Wat mag/mocht jij van je ouders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:42

Ik mocht eigenlijk heel veel van thuis uit. Ik was ook wel een heel brave en verantwoordelijke meid; mijn moeder kende me wel goed genoeg om te weten dat ik nooit mijn schoolwerk in het gedrag zou laten komen, bijvoorbeeld.

- Ik mocht drinken wat ik wilde (één keer toen ik me als zestienjarige snotaap verveelde en een fles wijn op mijn eentje soldaat maakte tijdens de vakantie, bracht mijn moeder me zelfs een tweede fles, zo aardig van haar :') De dag er na mocht ik de kots zelf opruimen, en ik heb nooit meer zo veel gedronken, haar opvoedkundige list heeft geholpen!)
- 1 x per week wilde mijn moeder me 35 kilometer verder op laten uitgaan, en mij 's nachts ook weer komen halen in de wagen. Verder gold er een 1 x per week uitgaan-regime, maar dat deed ik nooit omdat al mijn vrienden zo veel verder woonden.
- Ik mocht met de scooter rijden van zodra ik zestien was.
- Ik mocht ook opblijven zolang als ik wilde; naar de stad gaan, naar de bios... zonder uitleg te moeten geven. Of mijn chatvrienden bezoeken in Nederland.
- Ik kreeg ook gewoon zakgeld waar ik mee mocht doen wat ik wilde, en had ik iets nodig, hoefde ik ook nooit uitleg te geven.
- Roken werd ik flink bang voor gemaakt, en daarvoor gold de regel: nooit of te nimmer in huis. Maar tot roken heb ik nooit de aandrang gevoeld.
- Toen mijn moeder een keer ontdekt had dat ik af en toe blowde was ze wel enorm verdrietig, en zat ze te huilen :o De volgende stap leek voor haar echt heroïne te worden. Ik heb dan ook maar gejokt het nooit meer te zullen doen.

Ik ben nooit veel uit geweest; wel een paar ruige momenten beleefd met mijn vrienden in Maastricht, waar we ons met niet al te koosjere zaken bezighielden. Maar daar ben ik vrij snel weer uitgegroeid :)

Hier hangt het echt van kind per kind af; met mijn broertje zijn ze (terecht) veel strenger en korter.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:43

Ik mag eigenlijk ook alles.
Roken? Prima, maar als je niet rookt betalen wij je rijbewijs.
Alcohol hebben ze nooit moeilijk over gedaan, ben dan dus ook nooit dronken geweest.
Drugs wilden ze echt niet hebben, heb er dan ook nooit aan gezeten.

Rook niet, drink heel af en toe en ben inmiddels 21!

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:44

Ik mocht tot mijn 16e niks, en nu mag alles eigenlijk wel.moet ik er wek bij zeggen dat ik ook niet alles met ze deel.
Roken heb ik geprobeerd, vond ik niks aan en gewoon wat drinken was vanaf mijn 16e allemaal prima. Dat moet ik allemaal zelf weten.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:45

Wij mogen eigenlijk alles, maar dat wil niet zeggen dat alles gewaardeerd wordt en ze ons drank/drugs/sigaretten ed. (zouden) financieren.

Mijn ouders hebben liever dat we er eerlijk over zijn als we drinken, roken of drugs zouden gebruiken dat we het stiekem doen. Wat drinken en roken betreft vinden ze het natuurlijk niet leuk, maar het verbieden werkt in hun ogen averechts. Drugs zouden ze alleen maar onwijs teleurgesteld zijn dat we zo diep hebben kunnen zinken.

Mijn broertje en ik zijn totaal anders, dus bij hem hebben ze de touwtjes behoorlijk strak getrokken en mag hij ook minder. Mijn ouders weten dat ik geen rare dingen zal doen, niet snel zal roken en geen drugs zou gebruiken, drinken doe ik enkel af en toe op een feestje maar ook niet veel. Daardoor mag ik eigenlijk ontzettend veel.

Wij hebben ook geen afspraken over niet roken is je rijbewijs en dergelijke. Mede omdat ze niet willen dat we liegen om zo aan een rijbewijs te komen en ondertussen toch te roken.

Later zou ik het denk ik precies zo doen. :)

Rienn

Re: Wat mag/mocht jij van je ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:52

Ik mocht van mijn moeder alles, maar heb niet alles gedaan. Was ondanks dat ik een hele moeilijke puber was toch ook best braaf wat roken en drugs betreft. Ik heb 1 keer geprobeerd te roken, maar dat deed zo'n pijn aan mijn longen dat ik het nooit weer gedaan heb. Drugs durf ik niet en daarnaast heb ik er verre van behoefte aan, ik heb gezien wat het met je kan doen ondanks dat ik niet verslavingsgevoelig ben. En alcohol..... :o Laten we zeggen dat ik meer dan genoeg heb gehad voor de rest van mijn leven. :+

Winged

Xjosee schreef:
Mijn ouders hebben mij nooit gezegd dat ik dingen niet mocht. Wel gaven ze gewoon hun mening over hoe ze over dingen dachten, maar dat kwam meer omdat je bepaalde dingen in het dagelijks leven tegen kwam.

Idem hier. Ik drink wel en heb wel eens gerookt (denk max 20 sigaretten :+ ). Drugs etc kom ik niet aan. En inmiddels drink ik amper meer.

Wel was het zo dat ik het wel allemaal zelf moest betalen. Geen geld, geen drank. Jammer joh :Y)

Sanned

Furrow schreef:
Ik vind het soms een beetje vreemd om kinderen om te kopen met een rijbewijs, enz.
Sommige dingen zouden toch gewoon waarden zijn die je zomaar moet meekrijgen in je opvoeding.

Ik vind omkopen een beetje een raar woord hiervoor. Mijn ouders wilden ons graag ons rijbewijs cadeau doen, omdat het toch wel een hele smak geld is en ze het fijn zouden vinden voor ons als wij ons rijbewijs zouden hebben. Maar juist omdat dat zo'n smak geld is, mag daar ook wel wat tegenover staan. Dat heeft niets met opvoeding te maken, mijn ouders roken allebei niet en hebben ook alle risico's verteld. Echter wilden ze ons wel vrij laten in de keuze, en het rijbewijs was een mooi duwtje in de juiste richting. Bovendien beginnen veel jongeren rond hun 16de met roken. Als je op je 18de nog niet rookt is de kans ook daadwerkelijk kleiner dat je daar later als nog mee gaat beginnen. Dus roken voor je 18de ontmoedigen vind ik alleen maar heel verstandig. Verbieden ben ik bij dit soort dingen tegen. Als je echt wil kan het ook wel stiekem, maar als je ouders er achter komen en je verliest daardoor je rijbewijs dan baal je wel flink.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:59

Mijn ouders zijn behoorlijk chill. Ze hebben me eigenlijk nooit iets verboden, maar als ze iets niet verstandig vonden dan lieten ze blijken dat ze teleurgesteld zouden zijn als we het toch zouden doen. Dan had je er al geen zin meer in. Teleurgestelde ouders zijn 100x erger dan boze ouders.

Mijn moeder rookt zelf wel, mijn pa heeft dat vroeger gedaan. Echt verbieden konden ze het dus niet. Dus gebruikten ze het rijbewijs als steuntje in de rug om niet te gaan roken. Wat dat betreft kan ik me prima in de reactie van Sanned vinden. Toen ik voor een reportage voor school eens wiet en hash wilde proberen en mijn vrienden niet op korte termijn konden heeft mijn pa gezellig meegerookt. Dat vond ik super leuk van hem, want eigenlijk durfde ik het niet zo goed in mijn eentje :')

Drinken vonden ze prima toen we 16 waren. Wel met mate. Een keer ziek worden van drank dan werden ze ook niet boos. Ze zagen dat als leermoment. Maar als we het echt te bont maakten dan kregen we het wel te horen, maar dat is eigenlijk nooit nodig geweest.

We kregen ook nooit een eindtijd mee. Ze hebben liever dat ik later thuiskom met een groep mensen dan dat ik vroeger naar huis ga alleen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:02

O ja, en bij ons gaat de wifi er om 22:00 uit. :')

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:05

Mijn moeder was een heel gemakkelijke ouder "Als alles mag, dan is het niet interessant meer".
En dat klopte ook echt...

Roken en drugs hadden daardoor niet eens mijn interesse. Mijn vriendje (toen 18) dat wel blowde tolereerde ze probleemloos; toen hij een keertje zonder wiet zat is mijn moeder zelfs mee gegaan naar de coffeeshop om een nieuwe voorraad in te slaan. Ook hij bemerkte dat zij het juist door haar openheid een stuk minder interessant en stoer maakte.

Ze schreef briefjes als ik geen zin had in school, wetende dat ik thuis nu eenmaal sneller leerde. Ze vertrouwde er blind op dat ik mijn diploma haalde, en juist daardoor heb ik haar nimmer teleur durven stellen.

Eigenlijk mocht ik alles wel op voorwaarde van wie/wat/waar/hoelaat.
Uitgaan mocht ik dus al op hele jonge leeftijd, ze liet me vrij in het tijdstip. Ik belde haar als ik wenste te vertrekken en 15 minuten later kwam ze dan voorrijden bij de discotheek. 2u of 5u s'nachts, ze was er ALTIJD.

Bijbaantjes waren kul, werken kon ik immers mijn hele leven nog. Genieten, dat was belangrijk. Verantwoordelijkheid heeft ze me bijgebracht dankzij de eigen paarden, budgetteren met zakgeld etc. Toen ik erop stond dat ik ook een folderwijkje wilde lopen beloonde ze mijn eigen initiatief en wenste me veel succes.

Het mooiste voorbeeld is nog onze snoepla; Deze was altijd rijkelijk gevuld, en we mochten onbeperkt snoepen.... Juist omdat het mocht snoepte we zelden, terwijl mijn vriendinnetjes die thuis een strict snoep-regime hadden standaard het grootste pakte en bleven eten. De befaamde snoepla heb ik ook bij mijn eigen kinderen ingevoerd, en het werkt uitstekend... Ze vergeten soms bijna het bestaan ervan.

Mijn man heeft een hele strenge opvoeding genoten, en ook echt alles gedaan wat God verboden heeft om zich maar te kunnen verzetten. Mijn opvoeding was extreem gul en vrij, en ik heb nog nooit moeilijk gedaan terwijl ik absoluut niet de makkelijkste was. :')
Laatst bijgewerkt door Pinda_Dipje op 17-04-14 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:06

Xjosee schreef:
Mijn ouders hebben mij nooit gezegd dat ik dingen niet mocht. Wel gaven ze gewoon hun mening over hoe ze over dingen dachten, maar dat kwam meer omdat je bepaalde dingen in het dagelijks leven tegen kwam. Ik drink geen alcohol, rook niet en gebruik geen drugs. Heb hier ook nooit behoefte aan gehad. Was verder ook geen type die tegen mijn ouders in wilde gaan.

Hier precies hetzelfde. Het werd niet met zoveel woorden verboden, maar het is wel duidelijk hoe ze erover denken. Ook ik heb nooit gerookt en drugs gebruikt. Alcohol wel wat op zijn tijd, maar nooit dronken.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:15

Wat vertel je liefdevol over je moeder PindaGul, jullie lijken wel een sterke band te hebben, niet? :)

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:17

Ik mocht alles...ze hebben nooit gezegd dat iets niet kon of mocht...

Zo reed ik op mijn 13de op de brommer van mijn zus en mocht ik op mijn 16de al in de auto rijden. Roken of drugs heb ik nooit gedaan en echt dronken thuis komen ook niet.

Heb een leuke jeugd gehad

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:20

Dat had ik inderdaad ook PindaGul, als ik niet naar school wilde hoefde dat niet en schreef mijn moeder een briefje. Gevolg was dat ik echt zelf de verantwoordelijkheid had over school en eigenlijk altijd wel ging. Maar als ik eens een baaldag had en graag thuis wilde blijven was dat geen enkel probleem. Als ik meer thuis had gezeten dan op school was het waarschijnlijk wel anders geweest, maar ik maakte er geen misbruik van.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:23

Wij hadden de regel ''als je niet rookt tot je 18e betalen wij je rijbewijs en de lessen'', van mijn oom kregen wij ieder 100 (jawel) gulden als wij niet zouden roken tot die leeftijd (veranderd naar 50 euro ;) ). Dus wij deden dat heel braaf niet. Nouja, ik heb 1 keer een trekje van een sigaret genomen... blerk wat is dát smerig, snap niet dat mensen er aan beginnen.

Wat alcohol betreft, waren ze niet heel streng in, hadden ze van mij wel wat strengen in mogen zijn, weet niet of ik het helemaal juist vind dat er voor ons 16e al gedronken mocht worden, ik deed dat overigens niet :+

Tja en verder, we kregen, in mijn herinnering altijd (maar dat zal vast niet) elke dag een bakje snoep (met 5 snoepjes er in). We mochten als we iets niet lusten voor ons 12 alles eten en vanaf ons 12e was er 1 ding dat je dan niet hoefde te eten.

Verder niet heel veel spannende dingen die ik wel/niet mocht.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:26

Bhriseis schreef:
Wat vertel je liefdevol over je moeder PindaGul, jullie lijken wel een sterke band te hebben, niet? :)

Ja, mijn moeder is meer dan gewoon moeder, ze is mijn beste vriendin, mijn grootste supporter, mijn maatje, mijn steun en toeverlaat... Ze is er gewoon altijd, voor alles en voor iedereen. Als ze kan helpen, dan doet ze dat.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:34

Ik mag behoorlijk veel.. Alleen zou niet weten of ik zou mogen roken, drugs en alcohol mag gebruiken. We hebben het er nooit over want wil er toch niet aan beginnen _O-

Mijn zus rookte vroeger, volgens mij was mijn moeder niet boos om geworden. Maar weet ik niet precies meer. Drinken deed ze volgens mij alleen met feestdagen die 'belangrijk' zijn (oud en nieuw, speciale verjaardagen zoals 16 jaar). Dat vond mijn moeder ook prima, zolang ze zichzelf niet nock-out drinkt.

We hebben wel eens alcohol in huis, maar enige reden die we dan hebben om ze in huis te hebben: Omdat mijn vriendin het niet in haar huis mag hebben van haar vader, maar ze wilt zelf wel en haar moeder ook bij speciale dagen, dumpen ze het hier in de koelkast :+

En van mijn moeder mag er gewoon een jongen in mijn bed slapen zonder problemen... Want wie zegt dat er wat meer gaat gebeuren dan alleen slapen? :))

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:38

puppy1128 schreef:
En van mijn moeder mag er gewoon een jongen in mijn bed slapen zonder problemen... Want wie zegt dat er wat meer gaat gebeuren dan alleen slapen? :))

Daar dachten de ouders van mijn 15-jarige vriendje toen ik 13 was anders over... Zijn stiefvader gaf ons de 1e keer dat ik daar kwam slapen gelijk een condoom mee. _O- Was uiteraard niet nodig, maar wel grappig. :')

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:51

Ik ben niet zo'n rebel :+

Weet eigenlijk niet of er ooit afspraken over gemaakt zijn, vast wel, maar ik weet het niet meer _O-
In ieder geval niet van "als je niet rookt krijg je je rijbewijs!" helaas.
Maargoed, ik rook niet, gebruik en drugs en drink eigenlijk ook bijna nooit.
Brave ik :+

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:01

Zolang ik thuis woonde mocht ik niets, niet roken, niet drinken en zeker geen drugs. Energy kwam pas op de markt toen ik net uit huis was.

Uitgaan mocht ook niet, afspreken met anderen anders dan thuis eigenlijk ook niet want dan kon je verboden dingen gaan doen.

Gevolg: ik deed en doe alles wat god verboden heeft. Gebruik af en toe drugs, ben pas vorig jaar gestopt met roken en drink regelmatig een wijntje, en was soms wekenlang van huis toen ik op mezelf ging.

Zou eventuele kinderen echt niet zo strak opvoeden, het werkt toch niet.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:07

Pinda_Dipje, ik vind het toch wel raar dat je als moeder mee gaat naar de coffeeshop. Mijn mams had vriendlief (zeer terecht) de deur gewezen. Ikzelf ook, maar ik lijk dan ook op mams ;) Waarom zou je iemand "stimuleren" (waarom zou je anders meegaan) om wiet te kopen?

@Mick75, dus omdat dit bij jou mislukt is werkt het niet? Mijn broer (22) en ik (25) zijn blijkbaar streng opgevoegd (ik vind het normaal) en roken niet / drinken niet / hebben nooit drugs gebruikt. Blijkbaar werkt het toch wel dus??

Vriendinnen van mij precies hetzelfde.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:16

Ik mocht alles, deed het alleen niet :) Buiten mijn snake bite piercings (waar mijn moeder trouwens mee is gegaan beide keren :+) heb ik niets slechts gedaan vind ik.
Oke, drugs dat mocht niet maar ik had m'n ouders dus betrapt op wiet roken en dat was de aanleiding dat ik dus mijn piercings ook mocht hebben, haha. Dit deden ze trouwens alleen af en toe 's avonds stiekem eens. Mijn moeder rookt nu trouwens niet eens meer.
Mijn vader is trouwens Moslim he, en toch ben ik heel vrij opgevoed, mede dankzij mijn moeder die gewoon Nederlands is.

Overigens, mijn vrienden (ik was rond 16) gingen vaker naar coffee shops en ik ging mee, ik heb echter nog nooit in mijn leven uberhaupt wiet geprobeerd. Ik heb nog nooit gerookt. Ik heb geen aanleg voor meeloperij. Kan best hoor. Mijn ouders zeiden altijd als je wilt roken, tsjah, dan doe je het toch stiekem maar ik hoop dat je het nooit doet. Broertje en ik hebben zelf nooit gerookt. Ze rookten zelf ook nooit in ons bijzijn.
Om te zeggen dat als een het doet iedereen maar meedoet is ook zoiets. Je doet het wel of je doet het niet, anderen die het doen als excuus gebruiken is onzin.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:20

Mews schreef:
puppy1128 schreef:

Daar dachten de ouders van mijn 15-jarige vriendje toen ik 13 was anders over... Zijn stiefvader gaf ons de 1e keer dat ik daar kwam slapen gelijk een condoom mee. _O- Was uiteraard niet nodig, maar wel grappig. :')

Ik heb 2 condooms gekregen voor mijn verjaardag van een vriendin. Kon het niet uit houden van het lachen, vooral het gedicht die ik kreeg van haar _O-
Maar zij heeft wel altijd verkeerde gedachtes hoor, ze denkt dat het een ritueel is ofzo... Als een jongen bij een meisje slaapt moet en zal het gebeuren.

Eehh, nee niet bij mij.. Jongens hebben overigens ook maar geduld, ik heb dat ook, dus als ze dat niet hebben liggen ze op straat :+

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:20

Ik ben altijd heel vrijgelaten.
Mag alles, ze wijzen me wel op de gevaren enzo maar verbieden het niet.
Ben 18 en nog nooit dronken geweest, lust de meeste drankjes niet en hou van fanta dus drink dat als ik uit ga.
Roken ook nog nooit geprobeerd.
Energie drankjes mocht ik ook altijd
Hebben eigenlijk maar 1 regel en dat is na 5 uur niet meer snoepen. Valt prima mee te leven.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 16:23

Furrow schreef:
Ik vind het soms een beetje vreemd om kinderen om te kopen met een rijbewijs, enz.
Sommige dingen zouden toch gewoon waarden zijn die je zomaar moet meekrijgen in je opvoeding.

Vind ik ook :j Hoe krijg je het voor elkaar dat je kind dingen stiekem doet..

Ik mocht eigenlijk alles. Ging 3-4 keer per week stappen, ook gewoon in weken dat ik naar school moest en ik heb nooit een tijd gekregen dat ik thuis moest zijn (meestal kwamen ze me nog ophalen ook). Kotsen van de drank stond ook geen straf op, maar daar werd je genoeg mee gepest dus dat werkt zeker zo goed. Sowieso heb ik nooit gevraagd of ik ergens heen mocht, dat zei ik gewoon en dan was het "oke". Roken gebeurde bij ons niet in huis, maar daar ben ik zelf ook alleen maar blij om. Met stappen vroeger wel eens wat gerookt, maar verder nooit dus ook geen verslaving. Drugs wel eens wat geprobeerd, maar in zulke hoeveelheden dat ik er nauwelijks wat van merkte. Ik kreeg geen zakgeld omdat ik een paard had en dat vond ik ook niet meer dan normaal, wat ik verder met mijn geld deed bemoeiden ze zich nooit mee.

Volgens mij heeft het alleen maar voordeel.. Zo ga ik mijn vader ook vaak halen/brengen als hij wil drinken, dan zeggen ze allemaal dat ie het goed voor elkaar heeft, maar hij doet het ook voor mij (ik word dan verwend genoemd natuurlijk :+ ). Daarnaast heb ik ook een hele grote hekel aan dat stiekeme gedoe omdat iets niet mag. Vroeger als kleuter al. Als ik merkte dat iemand stiekem snoepte, rookte oid dan was de vriendschap wat mij betreft gelijk voorbij. Zelfde geldt trouwens voor mensen die iets doen juist omdat het niet mag, als je niet mee deed kreeg je naar je hoofd dat je niet durfde. :r