huursverhoging

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

asjemenou

Re: huursverhoging

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:13

Maar dan gaat je huurtoeslag toch ook omhoog limanade?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:26

asjemenou schreef:
Maar dan gaat je huurtoeslag toch ook omhoog limanade?

ja klopt maar lang niet zoveel als de verhoging
plus dat je ook al minder zorgtoeslag krijgt
het was al eindjes knopen doordat alles duurder werd maar nu is het helemaal geen doen meer
en dat geld voor heel veel mensen helaas

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:34

De huursverhoging gaat naar je inkomen van 2012. Verdiende je in 2012 dus meer dan nu ben je flink de sjaak. Als je dus na 2012 ziek bent geworden of werkloos heb je nog een groter probleem want ze mogen het met maximaal verhogen (6,5%)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:40

ja hier is het met 4,5% omhoog
zit particulier trouwens
en heb een procedure lopen bij huurcommissie ivm gebreken dus ze mogen het niet eens verhogen
dus ga even een leuk bezwaarschriftje maken

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:48

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:37

Wij gaan ook 24 euro omhoog. Huren particulier en gaan straks 673 betalen rede waarom wij gaan kopen! Hypotheek is goedkoper.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 02:02

wij gaan met dik 40 euro omhoog.... dalijk in 2,5 jaar tijd is de huur 120 euro gestegen, mafkezen
wij verdienen dus echt net te veel en krijgen nu voor de tweede keer 6,5 procent
we zijn van ellende maar gaan kopen :+ zitten dalijk met de hypotheek lager dan we met de huur zitten .
wel natuurlijk onderhoud er bij, dus al met al kost het je sowieso meer, maar goed, dan zitten we wel naar ons zin met een huis waar we echt ons eigen stekkie van kunnen maken .

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 03:29

Hier ook :j

Maargoed, de buren betalen 300 euro meer voor hetzelfde huis, dus klagen doen we niet :+ (Ouders wonen hier al heel erg lang ;) )

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:01

Mijn huur gaat per 1 juli ook omhoog met 3%, dwz van 447 naar 460 euro.
En dat terwijl ik dit appartement pas vanaf eind maart huur, en juist verhuisd ben om goedkoper uit te zijn.
De huurverhoging is gebaseerd op mijn inkomen van 2012, een jaar waarin ik 36 uur per week gewerkt heb.
Momenteel werk ik gemiddeld 28 uur, dus die verhoging vind ik een beetje scheef.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:35

Inge_83 schreef:
En dat terwijl ik dit appartement pas vanaf eind maart huur, en juist verhuisd ben om goedkoper uit te zijn.
De huurverhoging is gebaseerd op mijn inkomen van 2012, een jaar waarin ik 36 uur per week gewerkt heb.
Momenteel werk ik gemiddeld 28 uur, dus die verhoging vind ik een beetje scheef.

in nderland word niks goedkoper :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:38

Jups, hier ook, studentenkotje wordt weer 13 euro duurder :D
En dan te bedenken dat als ik eruit ga de nieuwe huurder ook een pak meer gaat betalen dan wat ik nu doe! Zo betaalt een vriend van mij in een soortgelijke kamer nu al 10 euro meer, hij is er 2 jaar later in gekomen dan ik.

Gelukkig gaat mijn vriend kopen... de woningcorporatie klopt ons leeg :n
Al wordt het misschien iets minder, aangezien we allerlei servicekosten betalen voor oa tuinonderhoud maar we zien hier nooit het gras gemaaid worden :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 12:45

Arrabel schreef:
lifaya schreef:
Jessie kan je bezwaar aantrekken? Mijn huis word in 2020 als het goed is gesloopt. Vond de huur al belachelijk hoog

Dat vind ik inderdaad ook!

Helaas krijg ik geen huurtoeslag, ooit kreeg ik het wel.. dat scheelde me echt.
Maarrrrr de belastingdienst had een rekenfout gemaakt, dus ik kon alles weer terug betalen, daar ben ik 3 jaar mee bezig geweest.

Dat is net zo goed je eigen fout geweest

Het feit dat je Hypotheek niet omhoog gaat is niet waar tegen woordig is er maar een soort hypotheek de annuïteit en dan betaal je dus ook jaarlijks meer hypotheek

Ik ga in mijn eentje ruim 6.5% meer betalen ... leuk :n maar je hebt geen andere keuze :) dankzij Brussel

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:14

nee hoor je gaat niet meer hypotheek betalen. je rente aftrek word kleiner omdat je MOET aflossen. Hierdoor word je schuld lager en je rente die je terugkrijgt dus ook lager. dus bruto blijft hetzelfde alleen netto niet

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:18

:) jezelf voor de gek houden dat bruto is allemaal leuk en aardig maar ik leef van netto en als ik netto meer moet gaan betalen heb ik minder te besteden.

LindyHJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:29

AnnemiekvM schreef:
Praat me er niet van. Hoppa, huur weer met 22 euro omhoog. Kan beter gaan kopen nu!

Dat is ook precies de bedoeling van de huurverhoging :). Ik vind het op zich wel goed. Dat verkort de wachtlijsten voor mensen die écht sociaal moeten huren.

Wat ik eigenlijk wel apart vind is dat de overheid blijkbaar zo'n grote vinger in de pap heeft bij de woningbouwverenigingen. Die zijn toch zelfstandig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 13:30

Mja ik wil niet kopen.. ja ik wil dit huis kopen maar het is nog niet bekend wanneer de huurtermijn afloopt zodat we kunnen kopen. Wel dat we ze uiteindelijk kunnen kopen :+

Ik heb net in de groep huurders gegooid of we bezwaar gaan aantekenen..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:11

Inge_83 schreef:

Mijn ouders zijn door omstandigheden 900 euro netto erop achteruit gegaan en nog moeten ze een huur van 800 euro ophoesten. Word tijd dat er een nieuwe wet komt die dit soort praktijken tegen gaat.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:11

Moet je wel kúnnen kopen.
Wij zouden best willen maar niet mogelijk.
En zo ken ik meer mensen, sprak vanmorgen nog een collega, die woont al jaren in zijn woning, nu ook 6,5% omhoog gegaan, maar over twee jaar gaat hij met pensioen, en dan? Gaat vast niet naar beneden :+

In sommige situaties kan ik me de frustratie over het scheef huren voorstellen, maar het mag van mij meer maatwerk worden, maar ja, dat is te duur.

De private huur sector zal er ook wel duurder op worden nu..

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:19

Fijne gasten die belastingdienst zeg. Ik ga op mezelf en wilde huurtoeslag aanvragen, wat blijkt: ik verdien echt net maar dan ook NET teveel om huurtoeslag te ontvangen.
Als ik maar iets minder had verdiend had ik 100,- per maand gekregen. Hoe bedoel je krom? Omdat is dus een paar tientjes per maand teveel verdien, loop ik 100,- per maand mis. Raar systeem.

Gelukkig ga ik morgen pas het huis in dus heb ik voorlopig nog geen huurverhoging. Daar zullen ze met de intiële huurprijs nu wel rekening mee gehouden hebben.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 16:20

corine1981 schreef:
Moet je wel kúnnen kopen.
Wij zouden best willen maar niet mogelijk.
En zo ken ik meer mensen, sprak vanmorgen nog een collega, die woont al jaren in zijn woning, nu ook 6,5% omhoog gegaan, maar over twee jaar gaat hij met pensioen, en dan? Gaat vast niet naar beneden :+

In sommige situaties kan ik me de frustratie over het scheef huren voorstellen, maar het mag van mij meer maatwerk worden, maar ja, dat is te duur.

De private huur sector zal er ook wel duurder op worden nu..

Volgens mij heb ik gelezen dat de huurtoeslag bij ouderen in de AOW veel meer is dan bij jongere mensen, daarbij betaald hij dan ook minder loonheffing.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:47

PowerReiner schreef:
Gelukkig ga ik morgen pas het huis in dus heb ik voorlopig nog geen huurverhoging. Daar zullen ze met de intiële huurprijs nu wel rekening mee gehouden hebben.

Dat dacht ik ook, ik huur dit appartement sinds 26 maart, maar mijn huur gaat ook omhoog.
Het zou dus best kunnen dat die bij jou ook nog omhoog gaat.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 21:54

tita schreef:
Arrabel schreef:

Dat vind ik inderdaad ook!

Helaas krijg ik geen huurtoeslag, ooit kreeg ik het wel.. dat scheelde me echt.
Maarrrrr de belastingdienst had een rekenfout gemaakt, dus ik kon alles weer terug betalen, daar ben ik 3 jaar mee bezig geweest.

Dat is net zo goed je eigen fout geweest

Het feit dat je Hypotheek niet omhoog gaat is niet waar tegen woordig is er maar een soort hypotheek de annuïteit en dan betaal je dus ook jaarlijks meer hypotheek

Ik ga in mijn eentje ruim 6.5% meer betalen ... leuk :n maar je hebt geen andere keuze :) dankzij Brussel

fout, er zijn er twee, annuïteit en lineair(waarbij je nog rente aftrek hebt) , bij A start je laag en ga je steeds meer betalen, bij L ga je steeds minder betalen maar is je start dus hoog
door een combinatie van die twee te maken (+- half om half) blijft je hypotheek gewoon gelijk en kun je hem zelfs nog iets af laten lopen als je wil , maar op die manier kun je je hypotheek dus wel degelijk gelijk houden

buiten die twee hypotheekvormen , bestaan alle andere hypotheekvormen ook nog, krijg je alleen geen hypotheek rente aftrek over, dus niet interessant voor de meeste mensen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:00

LindyH schreef:
AnnemiekvM schreef:
Praat me er niet van. Hoppa, huur weer met 22 euro omhoog. Kan beter gaan kopen nu!

Dat is ook precies de bedoeling van de huurverhoging :). Ik vind het op zich wel goed. Dat verkort de wachtlijsten voor mensen die écht sociaal moeten huren.

Wat ik eigenlijk wel apart vind is dat de overheid blijkbaar zo'n grote vinger in de pap heeft bij de woningbouwverenigingen. Die zijn toch zelfstandig?

het is op zich wel goed , maar! de grens is gewoon te laag gesteld...duidelijk een gevalletje Europees gekonkel wat niet werkt, dit soort zaken kun je gewoon niet netjes Europa wijd regelen, daarvoor verschillen de landen gewoon te veel van elkaar.

maar er zijn heel wat mensen die die max huursverhogingen door de strot geduwd krijgen die gewoon niet kunnen kopen omdat ze gewoon niet voldoende, of gewoon geen hypotheek kunnen krijgen, maar wel te veel verdienen volgens de regeltjes
als wij een gezin met kinderen waren geweest waren we gruwelijk genaaid, kopen was dan onmogelijk geweest , maar de huur zou wel boven de haalbare hypotheeklasten uitstijgen...
het is gewoon heel erg krom en oneerlijk allemaal, de grens had gewoon hoger moeten liggen om nog enigszins fair te zijn,
daarnaast vind ik de huurverhogingen door de inflatie correctie sowieso te hoog, iemand met een beperkt inkomen , krijgt alsnog 4 a 4,5 procent voor zijn/haar kiezen,
ik ken voorbeelden van mensen die een weekbudget aan boodschappen meer moeten gaan betalen aan huur en die hebben nu echt een probleem.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:15

Er zou eigenlijk een nieuwe wet moeten komen dat wanneer iemand ziek of werkloos raakt hij of zij makkelijker terug kan naar een sociale huurwoningen en toeslagen aan kan vragen. Nu gaat dat gewoon niet omdat je inkomen naar 2 jaar terug word gekeken.

Als ik 2 jaar geleden 50.000 euro had en nu niet meer wil ik het wel hoor... :+

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 22:19

ook dat, maar ook zou die grens voor dikke huurverhogingen gewoon hoger moeten liggen, er komen nu gewoon echt best wat mensen in de knel omdat ze volgens de regels te veel verdienen, maar in de praktijk moeten schrapen