wat te doen tegen bekende stalker...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:14

missnynke schreef:
Ik zou via internet pepperspray en een teser aanschaffen, en hem daarmee het leven zuur maken!!!

En dan zelf een strafblad krijgen voor illegaal wapenbezit? Lijkt me niet handig

Kermis

Re: wat te doen tegen bekende stalker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:16

Misschien een gek idee..
Maar als je weet waar de meneer woont, kan je dan niet langsgaan en hem rustig benaderen en aanspreken op zijn gedrag?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:17

Kermis schreef:
Misschien een gek idee..
Maar als je weet waar de meneer woont, kan je dan niet langsgaan en hem rustig benaderen en aanspreken op zijn gedrag?

Dat zou ik dan samen met de wijkagent doen.
Vind het absoluut een goed idee! TS, overleg dit eens met de wijkagent!

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:18

Janine1990 schreef:
Kermis schreef:
Misschien een gek idee..

Dat zou ik dan samen met de wijkagent doen.
Vind het absoluut een goed idee! TS, overleg dit eens met de wijkagent!

amen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:21

Roosje_ schreef:
missnynke schreef:
Ik zou via internet pepperspray en een teser aanschaffen, en hem daarmee het leven zuur maken!!!

En dan zelf een strafblad krijgen voor illegaal wapenbezit? Lijkt me niet handig

Deodorant en een brandblusser werken ook prima en zijn niet strafbaar :+

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:23

Dus jij zou hem aanvallen met een deodorant bus? :')

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:24

PocoGaucha schreef:
pniekepnak schreef:
Nu ga ik iets heel raars zeggen, maar ik doet het toch maar gewoon: deze man lijkt mij een psychiatrisch patiënt. Die lijken vaak heel eng, en soms zijn ze dat ook, maar vaak hebben ze dat zelf niet in de gaten. Heeft de man wel in de gaten dat je zo bang voor hem bent? Dat is voor een ander niet meer dan logisch, maar voor een verwarde, psychotische man is dit niet zo. Ik zou daarom proberen om samen met een wijkagent (of misschien heeft de man een ambulant begeleider?) eens met hem in gesprek te gaan en te vertellen wat zijn gedrag met jou doet. Dat heeft vaak meer effect dan de politie op hem afsturen (zeker als de politie niet eens mee wil werken... mogelijk staat deze man bekend bij hen als verward?) of hem bang maken. Als hij bang wordt kan hij vanuit zijn angst wel eens alleen maar nog vervelender worden ;)

Ik snap dat dit voor jou makkelijker gezegd is dan gedaan, maar denk er eens over na. Ik werk met deze mensen en ik heb zulk soort dingen eerder zien gebeuren ;)

Sterkte!

Dit denk ik ook idd.

En zo te zien komen er steeds meer mensen met dit idee. Gelukkig maar, want dit lijkt me een stuk effectiever dan een taser of pepperspray.

Jolien87

Ik zit echt met volle verbazing je berichtjes te lezen, TS. En dan met name de acties van de politie, of beter gezegd: het gebrek aan actie.
Je weet wie het is, je weet waar hij woont, de politie weet dat jij dit weet. En toch wordt er geen actie ondernomen.
Schandalig. Er zijn genoeg mensen die allang eigen rechter zouden gaan spelen, maar moet je kijken hoe snel de politie dan ineens is met actie ondernemen.
Er zijn al tal van adviezen en tips gegeven en hier wil ik me graag op aansluiten, maar zorg dat je, je verstand niet verliest. Ookal is de verleiding nog zo groot, probeer alsjeblieft om zelf geen regels te overtreden of je eigen veiligheid in gevaar te brengen.

Janine1990

Jennyj01 schreef:
Deodorant en een brandblusser werken ook prima en zijn niet strafbaar :+

Zijn pepperspray, een teaser, deodorant en een brandblusser niet een beetje overdreven?
TS gaat vast de deur niet open doen. Bovendien gaat het om iemand die behoorlijk vernield is door de drugs, wat het aannemelijk maakt dat dit totaal onbegrijpelijk is voor de man in kwestie.
Praten met de man haalt waarschijnlijk meer uit. Hopelijk heeft de man een curator of in ieder geval een maatschappelijk werker, maakt het nog een stuk duidelijker voor de man.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:26

Kermis schreef:
Misschien een gek idee..

Nee absoluut geen goed idee. Doe dit niet zelf maar laat bijv. de wijkagent dit doen.

Stalking kan op verscheidene manieren bestreden worden. Hierbij dient primair in het oog te worden gehouden dat voor stalkers in principe geldt dat een reactie, negatief of positief, geldt als aandacht en dus als beloning. Een reactie betekent immers dat de boodschap ten minste is ontvangen. Wanneer iemand bovendien beloond wordt voor gedrag zal hij of zij de neiging vertonen dit gedrag te herhalen, ook wanneer de respons enige tijd uitblijft. Pas wanneer langere tijd resultaat uitblijft, zal het gedrag, na aanvankelijk wellicht zelfs heviger te worden, afzwakken en eventueel verdwijnen. Dit kan men vergelijken met een gokker die de jackpot wint en blijft inzetten omdat hij hoopt dat dit vaker zal gebeuren. Een vriendelijke afwimpeling, een minder vriendelijk 'laat me met rust' of 'rot op', of een scheldpartij, gelden stuk voor stuk als aandacht en dus als beloning. Bron wiki = eigen ervaring.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:28

Maar iemand die in zijn eigen psychotische wereldje leeft is niet een prototype stalker, en heeft dus een andere aanpak nodig ;)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:30

pniekepnak schreef:
Maar iemand die in zijn eigen psychotische wereldje leeft is niet een prototype stalker, en heeft dus een andere aanpak nodig ;)

Nee hoor, dat staat er ook bij. Verschillende soorten stalkers psychotische stalker.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:34

Nou het spijt me hoor, maar ik werk elke dag met psychotische mensen en daar gaat deze theorie echt niet op werken.

Aangeven wat iemands gedrag met jou doet, dát werkt. Dat hebben ze zelf niet meer in de gaten namelijk. Vaak schrikken ze zelfs als je zegt dat ze je bang maken, omdat dat helemaal hun bedoeling niet is.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:35

Leuk wiki verhaal alleen heb je er niks aan.
Het kan heviger worden of afzwakken?
Tja geen oplossing

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 14:36

Een taser(nee geen teaser,dat klinkt meteen erg kinky) ga ik niet aan beginnen.

ik wil deze man niet kwaad maken,hij heeft overigens ook geen maatschappelijke hulp.
hij is meestal helder genoeg om bijvoorbeeld zijn boodschappen te doen.
ik kom hem ook op straat tegen en dan kijkt hij wel vaak maar loopt gewoon door.

ik fiets meestal toch een tandje harder als ik hem tegenkom.

MyLois

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:41

TS wat erg!!!!!
Je kan ook ( weet niet precies hoe het heet) spiegelfolie op je raam plakken. Dan kan je wel van binnen naar buiten kijken. Maar als je van buiten naar binnen wilt kijken lijkt het net een spiegel! Dus ziet hij zichzelf ipv jou! Een vriendin van mij heeft het. werkt echt!! Iniedergeval heeeel veel succes!!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:42

pniekepnak schreef:
Nou het spijt me hoor, maar ik werk elke dag met psychotische mensen en daar gaat deze theorie echt niet op werken.

Aangeven wat iemands gedrag met jou doet, dát werkt. Dat hebben ze zelf niet meer in de gaten namelijk. Vaak schrikken ze zelfs als je zegt dat ze je bang maken, omdat dat helemaal hun bedoeling niet is.

Wie zegt dat deze man psychotisch is? En dat zijn dan nog mensen die onder behandeling zijn.

Gezien de beschrijving van ts en allerlei informatie die ik gelezen heb over stalken en mijn eigen ervaring vind ik het heel onverstandig dat ze zelf met deze meneer gaat praten. Ik denk wel dat hij dit als aanmoediging gaat opvatten.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:44

Roosje_ schreef:
Leuk wiki verhaal alleen heb je er niks aan.
Het kan heviger worden of afzwakken?
Tja geen oplossing

Er is ook geen kant en klare oplossing tegen stalken denk ik. Of hij stopt zelf (waarom en op wat voor manier dan ook)

Of je legt een dossier aan en maakt er een zaak van. Maar ja hoe lang ga je zoiets volhouden.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:45

De kans is groot dat hij wel bekend is bij de GGZ. Bij een ambulant team bijvoorbeeld. Dat is iets anders dan begeleid wonen. Mensen die onder behandeling staan van een ambulant team wonen gewoon alleen, doen zelf hun boodschappen etc., maar worden van een afstandje in de gaten gehouden door een ambulant begeleider. Die grijpen dan in waar nodig en komen af en toe eens langs ;)

Is dit niet zo, dan is het misschien eens nuttig om met bijvoorbeeld buren etc. te gaan praten. Je zal dan namelijk vast niet de enige zijn die op één of andere manier last van hem heeft.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:46

gedver wat eng.. Ik kan je weinig raad geven helaas. Wel hoop ik voor jou dat er snel wat gebeurd. Kan je die bewaker met die politiehond van paar huizen verderop niet bellen als hij weer in je tuin staat. Dat die man dan even langs komt en vraagt wat hij aan het doen is in de tuin van zijn buurmeisje?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:47

inowa schreef:
Een taser(nee geen teaser,dat klinkt meteen erg kinky) ga ik niet aan beginnen.

ik wil deze man niet kwaad maken,hij heeft overigens ook geen maatschappelijke hulp.
hij is meestal helder genoeg om bijvoorbeeld zijn boodschappen te doen.
ik kom hem ook op straat tegen en dan kijkt hij wel vaak maar loopt gewoon door.

ik fiets meestal toch een tandje harder als ik hem tegenkom.

OMG _O-

Ja nu zie ik het ook :') Wooops :')

Hoe weet je dat zo zeker? Zo uit jouw verhaal lezend, kan ik me goed voorstellen dat deze man bekend staat bij het Leger des Heils en dat zij af en toe een keer langs komen. Een bekende van mij werkt bij het leger en deed ook vaak van dit soort bezoeken, bij junks, mensen die niet slecht genoeg zijn voor een curator maar wel een vorm van toezicht nodig hadden en zorgmijders.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 14:47

Oja,had 1 advies gekregen van de politie.

negeren.....

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:48

pniekepnak schreef:

Dit bedoelde ik dus inderdaad met de man aanspreken op zijn gedrag. Geef aan wat het met jou doet en dat je het niet wilt. Bereik je vaak meer mee dan stroom, teasers, pepperspray oid.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:49

Tabaluga12 schreef:
pniekepnak schreef:

Wie zegt dat deze man psychotisch is? En dat zijn dan nog mensen die onder behandeling zijn.

Gezien de beschrijving van ts en allerlei informatie die ik gelezen heb over stalken en mijn eigen ervaring vind ik het heel onverstandig dat ze zelf met deze meneer gaat praten. Ik denk wel dat hij dit als aanmoediging gaat opvatten.

Er zijn een aantal dingen die TS gezegd heeft waardoor ik dat denk. Iemand die zomaar in iemands tuin gaat staan schreeuwen, op deuren en ramen gaat slaan, in zichzelf praat... Allemaal vrij duidelijke aanwijzingen dat er meer aan de hand is.

En het is absoluut niet zo dat iedereen die psychotisch is onder behandeling staat.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 14:50

Citaat:
Nog los van het bijzonder vervelende stalken, volgens mij valt het klimmen over je poortje gewoon onder huisvredebreuk, en dat is wel degelijk strafbaar als hij weigert te vertrekken nadat je hem mondeling gesommeerd hebt om dat te doen. Gewoon eerst schreeuwen dat hij moet oprotten dus :)
En dan weer de politie bellen
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/re ... elegd.html

Vandaar ook mijn opmerking om een bordje met verboden toegang op te hangen, dan hoef je ze niet eerst nog 2x te sommeren te vertrekken.