Wat doe jij als je een ongeluk ziet gebeuren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:33

ligt aan de situatie,
ben ik alleen stop ik altijd, ook als er genoeg mensen zijn, kan altijd vragen of ze extra hulp nodig hebben.
heb ik de kids bij een het gaat om een ernstig ongeluk, rij ik door en meld ik me later bij de politie, kinderen zien vanaf de auto meer dan me lief is.
valt het mee, stop ik met kids er bij wel.

heb ooit eens zien gebeuren dat een moterrijder een verkeerde inhaal manuvre uit voerd en met zijn hoofd achter een oplegger van een vrachtwagen bleef hangen die motterijder was in 1 klap onthoofd,
heb me er via het fietspad er langs af weg weten te krijgen, reed nog 1 auto voor mij die stopte wel (zag het door zijn ruiten heen gebeuren) no way dat ik daar bij was gebleven met de kinderen op de achter bank :n
heb thuis wel de politie gebeld en het verhaal uit gelegt, en die hadden er alle begrip voor dit ik niet wilde dat me kinderen zo iets zagen, volgende dag na het bureau gegaan om getuigen verklaring af te leggen

MyHorseGirl

Re: Wat doe jij als je een ongeluk ziet gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:36

Het ligt er aan. Als ik al een aantal mensen te hulp zie schieten, dan ga ik er niet ook nog eens bij staan om te helpen. Dan wordt het allemaal veel te chaotisch. Als er niemand bijstaat en ik heb het (grotendeels) gezien, ja dan ga ik helpen. In ieder geval 112 bellen voor zo ver dat nog niet gedaan is en kijken hoe het met de mensen gaat.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:40

Ik stop. Ik kan niet reanimeren maar bellen kan ik wel en dat zal ik dan ook doen.

Heb het ooit een keer mee gemaakt, was echt bizar. Ik werkte vlak langs een eenbaansweg waar je 50 mag met aan beide kanten stoepranden. Kan maar 1 auto door. Was alleen de 'heen'weg. Dan in het midden een stuk berm en dan aan de andere kant de 'terug'weg.

Ik zat bij de receptie van het bedrijf en hoorde al een tijdje getoeter. Op den duur maar eens kijken wat er nou aan de hand was.

Stond er dus een auto stil midden op de weg, met als gevolg dat er niemand meer door kon. Mensen deden het raarste om er maar langs te komen. Over de berm, over de stoeprand, eentje schramptje zelfs de zijspiegel van de auto die stil stond.

En tot mn verbazing zat er dus iemand in die auto. Gewoon, te zitten. Dus uiteindelijk ben ik via de zijdeur van de receptie gaan kijken. Op het raampje geklopt, geen reaktie. Deur open gedaan en gevraagd 'meneer, gaat het?'. Geen reaktie. Maar de man was wel wakker. Hij wist niets meer. Meneer waar gaat u heen? 'weet ik niet'. Meneer hoe heet u? 'weet ik niet'.

Mijn collega heeft intussen de politie gebeld, maar die maakte bepaald geen haast met komen tot mn verbazing.

Meneer kunt u de auto iets aan de kant zetten? Lukt dat? Dat ging net, maar daarna kon ie niets meer.
Vreeemd! Toen maar gaan zoeken in de rommeltjes in de auto, er lag een mobieltje. Meneer kan ik iemand bellen? 'geen reaktie'. Dussss ik ben maar gaan snuffelen in zijn smsjes, en daar zag ik iets waarvan ik dacht die is wel close. Dat nummer gebeld, bleek zijn zus.

Wat zij zei! 'oooohhh dan heeft ie weer een van zijn hypers! hij is suikerpatient. Geef maar wat zoets dan trekt dat wel weer bij' Op zo'n manier van 'moet je me hiervoor bellen'

NOUJA! Ik naar binnen een mars gehaald, die heb ik zo'n beetje naar binnen moeten duwen. Ondertussen kwam de politie aan, en was ik overbodig. (werd zo'n beetje aan de kant gebonjourd) Die man was weer aan het bijkomen.
De politie heeft hem uiteindelijk ingeladen en de auto op een parkeerplaats gezet.

Die man heb ik later nog terug zien komen voor zijn auto. Hij is niet meer langs geweest oid. En bedankt :=

Was echt een BIZARRE middag. En stel dat die man midden op de snelweg was 'uitgevallen' ipv op een 50 km weg? Dat mensen daar zo makkelijk mee omgaan! Waanzin!

En toevallig vorige week hoorde ik een meisje achter me vallen met de fiets. Zo'n brugpiepertje. Ben omgedraaid en erheen gereden of het wel ging. Ocharme. Dan fiets je toch niet door als zo'n kruimel op de grond ligt.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:41

Ik stop altijd, ik ben dat verplicht als ambulancier. Ik heb een volledig uitgeruste interventietas in de auto liggen dus ik kan dan ook gelijk beginnen behandelen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:43

Ik verstijf.heb het een paar keer meegemaakt en buitenom 112 bellen lukt het me niet om de auto uit te komen. :-( vind het wel jammer dat het een soort reflex is op wat ik zie terwijl er hulp nodig is.

Heb zelf ook een auto ongeluk gehad en heb toen ook een tijd versuft voor me uitgekeken. Het leek een eeuwigheid te duren voor er iemand echt naar me toe kwam terwijl er een man (getuige) naast mn auto stond.

Ingvild

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:48

Ik stop meestal om te kijken of ik kan helpen, maar als ik zie dat er al veel mensen bij staan dan rijd ik ook door. Ook als er iemand pech heeft en op een onhandig plek staat probeer ik te helpen.

Ik heb toen ik nog geen maand mijn rijbewijs had een heftig ongeval meegemaakt.
Bij een wisselen van snelweg via een klaverblad kwam een motorrijder mij aan de binnenkant met een noodgang inhalen. Echter was de weg nat en ging hij vlak voor mijn auto onderuit en gleed de vangrail in.
De klap was zo hard dat hij het niet heeft overleeft. Ik ben toen gestopt en heb gelijk 112 gebeld. Dit is mij altijd bij gebleven en moet toch vaak nog slikken als er een motor achter mij rijd op een klaverblad.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:05

Het ligt er inderdaad aan of er al meerdere mensen actie ondernemen, wat voor 'n ongeluk het betreft en waar.
Als het midden op de snelweg is, zal ik daar niet naartoe lopen :P Uiteraard is het eerste dat je wel doet, bellen naar 112 en proberen het overige verkeer te waarschuwen.
Misschien is een reden dat mensen doorrijden ook wel dat er 'misbruik' van gemaakt wordt -O-
Jaren terug lag er bij mij in de buurt op een fietspad een vrouw op de grond. Een man stopte om bij de vrouw te gaan kijken. Kwamen er 2 kerels achter de struiken vandaan, sloegen de man 'total loss' en gingen er met zijn auto vandoor ;( Zo zijn er helaas wel meer gevallen bekend. Misschien dat mensen daarom bijvoorbeeld 's avonds laat niet durven te stoppen als ze iets zien!?
Het schijnt ook bewezen te zijn dat iemand die een ongeluk echt direct ziet gebeuren, 'bevriesd' en niet snel zal handelen, terwijl iemand die er net na komt dat juist wel doet!?
Maar ik kan me er ook ontzettend boos over maken dat het vaak een kwestie is van 'o het is mijn hachie niet, zoek het maar uit' :(

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:14

Ik help ook. Ben dit verplicht vind k zelf. Zeker met mijn opleidings achtergrond (verpleegkundige) Hoort dit bij mijn taak.

Tijd terug met een auto die over de kop was gegaan, en daarna met ene man op de fiets die gevallen was.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:23

ik zou stoppen mocht er nog hulp nodig zijn,
wij hadden vorig jaar een auto ongeluk en toen zijn er ook veel mensen komen helpen gelukkig
maar ook mensen die filmend langs kwamen rijden??? die hebben wel wat vuile blikken van me gehad...

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:27

Ik heb al diverse ongelukken mee gemaakt waar ik heb moeten handelen omdat niemand stopte kan daar zo boos om zijn.
Ik ben bhver en ehbo-er en heb standaart een ehbo trommel in mijn auto en een deken. Ik moet ook stoppen en handelen als er om gevraagd word en vind ik meer dan logisch.

M_ariskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:40

Ik zag maandag nog een ongeluk recht voor me gebeuren (alleen dan niet op de weg).
Viel ineens een man van het perron op het spoor terwijl de trein er al bijna aankwam..
Ik zei ook altijd van ik help natuurlijk gelijk, maar echt op dat moment zit je van: :\
Gelukkig stonden er nog veel meer mensen langs het spoor die de man van het spoor af trokken en 112 belden. Je schrikt zo enorm van de situatie dat je eerst echt staat te kijken van wat gebeurt hier.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:42

Als ik de eerste ter plekke ben ga ik hulp verlenen. Zijn er al meerdere mensen ter plekke rijd ik altijd door.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:46

Ik stop ook altijd en help waar mogelijk. Ook als er veel mensen omheen staan stop ik meestal om te vragen of er hulp nodig is. Vaak is het namelijk zo dat er veel mensen staan kijken, maar niemand iets doet.

Mijn broer is een keer met zijn motor onderuit gegaan, lag olie in de bocht. Midden in de binnenstad, auto's kwamen hem tegemoet en er stonden auto's achter hem. Maar niemand die uitstapte of op welke manier dan ook hielp. Hij mocht met zijn gebroken schouder zelf z'n motor overeind hijsen, van de weg slepen en de brokstukken bij elkaar rapen...... Ik vind dat zó triest!

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:57

Dat is wel heel erg lalidan, soms schaam je je echt voor het gedrag van andere mensen :O.
@kentaro, dat bevriezen bij het zien van een ongeluk heb ik gelukkig nog nooit last van gehad, sterker nog, omdat je het vaak ziet aankomen ben ik vaak al onderweg terwijl het nog gaande is :')

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:02

Ik zou altijd helpen, behalve als er al behoorlijk wat mensen zijn of als ik mezelf ermee in gevaar kan brengen, indien zou ik de politie bellen voor hulp

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:17

Ik stop ook zeker, kijken of ik overbodig ben zo ja ga ik weg en zo nee ga ik helpen.

Eind vorig jaar aanrijding voor mijn neus gezien, ik fietste achter een mevrouw op een bromfiets, ze bleef wisselen van baan (ik wilde inhalen links) en toen ze plots op de remmen ging om links af te gaan een 50km weg over te steken zei ik wat geïrriteerd dat ze best rekening mag houden met andere weggebruikers, vervolgens kijkt ze om naar mij en steekt over (zonder te kijken) en wordt vol geramd door een oudere mevrouw die op het gas drukte in plaats van de rem (je hoorde de auto loeien).

Mevrouw of de bromfiets droeg geen helm en vloog over straat net achter mij langs het fietspad op. Andere mevrouw reed door en ik dacht heel even dat ze echt weg zou rijden maar ze parkeerde hem een stukje verder. Vervolgens had ik mijn fiets aan de kant (heel apart, maar het eerste wat in mij opkwam was of ik mijn standaard erop zou doen.. vervolgens fiets aan de kant gepleurd). 112 gebeld, iemand was al aan het reanimeren. Bloed kwam echt overal vandaan! Ik voelde mij echt ontzettend hulpeloos.. Gelukkig heeft iemand haar dus kunnen reanimeren en was de ambulance er snel (plus 4 politie auto's, nog een ambulance en een trauma helikopter.

Uiteindelijk heeft ze nog 4 dagen in coma gelegen en is toen overleden. (mevrouw was dacht ik 76 en de bestuurder van de auto zelfs 83).

Vervolgens word ik de week erna zelf aangereden op de fiets door een opa die mij niet aan zag komen (ik was kwaad, echt HEEL kwaad.. deels door wat ik de week ervoor had gezien en omdat sommige mensen gewoon niet meer mogen rijden! Hij keek me zo aan met van die glazige oogjes..). Ben heeeeeel erg voorzichtig geworden in het verkeer!

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:23

Ik stop.

Paar maanden terug zat ik met me moeder in de auto en lag er een vrouw op de grond.
Auto voor ons was al uit gestapt om te helpen en enkele omstanders (fiets) ook.
Mijn moeder had BHV dus die moest van mij uitstappen, dat wou ze niet omdat er eigenlijk al genoeg mensen stonden en ze waarschijnlijk gevallen was door de wind.
Toch moest ze van mij uit de auto om een deken over de vrouw te leggen.
Ik ben in de auto blijven zitten, me moeder is bij de vrouw gebleven, niet veel later kwam er een EHVer aan en die voelde de pols niet meer (het regende en me moeder voelde niks meer). Alle omstanders die er stonden wisten niet wat te doen.
De vrouw is met hartslag opgenomen, maar helaas Savonds toch overleden.
Ze bleek een hersenbloeding te hebben gehad op de fiets en later in het ziekenhuis er nog 1 over heen.

Ik stop dus ook... Al zal ik niet weten hoe en wat ik op dat moment doen of reageer.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 00:51

Als er verder geen mensen bijstaan of gestopt zijn zal ik zeker weten stoppen.
Maar als dit wel het geval is, zal ik gewoon doorrijden, want hoe meer mensen hoe meer je in de weg loopt.
Wel vind ik het ronduit onbeschoft dat mensen stoppen om te kijken of komen kijken naar andermans leed. Of doe wat, of rijd door denk ik dan. Op de snelweg vind ik dit ook altijd zo storend als er aan de andere kant een ongeluk is gebeurt en er een kijkersfile ontstaat. Ik vind dat gewoon niet fair.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 01:25

Juist als het druk is duurt het doorgaans langer voordat er hulp wordt geboden. Door de drukte voelt niemand zich meer verantwoordelijk, 'iemand anders zal wel helpen'. Ook gaan mensen zich aan elkaar conformeren, jullie rijden voorbij? Dan rij ik ook voorbij. Jullie staan te kijken? Dan kijk ik ook toe.

Je kan in feite dus beter een ongeluk krijgen op een rustigere plek.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 01:31

Een aantal jaar terug stond ik met een vriendin bij haar voor. Ik zag iets verderop alle auto's een bocht maken. Er stond een auto op de oprit dus ik zag niet waarom. Dus een laar stappen naar voor gedaan was er een oudere man van zijn fiets gevallen en lag met zijn hoofd op de weg. Iedereen reed er omheen. Ik ben meteen erna toe gerend en heb de fiets van hem afgehaald en hem omhoog geholpen. Echt schandalig ..
Als er al genoeg mensen bij een ongeluk staan rijdt/loop ik door. Anders stop ik.
Al zou ik s avonds misschien vanuit de auto 112 bellen. Maar iets doen sowieso.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 01:51

Ik heb geen idee wat ik zou doen, nog nooit mee gemaakt, natuurlijk hoop je dat je meteen te hulp schiet en 112 belt, maar je weet natuurlijk nooit hoe je precies gaat reageren als zo'n situatie zich écht voor doet..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 01:57

Pas hier een tram ongeluk , heb al vaker wat zien gebeuren en bel dan eigenlijk meteen 112 en ga kijken of eerst kijken maar als ik dat niet durf vanwege het heftige dan eerst 112, en dan durf ik ook meer.