Zorgverzekering in 2015 met 20% omhoog wat vindt bokt ervan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:19

Tiggs schreef:
Maar als je vervolgens hoort dat iemand met een bijstandsuitkering een paard of een 'dure' auto heeft, dan snap ik dat mensen aan het twijfelen worden gebracht of die bijstand nou echt zo slecht is.

Wat daar vooral een probleem is, is dat mensen allerlei conclusies trekken op basis van een voorbeeld, vaak ook nog van horen zeggen. Dus 1 iemand die in een dure auto rijdt, en 10 gezinnen die niet rondkomen worden alvast nog eens beschuldigd van fraude of extra gekort.

Daarnaast: mensen vinden dat het logisch is dat iemand werkt wel een paard of luxe auto kan hebben, en iemand in een uitkering niet. Maar tegelijkertijd is het hebben van werk ook gedeeltelijk mazzel. Was het jouw bedrijf dat ineens 1000 mensen op straat zet, had jij het kunnen zijn. Ik vind het zelf dan ook een beter idee om zowel werk als geld een beetje te verdelen zodat we allemaal een beetje geluk hebben en een beetje pech, ipv sommige heel veel van het ene en sommige heel veel van het andere.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:27

Het verschil tussen armen en rijken zal steeds groter worden.
Belachelijk we betalen zat.
Me zusje gaat ziekenhuis in en uit en krijgt half gebakken zorg en overal moet je zelf achteraan. Te gek voor woorden!

Laat ze eerst maar eens goed naar beleid kijken en gelijk de juiste zorg geven.
En niet half gebakken wat onderzoeken doen scheelt al heel veel geld!
Ook met medicijnen wordt allemaal maar mee gegooit en weg gegooit.

Ben nu nog aanvullend verzekerd maar als het allemaal zo duur wordt jammer dan.
Ga er daar op bezuinigen en dan maar overal langer mee doorlopen.
Worden de kosten ook vanzelf hoger voor de overheid.
krijg je meer mensen in de ziekenwet.
Sukkels.
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 04-03-14 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:27

Maar Shadow, geldt dat dan voor mensen die gelijk zijn op basis van opleidingsniveau, ervaring etc.? Ik zou het niet eerlijk vinden als ik een halve fte moet inleveren voor iemand die nooit een opleiding heeft gevolgd, bepaalde banen te min vindt en dan wel de mijne moet krijgen. Daarnaast denk ik dat dit geen haalbaar scenario is. Mijn baan is best te leren als je er tijd en moeite in stopt, die van vriend is echter een heel stukje lastiger.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:32

Charaz schreef:
Tiggs schreef:
Klopt, huisarts krijgt per consult betaald, kijk maar eens na bij je zorgverzekering (ik kan iig zien wat ze allemaal voor me betaald hebben). Het is trouwens wel heel weinig, een paar euro maar.

9,01 voor een normaal consult

+ elk kwartaal adminstratiekosten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:33

Selka schreef:
Maar Shadow, geldt dat dan voor mensen die gelijk zijn op basis van opleidingsniveau, ervaring etc.? Ik zou het niet eerlijk vinden als ik een halve fte moet inleveren voor iemand die nooit een opleiding heeft gevolgd, bepaalde banen te min vindt en dan wel de mijne moet krijgen.

Voor een deel: ja, dat geldt zeker voor mensen ook met gelijk opleidingsniveau. Daarnaast is de aanname dat men 'bepaalde banen te min vindt' echt zo'n sprookje dat wordt aangehaald om mensen zonder werk in een kwaad daglicht te stellen. En het ironische is dat het vaak juist gebeurt door mensen die zelf heel aardig werk hebben en liever geen minder / minderbetaald werk zouden willen doen.

En tot slot heb je ook gewoon de mazzel dat je de mogelijkheden hebt om een goed opleidingsniveau te behalen. Intelligentie is voor een groot deel aangeboren, mazzel dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:36

Selka schreef:
Maar Shadow, geldt dat dan voor mensen die gelijk zijn op basis van opleidingsniveau, ervaring etc.? Ik zou het niet eerlijk vinden als ik een halve fte moet inleveren voor iemand die nooit een opleiding heeft gevolgd, bepaalde banen te min vindt en dan wel de mijne moet krijgen. Daarnaast denk ik dat dit geen haalbaar scenario is. Mijn baan is best te leren als je er tijd en moeite in stopt, die van vriend is echter een heel stukje lastiger.

Vind ik ook. Ik vind het heel goed, het verschil in inkomen. Bijvoorbeeld het verschil tussen een kapper en een chirurg. Een chirurg heeft eerst VWO of Gymnasium gedaan, daarna een langere, duurdere(!!!) opleiding, én ze hebben veel veel tijd ingeleverd die de gemiddelde op de kappersopleiding kon besteden aan 'leuke' dingen. Daarnaast heeft een chirurg ook nog eens veel meer verantwoordelijkheid.
Nee, echt, ik hoop toch heel erg dat er altijd grote verschillen tussen inkomens blijven bestaan, anders gaat toch niemand vrijwillig nog dure, moeilijke, zware opleidingen volgen? Daar moet toch een beloning tegenover staan?

En ik ben het er echt mee eens dat het financieel nu slecht gaat in Nederland, maar ja, overal ter wereld gaat het nu niet goed..

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:37

Selka schreef:

Ik heb ook moeite met mensen die bijvoorbeeld een opleiding dierverzorging of paardenhouderij etc. hebben gevolgd en vervolgens gaan klagen dat ze in de supermarkt voor een minimumloon moeten werken en dat het niet eerlijk is dat sommige andere mensen zoveel verdienen.

Overigens heb je ook wel een punt hoor Shadow, het is voor een deel ook zeker een kwestie van geluk, maar niet geheel imo.

Anoniem

Re: Zorgverzekering in 2015 met 20% omhoog wat vindt bokt ervan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:40

Wilde dat ik aan de slag kon voor het minimumloon
Mij hoor je dan niet klagen hoor.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:43

Sorry... Maar als ik jaren een studie heb gevolgd, daar andere dingen voor heb moeten laten, zelf geld heb geïnvesteerd in mijn eigen studie/opleidingen, elke dag 10 uur van huis ben om te werken etc... dan vind ik dat een hoger salaris verdien heb dan iemand die een pretopleiding heeft gedaan, ondertussen met 10.000 andere dingen bezig is geweest, een paar uren per dag werkt etc.
Laatst bijgewerkt door Liezel1 op 04-03-14 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:43

Shadow0 schreef:
Selka schreef:
Maar Shadow, geldt dat dan voor mensen die gelijk zijn op basis van opleidingsniveau, ervaring etc.? Ik zou het niet eerlijk vinden als ik een halve fte moet inleveren voor iemand die nooit een opleiding heeft gevolgd, bepaalde banen te min vindt en dan wel de mijne moet krijgen.

Voor een deel: ja, dat geldt zeker voor mensen ook met gelijk opleidingsniveau. Daarnaast is de aanname dat men 'bepaalde banen te min vindt' echt zo'n sprookje dat wordt aangehaald om mensen zonder werk in een kwaad daglicht te stellen. En het ironische is dat het vaak juist gebeurt door mensen die zelf heel aardig werk hebben en liever geen minder / minderbetaald werk zouden willen doen.

En tot slot heb je ook gewoon de mazzel dat je de mogelijkheden hebt om een goed opleidingsniveau te behalen. Intelligentie is voor een groot deel aangeboren, mazzel dus.

Nouja dat sprookje zie ik in mijn omgeving veel, maar ik woon naast de Efteling ;) Ik heb als student gewoon schoongemaakt hoor, paard betaalde zichzelf helaas niet.

Klopt dat de een nu eenmaal slimmer is, maar een goede lasser bijvoorbeeld kan ook veel geld verdienen. Mag ik dan een deel van zijn loon omdat ik nu eenmaal niet handig ben? Er zijn uitganspunten voor ieder mens, maar uiteindelijk is het ook maar wat je er zelf van maakt. Niet iedereen die slim is gaat naar de uni en niet iedereen die begint op de mavo komt nooit verder dan het MBO :)

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:44

Selka schreef:
ais schreef:
De mensen die het hardst roepen dat er bezuinigd moet worden, kunnen volgens mij veelal zelf flink wat inleveren, waardoor het al goedkoper wordt..

Dus ik moet salaris inleveren omdat ik dus wel dat bedrag kan sparen, 2 paarden heb, op vakantie ga etc?

Dat hoor je mij niet zeggen, en zul je mij ook niet horen zeggen.
Mijn vriend werkt binnen de zorg, mijn opa was (hij leeft gelukkig nog, maar ik denk niet dat hij nu nog zo goed zou opereren) een ontzettend goede chirurg en een ontzettend slimme man. Via die weg krijg ik ook het e.e.a. mee van de zorg, de stijging van de zorgkosten etc.
Als ik dan een verhaal hoor dat er bezuinigd moet worden en dat degene die die opdracht geeft eigenlijk zelf ook stiekem gedeeltelijk (flink) uitgekocht wil worden door die organisatie, vind ik dat slecht.
Een x aantal jaren geleden wilde ze van hogerop bezuinigen op de kosten. Dit wilden ze doen door de tarieven van artsen gelijk te stellen. Dit heeft erin geresulteerd dat mijn opa zijn tarief met 4 of 5 moest vermenigvuldigen. Op die manier bezuinig je dus drie keer niets..

Shadow0 schreef:
Daarnaast: mensen vinden dat het logisch is dat iemand werkt wel een paard of luxe auto kan hebben, en iemand in een uitkering niet. Maar tegelijkertijd is het hebben van werk ook gedeeltelijk mazzel. Was het jouw bedrijf dat ineens 1000 mensen op straat zet, had jij het kunnen zijn. Ik vind het zelf dan ook een beter idee om zowel werk als geld een beetje te verdelen zodat we allemaal een beetje geluk hebben en een beetje pech, ipv sommige heel veel van het ene en sommige heel veel van het andere.

M.b.t. het al dan niet geluk hebben, daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik ben heel blij dat ik werk kan doen dat ik leuk vind en dat enigzins aansluit bij de studie die ik volg.
Had ik niet bij deze baas gewerkt, dan was het een andere baas geweest en waren het misschien minder uren geweest. Als ik afgestudeerd ben, is de kans ook klein dat ik een baan krijg die aansluit bij mijn studie, dan ga ik maar ander werk doen, tot er wel een baan is die daarbij aansluit. Wellicht heb ik de mazzel dat ik wíl werken. Ik ben opgegroeid met een moeder die een bijstandsuitkering had, en heeft. Ik ben van mening dat je het met een bijstandsuitkering zo slecht nog niet hebt en je heel blij moet zijn dat we in een land leven waar je een bijstandsuitkering kunt krijgen..

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:45

Shadow0 schreef:
Intelligentie is voor een groot deel aangeboren, mazzel dus.

Huh?
Een kennis van mij is begonnen op de MAVO en is nu een succesvolle advocaat.
Het heeft niet alleen te maken met intelligentie, maar ook met doorzettingsvermogen en creativiteit. Als je lasser bent kun je idd veel geld verdienen, als je de kansen maar ziet en jezelf niet tevreden stelt met een laag loon.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:46

Maar ais, wat bedoel je dan met die zin? Het is mij nog niet helemaal duidelijk.

Liezel1 schreef:
Shadow0 schreef:
Intelligentie is voor een groot deel aangeboren, mazzel dus.

Huh?
Een kennis van mij is begonnen op de MAVO en is nu een succesvolle advocaat.
Het heeft niet alleen te maken met intelligentie, maar ook met doorzettingsvermogen en creativiteit. Als je lasser bent kun je idd veel geld verdienen, als je de kansen maar ziet en jezelf niet tevreden stelt met een laag loon.

Dat probeerde ik dus aan te geven. Het is maar wat je er zelf van maakt (deels!).

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:47

Ik denk dat het een kwestie van moeten is, niet van willen.
Mijn paard staat ook te koop omdat ik het niet meer kan rondbreien iedere maand. Het gaat me echt aan het hart, maar ik zal wel moeten.
Oordelen vind ik kneiterhard hier. 'Dan zet je je paard toch op een landje?' 'Dan zoek je toch een betalende verzorgster". Die mogelijkheden moeten er dan wel zijn.

Ja er gaat hier een hoop geld naar vluchtelingen en ongedocumenteerde. Ja je kan roepen dat de grenzen dicht moeten. Ik heb de meest bizarre verhalen gehoord van vluchtelingen die doen alsof ze ziek zijn om maar een arbeidsongeschiktheids verklaring te krijgen van de ha en je zou eens moeten weten hoeveel mensen daar mee weg komen.
Je hoeft opsporing verzocht maar aan te zetten... en tsja we pompen enorm veel geld in die mensen.
Maar wat als we dat niet doen? Wat als we die grenzen zouden dicht gooien en mensen zouden terug sturen? Enig idee wat voor concequenties dat zou hebben?

Ik ben zelf voor een socialer nederland en ik denk dat we die kant uiteindelijk ook wel op gaan.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:49

Ja dat klopt heb je minder geleerd lage opleiding dan zul je altijd minder verdienen dan hoger opgeleiden.
Dat wil niet zeggen dat iemand niet wil leren maar kunnen nu eenmaal niet hoger.
Het gevaar hierin is wel dat er mensen uit andere EU landen voor dit werk zullen worden aangenomen zodat ook hier een schaarste in komt of al is.

met betrekking tot het ziekenfonds en eigen bijdrage is het voor Nederlanders wel duur en het is extra zuur als de arbeidsmigranten zich hier aan kunnen onttrekken en dat dit ook word toegestaan net zoals de wegenbelasting.

Zoals ik al eerder heb gezegd wij geloven wat ons door het kabinet word voorgespiegeld en nemen het gewoon voor lief dat we uitgemolken worden.
Het gaat echt niet om een paar euro's meer of minder nee het gaat om veel meer, waar blijft dat geld niemand die het weet.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 12:55

Selka schreef:
Maar ais, wat bedoel je dan met die zin? Het is mij nog niet helemaal duidelijk.

Wellicht is dat niet helemaal 100% goed geformuleerd, wat ik er mee bedoel heb ik in mijn vorige post uit geprobeerd te leggen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:13

lady62 schreef:
Ja dat klopt heb je minder geleerd lage opleiding dan zul je altijd minder verdienen dan hoger opgeleiden.

Dit is niet waar. Voor mijn werk zag ik loonstrookjes, met de bijbehorende beroepen. Misschien geldt het in het algemeen wel dat hoger opgeleiden meer verdienen dan lager opgeleiden maar er zijn een hoop uitzonderingen hierop. Neem bijvoorbeeld een stratenmaker; in loondienst verdient zo iemand inderdaad niet veel; het minimumloon of iets daarboven. Begint deze stratenmaker echter voor zichzelf dan verdient hij vaak het drievoudige.

Op dit moment zit ik net werkloos thuis. Ik heb een HBO opleiding gedaan en ben in 2011 afgestudeerd. Ik vond mijn studie een echte voltijdstudie, met o.a. stages in de zomervakantie waardoor je dan niet de tijd had om te werken. Ik had het geluk om niet te hoeven werken tijdens mijn studie, anders had ik deze ook niet in 4 jaar af kunnen ronden. Gevolg is dus wel dat ik nu maar 3 maanden recht heb op WW, omdat ik nog geen 5 jaar heb gewerkt. En dat vind ik dus wel oneerlijk. Ik ben blij dat de WW en de bijstand en zo er is, maar ik val op dit moment wel een beetje tussen wal en schip geloof ik. Ik woon samen met mijn vriend, die net teveel verdient waardoor ik geen recht heb op bijstand, we huren via de particuliere sector omdat de wachtlijst voor een sociale huurwoning in deze regio minimaal een jaar of 8 is en je mag je pas inschrijven vanaf je 18e (ik ben 25) en omdat hij ook nu net teveel verdient om recht te hebben op die sociale huurwoning. Een hypotheek kunnen we niet krijgen, maar we betalen nu wel maandelijks bijna 800 euro aan huur. En dus zonder huursubsidie. Maar hij verdient dan weer net te weinig om hemzelf en mij te kunnen onderhouden (o.a. door die hoge huur).

Eerlijk is eerlijk, ik heb een paard en ik ga er ALLES aan doen om deze te houden, en dat is natuurlijk een flinke kostenpost. Gelukkig heb ik wat spaargeld achter de hand. Maar ik vind het wel jammer dat ik geen goede start heb kunnen maken op de arbeidsmarkt door de economische crisis.

Werknemers worden echt uitgebuit in deze tijd. Neem een vriendin van mij: net afgestudeerd (WO), werkt 40 uur per week + veel overuren die ze niet krijgt uitbetaald voor 1700 euro bruto per maand. Ik vind het echt schandalig.

Die zorgverzekering maakt voor mij niet zoveel uit, maar het is nog veel meer wat steeds duurder wordt. En dan heb je inderdaad dat de lonen niet evenredig meestijgen.

lady62

Re: Zorgverzekering in 2015 met 20% omhoog wat vindt bokt ervan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:27

Dat die stratenmaker als eigen baas meer verdiend is natuurlijk logisch dat is overal zo.
En dat je recht op WW moet opbouwen dat is ook logisch.
Voor de rest zit iedereen in het zelfde schuitje.
Als je bent afgestudeerd dan moet je ook weten dat overuren moeten worden uitbetaald of tijd voor tijd als je daar zelf niet achteraan gaat dan ben je gewoon laks.
Het is wel zo dat alles moeilijker word maar zolang je niet van de bijstand hoef te leven ben je nog redelijk rijk.
Ik zou zeggen pak alles aan wat je kunt krijgen maar blijf zoeken naar werk op je eigen niveau.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:37

wat betreft het opleidingsniveau, een advocaat is heel erg lang bezig met zijn studie's, en spendeert (als het goed is) zijn carrière in een lichamelijk positieve situatie.

een stratenmaker daarentegen, heeft een minder lange opleiding, maar werkt zijn hele leven, wat dus een stuk langer is als die advocaat, zijn lichaam helemaal naar de knoppen.

de advocaat verdient (nogmaals over het algemeen) een zéér ruim salaris en begint zo rond zijn 30ste aan zijn carrière, kan tot zijn 67ste werken, en is dan lichamelijk nog fit en kan van zijn pensioen genieten.
de straten maker begint op zijn 18e met een minimum salaris , kan tot zijn 67ste werken maar is op zijn 50ste al helemaal kapot, kapotte rug, kapotte knieën, enzovoort en beland dan in het zorgsysteem en kan amper van zijn pensioen genieten.

ik begrijp dat zij die een dure studie gedaan hebben, voor onze levens vechten, en ons hulp bieden die we zelf niet kunnen verwezenlijken, maar laat hen dan tot hun 67ste werken.
en laat degene die op jonge leeftijd zich krom staan te werken om ervoor te zorgen dat die advocaat of die chirurg naar zijn werk kan, eerder met pensioen gaan zodat ook hij nog iets heeft om voor te leven.

daarnaast is het een idee om een x aantal jaar vast te stellen dat je werkzaam bent geweest, neem 30 jaar, als jij begint op je 30ste met werken ivm grote studie, kun je op je 60ste op pensioen.
begin je op je 18e met werken kun je met 48j op pensioen.

iedereen werkt dan hetzelfde aantal jaren, alleen kun je er dan nog wat mee.

er wordt altijd hoog gesproken over de dure lange opleidingen, maar die mensen zouden nergens zijn, zonder een automonteur, een straten maker, de loodgieter,.... en andersom ook natuurlijk.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:39

lady62 schreef:
Als je bent afgestudeerd dan moet je ook weten dat overuren moeten worden uitbetaald of tijd voor tijd als je daar zelf niet achteraan gaat dan ben je gewoon laks.

Dit is wel héél kort door de bocht!
Ik krijg mijn overuren ook niet betaald.
De tijd van eisen bij je werkgever is voorbij en ik ben blij dat ik überhaupt werk héb!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:41

crazyshar schreef:
daarnaast is het een idee om een x aantal jaar vast te stellen dat je werkzaam bent geweest, neem 30 jaar, als jij begint op je 30ste met werken ivm grote studie, kun je op je 60ste op pensioen.
begin je op je 18e met werken kun je met 48j op pensioen.

iedereen werkt dan hetzelfde aantal jaren, alleen kun je er dan nog wat mee.

Dit lijkt mij echt niet haalbaar.
Dan rijzen de kosten helemaal de pan uit, want dat zou betekenen dat er véél meer moet worden uitbetaald aan iemand die op zn 48e met pensioen gaat. Daar is het hele stelsel niet op gebouwd. Als je dat zou willen, dan moet alles op de schop, pensioenafdrachten, AOW etc.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:43

Onzin ook de werkgever moet zich houden aan regels daar is een bond voor.
Je wilt toch niet zeggen dat je niet voor je eigen belangen opkomt uit angst je baan te verliezen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:45

Het hele land naar ze klote.
Dat is wat gebeurd..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:46

crazyshar schreef:
ik begrijp dat zij die een dure studie gedaan hebben, voor onze levens vechten, en ons hulp bieden die we zelf niet kunnen verwezenlijken,

Tsja, ook dat vind ik nog wat overdramatisch. De studie is immers voor het grootste gedeelte door de maatschappij bekostigd (en dat zou ik graag zo houden!) En van de advocaten worden sommige nobele
strijders tegen onrecht, maar anderen leggen zich toe op het vinden van mazen in de wet om onethische zaken toch juridisch kloppend te maken.

En ik wil echt niet beweren dat alle advocaten dat doen, maar duurbetaald werk is niet automatisch nuttig vanuit de maatschappij bezien.

Verder helemaal eens hoor :j

Lady62: dat gebeurt heel vaak nou juist wel, dat mensen niet op durven / kunnen komen voor hun eigen belangen omdat ze dan zichzelf in de vingers snijden. Zeker met de flexcontracten heb je soms weinig mogelijkheden - een keer gelijk halen is zeker weten geen nieuw contract. Maar ook als je wel een vast contract hebt kan de strijd soms heel zwaar en hard zijn en veel mensen gaan daar aan onder door.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 13:47

lady62 schreef:
Onzin ook de werkgever moet zich houden aan regels daar is een bond voor.
Je wilt toch niet zeggen dat je niet voor je eigen belangen opkomt uit angst je baan te verliezen.

Dat is in sommige gevallen zeker zo ja....
En buiten dat is er ook nog een andere factor:
Je overuren nu niet betaald krijgen is behoud van je baan op de langere termijn in deze financiëel moeilijke tijd. Het alternatief is alles uitbetaald krijgen en over 3 maanden op straat staan, omdat je werkgever failliet is. Wat heb je liever?