ik mag geen vegetariër zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:59

ZeSteigert schreef:
En als dat niet werkt dan doe iets wat wel werkt.

De manier hoe jij al je posts - in dit topic - formuleert kom je érg puberaal over. Als ik zo'n houding had tegenover mijn ouders dan zwaaide er toch echt wat. Zolang je nog thuis woont heb je simpelweg de regels van je ouders te respecteren. 'Als dat niet werkt dan doe iets wat wel werkt' komt niet bepaald respectvol over. Als ik je posts zo lees heb ik gewoon medelijden met je ouders. :=

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:00

ZeSteigert schreef:

Vraagje: als jouw kind later wél vlees wilt eten, vind je dat dan oké?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:01

Mijn ouders wouden best rekening met mij houden, als ik het goed bracht. Niet die rottige puber uithangen bv; want zoals mijn moeder zei; je bent nooit te oud voor een schop onder je bips! :D
(En dat kon ook figuurlijk, dus geen tv bv)

Polly
Moderator Algemeen

xSogno schreef:
Polly schreef:
Hoe oud ben je ZeSteigert?

1 pagina geleden ookal gevraagd. Ze is 16.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Ik mocht dan gewoon vegetarier worden van mijn ouders, maar ik wordt kotsmisselijk bij de gedachten van een dierenlijk te eten. Ik zou het ook echt niet eten. En dat is iets anders dan zelf willen bepalen wat je eet à la ik wil alleen nog maar patat en snoep, het is een overtuiging waar je naar handelt. Het niet kunnen eten is echt niet een kwestie van oh ik besluit even om geen vlees te eten, maar je voelt je moreel bezwaard. Als ouder zou je daar ook respect voor kunnen hebben. Een kind wat gaat staan voor zijn principes, ik zou dat als ouder eerder toejuichen dan onder het tapijt vegen omdat het zo moeilijk is.

Sorry heb ik gemist.
Overigens heb ik heb problemen met het vegetariër zijn maar wel met de manier waarop ze hier verteld over de omgang met haar ouders en dat op een manier alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Het zijn je ouders, niet de mat waar je je voeten veegt!

CastaMickey

Brainless schreef:
ZeSteigert schreef:
Dat had ik dan maar voor lief genomen, mijn dwing je niet iets te eten.

Mijn dochter wilde ook niets eten (zij had ook prima hersens) het gevolg: opname door ondervoeding.
Ze eet nog steeds niet graag vlees (en aardappels), maar ze moet nu eenmaal.
Maar (nu is ze 12) hebben we wel gekeken naar wat ze lekkerder vind en daar probeer ik wel rekening mee te houden.
Maar geen vlees is absoluut geen optie voor haar.

Ik heb het dan natuurlijk niet over uitzonderingen.
Ik doe het meeste zelf, dat heet niet puberaal, maar zelfstandig.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:03

Blue_Eyes schreef:
xSogno schreef:
1 pagina geleden ookal gevraagd. Ze is 16.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Ik mocht dan gewoon vegetarier worden van mijn ouders, maar ik wordt kotsmisselijk bij de gedachten van een dierenlijk te eten. Ik zou het ook echt niet eten. En dat is iets anders dan zelf willen bepalen wat je eet à la ik wil alleen nog maar patat en snoep, het is een overtuiging waar je naar handelt. Het niet kunnen eten is echt niet een kwestie van oh ik besluit even om geen vlees te eten, maar je voelt je moreel bezwaard. Als ouder zou je daar ook respect voor kunnen hebben. Een kind wat gaat staan voor zijn principes, ik zou dat als ouder eerder toejuichen dan onder het tapijt vegen omdat het zo moeilijk is.

Als je met goede argumenten komt is dat nog wat anders dan gewoon glashard weigeren te eten. En zo gewetensbezwaard op je zesde - sorry, dat geloof ik niet.

TS is twaalf. Dat was ik ook toen ik vegetarier werd. Ik werd kotsmisselijk bij het idee dat ik een dierenlijk ging eten. Mijn ouders respecteerden mijn keuze maar mochten ze mij willen dwingen toch vlees te eten weet ik zeker dat ik het weer had uitgekotst. Dus misschien is dat wel hetzelfde als glashard weigeren.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 19-04-14 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Megane

Sem_ schreef:
Ik ben ongeveer 5 jaar vegetarisch geweest, vanaf mijn 11e/12e geloof ik (ik zat in ieder geval nog
op de basisschool). Mijn ouders vonden het goed, zolang ik maar wel vis bleef eten en natuurlijk
vleesvervangers. :) Ik vind een jaar of 12 een mooie leeftijd!

Misschien een beetje een domme vraag hoor, maar waarom moest je wel vis blijven eten dan? Ik snap dat nooit zo goed. Waarom geen vlees, maar wel vis?

@ TS: Ik zou inderdaad even met je ouders om tafel gaan, en eventueel voorstellen om dan zelf vleesvervangers te bereiden zodat dat geen struikelpunt hoeft te zijn

Vera96

16. En al 10 jaar vega. Had ik eerder moeten doen. Over zoiets als groenten eten kunnen je ouders nog wel beslissen als je 12 bent, maar over vlees eten? Volgens mij heb je dan echt een kronkel in je kop als je dat iemand gaat verbieden. En nu ga ik hierom heel bokt over me heen krijgen. Doe maar, ik blijf lekker toch mijn eigen mening houden.

Quote verneukt, maar neem aan dat t duidelijk is dat bovenstaande een post van zesteigert is

arme ouders, als je echt zo'n rot kind bent als je je voordoet. Ik mocht ook nooit vegetarisch worden, en nee niet omdat mijn ouders een kronkel in hun kop hadden. Als jij op je 6e al zelf bepaald wat je wel en niet eet dan moet je je eerder afvragen or je ouders zich wil met jou bezig hielden.

CastaMickey

Re: ik mag geen vegetariër zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:07

Ja hoor, ze hielden zich heel erg met me bezig. Altijd al gedaan en nu nog steeds, don't worry. Ik heb alles geaccepteerd zo ongeveer, hoe oneens ik ook was. Maar hierover niet. Ik heb geen dooie beesten willen eten, nooit niet. Dus daar heb ik mijn hakken in het zand gestoken.

Vera96

Re: ik mag geen vegetariër zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:09

Respect hebben ze je niet geleerd in ieder geval, of daar weigerde je ook naar te luisteren.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:10

Maaik schreef:
ZeSteigert schreef:

De manier hoe jij al je posts - in dit topic - formuleert kom je érg puberaal over. Als ik zo'n houding had tegenover mijn ouders dan zwaaide er toch echt wat. Zolang je nog thuis woont heb je simpelweg de regels van je ouders te respecteren. 'Als dat niet werkt dan doe iets wat wel werkt' komt niet bepaald respectvol over. Als ik je posts zo lees heb ik gewoon medelijden met je ouders. :=

misschien reageert ze wel zo juist omdat ze geen vlees eet vanaf der zesde :+

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:13

ZeSteigert schreef:

Lees alsjeblieft je eigen posts is even door met een objectieve blik en oordeel dan nog is, want ik snap niet zo goed waar je op basseert dat je 'het meeste zelf doet' en 'zelfstandig' bent.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:14

Megane schreef:
Sem_ schreef:
Ik ben ongeveer 5 jaar vegetarisch geweest, vanaf mijn 11e/12e geloof ik (ik zat in ieder geval nog
op de basisschool). Mijn ouders vonden het goed, zolang ik maar wel vis bleef eten en natuurlijk

Misschien een beetje een domme vraag hoor, maar waarom moest je wel vis blijven eten dan? Ik snap dat nooit zo goed. Waarom geen vlees, maar wel vis?
@ TS: Ik zou inderdaad even met je ouders om tafel gaan, en eventueel voorstellen om dan zelf vleesvervangers te bereiden zodat dat geen struikelpunt hoeft te zijn

Dat vind ik idd nu ook zo krom. Had op de middelbare school een meisje in mijn klas die veganist was, het hele gezin trouwens. Echt helemaal volgens het veganistische boekje; geen eieren, melk, vlees en leren producten......maar wel vis eten. Heb er een keer een discussie met haar er over gehad. Had ik dr gevraagd waarom ze dan wel vis aten (is tenslotte ook een dier), kreeg ik als antwoord; 'ja maar dat is anders' uh hoezo anders? Een vis is een dier, of is het ineens niet gruwelijk als het een dier betreft die niet kan gillen, geen gezichtsuitdrukking heeft?
Ja die reactie van mij was hard, maar kom op vis eten is anders?? Een vis is ook een dier, een levend wezen.
Heb er dus ook nooit een echt duidelijk antwoord op gekregen. Maar ondertussen wel afgeven op niet vega's, want hoe kun je; dieren vermoorden om hun vlees en hun huid dragen. En eieren; dat is babykippen eten. Zo zagen zij dat, maar wel vis............zal het nooit begrijpen denk ik
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 19-04-14 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:16

Als eigenwijze 10 jarige had ik ook eens besloten vegetariër te willen zijn. M'n ouders gingen toen echt niet elke dag vega burgers voor me halen (in die tijd had je dat ook een stuk minder trouwens) en dat vind ik niet meer dan normaal.

Vaak op jonge leeftijd is het een fase, zo zullen je ouders het vast ook zien. Tja, je kunt ze proberen te overtuigen met goede argumenten en anders moet je het maar gewoon accepteren. Het zijn je ouders, zij betalen en koken je eten.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:17

Maaik schreef:
ZeSteigert schreef:

Lees alsjeblieft je eigen posts is even door met een objectieve blik en oordeel dan nog is, want ik snap niet zo goed waar je op basseert dat je 'het meeste zelf doet' en 'zelfstandig' bent.

Wijsheid komt met de jaren. In deze leeftijd denk je alles al te weten.
Daar komt ze ooit wel op terug.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:18

xxCYNNxx schreef:
Dat vind ik idd nu ook zo krom. Had op de middelbare school een meisje in mijn klas die veganist was, het hele gezin trouwens. Echt helemaal volgens het veganistische boekje; geen eieren, melk, vlees en leren producten......maar wel vis eten. Heb er een keer een discussie met haar er over gehad. Had ik dr gevraagd waarom ze dan wel vis aten (is tenslotte ook een dier), kreeg ik als antwoord; 'ja maar dat is anders' uh hoezo anders? Een vis is een dier, of is het ineens niet gruwelijk als het een dier betreft die niet kan gillen, geen gezichtsuitdrukking heeft?
Ja die reactie van mij was hard, maar kom op vis eten is anders?? Een vis is ook een dier, een levend wezen.
Heb er dus ook nooit een echt duidelijk antwoord op gekregen.

Hoezo zou ze zich moeten verantwoorden voor het feit dat ze geen vlees maar wel vis eet? Misschien wilt ze het wel gewoon zo? Een vleeseter hoeft zich ook nooit verder te verantwoorden dan, ik vind het lekker.

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 23:24

Wow wat een reacties! :oo maar laten we er geen rel van maken hier.

Ik mag geen vegetariër zijn omdat mijn ouders vinden dat ik vlees moet eten vanwege de voedingstoffen. Ik mag het zelf bepalen als ik uit huis ga heb ik straks te horen gekregen :')

Bedankt voor de reacties! Ik ga kijken of ik er wat mee kan!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:25

Bwa, als je vegetariër bent omdat je het zielig vindt dat dieren dood moeten, dan vindt ik het best hypocriet om wel vis te eten.
Dan is het normaal dat mensen naar het waarom vragen. Dan nog ben je natuurlijk nog altijd geen verantwoording verplicht, maar dan kan je niet vermijden dat mensen er het hunne van denken.

Vegetarisch eten is wel een echte hype aan het worden he? Niet denigrerend bedoeld ofzo, maar het valt me gewoon op.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:26

xSogno schreef:
xxCYNNxx schreef:
Heb er dus ook nooit een echt duidelijk antwoord op gekregen.

Hoezo zou ze zich moeten verantwoorden voor het feit dat ze geen vlees maar wel vis eet? Misschien wilt ze het wel gewoon zo? Een vleeseter hoeft zich ook nooit verder te verantwoorden dan, ik vind het lekker.

Lees mijn post nog eens; ze waren veganist omdat ze het notdone vonden om een dier te doden. Tuurlijk is prachtig, maar naar mijn mening hoor je dan ook van vis af te blijven, is tenslotte ook een dier. En ernaar vragen waarom dan wel vis eten terwijl dat net zo goed een dier is, is wat anders dan verantwoording af moeten leggen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:32

xxCYNNxx schreef:
Megane schreef:
Sem_ schreef:

Heb er dus ook nooit een echt duidelijk antwoord op gekregen. Maar ondertussen wel afgeven op niet vega's, want hoe kun je; dieren vermoorden om hun vlees en hun huid dragen. En eieren; dat is babykippen eten. Zo zagen zij dat, maar wel vis............zal het nooit begrijpen denk ik

Als je vegetariër bent omdat je tegen de bioindustrie bent dan kan het, omdat vissen over het algemeen uit het wild gevangen worden en niet uit de bioindustrie afkomstig zijn (hoewel je nu ook kweekzalm hebt). Zulke mensen eten soms ook wel wild of bijvoorbeeld hun eigen kippen.
Maar bij een veganist is het wel apart ja.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:35

Ze zijn geen veganist als ze vis eten. Geeneens vegetariërs. Dus waarom zou het zo horen? Zij vinden blijkbaar van niet. Blijkbaar is vis voor hun een minder belangrijk dier, of hebben ze er andere redenen voor om wel vis te eten. Door dat label er op te plakken krijg je een idee van hoe het hoort. Maar misschien moet je het los zien van het label en het gewoon zijn als bepaalde keuzes.
Er zijn zoveel pescotariers die geen vlees eten, maar wel vis. Of mensen die geen paard willen eten omdat ze het zielig vinden voor dat specifieke dier. Ik zou niet weten waarom dat niet hoort. Het zijn gewoon keuzes die je maakt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:39

Het label veganist had/heb ik ze niet opgeplakt hoor. Zo noemden zij zichzelf
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 19-04-14 23:43, in het totaal 2 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:41

LindyH schreef:
Als je vegetariër bent omdat je tegen de bioindustrie bent dan kan het, omdat vissen over het algemeen uit het wild gevangen worden en niet uit de bioindustrie afkomstig zijn (hoewel je nu ook kweekzalm hebt). Zulke mensen eten soms ook wel wild of bijvoorbeeld hun eigen kippen.
Maar bij een veganist is het wel apart ja.

Een vegetariër en veganist eten beiden geen vis. Iemand die wel vis eet maar geen vlees is een pescotarier.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:41

Weet je wat ik wel erg grappig vind? Dat de meeste mensen die zo tegen vlees en vis en dierenhuiden zijn.. Toch een leren jas of leren laarzen dragen :') of een tas van leer. Want dat is zeker niet erg?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 23:43

[quote="AnnemiekvM"]
[quote="Maaik"]

Ik weet echt niet alles. Niemand die alles weet, moet je maar eens goed naar jezelf kijken als je vindt dat je alles weet. Over dit onderwerp weet ik genoeg. Knap dat jullie over mijn situatie kunnen oordelen aand e hand van een paar posts, dat is volwassen zeg!