Aardbevingen Groningen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:51

Ik had het al eerder gezegd, maar voor de mensen die het niet mee hebben gekregen: een akoustische knal is een trilling die ontstaat als er iets door de geluidsbarriere gaat. Dus sneller dan het geluid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 23:54

Nou toen ik een goed half uur geleden te voet naar mijn logeerplek ging, heb ik dit keer wel degelijk een soort gerommel gehoord. Klonk als rollende donder, maar duurde te lang daarvoor. Heb nog staan denken (want heb om me heen gekeken) of het spoor van Groningen Noord toevallig in de buurt zat, of een vrachtwagen die ergens voorbij denderde, maar er was niks te zien.

En toen moest ik aan dit topic denken en goh, het klopt wel, het lijkt inderdaad ook wel op een vliegtuig dat overvliegt maar dan luider.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:06

Ik moet zeggen dat ik een keer dat ook heb meegemaakt ook f 16s ze moeten naar de kust toevliegen op een bepaalde afstand en dan mogen ze door de barierre . bij ons vlogen ze en te dichtbij en van de kust af. Ik stond in de keuken en was serieus bang dat de ramen het zoudn begeven. Heb geen knal gehoord toen. En een paar straten verder van de kust af waren de ramen wel gebroken. Dus het kan wel degelijk, en het was heel eng. Ik weet nog dat ik echt bij de ramen wegging.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:07

Varekaj schreef:
Nou toen ik een goed half uur geleden te voet naar mijn logeerplek ging, heb ik dit keer wel degelijk een soort gerommel gehoord. Klonk als rollende donder, maar duurde te lang daarvoor. Heb nog staan denken (want heb om me heen gekeken) of het spoor van Groningen Noord toevallig in de buurt zat, of een vrachtwagen die ergens voorbij denderde, maar er was niks te zien.

En toen moest ik aan dit topic denken en goh, het klopt wel, het lijkt inderdaad ook wel op een vliegtuig dat overvliegt maar dan luider.

Al weer?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 00:08

Kitty1985 schreef:
Kentaro schreef:
Hoorde zojuist op de radio dat het geluid van gisteravond zo goed als zeker een F16 was :D

Dat geloof ik niet.

Een f16 die door de geluidsbarrière gaat geeft geen zacht poefje.

In mijn ogen onmogelijk dat de 1 het niet hoort, maar 300 meter verderop wel.

Net als mijn collega's die op dat moment buiten stonden en niet gehoord hebben, terwijl er wel meldingen uit het dorp komen.

Dit is een FA-18 die door de geluidsbarrière gaat:
http://www.youtube.com/watch?v=-1ywUmBpVGY

Nou das niet helemaal waar ben me meermaals de krampen geschrokken hier maar de laatste jaren niet meer.
Dit legt uit hoe het werkt in engels super sonic boom

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 17:44

Varekaj schreef:

En gisteren was er dan wel een echte:
http://www.nu.nl/binnenland/3694431/lic ... enthe.html

Maar wij hebben er niks van gemerkt :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:46

Lonan schreef:
Klopt dat was in 2001 of 2002 dacht ik hoor van dat huis. In iedergeval een aantal jaar eerder.

Die ontploffing was vlak bij mij en één van onze ramen was er uit geknald maar toen woonden wij er nog nét niet, (was vlak voor we gingen verhuizen) dat was de zomer van 2004. :j

Wij hebben hier ook niks gemerkt van gister terwijl het bij Sappemeer te voelen was, is dus dicht bij ons.
http://www.rtvnoord.nl/ipad/index.asp?p=130122

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 20:05

Pion schreef:
Ik voel er nooit iets van :n

Nu woon ik ook niet om de hoek van het gaswinningsgebied maar als ze het in Groningen stad voelen zou het hier ook voelbaar moeten zijn.

Hier ook, er zitten hier meerdere gaswinningsgebieden in op een steenworp van het huis. Maar heb echt nog nooit iets gevoeld van al die aardbevingen. :?