Split leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:17

roombolletje

Re: Split leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 20:20

mmm, thanks !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:21

Waarom wil je de split kunnen? Heb verder geen tips oid voor je.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:22

Een split mag je enkel oefenen als je flink opgewarmd bent, om scheurtjes te voorkomen. In de balletles 'hangen' wij altijd aan de barre, en dan schuif je je benen zo ver open als je kan. Je moet wel je beide benen flink gestrekt houden, ook je voeten. Ik ga wel steeds zo op en neer, zo leren we het ook aan. En door het elke week een keer te doen kom ik al véél verder (en is het einde zowaar in zicht!). Ik combineer het met een hele reeks van rek oefeningen, in een set zeg maar, en die oefeningen herhaal ik dan een keer of drie; tegen de derde keer kan je ook al verder.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 20:24

Bhriseis schreef:
Een split mag je enkel oefenen als je flink opgewarmd bent, om scheurtjes te voorkomen. In de balletles 'hangen' wij altijd aan de barre, en dan schuif je je benen zo ver open als je kan. Je moet wel je beide benen flink gestrekt houden, ook je voeten. Ik ga wel steeds zo op en neer, zo leren we het ook aan. En door het elke week een keer te doen kom ik al véél verder (en is het einde zowaar in zicht!). Ik combineer het met een hele reeks van rek oefeningen, in een set zeg maar, en die oefeningen herhaal ik dan een keer of drie; tegen de derde keer kan je ook al verder.

Zou je die set met mij willen delen?
& Yezzi omdat ik het leuk vind om lenig te zijn en om een weddenschap :Y) Maar als het me niet lukt of als ik het niet kan boeit het ook niet zo. Ohja én het was mijn goeie voornemen voor 2014.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:26

Oke. Nou ik blijf iig volgen, ben benieuwd of het lukt! Heb zelf ook lange tijd op turnen gezeten maar het lukte me nooit. ;( Nu ben ik zo stijf als een hark, met mijn benen plat op de grond trekt al. :Y)

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 20:27

Yezzi! Inderdaad precies dat, op dat niveau ben ik ook!

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:29

hannah41 schreef:
Leuk, veel plezier! Ik denk eerder dat het andersom is, lenigheid helpt bij kickboksen. :D

Jawel hoor! Ik zit ongeveer 5 maanden op thaiboksen en ik ben er zeker wel veel leniger door geworden! Verder lees ik mee, wil het ook graag kunnen en rek bijna elke dag. Merk dat ik veeel verder kom als eerst.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 20:35

- Split (hierboven omschreven)
- Spagaat
- Linkerbeen voor je opheffen; met het rechterbeen door de knie gaan; de linkervoet onderaan bij de hiel vastnemen en eerst je been volledig gestrekt voor je kunnen houden, terwijl ook je rechterbeen strekken, en dan langzaamaan je been zijwaarts de lucht in krijgen (http://nklein99.files.wordpress.com/201 ... g_6114.jpg)
- Op de grond zitten, kaarsrecht, met je benen voor je uit naast elkaar, en je voeten volledig strekken en dan je voeten steeds open doen, en met de zijkant de grond proberen raken
- Op de grond zitten, met je benen open en je voeten tegen elkaar (zodat de holte tussen je benen een 'ruit' vormt), en wiebelen met je knieën, zodat je knieën de grond raken
- Op de grond zitten en je benen wijd opendoen, je voeten strekken en je bovenlichaam groot maken en rechtop zitten, en jezelf zo naar je ene knie laten zakken, met je arm gestrekt; en dan van been wisselen.
Hetzelfde kan je doen met je benen open, maar dan je lichaam voor je de grond laten raken, zodat je met je neus richting de vloer gaat, tussen je benen.
- Rechtstaan en je groot maken, buik intrekken, etc, en dan met rechte schouders je bovenlichaam naar achter laten vallen
- Rechtstaan en de grond proberen raken met je handen; eerst met je benen een beetje gespreid, tot je met je handen plat aan de grond kan met je benen bij elkaar
- We doen ook nog iets met 'kapstokvoeten' maar dat weet ik niet meer :+

Belangrijk is dat je steeds je buikspieren aanspant en jezelf lang maakt met ontspannen schouders. Steeds je lichaam een beetje laten 'pulseren'; zo kan je steeds verder en verder. Het gaat echt heel snel als je het op de goede manier oefent, maar het is wel héél belangrijk dat je het niet doet als je niet opgewarmd bent (dus eerst even sporten oid), anders doe je meer kwaad dan goed.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-14 21:05

Dankje erg handig!

drenterxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:08

Ik ben het ook aan het oefenen elke dag, gaat steeds beter :)
Ik ga gewoon op de grond staan met gladde sokken, en dan steeds breder.
Tot ik niet verder kan, en dan nog een paar keer iets verder.
Ik merk dat je altijd nog wel iets verder kan :)
En dan gaat het steeds iets wijder zegmaar

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:37

Graag gedaan :)