in gedachten dat je er in zal moeten investeren, dat het hard werken is en dat je er de eerste tijd (en dat kan lang duren) nog geen salaris uit kan halen. Zeker met zoiets als een knaagdierenopvang lijkt het me lastig..

Je gaf aan dat je graag met dieren bezig bent dus je zou misschien in de buurt aan kunnen bieden om honden uit te laten? Ik begrijp dat je al een tijdje geen paard meer hebt gereden en inmiddels wat angst hebt voor het rijden, maar je zou natuurlijk ook kunnen zoeken naar een verzorgpaard waar het alleen gaat om verzorgen, longeren en wandelen!

En verder tja huishouden doen, elke avond lekker koken (nieuwe recepten uitproberen! :) ), sporten (leuke manier om nieuwe mensen te ontmoeten), een nieuwe hobby zoeken, familie en vrienden bezoeken etc. En natuurlijk gewoon doorgaan met solliciteren! ;)
Laatst bijgewerkt door Girassol op 27-05-14 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:29

Hier ook een reactie die je ongetwijfeld niet leuk zal vinden om te lezen. Maar wil je jezelf alsjeblieft een enorme schop onder je kont geven? Elk voorstel (en er staan er hier best een aantal hele goeie tussen) wordt afgeschoten voor je er zelfs maar serieus over hebt nagedacht. Je kan en wil niks, en wat je wel zou willen of kunnen, dat gaat niet omwille van een andere reden. Met deze instelling wordt het wel heel erg moeilijk om iets te vinden hé...

Ik ben een paar jaar geleden door omstandigheden moeten stoppen met mijn studie, en welgeteld 3 dagen later had ik werk. Geen diploma, geen ervaring, maar wel werk, en nog niet eens slecht betaald ook. Het was qua inhoud de vreselijkste baan die ooit zal hebben, ik me daar dood verveeld, lopen janken en gillen, en de minuten aftellen tot ik een andere baan vond, maar ik heb daar zo ongelooflijk veel geleerd dat ik het meteen opnieuw zou doen. Het waren 9 lange maanden, maar ik heb ze overleefd, en sterker nog, ik ben er als een beter mens uitgekomen. Het loont echt om af en toe eens iets te doen dat niet 100% in je comfortzone ligt, en het is geweldig voor je zelfvertrouwen om te merken dat je dat KAN, en zelfs GOED kan. Je leert om de positieve dingen te zoeken. Ik had een aantal geweldige collega's, en de beste baas die ik me kon voorstellen (echt, zo zouden ze allemaal moeten zijn!). Verder kwam ik dagelijks in contact met mensen die hun vak al jarenlang met hart en ziel uitoefenden, en heel regelmatig was er iemand meer dan bereid om mij uit te leggen wat ze precies op welke manier deden en waarom. Ook al sprong ik een gat in de lucht toen ik een nieuwe baan vond, heel stiekem kijk ik toch af en toe nog eens met een beetje heimwee terug naar deze baan, en eigenlijk... was die rotbaan zo rot toch niet :)

Nu mijn contract bij mijn vorige (nieuwe) baan is afgelopen, ben ik via de knelpuntberoep regeling in belgië opnieuw gaan studeren. En die studie zou me moeten helpen een baan te vinden in dezelfde sector als mijn 1e baan, jawel, degene die ik zo vreselijk vond. De jobinhoud was dan misschien niet echt mijn ding, maar de sector (chemische industrie), de manier van werken, de sfeer die op veel van die bedrijven heerst, de mensen die er komen, dat is wél helemaal mijn ding. En daar was ik nooit achter gekomen als ik die eerste baan niet had aangenomen.
Ik ben dus héél erg blij dat ik dat toen wel gedaan heb :)

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 11:32

Mooi verhaal bakkabouter!