Is het gepland, een rare vraag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yavanna

Re: Is het gepland, een rare vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 07:54

Jongens, de een vind t onbeschoft, de ander niet. Ik niet, ik denk dan bij mezelf, men kan het beter vragen, dan er over te gaan speculeren, evt met anderen, waardoor er verhalen de wereld in gebracht worden... En dan krijg je helemaal een situatie die men niet wilt. Dus dan kun je het beter aan degene die het aangaat vragen.
Daarnaast, als je dingen openbaar op een forum zet, weet je dat er zulke vragen komen, zeker als je zo jong bent. Want laten we eerlijk zijn, de vrouwen in Nld zijn vaak veel ouder als hun eerste kindje geboren wordt.
Gelukkig was ik ook vroeg met kinderen krijgen, en is t aan mij ook gevraagd, mij maakt t niet uit, ze kregen toen ook gewoon antwoord. Ik vind t veel erger als mensen ongevraagd aan je buik zitten, om maar iets te kunnen voelen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 09:27

@lieveli, ik vind je reactie nogal ongepast. Ik vroeg mij gewoon af waarom het dan zo'n onbeschofte vraag is volgens sommige van jullie. Er zijn namelijk ook genoeg bokkers die het niet onbeschoft vinden.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:00

Charaz schreef:
Hoezo is dat een vooroordeel?

Omdat ik jong zwanger was, het mij ook gevraagd is en er echt wel over geroddeld is daarom? Niks vooroordeel aan.

Ja omdat dat bij jou is gebeurt wil niet zeggen dat anderen het alleen daarom willen weten. Ik zou zoiets dus ook kunnen vragen maar zeker niet om over iemand te roddelen. Zo lang mensen goed zijn voir kun kindje is er niets om over te roddelen. Dus je scheert iedereen over 1 kam. Dat is niet terecht imo. Want mij boeit het allemaal weinig zo lang je maar goed bent voor je kindje, of het nou gepland of ongepland is. Maar nieuwsgierig blijf ik altijd. En niet om te roddelen.

Edit
Natuurlijk zijn er genoeg mensen die zich wel erg graag bemoeien met andermans leven. Maar zeker niet iedereen. Niet zo negatief denken over de mens :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:03

Liever dat mensen "wat dan ook" rechtstreeks aan me vragen dan achter m'n rug om roddelen

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:05

Ik vind het geen onbeschofte vraag, maar het kan wel vervelend zijn als je het keer op keer krijgt te horen. Daar kan diegene die de vraag stelt uiteraard niets aan doen, maar daardoor kun je wel eens anders reageren (zeker een zwangere vrouw!). Ik ben zelf ook zwanger van de eerste, ik ben 22 jaar en mijn vriend 23 jaar en ik heb ook al een paar keer die vraag gehad.
Soms ben ik het wel zat om weer te antwoorden, maar dan denk ik ook dat het niet slecht bedoeld is en gewoon uit nieuwsgierigheid en dan is die irritatie al weer weg. Bij mij komt die vraag voornamelijk omdat ik tot een paar jaar terug altijd heb geroepen dat ik nooit aan kinderen zou beginnen. Tja, een kwestie van de juiste persoon tegenkomen ;).
Maar ik vind het zeker niet onbeschoft. Ik vind het erger als mensen vragen of je er wel al klaar voor bent. Zo een domper als je helemaal blij bent met je zwangerschap!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:15

druppeltje schreef:
Ik vind het ook een rare vraag, alles onder de 23 ga ik eigenlijk vanuit dat het ongepland is. Ik zie geen enkele reden om voor die tijd bewust aan kinderen te beginnen. Niet verkeerd opnemen! Ik kreeg deze vraag ook op mijn 28ste, ik vond het erg brutaal en onbeschoft. Wat dan nog, zie je dat kind over een paar jaar "jij was niet gepland"?

Hoezo kan iemand onder de 23 niet bewust voor kinderen kiezen?
Wij willen ook graag aan kinderen beginnen en hopen snel zwanger te mogen zijn. Hebben beide een baan en hebben nu nog een huurhuis en volgende maand een koophuis. We wilde beiden graag jong ouders worden. Vriendlief is 27 en ik 22.

Nu moet ik hier wel bij vertellen dat wij nooit gaan stappen enz.enz. Dus extreem veel dingen hoeven wij dan niet te laten mocht ik zwanger worden. En mochten we iets niet meer kunnen doen dan is dat heel jammer.

Maar dat jij er op je 23 nog niet klaar voor was( want dat zeg je.. Want jij vind onder de 23 ongepland) wil nog niet zeggen dat dit ook zo is.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:16

Ik vind het ook niet onbeschoft hoor. Denk dat het vooral gevoelig ligt omdat er natuurlijk ook een verkrachting of zo kan zijn geweest, maar beter vragen dan roddelen met andere en zo niet ware verhalen de wereld in te brengen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:35

iirrssjjee schreef:
@lieveli, ik vind je reactie nogal ongepast. Ik vroeg mij gewoon af waarom het dan zo'n onbeschofte vraag is volgens sommige van jullie. Er zijn namelijk ook genoeg bokkers die het niet onbeschoft vinden.

Ja precies, jij vroeg het en ik geef antwoord. Dan hoef ik toch niet te schrijven wat jij graag leest?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 11:37

MarcoBorsato schreef:
iirrssjjee schreef:

Ja precies, jij vroeg het en ik geef antwoord. Dan hoef ik toch niet te schrijven wat jij graag leest?

Maar je opmerking over dat ik dit topic alleen maar open om hier nog een gram te halen vond ik onnodig. Dat is namelijk helemaal niet de reden dat ik dit topic open.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:37

MarcoBorsato schreef:
iirrssjjee schreef:

Je antwoord is het probleem denk ik niet, wel meer mensen vinden de vraag onbeschoft. Maar je verwijt het TS nu dat ze dit topic opent en dat lijkt me toch wel wat onnodig. Kennelijk interpreteren mensen de vraag nou eenmaal anders, genoeg verschillende meningen in dit topic :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 11:38

Paisano schreef:
lieveli schreef:

Je antwoord is het probleem denk ik niet, wel meer mensen vinden de vraag onbeschoft. Maar je verwijt het TS nu dat ze dit topic opent en dat lijkt me toch wel wat onnodig. Kennelijk interpreteren mensen de vraag nou eenmaal anders, genoeg verschillende meningen in dit topic :)

Precies dit dus ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:43

Ik zie geen probleem. Ik heb gezegd wat ik denk, ik heb dat gevoel ook echt. :)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:43

Brainless schreef:
Ik vind het wel overkomen alsof men verwacht dat het wel ongepland zou zijn ivm bv je leeftijd.
Alsof je op die leeftijd eigenlijk niet bewust zwanger hoort te worden, of dat ze je nog niet geschikt vinden als moeder.

In feite is dat een vorm van leeftijdsdiscriminatie van die mensen. :D

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:45

Zoolgangster schreef:
Brainless schreef:
Ik vind het wel overkomen alsof men verwacht dat het wel ongepland zou zijn ivm bv je leeftijd.
Alsof je op die leeftijd eigenlijk niet bewust zwanger hoort te worden, of dat ze je nog niet geschikt vinden als moeder.

In feite is dat een vorm van leeftijdsdiscriminatie van die mensen. :D

Geen discriminatie, gewoon nieuwsgierigheid. Het is een vraag die je kunt stellen aan iemand van 23, maar ook aan iemand van 30. Alleen denken jonge moeders kennelijk vaker dat ze ongeschikt worden gevonden als iemand die vraag stelt. Wat ook lang niet altijd zo is :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:46

Van familie of goede vrienden kan de vraag acceptabel zijn. Van vreemden of mensen die ik niet zo goed ken zou ik het nogal brutaal vinden, en die groep zou zéker "gaat je geen fluit aan" als antwoord kunnen verwachten.

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 11:56

Ik kreeg deze vraag ook bij zowel mijn eerste (op leeftijd van 29) als de tweede (op leeftijd van 32) en verbaasde mij hier ook over. Ik begrijp werkelijk niet waarom dat relevant is voor een ander.
Het verpestte voor mij een beetje het feestelijke gevoel van het vertellen in ieder geval. Je vertelt het in *\o/* zo'n stemming en krijgt dan die vraag. Heel apart..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:09

Ik kan me wel indenken dat mensen die onbedoeld zwanger raken, en voor zichzelf moeten gaan beslissen of ze het willen houden of niet... het wel een irritante vraag vinden. Zij hebben voor zichzelf besloten dat het kindje meer dan welkom is, en als jij dan moet vertellen dat het niet geplant was dan zou ik persoonlijk bang zijn voor de vooroordelen van mensen.
Want tja, veel mensen denken dat je dom bent of onverantwoordelijk als je onbedoeld zwanger raakt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:12

Ik heb de vraag ook gehad tijdens mijn zwangerschap. Zelfs iemand die vroeg: 'moet ik je feliciteren of...?'. Nou eh, punt 1) als ik er niet blij mee was geweest dan had niemand ooit geweten dat ik zwanger was en punt 2) gaat het je geen zak aan.

Ik vind het een erg brutale vraag.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:14

Maar waarom?
Op iedere leeftijd kan een zwangerschap ongepland zijn. Mijn moeder was 27 toen ze zwanger raakte en ik was niet gepland maar oh zo welkom!
Wat maakt het uit? Waarom zou je het niet mogen vragen?

Het zegt imo meer over de mensen die er zo'n zware lading aan geven dan aan de mensen die oprecht geinteresseerd zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:30

Dat doet me eraan denken: mijn moeder raakte per ongeluk zwanger nadat de artsen en psychiaters het haar uitdrukkelijk afgeraden hadden nóg een kind te krijgen, na een catastrofale bevalling waarbij mijn broertje stierf en ze zelf bijna doodging en psychische schade overhield. Ze was toen 37...
Stel je voor als iemand haar toen had gevraagd...
Dat deed men in "haar" tijd niet, dat was not done en ik begrijp best wel waarom... het kan overkomen alsof je iemand ter verantwoording wil roepen waarom ze in vredesnaam zwanger is geworden, uiteraard ook afhankelijk van hoe je het vraagt. (C'est le ton qui fait la musique...)

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:44

Je kunt niet onder het mom van "vragen stellen mag altijd" grenzeloos je nieuwsgierigheid ventileren. Ik begrijp überhaupt niet wat het doel is van de vraag anders dan je nieuwsgierigheid bevredigen. Je kunt zien aan hoe iemand het nieuws brengt of diegene blij is. Dat is toch voldoende. Wat gaat anderen het aan of het gepland is (of gewenst). Als ze daar iets over willen zeggen, komen ze daar zelf wel mee. Zeker op een forum, waar je elkaar bijna niet kent, stel je die vraag niet.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:45

Mij werd het ooit gevraagd toen ik een uitzendbureau in liep voor een tijdelijke baan tijdens mijn zwangerschap. 23, zwanger, en die intercedente: 'Oh, is het een ongelukje?' Nou... Nee. En dat vond ik dus ook echt niet netjes, maar heel onprofessioneel.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:46

Blue_Eyes schreef:
Mij werd het ooit gevraagd toen ik een uitzendbureau in liep voor een tijdelijke baan tijdens mijn zwangerschap. 23, zwanger, en die intercedente: 'Oh, is het een ongelukje?' Nou... Nee. En dat vond ik dus ook echt niet netjes, maar heel onprofessioneel.

Het ligt er natuurlijk ook heel erg aan hoe de vraag gesteld wordt, zo zou ik het ook enorm onbeschoft vinden :n
Laatst bijgewerkt door Paisano op 20-05-14 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:48

Ik vind het een ongelofelijk brutale, veels te persoonlijke vraag. Dat kun je, als je geen directe familie bent, niet maken. Mensen die dat aan vrienden, kennissen, bekenden vragen, vind ik asocialer dan asociaal. Van mij had je dan een vette "gaat je geen barst aan, hoe durf je zoiets te vragen" in je gezicht kunnen krijgen. (Maar hier gaan er gelukkig geen kinderen komen, no way! :D )

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 12:49

Het lijkt mij helemaal geen rare vraag. Niet op een forum en ook niet irl. Het aantal sociaal acceptabele reacties op de mededeling dat iemand zwanger is, is zeer beperkt. Eigenlijk 'mag' je iemand alleen feliciteren na zo'n mededeling. Maar waar slaat dat eigenlijk op? Aangezien ik een vrouw ben heb ik er per definitie niets mee te maken als een andere vrouw zwanger is. Zou ik een man geweest zijn, dan zou ik in theorie nog een bijdrage aan die zwangerschap hebben kunnen leveren en dus persoonlijk betrokken kunnen zijn, maar dat ben ik dus niet. De hele mededeling dat iemand zwanger is, is daardoor voor de omgeving meestal heel veel minder interessant dan voor de zwangere in kwestie. Om eerlijk te zijn is die mededeling voor mij niet interessanter dan de mededeling dat iemand een nieuwe baan heeft, gaat verhuizen, ziek is, gaat trouwen, een begrafenis heeft et cetera. Gewoon iets dat bij het leven hoort en dat het merendeel van de mensen vroeger of later overkomt. Het is verder ook niet bijzonder gecompliceerd en de uitkomst is tamelijk voorspelbaar. Als iemand mij desondanks graag wil vertellen dat ze zwanger is, vind ik het dan ook belangrijk om mijn best te doen iets meer belangstelling te tonen dan een 'o, ja, leuk voor je' .

Ik kan daarvoor vier mogelijke vragen verzinnen:

1. Hoe lang al? Dat is een doodgewone vraag, maar kan onverhoopt een extra lading krijgen wanneer de persoon die het vertelt per ongeluk tot de groep mensen behoort die om - voor mij onbegrijpelijke - redenen vindt dat het not done is om de zwangerschap vóór 12 weken wereldkundig te maken. Ik weet ook wel dat de meeste zwangerschappen die bij nader inzien om biologische redenen niet zo'n goed idee waren in die periode spontaan verdwijnen, maar waarom zou je het dan voor je houden? Als iemand met 11 weken een miskraam krijgt en dat me vertelt zonder dat ik wist dat ze zwanger was, sta ik me toch vooral af te vragen wanneer ik gemist heb dat ze zwanger was. Dat leidt onnodig af van de troostende schouder die ik zou moeten en willen bieden. Door ervaring wijzer geworden vraag ik daarom tegenwoordig dus wanneer iemand is uitgerekend. Dat gaat meestal goed, behalve wanneer de uitgerekende datum samenvalt met een andere betekenisvolle datum, waarop na het noemen van de datum meteen een verhaal komt waarom de aanstaande moeder het eigenlijk wel handig of mooi of symbolisch vindt dat het kind op kerstavond, nieuwjaarsdag, haar eigen verjaardag of de sterfdag van opa wordt verwacht.

2. Gaat het goed? Dit is een vrij neutrale vraag, maar kun je alleen stellen als je even de tijd hebt. Want wanneer de aanstaande moeder al vanaf de eerste week allerlei kwaaltjes heeft zit je de komende tien minuten vast aan een volledige beschrijving van de kleuren braaksel en de soorten voedsel die wel en niet verdragen worden. Met daarbij alles over gespannen borsten, spontane huilbuien, kattenbakken die niet meer verschoond mogen worden, partners die heel lief en zorgzaam zijn dan wel nu al geen rekening meer met haar houden en verzin de rest zelf maar. Op zichzelf dus een prima vraag, maar stel hem nooit als je haast hebt.

3. Weet je al wat het wordt? Opnieuw een lastige vraag, want hiermee kan het alle kanten op. Ook deze vraag kan een eindeloos verhaal opleveren over wie voorkeur heeft voor welk geslacht, over ruzie tussen moeder en verwekker wanneer de één het wel van tevoren wil weten en de ander zich graag laat verrassen, over wat opa’s, oma’s, andere familie en vrienden denken dat het wordt enzovoorts. Maar het kan ook een lekker kort ‘ja, het wordt een jongetje, leuk he?’ zijn.

4. Hebben jullie het gepland? Misschien niet de meest gelukkige vraag maar wel een hele logische voor iemand die zijn of haar uiterste best doet om interesse in de zwangerschap te tonen. En als de mededeling wordt gedaan in gezelschap (of op een forum), zijn de vragen 1 t/m 3 vaak al door een ander gesteld. Daarnaast zijn er gevallen die inderdaad tot enige verbazing leiden omdat het voor een buitenstaander niet de meest logische stap lijkt te zijn om zwanger te worden. Bijvoorbeeld wanneer de vrouw in kwestie erg jong is, wanneer zij en haar partner beiden geen baan hebben, wanneer de aanstaande moeder net een maandje aan het werk is in een zeer veelbelovende functie, wanneer de ouders net een paar maanden samen zijn, wanneer je net een half jaar daarvoor met haar mee naar het ziekenhuis bent geweest om haar moreel te ondersteunen toen haar spiraaltje werd gezet of wanneer je zo’n vrouw al jaren kent en ze altijd met volle overtuiging heeft verkondigd dat ze nooit moeder wil worden.