Kostgeld betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nathazzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 19:58

verootjoo schreef:
Met je familie moet je wandelen, niet handelen. Ik heb altijd geleerd dat je je familie geen geld moet vragen voor iets. Laat staan je eigen kids. Wat een onzin, en hoe moet je dan goed sparen voor als je uit huis gaat? Ik had gelukkig een grote spaarpot :) en dat heb je ook wel nodig in deze tijd.

Eens, als ouder zijnde wil je kinderen dan vind ik ook dat je er voor moet zorgen. Kostgeld vind ik dus ook onzin.
Behalve als kind al zijn/haar geld verbrast en niks spaart. Dan zou ik kostgeld vragen en dat voor hem/haar sparen. Dat is natuurlijk geen oplossing dus daarnaast zou ik ook zorgen dat hij/zij wel met geld om leert gaan.

Zo ook met de spaarrekening die wij voor onze zoon hebben geopend. Dit zal voor zijn studie zijn maar bij een 'goedkope' studie zal er n aanzienlijk bedrag overblijven. Kan hij hier verantwoord mee omgaan krijgt hij dit zodra het vrij komt. Zo niet houden we t vast tot hij dit wel kan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:00

xSlvna schreef:
Tja ik vind het alsnog onzin, alsof je je kinderen zo graag aan het dokken wilt hebben. Je hebt als ouder 20 (hier 24) jaar geen problemen gehad met betalen voor het kind, waarom nu wel.

Iedereen die hier zo hard schreeuwt, dat je dat als ouders toch niet kunt maken, je was toch gewenst en ze wilden zelf kinderen????
Hallo, van de wieg tot mbo/hbo diploma kost het ouders ongeveer 100.000 euro per kind. Zeer veel ouders merken pas nadat er een kind is dat het echt klauwen met geld kost. Is niet erg want inderdaad, je hebt er als ouder zelf voor gekozen om kinderen te krijgen. Als je als ouder net te veel verdient dan draai je toch echt zelf voor studies ed op, je krijgt geen subsidies en kinderen komen niet in aanmerking voor aanvullende beurzen. En misschien kun je het allemaal heel goedkoop doen door altijd 2de hand kleding en spullen te kopen en zeer goed op alles te letten maar dan nog.
Ik vind het dan absoluut niet vreemd dat iemand die op z'n 24e thuis woont kostgeld betaald, ouders zijn tot je 21e financieel verantwoordelijk voor hun kinderen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:09

Nathazzz schreef:
Eens, als ouder zijnde wil je kinderen dan vind ik ook dat je er voor moet zorgen. Kostgeld vind ik dus ook onzin
Afhankelijk van leeftijd (TS is volwassen), inkomen kind, bestedingsruimte ouders enz, enz. Als ouders zijnde wil je hopelijk ten alle tijden het beste voor je kind, maar het financieel "moeten" supporten neemt wel af als ze volwassen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:09

Als ik 24 was en een 'tussenjaar' in ging lassen terwijl ik nog thuis woonde, dan hadden mijn ouders me ook mee laten betalen.. Voor niets gaat de zon op!

TS, wat zijn je andere opties?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:11

Ik zou me als ouder doodschamen om kostgeld te vragen van mijn kind. Dat zou ik echt nooit doen. Mijn kind is altijd welkom bij mij en mag zolang blijven als ze wil.

goldenarrow

Re: Kostgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:14

Mijn ouders vragen ongeveer 1/3 van mijn loon. Als ik naar school ga betaal ik niets, maar als ik dat dus niet doe en wel werk, dan moet ik ook kostgeld betalen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:15

Vind ook dat hier negatief wordt gedaan over ouders die kostgeld vragen.
Mijn moeder vroeg ook een vergelijkbaar bedrag aan kostgeld, en voor mij was dat ook best een flink percentage van mijn inkomen. Maar door mijn kostgeld kon mijn moeder wat beter rondkomen en was er ook wat over voor luxe boodschappen. Daar profiteerde ik dus ook weer van. Voor ik werkte en kostgeld betaalde moest elke cent omgedraaid.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:16

TS je doet zelf de boodschappen?
Dan vind ik 250 echt teveel...

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:35

Suzanne F. schreef:
Ik zou me als ouder doodschamen om kostgeld te vragen van mijn kind. Dat zou ik echt nooit doen. Mijn kind is altijd welkom bij mij en mag zolang blijven als ze wil.

Dit dus, bedoel je maakt zelf de keus om kinderen te krijgen. Daar moet je voor zorgen totdat ze het huis uitgaan.
En ja kinderen zijn nou eenmaal duur!

Ik zou nooit maar dan ook nooit kostgeld vragen, ik heb het zelf ook nooit hoeven te betalen en kan toch prima met geld omgaan.

Mijn ouders hebben me dat op een andere manier bijgebracht.

Idioterie zeg..

En ja ik nam wel eens een kratje bier mee een bosje bloemen of een lekker hapje van de visboer.
En dat waardeerde ze ook echt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:38

Ik heb ook nooit moeten betalen, maar ik sta wel open en kan heel goed begrijpen dat dat wel gedaan wordt. En sta niet te roepen dat dat idioot is
Ik vind dat ieders keus en vind dat nogal krom om dat idioot te noemen.

Vrije keus heet dat en daar moet je respect voor hebben.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:40

Euhm, ze is geen kind meer, ze is volwassen.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:45

Waarom krom? Het is mijn mening dat ik kostgeld idioot vind.

Ik zie mijn kind liever sparen, dan mij kostgeld betalen ook al zou hij 24 zijn.
Bouw maar een goede buffer op voor later.

Ik kan er idd niet bij met m'n hoofd dat ouders kostgeld vragen..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:48

phormicola schreef:
Euhm, ze is geen kind meer, ze is volwassen.

Nog altijd een kind van haar ouders en daar gaat het om.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:50

Ik vind het krom om dat idioot te vinden, je kan dat ook anders benoemen, met iets meer respect.

Ik zeg toch ook niet dat ik vind dat jou ouders achterlijk zijn omdat ze geen kostgeld vroegen? En dan verschuilen achter, dat is mijn mening? (en laat het duidelijk zijn, ik vind dat niet achterlijk)

Vinden jullie nu echt dat ongeacht de leeftijd, dat een kind of volwassene maar gratis mogen inwonen? Dus als je kind besluit om eeuwig thuis te wonen, dan vind je dat ok?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:54

Kipje39 schreef:

Ik zie mijn kind liever sparen, dan mij kostgeld betalen ook al zou hij 24 zijn.

En als blijkt dat jouw kind ondanks een goede financiele opvoeding het geld er met bakken uitgooit terwijl je zelf als bvb bijstandsouder/gescheiden/weduwe/weduwnaar maar net de eindjes aan elkaar kunt knopen wat doe jij dan??
Of je hebt drie kinderen heel kort op elkaar waarvan er twee studeren en eentje een flink bedrag met werken verdient(na een betaalde studie), die studerenden wil je ook graag zonder uitloop en schuld door de studie loodsen net zoals de oudste, die hoeft dan niet te betalen terwijl je als ouder je afvraagt waar je de ruim driehonderd euro studiegeld elke maand weer weg moet halen??

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:00

bigone schreef:
Kipje39 schreef:

En als blijkt dat jouw kind ondanks een goede financiele opvoeding het geld er met bakken uitgooit terwijl je zelf als bvb bijstandsouder/gescheiden/weduwe/weduwnaar maar net de eindjes aan elkaar kunt knopen wat doe jij dan??
Of je hebt drie kinderen heel kort op elkaar waarvan er twee studeren en eentje een flink bedrag met werken verdient(na een betaalde studie), die studerenden wil je ook graag zonder uitloop en schuld door de studie loodsen net zoals de oudste, die hoeft dan niet te betalen terwijl je als ouder je afvraagt waar je de ruim driehonderd euro studiegeld elke maand weer weg moet halen??

Dan nog belast ik mijn kind niet met mijn problemen, ik zou mijn kind ook niet de kans geven om met geld te smijten om wat ik al eerder benoemde, het sparen.

Bepaald deel mag je van leven, de rest gaat op je spaar.

chanel1985 schreef:
Ik vind het krom om dat idioot te vinden, je kan dat ook anders benoemen, met iets meer respect.

Ik zeg toch ook niet dat ik vind dat jou ouders achterlijk zijn omdat ze geen kostgeld vroegen? En dan verschuilen achter, dat is mijn mening? (en laat het duidelijk zijn, ik vind dat niet achterlijk)

Vinden jullie nu echt dat ongeacht de leeftijd, dat een kind of volwassene maar gratis mogen inwonen? Dus als je kind besluit om eeuwig thuis te wonen, dan vind je dat ok?

Ik denk dat idioot door jou anders gelezen wordt dan bedoelt :) hier in de regio is idioot niet zo zwaar als hoe jij het nu neerzet.
Maar buitendat, had jij dat idd achterlijk mogen vinden van mij :)

Iedereen heeft daarin een andere visie.

Nou ik zou mijn kind zeker stimuleren om niet altijd thuis te blijven wonen, mocht dat door omstandigheden wel gebeuren dan ist dat zo, en nee dan nog zou ik er niet om vragen.

Sommige mensen hebben als reden dat ze het financieel zwaar hebben, dan nog zou ik er niet om vragen puur om het feit dat ik mijn kinderen niet belast met mijn problemen.

Echter, vind ik wel dat je op een bepaalde leeftijd je eigen levensvoorzieningen moet bekostigen.

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:00

bigone schreef:
xSlvna schreef:
Tja ik vind het alsnog onzin, alsof je je kinderen zo graag aan het dokken wilt hebben. Je hebt als ouder 20 (hier 24) jaar geen problemen gehad met betalen voor het kind, waarom nu wel.

Iedereen die hier zo hard schreeuwt, dat je dat als ouders toch niet kunt maken, je was toch gewenst en ze wilden zelf kinderen????
Hallo, van de wieg tot mbo/hbo diploma kost het ouders ongeveer 100.000 euro per kind. Zeer veel ouders merken pas nadat er een kind is dat het echt klauwen met geld kost. Is niet erg want inderdaad, je hebt er als ouder zelf voor gekozen om kinderen te krijgen. Als je als ouder net te veel verdient dan draai je toch echt zelf voor studies ed op, je krijgt geen subsidies en kinderen komen niet in aanmerking voor aanvullende beurzen. En misschien kun je het allemaal heel goedkoop doen door altijd 2de hand kleding en spullen te kopen en zeer goed op alles te letten maar dan nog.
Ik vind het dan absoluut niet vreemd dat iemand die op z'n 24e thuis woont kostgeld betaald, ouders zijn tot je 21e financieel verantwoordelijk voor hun kinderen.

Ook even reageren, dat een kind zoveel kost weet je van te voren. Ik vind kostgeld ook onzin tenminste als je ouders het financieel goed hebben, jezelf als kind netjes spaart voor later en je niet tot je 35e thuis blijft wonen. Hebben je ouders om wat voor omstandigheden niet de financiële middelen en jou geld nodig dan kan ik het wel begrijpen en als ze hun geld over de balk smijten ook.
Laatst bijgewerkt door mayday op 04-04-14 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:01

Ik woon nog thuis ben 28 en heb nog nooit kostgeld te hoeven betalen.
Ik heb 2 paarden werk 25-30 uur en kom zo met alle kosten van de paarden auto ziektekosten nog maar net uit per maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:02

Vergeet niet dat bij gezinnen met laag inkomen het salaris van een kind nogal invloed kan hebben op de toeslagen, belasting teruggave, enz. En wie betaalt de ziekenfondspremie? Jij of doen je ouders dat al?

Kostgeld, ik heb veel liever ouders die altijd voor mij klaar staan en maar wel kostgeld vragen dan dat je ouders hebt die er nooit zijn. Ook kan je ouders hebben die op je 18 je buiten de deur zetten, en geloof mij maar op je zelf wonen is stukken duurder dan die 250,- per maand.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:02

Sorry, maar 250 vind ik echt heel veel! Zeker als je ouders dat van je vragen. Hoe betaal je nu de premies? Zelf? Of je ouders? Telefoon ook? of jijzelf? Dan kun je net zo goed zelf op kamers gaan en dan heb je tenminste je vrijheid blijheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:04

Tooske,
Sorry dat zeg. Maar denk dat in jou geval beter was geweest als je ouders wel kostgeld zouden vragen. Want nu maak jij al het geld al op aan andere dingen, wat als je ouders er straks niet meer zijn?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:05

Astaloca: op kamers gaan voor 250 euro met alles inbegrepen, dus boodschappen, onderhoudsproducten en evt verzekeringen, ziekteverzekering enzo?

Je mag me dat adresje geven waarvoor je zo'n kamer kunt huren?

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:05

Astaloca schreef:
Sorry, maar 250 vind ik echt heel veel! Zeker als je ouders dat van je vragen. Hoe betaal je nu de premies? Zelf? Of je ouders? Telefoon ook? of jijzelf? Dan kun je net zo goed zelf op kamers gaan en dan heb je tenminste je vrijheid blijheid.

Als je een kamer gevonden hebt waar je kunt wonen en kunt leven van €250, zou ik het graag horen ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:11

Astaloca schreef:
Waar kun je voor 250 euro een ruimte huren inclusief verzekeringen/gas/water/licht/gemeentelijke belastingen en dan nog geld overhouden voor je dagelijkse levensonderhoud?

Tooske schreef:
Ik woon nog thuis ben 28 en heb nog nooit kostgeld te hoeven betalen.
Ik heb 2 paarden werk 25-30 uur en kom zo met alle kosten van de paarden auto ziektekosten nog maar net uit per maand.
Jij houdt dus genoeg geld over per maand, alleen geef jij het uit aan de luxe van 2 paarden en een auto........

Edit; typefout
Laatst bijgewerkt door Grit op 04-04-14 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:14

chanel1985 schreef:
Sommige mensen hebben als reden dat ze het financieel zwaar hebben, dan nog zou ik er niet om vragen puur om het feit dat ik mijn kinderen niet belast met mijn problemen.

Maar voor dat kind is het ook fijner als er eens wat lekkers voor bij de thee in huis is, of eens cola I.p.v. aanmaak limonade, of eens wat luxer eten i.p.v. goedkope macaroni. Tenminste zo ervaarde ik dat wel. Was blij dat ik wat kon bijdragen.

Citaat:
Echter, vind ik wel dat je op een bepaalde leeftijd je eigen levensvoorzieningen moet bekostigen.

Maar dat is kostgeld toch, dat is bedoeld voor de kosten van levensonderhoud.