En toen stond de trein stil...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NYC2B

Re: En toen stond de trein stil...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:08

Brr.. hier in Harderwijk/Ermelo is het ook vaak raak. Verschrikkelijk... ik heb toen op het programma Plaats Delict gezien hoe het in zijn werk gaat als er iemand voor springt.

Het lijkt mij voor de machinist inderdaad erg naar als iemand je recht aankijkt voordat ie er voor springt. Ik zou dan ook een behoorlijk trauma overhouden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:11

Schuur_ schreef:
De remweg is ook afhankelijk met wat voor materieel je aan het rijden bent. Heb je van die plastieken vier of tweeledige dan sta je sneller stil als dat je met een 9 rijtuigen aan het rijden bent.

Ben ik ook niet helemaal met je eens. Met 9 rijtuigen en een loc sta ik sneller stil als het moet dan met een oude mat64 met 2 rijtuigjes. Langere trein heeft ook meer remmen dus lengte maakt eigenlijk niet uit. Behalve dan bij goederentreinen zoals hierboven al gezegd. Maar daar speelt gewicht en een veel trager reagerend remsysteem een grote rol.

Er zijn in het land inderdaad een aantal hotspots qua springers. Vaak liggen hier dan psychriatische instellingen in de buurt of kan je redelijk beschut door een bos ofzo makkelijk langs het spoor komen. Prorail plaatst steeds meer hekken langs het spoor tegen spoorlopers maar het is mijn persoonlijke mening dat dit alleen maar meer springers tot gevolg gaat hebben van perrons en overwegen met dus grotere kans op burgers als getuigen.

En ook op lage snelheid maak je weinig kans. Onlangs in eindhoven iemand van het perron gesprongen. Machinist reed nog geen 30 maar heeft niet meer op tijd kunnen stoppen (scheelde maar 5 meter) en persoon was op slag dood.

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:25

Brrrbrrr..

Ik heb het nu twee keer meegemaakt in NL en 2 x op een dag in London bij de metro's, een keer op het spoor zelf. Een intercity kwam aanrijden, (die rijden altijd voorbij mijn station, en dan echt keihard..) en we hoorden een hoop gegil en geschreeuw. Ik stond gelukkig niet te dichtbij, waardoor ik het niet goed kon zien. maar ik heb het wel deels gezien. Zo zag ik de man staan en de trein erop af rijden, daarna heb ik me huilend omgedraaid. Wij zijn uiteindelijk het spoor afgeleid, door de politie, en godzijdank gerustgesteld. Ik zal het nooit meer vergeten als 14 jarig meisje, die naar school moest.

Ook een keer zelf in een trein gezeten richting Amsterdam, en daar was ook iemand voor gesprongen. Niets van gemerkt zelf verder, alleen dat de trein met een noodgang tot stilstand kwam, en we idd iets van 3,5 a 4 uur in de trein stil stonden.

En in de metro, in Londen, zijn ze gewoon gestoord. 2 Verschillende mensen, 2 verschillende treinen. We hoorde continu vertraging omdat er mensen voor waren gesprongen die dag, echt heel raar. Bij ons uiteindelijk twee x gebeurt en beide keren zijn we er na 1 uur via de nooduitgang uitgeleid.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:44

Ik ga nu mss heel hard overkomen voor sommige mensen, sorry daarvoor.

Maar cru gezegd vind ik het prima dat iemand niet verder wilt leven, dat is zijn of haar keuze. Maar bestaan er geen andere manieren dan voor de trein te springen? Je kloot er ontzettend veel mensen mee, denk maar aan mensen die naar school moeten voor examens e.d, mensen die naar hun werk moeten etc.

En dan heb ik het nog niet eens over de mensen die het zien gebeuren. De conducteur bv. of de mensen op het spoor.

Verder heb ik alle respect voor de mensen die die keuze maken om er niet te willen zijn.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:19

Daar denk je volgens mij niet meer aan hoor als je eenmaal zo ver bent dat je niet meer verder wilt leven. Dan ga je gewoon voor de snelste optie en dat is denk ik dan de trein. Ik snap het in dat opzicht wel, maar voor de machinist/getuigen is het vreselijk. Die hebben natuurlijk geen zin om iemand te zien doodgaan. Maar mensen die niet meer willen leven denken niet er aan of jij naar je werk moet of een belangrijk tentamen hebt, die denken alleen maar dat het zo snel mogelijk voorbij moet zijn. Denk ik.

Ik heb ook eens in een trein gezeten waar een springer voor stond. Maar gelukkig zag de machinist dit op tijd en kon nog remmen. Vervolgens ruim 2 uur stilgestaan (dacht ik) voor we weer verder konden. De politie en weet ik het wat moesten er nog bijgehaald worden en dat duurde wel even. En naar wat ik begrijp betekent het niet dat als de springer weggehaald is dat de trein meteen weer door mag rijden, want het duurde ook nog even voordat we weer gingen rijden terwijl de springer al weg was. Kan ook zijn dat de machinist overgenomen moest worden, dat weet ik niet. Het zien aankomen maar nog net voorkomen lijkt mij ook al traumatisch dus zou nog best logisch kunnen zijn.. Er is al eens over dat stuk gepost hier. Gaat om het stuk bij het Heilooerbos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:32

Ja als een machinist dusdanig is geschrokken dat hij/zij van mening is dat hij niet meer veilig verder kan rijden dan moet er inderdaad ter plekke voor aflossing worden gezorgd. Daarnaast wordg in zo'n situatie het spoor in beide richtingen buiten dienst genomen en moet er een beamte van prorail ter plaatse komen om het weer vrij te geven. En dat kost allemaal behoorlijk wat tijd.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:37

Ja klopt, in dit geval mocht er helemaal niks meer rijden tussen Heiloo en Alkmaar. Maar ik geloof zelfs vanaf Castricum al. Sowieso kost het veel tijd want je verwacht het uiteraard niet en dan is er vast niet op elk station iemand beschikbaar (of de hele ploeg die er nodig is in deze situaties) dus de afstand afleggen kost ook tijd. Is allemaal heel logisch. Kan er alleen slééécht tegen als er al tig keer omgeroepen is waarom we stil staan je altijd wel iemand hebt die gaat zeuren dat het zo lang duurt en te laat komt voor iets. Serieus...die machinist staat niet voor de lol met de trein stil en laat je niet expres zo lang wachten. En dat je moet blijven zitten ondanks dat er een station op ong 1km afstand zit is alleen maar voor de veiligheid.

Kelszz_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:53

Hier het nog niet meegemaakt, wel tot een aantal keren toe dat de treinen niet meer reden op het traject.
Hoe vreemd ook, het is best vaak raak tussen emmen en zwolle.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:00

Gelukkig nog nooit met een mens gehad, wel een auto!
Auto was ineens stil komen te staan op een overweg, wou niet meer starten en die vrouw zag een trein aankomen. Niet getwijfeld, als een gek gordel af en uit de auto gerold, de berm in.
Ze had niks, alleen schrik, wat blauwe plekken en een auto die ietsje kleiner was :').

Maar toen stond je al ruim 1,5 / 2 uur stil..

Tussen Deventer en Zutphen heb je vaak mensen die langs het spoor lopen, omdat het sneller is. Dat vind ik zo zooo hatelijk..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:07

In snap ook niet dat mensen langs het spoor gaan lopen of nog even snel oversteken terwijl de bomen al dicht zijn.
Ik reis niet zo vaak met de trein, 1 keer per 2 weken en dit is toch wel mijn grootste angst. Een kennis van mij heeft een poosje in zo'n speciaal team gezeten wat dan ter plaatse komt. Ik heb hem hier eens naar gevraagd en hij gaf aan dat het "gewoon je werk doen is en er verder niette veel bij nadenken" Hij werkt nu nog steeds bij de NS, maar iets op kantoor.

Wij hebben ook een klein stationnetje in ons dorp, daar komt 2 keer per uur een sneltrein langs en het is echt niet moeilijk om daar bij het spoor te komen. En als je echt niet meer wilt leven is zo'n hek ook niet echt een belemmering natuurlijk.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:11

Nee ik geloof er heilig in dat áls je niet meer wilt leven je altijd wel een manier vind om op het spoor te komen áls je ervoor kiest om op die manier te eindigen. Waar een wil is, is een weg.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:15

Nayomie schreef:
Had ik vandaag, reed er een fietser op de snelweg -O-

Hihi. Heb ik ook eens gezien, en mn vorige werkgever was ook een beetje een leip. Die had een vouwfiets in zijn achterbak en die ging fietsend naar het tankstation toen ie met een lege tank op de vluchtstrook van de snelweg stond :7.

Ik heb ook wel eens een oudje op een scootmobiel voorbijgereden met 120km/u. Die reed over de vluchtstrook, en die reed er al een behoorlijk tijdje hoor. Gezien de af en opritten in de buurt :+.

Rare mensen op de wereld. Kan er geen medelijden mee hebben als ze wat overkomt door hun domme gedrag. Wie gaat er nou zo vlak langs een treinspoor lopen/fietsen/bramen plukken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:36

Lara_Silver schreef:
Hij was niet van deze regio stamelde hij nog. Heel raar en gevaarlijk dit soort mensen.
Nou ik weet niet of die mensen perse raar zijn. Ik ben ook wel eens met een groepje wezen fietsen in het buitenland. We vragen de weg en even later kwamen we bij de weg waar we volgens die mensen écht in moesten. Maar er lag niet echt een duidelijk fietspad. Toch nog maar even goed gekeken, bleek een snelweg te zijn.. We moesten daar echt naar rechts volgens de mensen..

En ook een keer een oude man die op een autobaan fietste.. Die man reed daar omdat daar vroeger altijd een fietspad lag, wat op eens verdwenen was. Deze man was toevallig al wat ouder, maar ik ken dat stuk en het staat idd niet duidelijk aangegeven als je van weg a komt dat je eerst zo en zo moet fietsen wil je bij het ‘nieuwe’ fietspad komen.

Gemiddeld springt er trouwens 1 per dag voor de trein. Mn schoonzus heeft t helaas van dichtbij meegemaakt met een vrouw. Stond een hele groep schoolkinderen te wachten. En mevrouw stond op, lacht en spring zo voor de trein.

Of het per ongeluk is (vanwege haast) of expres.. iemand raakt een dierbare kwijt en/of is een schok/trauma rijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:08

Ze lachte nog? :oo

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:14

Inoterry schreef:
De meeste dodelijke slachtoffers op de weg halen het nieuws niet eens meer en gewonden zijn al helemaal niet meer interessant. Op het spoor gebeuren relatief weinig ongelukken en als er wat gebeurt haalt het vaak het nieuws. En dan hebben we het over het op 1 na drukste spoornetwerk van de wereld.

Relatief weinig? NL heeft gemiddeld 1 aanrijding met een persoon per dag..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:18

Maar de vraag is of dat onder een ongeluk valt ;) denk het niet. Volgens mij is er ook de ongeschreven regel dat er inprincipe niet over geschreven wordt in de media als het gaat om een zelfdoding.

Tenminste hier is een paar weken geleden iemand op het perron voor de trein gesprongen waar veel mensen bij stonden. Ik werk er in de buurt en was benieuwd wat er gebeurd was, ivm de vele sirenes. Op twitter plaatste iemand dat het om een zelfdoding ging, verder kon ik er helemaal niks over vinden.

Ook toen mijn neef vorig jaar voor de trein sprong is daar niet over geschreven in de media.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:20

Eigenlijk vraag ik mij dan af waarom er over zelfdoding niet gesproken wordt in de media en de domme acties waardoor iemand het leven laat dan wel. Want als je nog ''ff snel'' voor de trein langs schiet verdien je imo niet meer aandacht dan iemand die er geestelijk helemaal doorheen zit en er daarom voor kiest om het leven te laten.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:23

Ja dat weet ik ook niet, maar wat is het nut ervan om er over te berichten? Dan zou er dus gemiddeld elke dag een keer een bericht komen dat er iemand voor de trein gesprongen is ;)
Als iets een ongeluk is, voor zover je van een ongeluk kunt spreken als je tegen beter weten in denkt nog wel voor de trein langs te kunnen, zal daar sneller over bericht worden omdat het "unieker" is dan de zelfdoding ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:23

Ik gok dat het uit respect voor de nabestaanden is. Er word vaak wel in de krant gesproken over 'een aanrijding met een persoon'.
Overigens was er jaren geleden bij Peter R de Vries een zaak van een man en zijn slecht ter been zijnde vrouw die ook beiden in een auto zaten toen hij plotseling zijn auto op het spoor parkeerde en zelf maakte dat hij weg kwam. Er kwam toen net een trein aan en de vrouw kon niet zo snel reageren om haar veiligheidsgordel los te maken en uit de auto te stappen. Ze kwam daarbij om het leven. Volgens de man was het een ongeluk maar hij had de handrem (geloof ik) aangetrokken en nog wat dingen waaraan ze konden zien dat het toch moord was. Het zou je maar overkomen :\

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:25

Gemiddeld idd 1 springer per dag. En dat wordt idd niet vaak gemeld in de media. Omdat je zo mensen op ideeën brengt. Voor de omroepers op de stations is er ook een speciale code voor. Als leek geen idee wat ze oproepen, maar voor beveiligers en anderen is het duidelijk dat er een springer is.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:27

Sabinee__ schreef:
Inoterry schreef:
De meeste dodelijke slachtoffers op de weg halen het nieuws niet eens meer en gewonden zijn al helemaal niet meer interessant. Op het spoor gebeuren relatief weinig ongelukken en als er wat gebeurt haalt het vaak het nieuws. En dan hebben we het over het op 1 na drukste spoornetwerk van de wereld.

Relatief weinig? NL heeft gemiddeld 1 aanrijding met een persoon per dag..

Ik heb het ook over echte ongelukken, niet over zelfdodingen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:27

Cayenne schreef:
Ik gok dat het uit respect voor de nabestaanden is. Er word vaak wel in de krant gesproken over 'een aanrijding met een persoon'.
Overigens was er jaren geleden bij Peter R de Vries een zaak van een man en zijn slecht ter been zijnde vrouw die ook beiden in een auto zaten toen hij plotseling zijn auto op het spoor parkeerde en zelf maakte dat hij weg kwam. Er kwam toen net een trein aan en de vrouw kon niet zo snel reageren om haar veiligheidsgordel los te maken en uit de auto te stappen. Ze kwam daarbij om het leven. Volgens de man was het een ongeluk maar hij had de handrem (geloof ik) aangetrokken en nog wat dingen waaraan ze konden zien dat het toch moord was. Het zou je maar overkomen :\

Ah, dit bedoel ik (was dus in Culemborg).

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:05

Ik rijd het traject Veenendaal-Arnhem iedere dag. Bij Wolfheze is het ook vaak raak. Ik hoop het nooit mee te maken...

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:25

Sammie schreef:
Gemiddeld idd 1 springer per dag. En dat wordt idd niet vaak gemeld in de media. Omdat je zo mensen op ideeën brengt. Voor de omroepers op de stations is er ook een speciale code voor. Als leek geen idee wat ze oproepen, maar voor beveiligers en anderen is het duidelijk dat er een springer is.

Dat heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt hoor.. Een verborgen boodschap. Wij worden gebeld door onze centrale wat er aan de hand is of we krijgen een bericht in onze PDA..

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 19:29

Ik heb op t hbo gezeten met iemand die omroepster was op een centraal station :) Dat werk doet ze trouwens nog steeds.