Is correct kassadraaien zo lastig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MMIDV

Re: Is correct kassadraaien zo lastig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:27

Das een kwestie van doen en het jezelf aanleren... Het zou echt een vereiste moeten zijn vind ik. Ik pin meestal maar als ik iets contant betaal en geld in m'n hand gekwakt krijg, tel ik op mijn dooie gemak even na. Dat houdt de boel ook maar das echt jammer dan!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:28

Jadeleigh263: Haha, ik geef toe, dat ook niet :D maar veel mensen geven ook niet logisch bij hoor, die willen gewoon ineens van hun kleine centjes af. Als je het bedrag aanvult tot een rond getal, tot daar aan toe, maar soms krijg je een hoopje centjes dat dan een raar bedrag maakt (23cent) ofzo, en ja dan moet je echt ff nadenken. Zeker als je al een beetje murw bent van de hele dag kassadraaien.

Om op TS te antwoorden: correct kassadraaien is eigenlijk niet zo moeilijk nee, heb zelf bijna nooit kassaverschil. Maar heb door m'n weekendjob achter de kassa wel veel geduld en respect gekregen voor kassamensen, sommige klanten kunnen gewoon ronduit grof worden.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:05

Ik heb ook niet zo veel kassaverschil, dus voor mij is kassadraaien niet erg moeilijk. Moet vooral geconcentreerd blijven of anders ga ik de mist in := Geduld en respect zijn wel een must bij dit werk.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 10:16

Je hoeft ook geen kassaverschil te hebben om het fout te doen (niet dat ik zeg dat jullie dat doen hoor :P ). Als je immers een product 2x aanslaat en de klant dat ook betaald krijg jij geen verschil ;).

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:20

Ik heb volgens mij echt nog nooit een product twee keer aangeslagen.. Ja wel per ongeluk maar dan merk(hoor/zie) ik dat meteen en corrigeer ik dat. Maar nog nooit echt dat een klant het ook echt betaalt en vertrekt(behalve toen met dat bier maar dat was echt even een blond foutje van mij :o ).

Kan me niet voorstellen hoe langzaam je dan zou moeten scannen.. Toevallig ben ik één van de snelste van in onze winkel, en dan kwak ik ook echt niet alles op elkaar, netjes het breekbare aan de kant enz. Kan me voorstellen dat als je alles 3x omdraait je het nog wel eens 2x zou kunnen scannen, maar dat zie/hoor je toch?
Als ik twijfel of ik iets teveel heb aangeslagen dan tel ik het nog even snel na als het op de achterband ligt of ik vraag de klant hoeveel ze er hadden, zodat ik zeker weet dat het niet gebeurt bij mij.
Helaas zie ik wel dat veel van mijn collega's dat inderdaad geen ruk uitmaakt en deze hebben dan ook standaard correcties, maar bij mij vallen de correcties echt mee. Behalve als mensen geen bonuskaart hebben en achteraf komen miepen dat de korting er niet af is..

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:29

Ik sta zelf achter de kassa bij een bakkerij, en ben er begonnen toen ik 15 was (inmiddels ben ik 17). Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat ik iets verkeerd heb teruggegeven. Nu moet ik zeggen dat het ook wel anders is dan bij een supermarkt. Je moet bijvoorbeeld uit je hoofd het wisselgeld bepalen. Dit is vrij makkelijk, gewoon het geld terugtellen. Nu zie ik bij een supermarkt nooit dat het geld wordt uitgeteld, het wisselgeld bedrag staat gewoon op een schermpje en wordt aan je teruggegeven. Ik denk dat hierbij vooral fouten ontstaan, en vind het zelf ook veel netter als het geld voor je wordt uitgeteld.... Bijna onmogelijk om dan fouten te maken. :)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:33

Nista_RX schreef:
Ik sta zelf achter de kassa bij een bakkerij, en ben er begonnen toen ik 15 was (inmiddels ben ik 17). Ik heb eigenlijk nog nooit gehad dat ik iets verkeerd heb teruggegeven. Nu moet ik zeggen dat het ook wel anders is dan bij een supermarkt. Je moet bijvoorbeeld uit je hoofd het wisselgeld bepalen. Dit is vrij makkelijk, gewoon het geld terugtellen. Nu zie ik bij een supermarkt nooit dat het geld wordt uitgeteld, het wisselgeld bedrag staat gewoon op een schermpje en wordt aan je teruggegeven. Ik denk dat hierbij vooral fouten ontstaan, en vind het zelf ook veel netter als het geld voor je wordt uitgeteld.... Bijna onmogelijk om dan fouten te maken. :)

Wij mogen dus geen geld terugtellen want dat duurt te lang en dan worden de rijen te lang 8)7
Vandaar dat het bij ons ook niet gebeurt. Ik doe het dan ook niet omdat ik het nooit 'geleerd' heb. Overal waar ik ooit met kassa's heb gewerkt ging het 'vanzelf'. Echter heb ik(doordat ik last heb van discalculie) wel een 'backup' geleerd, ik tel in mezelf altijd het geld twee keer na. Als er bijvoorbeeld staat dat ik 13.75 terug moet geven pak ik eerst het briefje van 10 in de ene hand en dan de muntjes(2,1, 50, 20 en 5) in de andere hand. Ik tel dan gewoon op in mezelf: 10 + 2 + 1 etc tot ik aan die 13,75 kom.
Dan geef ik de klant eerst het kleingeld en daarna het briefje want andersom is zoo vervelend, vallen al die muntjes weer van het briefje af..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:38

Dit is dus het voorbeeld dat mensen gewoon varkens zijn, zelf zit ik ook achter de kassa en maak ook wel eens een fout. Als mensen die dan aangeven herstel ik het gewoon. Zelf maak ik er een opmerking over in de winkel als het meer dan €1,- is anders kan ik er echt niet van wakker liggen. :n

Weten jullie uberhaupt hoeveel werk het is om dat hele kassa systeem kloppend te krijgen? Het blijft mensenwerk en dan worden er fouten gemaakt. Als 's nachts een artikel wordt gewijzigd kan het inderdaad zijn dat dit niet helemaal loopt zoals het zou moeten, maar die fout haal je er niet 1, 2, 3 uit. ;)

Een cassiere kan er vaak niks aan doen dat iets fout in het systeem staat en als ze dan weer uitgekafferd wordt krijg ik last van plaatsvervangende schaamte, en normaal doe ik dan ook mijn mond open om mensen terecht te wijzen en de cassiere te helpen.

Sowieso verwonder ik me erover hoe mensen een probleem maken voor €0,10 cent, ik bedoel wij hebben het ook niet breed maar dat vind ik belachelijk.... 8)7

En geld terug tellen, wat een flauwekul. Bij ons word het wisselgeld genoemd en dan heeft zich dat. Als iemand dat dan uitgebreid wilt gaan natellen prima, maar dan worden de volgende boodschappen meteen aangeschoven en meestal gaat diegene dan vanzelf weg.

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:38

SuperAssie schreef:
Nista_RX schreef:

Wij mogen dus geen geld terugtellen want dat duurt te lang en dan worden de rijen te lang 8)7
Vandaar dat het bij ons ook niet gebeurt. Ik doe het dan ook niet omdat ik het nooit 'geleerd' heb. Overal waar ik ooit met kassa's heb gewerkt ging het 'vanzelf'. Echter heb ik(doordat ik last heb van discalculie) wel een 'backup' geleerd, ik tel in mezelf altijd het geld twee keer na. Als er bijvoorbeeld staat dat ik 13.75 terug moet geven pak ik eerst het briefje van 10 in de ene hand en dan de muntjes(2,1, 50, 20 en 5) in de andere hand. Ik tel dan gewoon op in mezelf: 10 + 2 + 1 etc tot ik aan die 13,75 kom.
Dan geef ik de klant eerst het kleingeld en daarna het briefje want andersom is zoo vervelend, vallen al die muntjes weer van het briefje af..

Hmmm, dat kan inderdaad ook! Wij hebben bij de bakkerij vaak ook lange rijen. Nouja ik weet dan niet waar het vaak fout gaat, lastig...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:49

Niet mogen terug tellen? Wat apart.
Wij zijn het verplicht.
Zo lang duurt het toch ook niet? En het is veiliger voor de winkel, minder snel kasverschil.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:50

Marley schreef:
Ik pin meestal maar als ik iets contant betaal en geld in m'n hand gekwakt krijg, tel ik op mijn dooie gemak even na. Dat houdt de boel ook maar das echt jammer dan!

Hier nog 1.
Soms zie ik een kassajuffrouw wat uit de kassa graaien en krijg ik een 'prop geld' in mijn hand en ik tel het dan echt altijd na.
Is namelijk al een paar keer niet goed gegaan.

Wat mij ook opvalt is dat als je bv. 35 cent wil bijbetalen om er een rond bedrag van te maken, de kassajuffrouw dan niet meer weet wat ze terug moet geven...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:51

Dat lijkt mij ook, dees_daan. Het is bovendien een stukje klantvriendelijkheid in plaats van die irritante 'kwak in het handje'-methode.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:56

@niet mogen terugtellen: dan zijn langzaamaanacties die het even rustig natellen van de klanten inderdaad wel de goeie methode :) Dan is het voor de winkel algauw niet meer voordelig om het niet te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:02

Hilli schreef:
Dat lijkt mij ook, dees_daan. Het is bovendien een stukje klantvriendelijkheid in plaats van die irritante 'kwak in het handje'-methode.

Dat ook inderdaad.

Wat betreft het even na moeten denken, dat heb ik ook als het bedrag ineens anders is, dan moet ik even omschakelen omdat het dan ineens anders is, is gewoon gewenning.
Moeite met terugtellen heb ik niet, het is alleen automatisme dat je naar het scherm kijkt, en als het dan ineens anders is dan moet je even omschakelen.
Zo heb ik wel eens klanten die €1,80 moeten betalen bijvoorbeeld en dan vragen of je er €0,20 bij wil..

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 11:12

Nista_RX schreef:

Precies, ik pak echt wel eens het verkeerde bedrag of bijvoorbeeld een briefje dubbel, maar als je het gewoon uittelt kom je daar altijd achter en mensen vinden het vaak ook fijn!

Iemand zei laatst tegen mij: oooh er staat gewoon op het scherm wat je terug moet geven, zelfs hoeveel briefjes van 5, hoeveel munten van 2 etc. Maar toen bedacht ik me dat ik daar echt totaal niks mee doe :+

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:09

Hier nooit veel last van gehad. Wel op een gegeven moment een medewerker die alles heen en weer over de scanner haalde. En zich maar afvragen waarom alles dubbel aangeslagen werd :+

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:45

Hilli schreef:

Wij mogen niet terug tellen, en ik kan het ook niet. Ik probeer wel vaak duidelijk de briefjes te laten zien en mijn hand met kleingeld open zodat ze het al kunnen zien.

Als mensen ineenkeer geld bij geven kan ik ook aardig in de war raken hoor, als het 1,50 is en je krijgt 50 cent niet,maar als ze er dan 10 of 20 euro van willen maken komt er wel even een stres momentje, en soms echt op hoop van zegen dat ik het goed doe. :D Tel wel altijd 2 x voor de zekerheid.
Doe HAVO, dus ben echt niet enorm dom maar met getallen ben ik gewoon geen held, en dan in een stress moment.
Vind ook dat veel mensen hier in het topic daar een beetje makkelijk over doen, sommige hebben gewoon moeite met terugtellen, en als mensen dan ineenkeer een hand vol klein geld op je lade gooit terwijl de rij maar langer en langer wordt..

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:48

Mij is terug tellen ook nooit echt geleerd. Maar als een klant wisselgeld krijgt zeg ik tijdens het pakken al van 'u krijgt 16,25 euro van mij terug', dan geef ik het kleingeld eerst en zeg hoeveel dat is, en reik dan de briefjes aan en zeg ook hoeveel dat is. Eigenlijk nooit problemen mee gehad.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:50

Ik zeg wel hoeveel ze terug krijgen maar niet apart. Met 13 euro is dat niet moeilijk, maar met 18 al wel bijvoorbeeld. Nu weet ik heel goed dat de klant dan 3 euro muntgeld krijgt, maar achter de kassa moet ik daar soms echt over nadenken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:52

Terugtellen is juist een controle voor jezelf en voor de klant. Het is ook nog netter dan het hele boeltje in je hand laten kwakken. Kortingen worden automatisch bij de kassa verrekend dus weet niet wat het probleem is?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:53

Terugtellen had zelfs mijn collega die alleen maar pinde voor haar eigen boodschappen omdat ze niet handig was met contant geld in 1 middag door. Het is écht heel simpel :j en vlot je rij wegwerken heeft veel meer met andere dingen te maken.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:57

Nouja ik ga niet dwars tegen mijn baas in en toch terug tellen. Zou er geen problemen mee hebben om te leren maar zou het ook alles behalve leuk vinden.
Bij ons moet je je ook aan een gemiddelde scantijd enzo houden. Werk ook in een grotere winkel mar ik geloof in totaal 20 kassas ofzo.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:59

Terugtellen is heel makkelijk te leren! Ik kon het ook niet toen ik achter de kassa kwam te zitten maar ik heb het mezelf erg snel aangeleerd. Het is een extra controle voor jou en voor de klant en het is zoveel klantvriendelijker dan maar gewoon geld teruggeven.
Ook is het echt wel veel sneller dan maar gewoon geld teruggeven en dat de klant het dan zelf moet gaan tellen. Ik denk ook niet dat "Hier is uw 5,20 wisselgeld" sneller is dan "Alstublieft, met 20 cent maakt 5 en nog 5 maakt tien".

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 12:59

Wachttijd ligt ook aan de winkelmanager. De AH hier bv zet structureel te weinig kassa's in, dat is echt ontzettend irritant. Gisteren bv (zaterdagmiddag!), de helft van de kassa's open en dan wel rijen van 8 mensen.
Geeft voor de klanten irritaties en voor de cassieres stress... nergens voor nodig.

Misschien moeten we ons als klanten vaker inzetten voor betere omstandigheden voor klant en cassiere

(En eigenlijk zou ik de AH wat vaker links moeten laten liggen daarom.)

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:07

Hier valt het wel mee bij de ah waar ik werk, we hebben eigenlijk altijd wel 1/2 mensen die extra kunnen draaien als het even druk wordt. Maar ik probeer altijd niet meer als 2 wachtende klanten te hebben.
Wat me soms wel benauwd is dat als het echt heel druk is, dat alle kassas open zijn en er niks meer bij kan.