"Me paard is me liefde"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: "Me paard is me liefde"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:05

Ik vind het juist wel prettig om op de fouten gewezen te worden, daar leer ik tenminste van. Fouten van jezelf zie je niet altijd immers.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:06

Heh, wat fijn dat er mensen zijn die mij snappen haha.
Idd de taalfouten als:

Me paard, me zus, me kind, maar ook:
Mij paard, mij zus enz..
En idd.. Hij wilt dat niet.. Neeeee hij WIL dat niet haha!

Er zijn er nog wel wat meer, maar daar kan ik zo snel niet opkomen..

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:07

Ik erger me kapot aan 'wilt' in plaats van 'wil'. Bijna nog meer dan aan 'me' in plaats van 'mijn' :+

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:08

Slina schreef:
stunning schreef:
Zal niet zeggen dat ik het nooit heb gedaan en dat ik perfect Nederlands spreek en schrijf, maar begin me er nu ook meer aan ergeren. Ik doe nu de opleiding International Business & Languages, waarbij ze onze Nederlandse taal ook willen verbeteren. In eerste instantie dacht ik: wat een onzin, allemaal stof die we op de basisschool geleerd hebben. Maar toen maar 27% van de hele opleiding die toets gehaald had, word je toch wel bewust gemaakt over hoe veel fouten er worden gemaakt in de Nederlandse taal. En nou zijn er in de Nederlandse taal ook dingen wat Nederlandsleraren niet eens uit kunnen leggen waarom het zo werkt en dat je reacties krijgt als: dat is nou eenmaal zo, leer het gewoon. Maar bij sommige dingen denk ik echt: kom op! Zo moeilijk is het niet (dyslecten en mensen die echt moeite met de taal hebben daar gelaten..).

En inderdaad die interpunctie. Tegenwoordig worden er op de meeste scholen wel typediploma's uitgegeven, waardoor meeste mensen behoorlijk snel met 10 vingers kunnen typen, is het dan zo moeilijk om nog even een extra punt of komma aan te slaan?

Zelfs als je het goed beheerst, sluipen er nog foutjes in. :P

Klopt heb je helemaal gelijk in! Er zullen vast meer fouten in zitten :P. Daarom zeg ik ook: ik zal niet zeggen dat ik het perfect spreek of schrijf ;). Maar naar mijn mening is het wel er wordt (alleen was ik idd de T vergeten, dus idd fout van mij), want als je de zin in andere volgorde zet: Er wordt door de meeste scholen.... Dus naar mijn mening klopt worden ook niet :P

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:09

Slina schreef:
Ik ben echt zo'n grammaR nazi.
:))

Dat na/naar vind ik ook behoorlijk irritant.. Als/dan mij/ik heeft mijn moeder altijd jaren op gehamerd, dus die vergeet ik nooit meer :')
De 'breezertaal' als "me dit en me dat"; dat is er bij zóveel mensen ingeslopen dat ik er niet eens meer zo op let, denk toch dat de Nederlandse taal een beetje een aflopende zaak is.. :=
Driekwart van de woorden is vervangen door hippe Engelse versies, en de rest wàs om te beginnen al geen Nederlands woord..
Ben gelukkig ook lang niet perfect, wij zeiden hier vroegâh ook altijd "wij wouden" i.p.v. "wij wilden", zal wel Stellingwerfs zijn, en ik betrap mezelf er op dat ik het nog steeds wil gebruiken af en toe... -O-

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:10

stunning schreef:
Klopt heb je helemaal gelijk in! Er zullen vast meer fouten in zitten :P. Daarom zeg ik ook: ik zal niet zeggen dat ik het perfect spreek of schrijf ;). Maar naar mijn mening is het wel er wordt (alleen was ik idd de T vergeten, dus idd fout van mij), want als je de zin in andere volgorde zet: Er wordt door de meeste scholen.... Dus naar mijn mening klopt worden ook niet :P

Ach, mensen die foutjes maken maar het 9 van de 10 keer wél goed hebben en het snappen, no problem :p Ik zit soms ook even te prutsen.
Maar het allerergste vind ik de mensen die óveral een t achter plaatsen zodat ze het vast wel één keer goed hebben. En dan doen ze dat ook achter woorden die geen werkwoorden zijn. (Het antwoordt is fout)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-14 16:11

En nog een veel gemaakte taalfout:

Een komma voor de "en".

Niet: "Ik ga naar mijn paard, en ik ga rijden."
Maar: "Ik ga naar mijn paard, ik ga rijden" of "Ik ga naar mijn paard en ik ga rijden."

Even een dom voorbeeld, maargoed.

Ik deed het tot twee maand terug ook fout, maar gelukkig kreeg ik schriftelijke communicatie op school :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:11

_l_amanda_l_ schreef:
:))

Oh lol x) Daar vergat ik puur de R te typen uit snelheid :o
-kruipt gegeneerd weg-

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:15

heidy_wilco schreef:
En nog een veel gemaakte taalfout:

Een komma voor de "en".

Niet: "Ik ga naar mijn paard, en ik ga rijden."
Maar: "Ik ga naar mijn paard, ik ga rijden" of "Ik ga naar mijn paard en ik ga rijden."

Even een dom voorbeeld, maargoed.

Ik deed het tot twee maand terug ook fout, maar gelukkig kreeg ik schriftelijke communicatie op school :)

die is niet altijd fout:

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/467/

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:27

ik heb ook op deze titel geklikt met het idee 'dat zal vast een mooi topic zijn :)) '

Wat erger ik mij aan het gebruik van me. Ook wanneer het werkwoord 'worden' verkeerd gebruikt wordt kan ik mij daar mateloos aan irriteren. Wanneer er word staat in plaats van wordt moet ik gelijk aan Microsoft Word denken. Vaak weten de mensen die me zeggen ook niet anders 'Ja sorry dat is er ingeslopen, en het is zo moeilijk om af te leren'. Onzin. Ik heb vooral het idee dat er door het gebruik van whatsapp weer meer taalfouten gemaakt worden.

Laatst zij iemand zelfs schrijfen. Elke keer gebruikte diegene f en v door elkaar. Ik had toch maar even tussen neus en lippen door gevraagd of diegene dyslectisch was. Bleek dat niet zo te zijn en kreeg ik de vraag 'hoezo?'. Ik kon wel door de grond zakken van schaamte, ik voel me vaak enorm brutaal als ik zoiets vraag maar ik kan er gewoon niet goed tegen.

edit: vergeten: men in plaats van mijn.
Laatst bijgewerkt door Buffelduke op 18-02-14 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:28

Ik snap eigenlijk niet waarom jullie je er zo druk om maken.

Kijk in sollicitatie brieven mag je wel (moet je) foutloos schrijven.
Maar op een forum, facebook en whatsapp enzo vind ik dat nou niet echt een prioriteit.
Zolang je het begrijpend kan lezen, de zinnen kloppen en er gebruik wordt gemaakt van leestekens is een luie spelfout niet erg, vind ik ;) we zij niet aan het werk. Enja soms ben ik ook te lui om mijn te typen. Ik gebruik dan eigenlijk altijd mn.

maar goed, als jullie je hier al druk om maken. Wauww wat een stressvol leven zullen jullie dan hebben :=

Buffelduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:32

Sammy_xxs schreef:

Maar op een forum, facebook en whatsapp enzo vind ik dat nou niet echt een prioriteit.
Zolang je het begrijpend kan lezen, de zinnen kloppen en er gebruik wordt gemaakt van leestekens is een luie spelfout niet erg, vind ik ;) we zij niet aan het werk. Enja soms ben ik ook te lui om mijn te typen. Ik gebruik dan eigenlijk altijd mn.

maar goed, als jullie je hier al druk om maken. Wauww wat een stressvol leven zullen jullie dan hebben :=

Stressvol kan ik mijn leven niet noemen. Het is eerder dat je een tekst leest en denkt 'nee he, weer zo één'. Het ergert eerder dan dat het stressvol is. Sowieso leest een tekst veel minder lekker en doe je er alleen maar extra lang over om een tekst te lezen dan wanneer het in fatsoenlijk ABN getypt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:33

Sammy_xxs schreef:

Ik maak me er ook zeker niet druk om, verandering kunnen we er toch niet in brengen. Ik vind het alleen wel zonde dat de Nederlandse taal zo verloedert, omdat er zoveel mensen zijn die er niets om geven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:34

Ben het gedeeltelijk wel met je eens Sammy_xxs. Al krijg ik bij de topic titel wel de kriebels.
Ik durf bijna niet meer te typen omdat ik niet zo sterk ben in het foutloos schrijven. Vooral de het d/t gebeuren snap ik nog steeds niet. Maar ik vind wel dat je juist op een forum toch op je schrijven hoort te letten. Wat je via facebook en whatsapp doet vind ik weer anders dat is meer privé en dit is toch openbaar en wel zo fijn dat iedereen gewoon goed kan meelezen. Sommige lijken gewoon wat neer te typen zonder dat na te lezen. Zelf lees ik bijna altijd mijn bericht als het geplaatst is. Dan kun je toch nog het een en ander verbeteren.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:36

Sammy_xxs schreef:

Juist doordat mensen denken " goh het is een forum " of " laat ik eens makkelijk doen op diverse media" wordt het sneller een gewoonte om fout te typen.

In mijn jonge jaren ( :Y) ) heb ik er ook last van gehad. De wel bekende msn- taal. Zonder dat je het door hebt, ga je het ook gebruiken in brieven, examens ( jaja.. Nederlands examen wel te verstaan ) waardoor je niet meer serieus genomen wordt.

Het is een kleine moeite om op spelling te letten. ( en daarbij zien toekomstige werkgevers ook alles via het internet ) Zou banketstaaf zijn als je een droombaan gedag moet zeggen omdat je niet serieus genomen wordt door "lui" typ gedrag.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:37

Nee, niet stressvol, want topics met 'me paard' of vergelijkbaar in de titel open ik gewoon niet. Kan ik niet serieus nemen.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:37

Ik vind een dt foutje of andere klein foutje niet erg. Daar kan ik me bij anderen ook niet druk om maken. Maar 'me paardje' of 'me boek' vind ik echt storend. :))

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:43

Ik hoop oprecht dat 'me' niet de nieuwe vorm van spelling wordt. Ik probeer altijd zo correct mogelijk te schrijven en praten, niet alleen in de stukken die ik voor mijn studie of werk schrijf, maar óók hier op bokt. Voor mijn gevoel is het het begin van het einde, als je op bokt anders gaat schrijven dan je ergens anders doet. Ik denk dat het dan vanzelf ook in andere stukken erin sluipt en je het op den duur niet meer ziet.

Ik verdenk mensen die roepen "wat maakt het uit, als het moet kan ik het wel" er ook altijd van dat ze, ook als het moet, het gewoon niet kunnen..

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:46

imd schreef:
Ik hoop oprecht dat 'me' niet de nieuwe vorm van spelling wordt. Ik probeer altijd zo correct mogelijk te schrijven en praten, niet alleen in de stukken die ik voor mijn studie of werk schrijf, maar óók hier op bokt. Voor mijn gevoel is het het begin van het einde, als je op bokt anders gaat schrijven dan je ergens anders doet. Ik denk dat het dan vanzelf ook in andere stukken erin sluipt en je het op den duur niet meer ziet.

Ik verdenk mensen die roepen "wat maakt het uit, als het moet kan ik het wel" er ook altijd van dat ze, ook als het moet, het gewoon niet kunnen..

Mee-eens. En bovendien, al kunnen ze het wel als het moet, je laat toch een bepaalde indruk achter als je zo schrijft. :j

Me is gewoon geen bezittelijk voornaamwoord. PUNT.
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 18-02-14 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:46

TeSs2411 schreef:
In mijn jonge jaren ( :Y) ) heb ik er ook last van gehad. De wel bekende msn- taal.

Ik had met een vriendin zelfs een aangepaste msn-versie om te smsen: tekens sparen door i.p.v. een spatie een hoofdletter te gebruiken :)) Als ik dat nu teruglees; man, wat vreselijk irritant! :') (zo schreef ze ook hele brieven, níet meer te lezen)

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:47

Ik wilde dit topic ook niet openen :')
Je hebt helemaal gelijk. Ik erger me er ook groen en geel aan.

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:48

Ik erger mij ook kapot aan het woord "enigste" :\. Je bent enigst kind of je bent de enige die mee ging, maar enigste...... :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:49

Sammy_xxs schreef:

Het is op Bokt de bedoeling dat er ABN / standaard Nederlands geschreven wordt. Het lijkt mij dat zinnen als na me paardjuh daar niet bij horen. :+

Overigens TEM ik op taalfouten in titels, storende taalfouten etc. Op 'mijn' fora hier op Bokt help ik gebruikers ook die dit soort foutjes maken. Ik verbeter ze en stuur er een berichtje naartoe dat ik wat heb gewijzigd en waarom.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:50

_l_amanda_l_ schreef:
TeSs2411 schreef:
In mijn jonge jaren ( :Y) ) heb ik er ook last van gehad. De wel bekende msn- taal.

Ik had met een vriendin zelfs een aangepaste msn-versie om te smsen: tekens sparen door i.p.v. een spatie een hoofdletter te gebruiken :)) Als ik dat nu teruglees; man, wat vreselijk irritant! :') (zo schreef ze ook hele brieven, níet meer te lezen)

Ik vond laatst brieven, geschreven volgens de rage om aFwIsSeLeNd HoOfD- eN nOrMaLe LeTtErS te gebruiken _O- Schrijft nog eens achterlijk moeilijk ook :+

Achterom

Re: "Me paard is me liefde"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 16:54

Mijn grote ergernis: kruizing i.p.v. kruising :')