Uitlegkosten apotheek? Is dat nieuw?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:04

Shadow0 schreef:
Ik ben zeer benieuwd wat er precies in de voorwaarden staat - ze zijn namelijk echt verplicht ook de handelingskosten te vergoeden. MAAR, dit komt wel eerst uit je eigen risico, en bij sommige verzekeraars hoef je voor de medicijnen niet je eigen risico te betalen als je het preferente middel gebruikt. Dat leidt er nu dus wel toe dat je bepaalde kosten ( ~ 6 euro per recept) alsnog moet betalen.

(En hoe vaker ik dit opschrijf, hoe belachelijker het wordt... minder regels? Echt? Ik heb wel een paar suggesties... := )

Welke verzekeraars zijn dit dan want in principe hoort het overal gelijk te zijn dat je je eigen risico betaald ook al gebruik je een preferent middel...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:17

Bv: "Bij Univé tellen voorkeursgeneesmiddelen niet mee voor uw verplicht en vrijwillig eigen risico"
http://www.unive.nl/preferentiebeleid

"Uitsluitend door VGZ aangewezen preferente geneesmiddelen vallen niet onder het Eigen Risico. "
https://www.cooperatievgz.nl/zorgaanbie ... ijzigingen

"Voorkeursgeneesmiddelen zijn ook voordeliger voor u, want u betaalt voor dit geneesmiddel geen eigen risico. U betaalt wel eigen risico voor de kosten die de apotheek maakt voor het afleveren van het geneesmiddel, de terhandstellingskosten."
http://www.iza.nl/particulieren/vergoed ... smiddelen/

(Niet veel verder gezocht.)

Anoniem

Re: Uitlegkosten apotheek? Is dat nieuw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:42

Voor mij zo Unive een goede zijn vanwege mijn anti nies
Maar hoofdstuk tandarts is weer niet gunstig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:57

Zie dat preferente lijst is vergroot.....das balen....want ik heb al slechte ervaring met die ongelofelijk goedkope produktieprocessen vanuit India......en schommelingen van doseringen moet ik nu juist niet hebben.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:00

Shadow0 schreef:
Ik ben zeer benieuwd wat er precies in de voorwaarden staat - ze zijn namelijk echt verplicht ook de handelingskosten te vergoeden. MAAR, dit komt wel eerst uit je eigen risico, en bij sommige verzekeraars hoef je voor de medicijnen niet je eigen risico te betalen als je het preferente middel gebruikt. Dat leidt er nu dus wel toe dat je bepaalde kosten ( ~ 6 euro per recept) alsnog moet betalen.

(En hoe vaker ik dit opschrijf, hoe belachelijker het wordt... minder regels? Echt? Ik heb wel een paar suggesties... := )

Hoe bedoel je dat? Uit je eigen risico? Dan betaal je het toch zelf? De eerste 360 euro zijn nl voor jezelf.

De handelingskosten zijn apart van de medicijnkosten...misschien dat er verzekeringen zijn die de handelingskosten wel willen vergoeden? Overigens heb ik de basis, uitgebreid aanvullend is misschien soepeler? Mag ook wel met zoveel premieverschil..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 16:20

russel schreef:
Hoe bedoel je dat? Uit je eigen risico? Dan betaal je het toch zelf? De eerste 360 euro zijn nl voor jezelf.

Er is een groot verschil tussen geheel zelf betalen en betalen uit eigen risico.

Als je het geheel zelf moet betalen, bv medicijnen die niet onder het vergoedingsysteem vallen of als je je merkmiddel wilt zonder medische verklaring en je verzekeraar heeft een preferentiebeleid, dan moet je het altijd zelf betalen. De kosten worden niet verrekend met je eigen risico, en ook al heb je nog zoveel zorg nodig, deze kosten blijven altijd voor jezelf.

Handelingskosten worden wel vergoed door de zorgverzekeraar, maar kunnen (net als ziekenhuiszorg of bloedonderzoek etc) eerst voor je eigen risico komen. Ook medicijnkosten kunnen voor je eigen risico komen, maar dat hangt dus een beetje af van het soort verzekering dat je hebt. Dan moet je dat wel zelf betalen, maar met een maximum. Als je over de 360 euro komt aan totale kosten, krijg je de rest terug van de verzekering. Breek je eerst je been bv, hoef je de rest van het jaar geen handelingskosten te betalen. (Hiephiep... )

Ik kan het helaas niet simpeler opschrijven want het blijft een volslagen absurd systeem. Maar er is dus een groot verschil tussen 'niet vergoed' en 'wel vergoed maar verrekend met eigen risico'.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:00

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:30

Suuskipje schreef:
Shadow0 schreef:

Welke verzekeraars zijn dit dan want in principe hoort het overal gelijk te zijn dat je je eigen risico betaald ook al gebruik je een preferent middel...

Bij Unive, VGZ, Iza, UMC verzekeringen etc

Iedere zorgverzekering heeft zijn eigen beleid qua medicijnen. De duurdere varianten worden ook gewoon vergoed maar van je eigen risico af. Als een verzekerde kiest voor het preferente middel betaal je dus geen eigen risico, wat voor heel veel klanten een uitkomst is omdat ze maar 1 a 2 medicijnen gebruiken.

ik weet niet meer welke bokker het zei? maar bij VGZ vallen de terhandstellingskosten onder je eigen risico, dus op is op en zie je ook geen nota's meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:42

Vergoed en van je eigen risico zijn wel twee dingen. Iets wat je goed moet nakijken. De meesten komen niet boven hun eigen risico uit met standaard medicijnen, dus mooi gezegd, eigen risico, je betaald in feite zelf. Kom je boven je eigen risico uit, vraag dan maar eens na of ze willen vergoeden en voor hoeveel %. Neem dit niet zomaar klakkeloos aan!

Ik heb op medische indicatie merk medicijnen die preferent voorhanden zijn, gaat van eigen risico, zonder MI op het recept krijg ik het niet eens, ook al betaal ik zelf...of ik nu sel of niet over mijn eigen risico heen kom, vraag ik mij af of ze dan wel vergoed worden, ik denk het niet, moet ik nakijken...

Er zijn ondertussen al weer war dingen veranderd....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 18:53

kirri schreef:
De duurdere varianten worden ook gewoon vergoed maar van je eigen risico af.

In veel gevallen worden de duurdere varianten alleen vergoed als je een verklaring hebt van de arts. Zonder verklaring worden ze niet vergoed, met verklaring gaan ze dan van je eigen risico af.

(Wel weer een manier om mensen met een ingewikkeldere gezondheid te straffen.)

Russel: als je zelfs op eigen kosten geen ander merk meekrijgt is het vermoedelijk tijd voor een andere apotheek. Je mag beslist zelf kiezen, als de apotheek iets anders beweert hebben ze ongelijk. (Uiteraard gaat het dan wel om dezelfde werkzame stof. Je mag niet iets kiezen dat niet is omschreven op je recept.)

Over de vergoeding: dit is gewoon wettelijk vastgelegd. Je zorgverzekeraar moet boven je eigen risico gewoon 100% vergoeden, zowel terhandstellingskosten als medicijnkosten. (Wel kunnen ze beperkingen stellen aan het merk en aan gecontracteerde zorgverleners.) Maar ze moeten minimaal de mogelijkheid bieden om 100% vergoed die middelen te ontvangen.

Ik heb dan ook het idee dat je diverse dingen door elkaar haalt, en dat maakt het alleen maar verwarrender voor mensen die hier lezen, en het maakt het ook moeilijk om te bepalen of je apotheek en zorgverzekeraar nu wel of niet juist handelen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 19:13

Petra_O schreef:
Wat raar dat jullie zo vaak geen uitleg krijgen. Ik moet er een heel verhaal bij houden als ik iets voor het eerst meegeef, inclusief alles over de kosten.

Ja heb ik een keer gehad. En dat ging zo luidkeels dat iedereen in de wachtrij precies wist voor welke medicijnen ik kwam. }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:06

Nou ik dus niet he? En als je geluk hebt, wordt je vriendelijk geholpen..en even binnen lopen om je recept af te geven :D en je medicijnen mee krijgen? Haha dag van te voren VOOR 10.00 u inleveren hoor....

Ik krijg recepten van mijn internist, een keer ging een assistente bemoeien met de dosering en de combi had ze nog nooit meegemaakt, dat klopte vast niet en wilde ze niet meegeven.....of ze even kontakt op wil nemen met de internist....haha nee dat deden ze niet, daar waren ze niet voor....banketstaaf als brugman dus toch gekregen.. ;) zo kan het ook...

Maar ik weet dat er ontzettend wordt verdiend op medicijnen, niet in verhouding..

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:35

russel schreef:
Ik krijg recepten van mijn internist, een keer ging een assistente bemoeien met de dosering en de combi had ze nog nooit meegemaakt, dat klopte vast niet en wilde ze niet meegeven.....of ze even kontakt op wil nemen met de internist....haha nee dat deden ze niet, daar waren ze niet voor....banketstaaf als brugman dus toch gekregen.. ;) zo kan het ook...

Maar ik weet dat er ontzettend wordt verdiend op medicijnen, niet in verhouding..

De apotheek is tegenwoordig mede behandelaar en als de combinatie niet goed is en een patiënt komt hierdoor weer in het ziekenhuis, is de apotheek even verantwoordelijk als de arts. Hopelijk snap je nu dat niet alles zomaar afgeleverd wordt. Daarbij weten artsen over het algemeen weinig over medicijnen en gevaarlijke combinaties. Ik denk dat je verkeerd begrepen hebt dat de de apotheek geen contact opneemt met de arts, tenzij je een slechte apotheek hebt. Ik snap dat het soms lastig is om alle processen binnen een apotheek te begrijpen, maar achter de schermen gebeurd er in sommige gevallen veel met een recept. Hierdoor kan het zijn dat er iets niets wordt afgeleverd. De apotheek heeft geen afleverplicht, mede ivm de wet WGBO en is er niet alleen om doosjes te schuiven, zoals misschien vele van jullie denken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 10:23

Tegelijkertijd, apotheken zijn soms helemaal niet zo zorgvuldig en mogen ook niet een behandeling weigeren zonder samenspraak met de arts. En de verantwoordelijkheid waar je het over hebt weegt niet zo zwaar, aansprakelijkheid wordt zelden toegekend en er wordt ook zelden berispt. Dus protocol boven mensen is niet nodig.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:26

Het lijkt me logisch dat er bij weigeren van een behandeling dit altijd bespreekt met de arts. Je bent dan ook mede-behandelaar, wat inderdaad inhoudt dat je samen verantwoordelijk bent en samen de beslissing moet nemen om iets te veranderen. Dat de verantwoordelijkheid niet zo zwaar weegt heb je deels gelijk in, maar dat betekent niet dat er geen verantwoordelijkheid is.

Over zorgvuldigheid van apotheken, je hebt goede en slechte artsen, autohandelaren, politiemensen, ruiters etc, dus vast ook minder goede apotheken. Lijkt me heel logisch. Heb je een specifiek voorbeeld waar apotheken niet zorgvuldig zijn?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 15:36

Sammie schreef:
Petra_O schreef:
Wat raar dat jullie zo vaak geen uitleg krijgen. Ik moet er een heel verhaal bij houden als ik iets voor het eerst meegeef, inclusief alles over de kosten.

Ja heb ik een keer gehad. En dat ging zo luidkeels dat iedereen in de wachtrij precies wist voor welke medicijnen ik kwam. }:0

Fijn is dat, hé. Het was ook altijd al een droom van mij dat een hoop mensen precies weet dat ik op dat moment medicatie nodig had tegen aambeien.

Overigens krijg ik wel altijd keurig uitleg als ik medicatie op moet halen. Niet dat ik zo vaak medicatie ophaal, eigenlijk sinds het aambeienincident geen medicatie meer nodig gehad :').

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:36

elske_ schreef:
russel schreef:

De apotheek is tegenwoordig mede behandelaar en als de combinatie niet goed is en een patiënt komt hierdoor weer in het ziekenhuis, is de apotheek even verantwoordelijk als de arts. Hopelijk snap je nu dat niet alles zomaar afgeleverd wordt. Daarbij weten artsen over het algemeen weinig over medicijnen en gevaarlijke combinaties. Ik denk dat je verkeerd begrepen hebt dat de de apotheek geen contact opneemt met de arts, tenzij je een slechte apotheek hebt. Ik snap dat het soms lastig is om alle processen binnen een apotheek te begrijpen, maar achter de schermen gebeurd er in sommige gevallen veel met een recept. Hierdoor kan het zijn dat er iets niets wordt afgeleverd. De apotheek heeft geen afleverplicht, mede ivm de wet WGBO en is er niet alleen om doosjes te schuiven, zoals misschien vele van jullie denken.

Tja weet je zonder deze combi wordt ik juist ziek en ik vind het dan niet netjes als je niet even overlegd met de behandelend arts. Als assistente weet je nl dit soort dingen niet...maar helaas zijn ze niet allemaal even aardig en behulpzaam. Ik kom uit de oude situatie waarin er wel kontakt wordt gelegd alvorens de klant zijn medicijnen komt halen. Maar ik vind het sowieso niet klant vriendelijk dat ik ruim van te voren mijn Recept moet afgeven, eerst in de rij staan en dan als ik geluk heb de volgende dag kan komen halen, mits ik voor 10.00 mijn recept heb afgegeven...ook iets wat ik niet gewend ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:50

Als ik het nu goed snap zijn de vergoedingen door de verzekeraars naar de apothekers zo ver naar beneden geschroefd dat wij als patiënten het verschil moeten gaan bijleggen om de praktijk draaiend te houden. Maakt alleen geen donder uit want hoe ik het ook wend of keer ik als patiënt ben ik gewoon .....
Zucht, zoals ik al eerder schreef, farmaceuten }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:43

Farmaceuten hebben een ontiegelijke omzet hoor, de medicijnen kosten vaak maar kwartjes en worden voor dikke euries verkocht.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 09:03

dit onderwerp was toevallig gisteravond bij Kassa, er waren inderdaad ook veel mensen verontwaardigd over.
ik heb het niet helemaal gevolgd, anders zou je het eens terug moeten kijken.