Is dit normaal? (In een verzorgingshuis.)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:11

Ik heb niet eens een officele pauze. Gebeurt wel eens dat ik dan ergens moet zeggen, Nee nu niet, nu moet ik echt wat eten...

Net als ik gisteren na 6 uur werken riep, nee nu moet ik echt plassen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:16

Een groot probleem is dat alle discussie over zorg altijd doodslaat op willekeurige zielige verhalen. JA er is hoge werkdruk en mensen werken hard. Maar JA er is in een aantal situaties ook behoorlijk wat fout in de manier waarop er tegen mensen aangekeken wordt en op een aantal plekken is de werkhouding helemaal niet zo betrokken of gemotiveerd. Over het algemeen met reden - meestal zijn het plekken waar al lange tijd chaos is, en mensen verharden... maar de bewoners zijn daarvan wel de dupe en kritiek erop is bijna niet te geven omdat zelfreflectie in de zorg blijkbaar best moeilijk van de grond te krijgen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:25

TS, welcome to the real world. Goed gedaan overigens.
Nu weet je wat er helaas mis is in de zorg. Handen aan het bed. En je bent notabene vrijwilliger.
Heb er regelmatig mee te maken. De regelgeving en de vraag waarom is te ver doorgeschoten. Voorts is het management te veel aanwezig qua kosten waardoor loonkosten de pan uit zijn gerezen en wij als vrijwilliger nodig zijn terwijl dit werk is voor gediplomeerden, niets verkeerds naar jou toe.

superpony

Re: Is dit normaal? (In een verzorgingshuis.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:18

Heel veel mensen weten dingen niet eens. Toen mijn broer logeerde in een woonhuis schrok ik me dood dat de deuren om 22 uur sluiten en er vanaf een centrale op camera gekeken wordt.

Maar helaas is het zo dat veel gehandicapten en ouderen geen familie meer hebben die naar ze omkijken, dus ook niemand die het voor ze opneemt. Zorg heeft in veel gevallen de vrije hand.

Bij mijn broer ging het vervoer al een tijd slecht en ik ben daar 2x erg boos over geworden. Uiteindelijk een officiele klacht en toen kon er veel meer.
Chauffeurs van busjes waren het ook niet eens met het beleid, maar pas als iemand iets doet, kan er wat verandert worden. De leidinggevende kwam praten en nu is het wel opgelost.

Je moet inderdaad directie en ministers eens een maand in een rolstoel zetten of een kamertje in een verzorgingstehuis, kijken hoe ze dat vinden. Helaas is dat al eens gedaan voor enkele uurtjes en kwamen de instellingen veel beter naar buiten dan ze werkelijk zijn.

Alles ligt aan de leiding, dat is gewoon zo. Maar je moet er wel iets van maken.

Als mensen zeggen dat ik zomaar wat zeg uit emotie........Nou, echt niet. Het zijn gewoon feiten van over de jaren heen. Nogmaal; Mijn broer heeft ( vanwege leeftijdsverandering dan ) op verschillende instellingen gezeten en er is veel verandert.
We hebben ervaring met een bejaardenhuis met extra zorg met mijn oma. Een vrij luxe huis nog.
Daarnaast heb ik zelf veel in het ziekenhuis gelegen, maar ook mijn broer en onze vader. Het gaat echt niet zo goed als we denken.

Dat mensen die in de zorg werken het vanuit hun standpunt bekijken, snap ik. Maar je hebt dan waarschijnlijk nog niet in de schoenen van de andere kant gestaan. En sommige opmerkingen hier zijn echt tenenkrommend. Je hebt gewoon met mensen te maken!

Hier op Bokt valt iedereen over mensen heen als hun paard te weinig buiten komt, verkeerd gevoerd wordt, een te kleine stal heeft, geen goede medische zorg krijgt of slechte training krijgt. Maar zo praten over onze eigen mensen? Schandalig!!! En ik denk dat mijn moeder als voorbeeld even in 50 werkjaren meer dan voldoende heeft meebetaald.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 17:23

Morganlefay schreef:
TS, welcome to the real world. Goed gedaan overigens.
Nu weet je wat er helaas mis is in de zorg. Handen aan het bed. En je bent notabene vrijwilliger.
Heb er regelmatig mee te maken. De regelgeving en de vraag waarom is te ver doorgeschoten. Voorts is het management te veel aanwezig qua kosten waardoor loonkosten de pan uit zijn gerezen en wij als vrijwilliger nodig zijn terwijl dit werk is voor gediplomeerden, niets verkeerds naar jou toe.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Zoals eerder gezegd: mijn moeder werkt ook in een verzorgingshuis en daar gaat het heel anders aan toe. Misschien juist doordat het een kleiner huis is, dat weet ik niet. Ik wil niet alles over 1 kam scheren.

Ik heb het hier niet alleen over dementerende mensen. Er wonen ook veel mensen in dit huis die absoluut niet dement zijn.

Iemand zei: Beter1 iemand over de zeik dan 20. Hoezo zouden er 20 mensen over de zeik zijn omdat het personeel ( iig minstens 5 stuks voor 1 afdeling) met elkaar iets wilde drinken? De andere bewoners zaten al op hun kamer. Dit ging om 1 mevrouw die nog naar de kamer gebracht moest worden wat nog geen minuut werk was geweest.

Ik snap nog steeds niet waarom al het personeel tegelijk pauze moet hebben. Kijk, dat je al weinig tijd hebt om pauze te houden snap ik, maar waarom allemaal tegelijk? Nu lag het werk stil. Moet ik op mijn werk proberen...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:16

Maar wat als er wat was gebeurd met die mevrouw? Wie was er dan verantwoordelijk, jij of zijzelf. Ik vond het niet verantwoord om haar op haar kamer te zetten. Voor het zelfde geld was ze uit haar stoel geklommen en ten val gekomen met een gebroken heup. Dan was jij verantwoordelijk geweest en kon je vertrekken.

En het leuke is dat de regering ervoor heeft gezorgd dat er schrijnende gevallen voorkomen. De regering laat er meer dan 50.000 personeelsleden uitvliegen omdat men zonodig moet bezuinigen. Wij missen echt handen aan het bed in een verpleeghuis, ik zou willen dat er meer mensen in dienst waren maar het kan gewoon niet. Je moet met een minimale bezetting draaien en als er 1 ziek word op de dag zelf kan je niet even een blik verzorgenden/helpenden opentrekken.

Ik heb mijn eerste jaar op een gesloten afdeling gewerkt. Ik ben leerling maar moet er ook uit omdat ik mijn examens niet heb gehaald. Daar liep ik de eerste 2 uur soms in mijn eentje op 12 bewoners. Er werden er dan 2 voor mij gewassen, maar dat was ook alles mee gezegd. Ook al liepen er op dat moment 3 zwaar dementerenden op, je moest toch een keus maken. Na half 2 liep ik soms in mijn eentje op 12 bewoners! En dat als eerstejaars leerling.

Maar mogen wij niet even nadat we ongeveer 3 a 3,5 uur hebben lopen knokken, zweten en totaal boven onze macht 12 zwaar passieve mensen en agressieve mensen even op onze kont zitten en bijkomen?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 21:33

Jouw situatie klinkt anders. De meeste bewoners hebben net film gekeken dus de afgelopen anderhalf u heb je het relatief rustig gehad. En wat ik al verschillende keren heb aangehaald: natuurlijk mag je even zitten maar nogmaals, waarom dan allemaal tegelijk en niet in groepjes bijv?

Misschien dat daar een goeie reden voor is maar die heb ik nog niet gelezen in dit topic.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:44

purny schreef:
Voor het zelfde geld was ze uit haar stoel geklommen en ten val gekomen met een gebroken heup. Dan was jij verantwoordelijk geweest en kon je vertrekken.

Ten eerste: ik vind dat er toch wel erg vaak theorieen verzonnen worden om achteraf iets te bedenken waarom het ok is om een vrouw die in de war is op de gang te parkeren en alleen te laten.
't Wil er bij mij gewoon niet echt in geloof ik.

Overigens blijkt er uit de oorspronkelijke situatie volstrekt niet dat iemand het onverantwoord vond om haar naar haar kamer te laten gaan. Dat was helemaal de reden niet.

Daarnaast vind ik het toch wel een beetje opvallend dat de verantwoordelijkheid en gevolgen voor de medewerker zo benadrukt worden. Terwijl ik toch denk dat er betere redenen zijn dat je iemand geen gebroken heup laat vallen :=

En dat klinkt flauw, maar volgens mij is het wel een echt probleem: medewerkers zijn zo gewend om vooral te denken vanuit de regels en de straf, en de managers vanuit tijd en geld, dat de mensen waar het om gaat en wat zij willen en nodig hebben, nogal uit beeld raken.

Daar verzet ik me tegen. Ik vind dat je als zorgende heel goed moet betekenen hoe erg je iemand z'n waardigheid ontneemt door hem of haar als een boodschappenwagentje te parkeren bijvoorbeeld.

Citaat:
En het leuke is dat de regering ervoor heeft gezorgd dat er schrijnende gevallen voorkomen.

Even terzijde maar het 'leuke' is dat we toch in vrij grote aantallen willens en wetens hebben gestemd op partijen die dit allang van plan waren :( En dat we steeds weer hun verhalen geloven over hoe het niet anders kan.

Citaat:
Ook al liepen er op dat moment 3 zwaar dementerenden op, je moest toch een keus maken. Na half 2 liep ik soms in mijn eentje op 12 bewoners! En dat als eerstejaars leerling.

Maar mogen wij niet even nadat we ongeveer 3 a 3,5 uur hebben lopen knokken, zweten en totaal boven onze macht 12 zwaar passieve mensen en agressieve mensen even op onze kont zitten en bijkomen?

Onverantwoord - maar nee, ik denk niet dat de oplossing is dat de verzorgenden zo hard en apathisch worden dat ze zitten en bijkomen terwijl er mensen die afhankelijk van je zijn in verwarring op de gang geparkeerd staan. Ik geloof meer in vakbonden (word lid, echt, alle verzorgenden: word lid! Dat is tenminste iets concreets dat ook nog wel eens helpt), in lawaaiprotesten, in media-aandacht voor de misstanden.

Maar soms is het ook werkelijk desinteresse van het personeel, en ook daar moet wel gewoon over gesproken kunnen worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:54

Een tijd geleden is er bij mij tijdens de transfer een vrouw met een halfzijdige verlamming ten val gekomen. Ze verloor haar evenwicht en viel. Ik werd verantwoordelijk gehouden voor haar val en mocht geen gecompliceerde mensen meer helpen. Dus je word als medewerker wel degelijk verantwoordelijk gehouden voor dit soort gevallen. Maar als mensen na 3,5 uur niet even een bakkie mogen doen om bij te komen ben ik wat mij betreft klaar in dit topic. Wij als zorgmedewerkers hebben ook recht op pauze en die offeren we soms wel eens op.

Bij vakbonden enzo heb je vaak niets, onze stem word toch niet gehoord. En ik heb niet op die partijen gestemd hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:02

Hier ook een studente HBO-V.

TS, je zegt het zelf: alle bewoners waren net terug van een film te kijken en het was bedtijd. Dat wil dus zeggen dat ze ALLEMAAL op hun eigen manier zorg nodig hadden op HETZELFDE moment. Daar sta je dan met 5 om een afdeling zo snel mogelijk en zo goed mogelijk in bed te stoppen. Voor de ene is dat gewoon even in bed helpen, voor de andere is dat uitkleden, opfrissen, nachtkledij aan, avondplasje laten doen, in bed helpen, kamer netjes achterlaten. Met een vlot mobiel iemand is dat best nog snel gepiept, met een zwaar immobiel iemand is dat alweer heel wat anders hoor.

Ja, de zusters hebben het tijdens de film rustig gehad. Wees maar zeker dat die rust er niet zal geweest zijn wanneer iedereen tegelijk terugkwam.

Zijn jullie je er wel van bewust dat veel instellingen hun dienst regelen met tijdsschema's? Van dat uur tot dat uur moet de hele afdeling gewassen worden, naar toilet, ontbijt, uit bed en aankleden. Direct daarna is de medicatierond en controle of alles nog in orde is. Is er nog tijd, dan is het even koffiepauze maar vaak genoeg moet je dan mensen klaarmaken voor onderzoeken, operaties, nieuwe mensen inschrijven en AL je administratie doen. Elke scheet en elke zucht moet je noteren in je elektronisch dossier (handig toch, zo'n laptop...).

Tegen dat je klaar bent is het alweer middag en gaan de mensen lunchen, waar nodig zet je ze aan tafel of installeer je ze in bed en help je. Dan afruimen en hopsa, medicatieronde nummer 2 samen met alweer algemene controle van de parameters etc etc etc. Artsenoverleg, familie ontvangen, vragen beantwoorden, alweer alles invoeren in het elektronische dossier (daar is de laptop weer) en ga zo maar de hele dag door.

Ik begrijp heel goed dat Vjesta zegt "liever 1 iemand even laten wachten dan 20 cliënten over de zeik". Oudere mensen zijn vaak erg gesteld op hun dagelijkse routine. Vanaf een bepaalde vorm van dementie is die routine ook effectief een MUST om te zorgen dat je cliënt zich veilig en geborgen voelt. Ja, je kan even die ene dame helpen, maar al eens bij stilgestaan dat je dan vaak 20 anderen hebt die gaan lopen klagen, in paniek raken of zelfs agressief worden omdat die routine even wat anders is dan normaal?

Verzorgenden en verpleegkundigen zijn en blijven in de eerste plaats MENSEN. We hebben maar 2 handen en 2 benen. Er wordt verwacht dat je altijd en constant fysiek paraat staat maar ook mentaal. Constant je hoofd erbij want yep, zelfs het kleinste foutje kan heel slecht aflopen.

Dusseuh, die meid van 20 die even een oudere dame van 70 aanspreekt met een "klacht"? Als je graag wil dat ze haar werk nog heel lang kan doen, dan heb je daar respect voor. Ja, kappers moeten ook hard werken en lange uren maken maar als zelfstandige kies je daar verdorie toch echt wel zelf voor. Jij kiest zelf wat je uren zijn, je kiest zelf hoeveel klanten je op een dag op je agenda zet. In de zorg heb je die keuze niet: de cliënten zijn er en ze willen allemaal evenveel en even snel.
Daarnaast werken we ook met wisselende uren, wat zeker niet zo evident is als het lijkt en combineer dat met een zware dienst met te weinig bezetting en je kan wel al raden dat het niet zo eenvoudig is als het lijkt.

Er zijn zat jobs waarin veel uren gewerkt worden, waarin het zwaar is en je moet bikkelen. Maar horeca of kapper, mijn excuses, dat zijn geen jobs die je kan vergelijken met de zorgsector. Als verzorgende leef je als het ware dag in dag uit met je cliënten, en ik denk dat die mentale belasting vreselijk wordt onderschat.

Ter info: mama en ik hebben mijn opa na 2 hersenbloedingen steeds thuis verzorgd, samen met oma die toen licht dementerend was. Opa is thuis gestorven, oma is intussen naar een bejaardentehuis verhuist omdat het echt niet meer ging. Mijn broer van 35 is ook gehandicapt maar kan wel zelfstandig wonen (mits begeleiding van mama). Nee het is niet altijd rozengeur en manenschijn, maar er zijn verdomd ergere dingen op de wereld dan iemand die even 5 minuutjes moet wachten.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:11

Ik heb het topic doorgelezen en bah, wat een nare discussie ontstaat hier. Vind dat sommigen écht een rot houding hebben tegenover zorgpersoneel. Ik ren me op een gemiddelde dag rót om de mensen de zorg te verlenen die ze verdienen, en helaas, soms zullen ze even moeten wachten. Als er 40 zorgvragers om de haverklap (en dat is hun goed recht!) op hun bel duwen voor het een of het ander, er tussendoor nog familie komt voor een up-date, tussendoor nog een arts voor de artsenvisite komt binnen wippen, complete zorgplannen opgezet dienen dan gebeurd het op een dag wel eens dat mensen niet direct geholpen kunnen worden.
En dat er zomaar gezegd wordt dat wij onze pauze te pas en te onpas moeten opofferen? Vergeet niet dat er aan de keuzes die wij maken en de handelingen die wij verrichtten óntzettend veel consequenties kunnen hangen, mensenlevens bijvoorbeeld. Dus als ik na úren van hot naar her hollen met het zweet op mijn rug mijn koffiepauze even voor laat gaan (dringende zaken zullen dan alsnog voor gaan) doe ik dat niet alleen voor mijn eigen bestwil, maar ook voor die van de zorgvragers. Ik kies er voor om me het gezeik niet op mijn nek te halen mocht ik iemand verkeerde medicatie geven, een tillift verkeerd bedienen met alle gevolgen van dien omdat ik mijn pauze opgeofferd heb.

Ik snap heel goed dat het verschrikkelijk is om mensen, je familie zo te zien in een verzorgingshuis, maar dat is voor het personeel niet anders. We zijn geen robotten, wij zien die dingen heus ook wel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:12

En het moeilijke is, dat de oudere vaak niet het idee heeft dat er nog 70 medebewoners aanwezig zijn en ze af en toe eens moeten wachten.

Een lange tijd geleden was ik aan het werk in een verzorgingshuis. Ik werd al een aantal keren opgepiept door een bewoonster voor een incobroekje(geen luier wat men vaak noemt maar inco). Nadat ik haar een stuk of 5 keer had uitgelegd dat ze niet op mijn afdeling zat waar ik moest werken en dat er zo iemand bij haar zou komen, werd mevrouw boos en dreigde dat wanneer er binnen 2 minuten niet iemand bij haar zou zijn ze een klacht tegen me zou neerleggen. Heb mevrouw verteld dat ze dat maar moest doen.

Of als een bewoner op mijn werk zegt dat hij water MOET HEBBEN. Niet van mag ik een glas water maar gewoon dat hij water moest hebben, schiet mijn broek van vol. We zijn allemaal mensen en behoren met respect behandeld te worden.

Wat ik wil zeggen is dat de oudere vaak ook niet flexibel zijn en niet kunnen inzien dat wij meerdere mensen moeten helpen, de een nog immobieler dan de andere.

Marij120462

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:16

Ik volg even. Ben verpleegkundige en benieuwd naar ieders reactie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:20

Om het even kort te verwoorden: we zijn verzorgende, geen privébedienden...

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:21

Helemaal waar purny, sommige bewoners drukken voor alles op de bel, ook dingen die ze stiekem zelf nog wel kunnen. Als verzorgende weet je daar na een tijd wel mee om te gaan en krijgen andere bewoners prioriteit.

Ik ben heb wel met de mensen eens die zeggen dat de kwaliteit in de zorg niet (overal) hoog is, maar realiseer je dat dit voor een groot deel aan grote bezuinigingen in de zorg ligt. Er is gewoon echt een tekort aan personeel. Wat niet alleen voor de bewoners heel frustrerend is maar ook voor het personeel! Want die zien bewoners ook niet graag lang wachten met een verzadigde inco, geloof me. Het liefst zou ik iedereen gelijk helpen maar dat kan gewoon niet. :n

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:34

Daarom nodig ik ook iedereen die maar denkt dat wij het niet druk hebben en de benen uit onze lijf lopen een maandje uit om mee te lopen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:35

purny schreef:
Of als een bewoner op mijn werk zegt dat hij water MOET HEBBEN. Niet van mag ik een glas water maar gewoon dat hij water moest hebben, schiet mijn broek van vol. We zijn allemaal mensen en behoren met respect behandeld te worden.

Dat vind ik een lastige. Als in, ja, op zich hoor je natuurlijk met respect behandeld te worden. Maar tegelijkertijd... die bewoner zou zomaar ook kunnen zeggen 'ik heb geen 50 jaar gewerkt om nu te vragen of ik alsjeblieft een glaasje water mag' en ook dat is begrijpelijk. Mensen die altijd onafhankelijk zijn geweest moeten nu voor de lülligste dingen anderen vragen - dat is moeilijk en frustrerend en het lijkt mij verschrikkelijk. Als de mensen aan wie je dat vraagt dan ook nog doen alsof het een gunst is, wordt dat niet beter. (En daarnaast - iedereen die in de bediening werkt kan getuigen dat mensen het niet vriendelijker gaan vragen naar mate ze langer moeten wachten. Dus is dit niet gewoon een doorgaande frustratie omdat hij het heel vaak niet krijgt?)

Wat is het doel van zorg eigenlijk? Wat willen we ermee bereiken? Open vraag, ik ben echt benieuwd wat mensen vinden. Wat is zorg en waarom willen we het?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:40

Ik werk zelf in de zorg en wordt een beetje verdrietig van sommige reacties hier. over de post van de topic starter kan ik niet oordelen, ik weet hier voor de weinig info van de situatie.

Maar foei wat denken er veel mensen slecht over de mensen in de zorg,, ik werk zelf met zwaar lichamelijk gehandicapten en ook hier wordt flink bezuinigd.
Ik kan je zeggen dat het merendeel hun uiterste best doet om goede zorg te leveren.
Ik moet ook wel eens iemand laten wachten op de wc, soms duurt dat wel een 20 min.
Als ik bij persoon A en Persoon B, C, D bellen allemaal dat ze een grote boodschap moeten ja helaas dan help ik iedereen op zijn buurt, en moet iedereen ff wachten voor ik die gene er af komen helpen, maar ben ik dan een waardeloos persoon. wat ben ik dan als ik A helemaal help en B,C,en D in de broek laat poepen. daar is toch ook niemand mee geholpen behalve Persoon A.
En ja ik zeg ook wel eens dat het rustig is, wilt niet zeggen dat ik niks te doen heb maar dan heb ik een keer twee bellen aan ipv 10. ja ik heb het rustig tegenover andere dagen, maar het loopt nog steeds goed door.
Pauze houden wat is dat, negen van de ten keer zit ik vijf min, en belt mijn collega dat die de bellen op dag moment niet aan kan hup een boterham in de mik en lopen maar weer.

Vergeet niet dat je met belangrijke dingen bezig ben, medicijnen verpleegkundige handelingen, als ik de hele avond door hol en niet even 20 min even tot rust kan komen ga ik fouten maken. soms heb je tussen door even tijd voor je zelf nodig...........

Als we nou even allemaal stoppen met mopperen op de mensen die kei hard werken en heel erg hun best doen om iedereen zo goed mogelijk te helpen..... ga dan mopperen op de hoge heren die al die bezuinigingen er allemaal in gooien.

Puhhh dat is er uit. raakte beetje geïrriteerd van sommige reacties hier. ik hoor hier vooral negatieve ervaringen maar geef die ene fijne zuster die je moeder net zo fijn heeft geholpen ook eens een complimentje.......

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:40

fohadie schreef:
Jouw situatie klinkt anders. De meeste bewoners hebben net film gekeken dus de afgelopen anderhalf u heb je het relatief rustig gehad. En wat ik al verschillende keren heb aangehaald: natuurlijk mag je even zitten maar nogmaals, waarom dan allemaal tegelijk en niet in groepjes bijv?

Misschien dat daar een goeie reden voor is maar die heb ik nog niet gelezen in dit topic.

Waaruit kun je op maken dat ze het rustig hebben gehad ? Ik neem aan dat je dit aan hun ook gevraagd hebt ?

Ik werk zelf in de zorg en geloof mij als het bij mij enigszins rustig is op de afdeling zijn er duizend en 1 andere dingen die moeten gebeuren . En dan helaas echt moeten kunnen niet wachten.
Denk aan de apotheek , eten van mijn bewoners en ga zo maar door.

Ik heb het mooiste beroep van de wereld maar na een dag kei en dan ook keihard werken ben ik doodop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:41

In de zorg zou het soms zo fijn zijn als je je in tienen kon splitsen...

Wat in de OP staat is niet normaal nee.
Soms heb je gewoon echt geen tijd omdat je nog 5 zeer hulpbehoevende mensen er voor moet helpen. Maar in de OP staat dat het rustig was!

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:43

Wie zegt dat de verzorgende niet met andere dingen bezig zijn ?

Mensen zien mij vaak zat achter de computer maar daar zit ik helaas niet voor mijn lol.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:45

Shadow0 schreef:
purny schreef:

Dat vind ik een lastige. Als in, ja, op zich hoor je natuurlijk met respect behandeld te worden. Maar tegelijkertijd... die bewoner zou zomaar ook kunnen zeggen 'ik heb geen 50 jaar gewerkt om nu te vragen of ik alsjeblieft een glaasje water mag' en ook dat is begrijpelijk. Mensen die altijd onafhankelijk zijn geweest moeten nu voor de lülligste dingen anderen vragen - dat is moeilijk en frustrerend en het lijkt mij verschrikkelijk. Als de mensen aan wie je dat vraagt dan ook nog doen alsof het een gunst is, wordt dat niet beter. (En daarnaast - iedereen die in de bediening werkt kan getuigen dat mensen het niet vriendelijker gaan vragen naar mate ze langer moeten wachten. Dus is dit niet gewoon een doorgaande frustratie omdat hij het heel vaak niet krijgt?)

Wat is het doel van zorg eigenlijk? Wat willen we ermee bereiken? Open vraag, ik ben echt benieuwd wat mensen vinden. Wat is zorg en waarom willen we het?

Sorry hoor maar die bewoner kan ook makkelijk een glaasje water zelf pakken. Daar is hij mobiel genoeg voor. Maar dat kon jij niet ruiken.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:47

viphorse schreef:
Wie zegt dat de verzorgende niet met andere dingen bezig zijn ?

Mensen zien mij vaak zat achter de computer maar daar zit ik helaas niet voor mijn lol.

Ik zit ook vaak zat achter de PC en niet omdat ik loopt te bokken facbooken enz. maar omdat ik een rooster met te weinig personeel toch nog kloppend probeerd te maken, druk bezig ben aan het rapporteren te dat mijn collega van morgen ook weet wat er speelt. en als je ons bij elkaar ziet zitten met een bak koffie aan het einde van de dag, is dat omdat ik druk aan het overdragen ben, en koffie nodig heb om de rit naar huis me ogen nog open te houden omdat ik de hele dag heb lopen hollen en vliegen

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 22:47

purny schreef:
Een tijd geleden is er bij mij tijdens de transfer een vrouw met een halfzijdige verlamming ten val gekomen. Ze verloor haar evenwicht en viel. Ik werd verantwoordelijk gehouden voor haar val en mocht geen gecompliceerde mensen meer helpen. Dus je word als medewerker wel degelijk verantwoordelijk gehouden voor dit soort gevallen. Maar als mensen na 3,5 uur niet even een bakkie mogen doen om bij te komen ben ik wat mij betreft klaar in dit topic. Wij als zorgmedewerkers hebben ook recht op pauze en die offeren we soms wel eens op.

Bij vakbonden enzo heb je vaak niets, onze stem word toch niet gehoord. En ik heb niet op die partijen gestemd hoor.

Maar waar heb ik het over 3,5u? Je hebt net 1,5u bijna geen bewoners gehad, dan had je toch dan pauze kunnen houden?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:48

iedereen zou eens een dag in de zorg mee moeten lopen dan krijg je er zo'n andere kijk op en zie je pas hoe hard de meeste verzorgende hun best doen.