Waarom dit misbruiken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:27

EskeGirl schreef:
Ik vind het erg vervelend als mensen onder hun stoornis duiken, het als excuus gebruiken.

Ja, je hebt een stoornis. Dus ja, je zult wat harder moeten werken.
Je zal mij ook niet horen zeggen: 'Ik heb Asperger, dus ik kan ...... niet.'
Ik heb Asperger, daardoor heb ik moeite met dingen. Maar ik probeer het wel.

En hetzelfde geld voor dyslexie, ADHD enz. proberen, hoeveel moeite het ook kost.
Natuurlijk maak je fouten, dat is helemaal niet erg. Maar zeggen 'Ik heb dyslexie, ik kan het niet!' zonder het te proberen, dat vind ik fout.

Ik vind dat je hier heel erg gelijk heb
Ik zeg ook niet ik heb autisme dus ik kan dit en dat niet ik kan alles gewoon maar soms reageer ik anders .

antje_vip

Re: Waarom dit misbruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:31

Ik weet ook niet meer wie ik wel en niet moet geloven. Ik had iemand die zo correct schreef, maar toevallig een -d -t foutje maakte en ik wees hem hierop. Hij zei: ja sorry hoor heb dyslexie. Dus ik zei nee joh zij schrijft altijd foutloos! Ja maar hij had moeite met D en T. De rest van zijn dyslexie had hij zo goed getraind dat het niet meer opviel. Tja, wat moet je daar dan van vinden?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:33

Maar ja, wie heeft er geen moeite met d/t?

Sanne_com

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:36

Als ze het d/t gedeelte uit het Nederlands zouden halen zou volgens mij iedereen blij zijn :')

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:37

Sanne_com schreef:
Dat zijn nauw standaard wel dyslexie fouten!
d/b? f/v? enz ik zie het alleen omdat er rode lijntjes onder komen te staan als ik typ.

d/b en zelfs p haal ik door elkaar. Omdat de letters te veel op elkaar lijken.

Daarnaast is word ook niet heilig. Mijn moeder weet nooit welke verbetering ze moet kiezen. Dus want en wand zijn zo goed als hetzelfde voor haar en zie het voorbeeld van mijzelf wat ik eerder aanhield (ondanks word 20 punten aftrek en dus onvoldoende voor nederlands opdracht). Mijn moeder wou wel graag dat ze vroeger een label had gehad. Ze werd altijd verteld dat ze gewoon niet genoeg leerde en dom was. Terwijl ze voor luistertoetsen en mondelingen overhoringen goede cijfers hield, en alleen voor leesopdrachten en spelling een onvoldoende. Mijn moeder zat letterlijk te huilen doen mijn testresultaten binnen kwamen van de dyslexie test. Alles kwam haar zo bekent voor van haar eigen problemen.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:41

Sanne_com schreef:
Als ze het d/t gedeelte uit het Nederlands zouden halen zou volgens mij iedereen blij zijn :')

Inderdaad zou ik heel prettig vinden. Snap ook niet zo goed het nut van de d/t gebeuren. Mensen snappen toch wat je bedoelt.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:02

Ik wou geen extra sticker, maar ik heb mij wel pas in het 4de of 5de middelbaar laten testen op dyslexie. Omdat ik gewoon anders niet overgeraakte met nederlands. Er werden voor dt fouten -2 afgetrokken. Dus buisde keer op keer schreef ik een woord fout. Voor mijn eigen schreef ik dat woord dan 10x opnieuw.

Ze wouden me toen eigenlijk niet eens meer testten omdat ik al te oud was. Maar vanwege mijn verleden en achtergrond deden ze het toch maar. Ondanks ze het tijdverspilling vonden kwam er toch uit dat ik in de zwaarste categorie zat.
Ik kreeg toen meer tijd bij bepaalde testten en bij nederlands niet zo een strenge correctie :).

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:04

Volgen mij heeft tegenwoordig iedereen dyslexie. Ik zit met totaal 9 mensen in de klas waarvan er 4 dyslexie hebben.. nouja, dat zeggen ze?

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 16:35

antje_vip schreef:
Ik weet ook niet meer wie ik wel en niet moet geloven. Ik had iemand die zo correct schreef, maar toevallig een -d -t foutje maakte en ik wees hem hierop. Hij zei: ja sorry hoor heb dyslexie. Dus ik zei nee joh zij schrijft altijd foutloos! Ja maar hij had moeite met D en T. De rest van zijn dyslexie had hij zo goed getraind dat het niet meer opviel. Tja, wat moet je daar dan van vinden?

Dat is inderdaad ook nog een punt!
Volgens mij kunnen mensen die daadwerkelijk dyslexie hebben, beter de dyslexie verklaring in laten scanen en dat in je profiel zetten! :j
Dan weet iedereen het zeker en dan heb je geen problemen meer lijkt mij dat men het gaat misbruiken?

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 18:05

miss_lizje schreef:
Dit is trouwens een gedichtje wat ik ooit mede door alles op school heb geschreven. Mijn docent filosofie heeft hem toen in de docentenkamer op het prikbord geprikt.

[UK] [GED] Dyslexie

Mooi geschreven zeg! :j

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:07

JenW schreef:
antje_vip schreef:

Volgens mij kunnen mensen die daadwerkelijk dyslexie hebben, beter de dyslexie verklaring in laten scanen en dat in je profiel zetten! :j
Dan weet iedereen het zeker en dan heb je geen problemen meer lijkt mij dat men het gaat misbruiken?

Daar moet je weer mee oppassen, beetje knippen en plakken en iedereen heeft ineens zo'n verklaring :Y)

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:14

miss_lizje"
[quote="JenW schreef:
antje_vip schreef:

en het is waarschijnlijk niet het probleem dat je op bokt zegt dat je dislectie hebt, maar meer dat je je gewoon even laat testen en dan een hele boel fouten maakt die dislecten vaan ook maken en je hebt zo een verklaaring. en dan heb je extra tijd bij toetsen. of voorgelezen toetsen, of andere hulpmiddlen waar je via je verklaaring recht op hebt :(
Daar moet je weer mee oppassen, beetje knippen en plakken en iedereen heeft ineens zo'n verklaring :Y)[/quote]

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 18:18

Dat is ook weer zo, het vervelende daarvan is dat als niemand je meer serieus neemt, je het ook niet echt kan bewijzen dat je daadwerkelijk dyslexie hebt.

Dus dan kan en blijft het gebeuren dat er misbruik van gemaakt word..
Erg jammer .. |o

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 18:22

Dat zou wat zijn!
Zouden der echt mensen zijn die tijdens een
Dyslexie test expres grofe fouten gaat maken om dyslexie te hebben?
Als dat zo is vind het echt belachelijk!

Waarom zou je gehandicapt willen zijn, keer op keer weer geconfronteerd worden met je beperking , zo je best doen maar zien dat het niet lukt?! ;(

Als iemand dat wilt, stuur even een pb je mag het graag van mij overnemen!!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:27

Ben je met dyslexie dan gehandicapt, met zoiets kan je toch gewoon naar school blijven gaan en uiteindelijk een fulltime baan vinden? of heb ik er een verkeerd beeld bij? (is een serieuze vraag, niet bedoeld om te zieken)

tessaroos

Ik snap soms wel dat mensen dat zeggen!
Ik heb zelf geen dislexy en gebruik dat ook nooit als smoesje, maar ik kan het wel begrijpen.
Nederlandse grammatika is niet mijn beste vak soms maak ik fouten die ik niet door heb en soms vind ik het erg vervelend dat er steeds mensen mij corrigeren. Af en toe vind ik niet erg maar soms gebeurt het wel vaker en dan word ik er een beetje flauw van. En wat je zegt fouten maken is menselijk! Waarom zou je dan bij ieder foutje het vermelden? (ik zeg niet dat je het doet maar sommigen wel)

jumerenik

JenW schreef:
Dat zou wat zijn!

Waarom zou je gehandicapt willen zijn, keer op keer weer geconfronteerd worden met je beperking , zo je best doen maar zien dat het niet lukt?! ;(

helaas word echt gedaan. vaak als je nederland gewoon wat minder is. word dat je excuus. ken mensen die bij de eerste test geen dislectie hadden. en toen een tweede test hadden aangevraagd. en daar kwam vervolgens zware dislectie uit. heb vervolgens gehoord dat diegene maar een paar extra fouten had gemaakt zodat ze zeker wist dat ze de verklaring kreeg. maar ik zie nooit meer dat zij spellingsfouten maakt. _-:(

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:28

Tessa_93 schreef:
eclair98 schreef:
Weer zo'n topic :') Ik heb ook dyslexie, bewezen en alles, maar niemand neemt mij nog serieus door dit soort dingen... :')

even offtopic: in jouw onderschrift staat een verdwaalde R :o : ''Goed en kwaad zijn elkaars vrijand, maar soms liggen ze heel dicht bij elkaar.''

Dat was mij niet opgevallen, slordigheid, thanks *\o/* (Je bent trouwens de eerste die het zegt?)

maatje987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:29

JenW schreef:
Dat zou wat zijn!

ik begrijp jou hier helemaal ik heb ook een beperking maar dan autisme
met je best doen en zien dat het niet lukt gebeurd vrij vaak bij mij :(
maar het komt wel alltijd weer goed :)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 18:33

jumerenik schreef:
JenW schreef:
Dat zou wat zijn!

helaas word echt gedaan. vaak als je nederland gewoon wat minder is. word dat je excuus. ken mensen die bij de eerste test geen dislectie hadden. en toen een tweede test hadden aangevraagd. en daar kwam vervolgens zware dislectie uit. heb vervolgens gehoord dat diegene maar een paar extra fouten had gemaakt zodat ze zeker wist dat ze de verklaring kreeg. maar ik zie nooit meer dat zij spellingsfouten maakt. _-:(

Jezus!
Blijf dat niet snappen he, je kan en mag toch ook best toegeven aan je fout of zeggen dat je moeite met iets hebt.
Om dan nog een Dyslexie test aan te vragen en maar slecht maken.. bah!
Dan snap ik die ouders dan toch ook niet?
Die moeten toch ook inzien dat er dan iets niet klopt?

Volgens mij valt dyslexie wel onder een handicap, google maar eens dan vind je verschillende dingen dat het een handicap is ;)

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 18:39

JenW schreef:
Ja precies!
En als niemand mensen meer wijst op hun fouten, hoe word de taal dan later?
:Dsorry

Was me laatst ook al opgevallen dat dyslexie tegenwoordig wel heel veel voorkomt >;)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 18:42

Tiahastrona schreef:
JenW schreef:
Ja precies!
En als niemand mensen meer wijst op hun fouten, hoe word de taal dan later?
:Dsorry

Was me laatst ook al opgevallen dat dyslexie tegenwoordig wel heel veel voorkomt >;)

Haha bedankt :D even terug lezen hoe ik het had getypt ;)

Ja precies!
Daarom geloof ik er eigenlijk ook niet zo in dat ze allemaal daadwerkelijk dyslectisch zijn!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:42

Er worden gewoon teveel mensen gediagnosticeerd. Dan weet je ook niet meer wie er wel serieus een probleem heeft en wie niet.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:48

De meeste zijn tegenwoordig te lui om fatsoenlijk Nederlands te gebruiken.
Mijn Nederlands is ook niet perfect en maak ook weleens kleine foutjes. Maar om nou gelijk te gaan schreeuwen..... Ik heb dyslexie, lekker makkelijk excuus.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:52

Ik heb GEEN dyslexie.
Maar ik heb overal fouten in zitten.
Ernstig? Nee hoor, gewoon je fout aan nemen, en vervolgens er wat mee doen!

Iedereen maakt fouten, dat is menselijk. Maar ik vind wel dat, door het computer gebruik op school, je style verslechterd, en ook meer fouten worden gemaakt als er geen correctie streepje wordt gebruikt.

Ik mis vooral t's achter de d's. Heb enorm veel style fouten, en soms typ fouten.

Veel gemaakte fout wat ik heb is: Enigste. Terwijl het officieel enige is.

Valt me ook, dat veel mensen, ook op school (zoals bij mij) erg snel op hun tenen getrapt zijn.