Betaald parkeren aan de overkant, bij ons geen plek.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Betaald parkeren aan de overkant, bij ons geen plek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:38

Auto is de melkkoe van de overheid....

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 10:44

Het is gewoon heel vervelend dat er vooral Poolse busjes, Poolse auto's, en mensen van andere buitenlandse afkomst hun auto's bij ons neer zetten. (wil niet racistisch zijn, maar zie het zo: Onze wijk -> Oud Rijswijk, veel Nederlanders. Overkant -> Den Haag (vooral dit deel van Den Haag), veel buitenlanders. Ze zoeken elkaar nou eenmaal op, niks aan te doen, maar je ziet het verschil nu heel erg.)

Daarbij is het probleem nou eenmaal, dat het deel van Den Haag waar ik nu mee te maken heb, gewoon een deel is waar niet alles gaat zoals het hoort. De flats waarin deze mensen wonen zijn afschuwelijk slecht en lelijk, dus kan me niet voorstellen dat deze mensen echt geld hebben.. Kortom, denk dat ze gewoon heel simpel de extra parkeerkosten niet kunnen betalen. Wat mij het beste lijkt is dat ze de mensen die er mee te maken hebben gewoon vergunningen geven (zo veel als dat nodig is) en de mensen die er niks mee te maken hebben laten betalen. Zo los je wel op dat mensen de auto's bij ons neer zetten en de rest bijvoorbeeld met OV gaan, en voorkom je de overlast van al die auto's..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:46

russel schreef:
Maar ik zit buiten het centrum, heel erg buiten het centrum...echt totaal onnodige aktie...en de heren staan om 09.00 heel de dag lekker te schrijven, komen na de lunch terug om een nog nieuw gekomen sukkel te beboeten...

Ik begrijp in alle wijken van Utrecht waarom er betaald parkeren is (zelfs al denk ik dat het op een paar plekken niet had gehoeven) - er zijn namelijk ongeveer overal parkeerproblemen. Als jij je auto met moeite kwijt kan in de naastgelegen wijk draag je er vooral aan bij dat ook die wijk straks betaald parkeren krijgt, en zadel je de bewoners dus met kosten op (en nu al met overlast.)

Marsu: jaren-30 wijken waar het gewoon niet past herken ik heel erg :j

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 10:49

Wij wonen in Den Haag grens Rijswijk.Waar dus het betaald parkeren per 3 Februari is ingevoerd.
Veel mensen hebben de vergunning nog niet rond,vooral mensen met een tweede auto parkeren nu in Rijswijk.De vergunning voor een tweede auto op 1 adres is 420 euro per jaar,belachelijk veel geld! :(
Benieuwd hoe ze de overlast (die nu gewoon verplaatst is van Den Haag naar Rijswijk)gaan oplossen! Ik weet wat het is! We parkeerden bijna nooit in de straat,het is bijna een feestje om de auto nu voor de deur te kunnen parkeren *\o/*

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:15

420 euro :oo Die zijn gek!

Ik ken steden (veel kleiner dan Den Haag) waar een tweede auto niet eens mag op dat adres := Moet je 'm buiten de stad zetten. (of een garage kopen/huren)

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 11:15

LoveUggs schreef:
Het is gewoon heel vervelend dat er vooral Poolse busjes, Poolse auto's, en mensen van andere buitenlandse afkomst hun auto's bij ons neer zetten. (wil niet racistisch zijn, maar zie het zo: Onze wijk -> Oud Rijswijk, veel Nederlanders. Overkant -> Den Haag (vooral dit deel van Den Haag), veel buitenlanders. Ze zoeken elkaar nou eenmaal op, niks aan te doen, maar je ziet het verschil nu heel erg.)

Daarbij is het probleem nou eenmaal, dat het deel van Den Haag waar ik nu mee te maken heb, gewoon een deel is waar niet alles gaat zoals het hoort. De flats waarin deze mensen wonen zijn afschuwelijk slecht en lelijk, dus kan me niet voorstellen dat deze mensen echt geld hebben.. Kortom, denk dat ze gewoon heel simpel de extra parkeerkosten niet kunnen betalen. Wat mij het beste lijkt is dat ze de mensen die er mee te maken hebben gewoon vergunningen geven (zo veel als dat nodig is) en de mensen die er niks mee te maken hebben laten betalen. Zo los je wel op dat mensen de auto's bij ons neer zetten en de rest bijvoorbeeld met OV gaan, en voorkom je de overlast van al die auto's..

Die Poolse busjes hadden wij eerst hier! En er wonen hier in de straat zover ik weet helemaal geen Poolse mensen. :o
Probleem is dus gewoon verplaatst!
Off-topic! Onze zoon is bijna 18 en gaat eind van de maand voor zijn rijbewijs! Word 420 euro parkeerkosten per jaar als hij een auto wil,en dat van zijn studiefinanciering! Ook echt niet leuk! :(
Doel jij op Molenwijk? Is dat niet Laak oost? Daar word geen onderscheid gemaakt tussen eerste en tweede auto! Discriminatie :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 20:47

Shadow0 schreef:
russel schreef:
Maar ik zit buiten het centrum, heel erg buiten het centrum...echt totaal onnodige aktie...en de heren staan om 09.00 heel de dag lekker te schrijven, komen na de lunch terug om een nog nieuw gekomen sukkel te beboeten...

Ik begrijp in alle wijken van Utrecht waarom er betaald parkeren is (zelfs al denk ik dat het op een paar plekken niet had gehoeven) - er zijn namelijk ongeveer overal parkeerproblemen. Als jij je auto met moeite kwijt kan in de naastgelegen wijk draag je er vooral aan bij dat ook die wijk straks betaald parkeren krijgt, en zadel je de bewoners dus met kosten op (en nu al met overlast.)

Ik heb niet zo een zin om 35 euro per keer boven op mijn reiskosten en studie geld te gaan betalen. Gelukkig voor die bewoners dat ik niet elke dag naar de opleiding hoef!

Overigens is er in die wijk nooit een parkeerprobleem geweest, plenty plaats, dus nee, ik snap dat niet...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 21:21

Shadow0 schreef:
russel schreef:

Dat geldt natuurlijk voor bijna alle wijken in grote steden. Ooit was er in Rotterdam, behalve in het echte centrum en in parkeergarages nergens betaald parkeren. Omdat men bepaalde delen van de stad autoluw wil maken of men de parkeerkosten graag gebruikt om begrotingen sluitend te maken, zijn de straten met betaald parkeren langzaam uitgebreid en in de toekomst moet heel Rotterdam betaald parkeren worden. Mensen gaan in het begin van het betaald parkeren net buiten de zone parkeren, tot ergernis van de bewoners in dat gebied. Tot dat in die straten ook betaald parkeren wordt ingevoerd. Het is gewoon een spiraal. Het breidt zich langzaam uit. Daar valt niets tegen te doen. Je auto niet in een andere straat parkeren, klinkt sociaal en nobel en wordt gesuggereerd/geadviseerd door mensen die zelf niet met het probleem van betaald parkeren te maken hebben. Zodra in hun straat echter betaald parkeren wordt ingevoerd, gaan ook zij, in 1e instantie, 1 of 2 straten verder parkeren, tot ze het rondjes rijden en de bekeuringen wegens fout of dubbel parkeren zat zijn en kopen dan toch maar een parkeervergunning. Voordeel van betaald parkeren in een woonwijk, is namelijk wel, dat er dan wel genoeg plaats is. :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:14

russel schreef:
Ik heb niet zo een zin om 35 euro per keer boven op mijn reiskosten en studie geld te gaan betalen.

Liever dat afschuiven op de bewoners :j

Maar P+R kost geen 35 euro. En andere handigere parkeerplekken dan een wijk waarvan je zelf al constateert dat er parkeerproblemen zijn over het algemeen ook niet.

Citaat:
Overigens is er in die wijk nooit een parkeerprobleem geweest, plenty plaats, dus nee, ik snap dat niet...

Maar in de naastliggende wijk wel neem ik aan :) Ik weet waar er in Utrecht betaald parkeren is - en daar is overal een parkeerprobleem. Bezwaar in veel situaties is dat het betaald parkeren het probleem niet oplost (zoals Tuindorp), maar niet dat er geen probleem is.

Citaat:
Tot dat in die straten ook betaald parkeren wordt ingevoerd. Het is gewoon een spiraal. Het breidt zich langzaam uit. Daar valt niets tegen te doen.

Die spiraal als geheel is vaak niet te doorbreken - maar in de situatie die jij schetst is het - net als in de situatie van Russel - wel behoorlijk eenvoudig om een andere weg te kiezen, en te zoeken naar een parkeerplek die beduidend minder overlast oplevert. Soms wordt eigen keuze wel heel makkelijk aan de kant geschoven.

En ja, dat doe ik en heb ik gedaan. (Niet altijd zijn de alternatieve plekken immers overlastgevend. Soms kan een bedrijventerrein in de buurt ook een oplossing zijn - overdag staan daar dan de auto's van de medewerkers, en 's avonds van mensen uit de naastgelegen buurt. Prima oplossing.)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 22:25

Electra63 schreef:
Shadow0 schreef:

Dat geldt natuurlijk voor bijna alle wijken in grote steden. Ooit was er in Rotterdam, behalve in het echte centrum en in parkeergarages nergens betaald parkeren. Omdat men bepaalde delen van de stad autoluw wil maken of men de parkeerkosten graag gebruikt om begrotingen sluitend te maken, zijn de straten met betaald parkeren langzaam uitgebreid en in de toekomst moet heel Rotterdam betaald parkeren worden. Mensen gaan in het begin van het betaald parkeren net buiten de zone parkeren, tot ergernis van de bewoners in dat gebied. Tot dat in die straten ook betaald parkeren wordt ingevoerd. Het is gewoon een spiraal. Het breidt zich langzaam uit. Daar valt niets tegen te doen. Je auto niet in een andere straat parkeren, klinkt sociaal en nobel en wordt gesuggereerd/geadviseerd door mensen die zelf niet met het probleem van betaald parkeren te maken hebben. Zodra in hun straat echter betaald parkeren wordt ingevoerd, gaan ook zij, in 1e instantie, 1 of 2 straten verder parkeren, tot ze het rondjes rijden en de bekeuringen wegens fout of dubbel parkeren zat zijn en kopen dan toch maar een parkeervergunning. Voordeel van betaald parkeren in een woonwijk, is namelijk wel, dat er dan wel genoeg plaats is. :D

Spreek voor jezelf. Toen bij ons betaald parkeren werd ingevoerd ben ik meteen netjes in mijn wijk gaan parkeren met vergunning. Die me overigens een kapitaal kostte, maar liever dat als de overlast die wij een half jaar hebben gehad overdragen aan de volgende groep. Als iedereen dat zou doen zou je die spiraal kunnen voorkomen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 23:44

Wat een heiligen hier. Iedereen parkeert keurig in zijn eigen straat, wel of niet betaald, laat zelfs plekjes over voor de buurman met beperking +:)+ .
Ik wil het nog wel een keer meemaken, dat ik ergens parkeer en iemand naar buiten komt rennen om te zeggen, dat ik daar niet mag parkeren :D :D. Heel lang geleden, heb ik dat weleens meegemaakt bij mijn ouders in de straat (waar ik zelf was opgegroeid). Het plekje waar ik parkeerde, was voor de (nieuwe) overbuurman zijn sportauto en die wilde hij graag voor de deur geparkeerd hebben, volgens zijn vrouw. Ik heb hun vierkant uitgelachen en gezegd, dat ze maar de politie moesten bellen als ze mij weg wilden hebben, maar dat het gewoon openbare weg is en ik zelf bepaal waar ik parkeer. :D

Maar ik vind het wel best, deze discussie :evaw:

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, Secricible. Zodra betaald parkeren in mijn straat wordt ingevoerd, koop ik direct 2 parkeervergunningen inclusief bonnen voor mijn bezoek.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 13:28

Nou dan? Dat is toch de hele kern van het verhaal. Ts wil niet per se voor haar huis parkeren, maar gewoon in haar eigen buurt. Dat lijkt me gewoon een kwestie van fatoensnormen...

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:55

Een ander voelt dat probleem niet, die gaat ook niet 4x zover lopen als 2x zo ver al genoeg is haha. Wat niet wegneemt dat het K is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:34

shadow, dus jij gaat 35 euro extra betalen om de bewoners niet te belasten? Ik ken niemand die zo in elkaar zit...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:43

Russel, nee want die 35 euro heb ik niet. Maar volgens mij heb ik al aangegeven wat alternatieven zouden kunnen zijn. Ik zou zoeken naar een parkeerplek die misschien wat verder weg is maar minder overlast veroorzaakt voor directe bewoners (vaak zijn die mogelijkheden er namelijk wel), of kijken of ik op een andere plek kan parkeren in de buurt van een busverbinding. Maar de kosten van het buskaartje, of het stukje verder lopen zou ik dus zeker wel willen dragen.

(Maar dat mensen het zo moeilijk vinden voor te stellen vinden dat je soms wat ongemak voor lief neemt omdat je andere overwegingen hebt zegt eigenlijk wel heel veel over onze maatschappij.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:45

Shadow0 schreef:
Russel, nee want die 35 euro heb ik niet. Maar volgens mij heb ik al aangegeven wat alternatieven zouden kunnen zijn. Ik zou zoeken naar een parkeerplek die misschien wat verder weg is maar minder overlast veroorzaakt voor directe bewoners (vaak zijn die mogelijkheden er namelijk wel), of kijken of ik op een andere plek kan parkeren in de buurt van een busverbinding. Maar de kosten van het buskaartje, of het stukje verder lopen zou ik dus zeker wel willen dragen.

(Maar dat mensen het zo moeilijk vinden voor te stellen vinden dat je soms wat ongemak voor lief neemt omdat je andere overwegingen hebt zegt eigenlijk wel heel veel over onze maatschappij.)

Theorie is wat anders in de praktijk. Alternatieven zijn er vaak niet,.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:55

Electra: als je niet zoekt er er bij voorbaat van uitgaat dat ze er niet zijn, dan natuurlijk niet. In de praktijk, althans de praktijk hier in Utrecht, zijn er meestal best wel alternatieven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 15:59

Shadow0 schreef:
Maar P+R kost geen 35 euro.

Tarief is 4,41 per uur en dat voor een hele dag is dan 35 euro. De vergunninghouders betalen dat natuurlijk niet, maar de bezoekers wel...en ja ik ben dan zo aso om dat niet te willen gaan betalen...wij konden met zijn allen zonder problemen altijd voor de school en de straten er om heen parkeren....de werkenden waren toch al weg...en wij weer voordat zij thuis kwamen, nooit parkeer problemen veroorzaakt... Ik zie dat als extra geld verdienen...

Mijn opleiding trekt zich terug uit Utrecht, hierdoor zullen een aantal mensen hun boterham door gaan verliezen....

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:02

Shadow0 schreef:
Electra: als je niet zoekt er er bij voorbaat van uitgaat dat ze er niet zijn, dan natuurlijk niet. In de praktijk, althans de praktijk hier in Utrecht, zijn er meestal best wel alternatieven.

Natuurlijk Shadow............
ik zet mijnauto na een dag werken aan de rand vande stad en ga met OV naar huis. Als ik dan later nog weg moet (naar stal, supermarkt of op bezoek) neem ik weer het OV naar mijn auto toe, enz. Enz.

heerlijk die alternatieven.... *\o/* *\o/*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 16:24

russel schreef:
Tarief is 4,41 per uur en dat voor een hele dag is dan 35 euro.

Misschien moet je je verdiepen in wat P+R is :)

Ook verder zijn je argumenten niet echt steekhoudend. Het tarief van 4,41 geldt trouwens voor de binnenstad, daar zijn de parkeerproblemen er altijd al geweest en heel reeel, en ik ben dan ook zeer benieuwd welk gebied er van 0 in een keer naar het hoogste tarief is gegaan. Ook grenst het hoge tarief nergens aan een gebied met gratis parkeren.
Zoals je het nu omschrijft klopt het dus volgens mij niet.

(Andere tip voor wie er wat aan heeft: de commerciele parkeergarages in de binnenstad zijn goedkoper dan parkeren van de gemeente.)

Electra: zoals ik al zei, als je ze allemaal bij voorbaat wilt afbranden zijn ze er in elk geval niet :) Overigens is het idee nou juist dat je je auto wel bij je huis kunt parkeren :) Ook de mensen die bij het ziekenhuis wonen willen namelijk vast wel graag 's avonds naar stal, supermarkt of bezoek kunnen ipv dat zij eerst met het ov naar hun auto moeten omdat jij daar op die plek staat.

En dan wil ik best toegeven dat het bij ziekenhuizen iets ingewikkelder ligt vanwege de nachtdiensten - dan is zowel een stukje lopen naar een afgelegen gebied als het ov niet altijd een optie. (Maar ik denk dan: het ziekenhuis kan zich natuurlijk best sterk maken voor parkeren voor medewerkers bij onregelmatige diensten - zit de bezoekers niet in de weg. Het is ook een egoistische keuze van ziekenhuis / parkeerbeheer om de lasten op anderen te schuiven.) Dus soms zijn die alternatieven niet mogelijk of niet eenvoudig.
Bij de situatie die Russel schetst (overdag in Utrecht) kan ik me dat haast niet voorstellen. Het gaat vooral om de instelling. Niet proberen een probleem op te lossen, maar de overlast over de schutting van anderen kieperen. Zonder enige consideratie voor het feit dat je bewoners met overlast en kosten opzadelt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:12

Er is maar 1 goede oplossing: koop een huis met garage of oprit. Als je gewoon op de openbare weg moet parkeren, is het helaas wie het eerst komt...... heeft plaats. Ik kom net thuis, ik heb geluk, sta 3 straten verder. Mijn man komt over een uurtje, waarschijnlijk staat hij straks 5 of 6 straten verder.
Ik zie wat onbekende auto's in mijn straat staan, stelletje egoisten :D

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:24

PatriciaB schreef:
LoveUggs schreef:

Die Poolse busjes hadden wij eerst hier! En er wonen hier in de straat zover ik weet helemaal geen Poolse mensen. :o
Probleem is dus gewoon verplaatst!
Off-topic! Onze zoon is bijna 18 en gaat eind van de maand voor zijn rijbewijs! Word 420 euro parkeerkosten per jaar als hij een auto wil,en dat van zijn studiefinanciering! Ook echt niet leuk! :(
Doel jij op Molenwijk? Is dat niet Laak oost? Daar word geen onderscheid gemaakt tussen eerste en tweede auto! Discriminatie :(

Maar als het goed is krijgt hij toch nog een studenten OV? Ik ken eerlijk gezegd niet veel studenten die met de auto gaan...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:43

Electra63 schreef:
Als je gewoon op de openbare weg moet parkeren, is het helaas wie het eerst komt...... heeft plaats.

Dat is toch maar net hoe je daar mee omgaat? Ik heb gelukkig in buurten gewoond waar best wel wat redelijk te overleggen is. En dat houdt dus in dat we soms elders parkeerden om de plek van de mindervalide buurman zonder speciale vergunning vrij te houden (en nog trouwens.)

Het is zo jammer dat sommige mensen heel veel moeite hebben met het idee dat je dat soort dingen ook samen op kunt lossen en dat 'wie het eerst komt' beslist niet de enige manier is om hiermee om te gaan. Want het veroorzaakt zo vaak onnodige verboden, handhaving, extra kosten, bureaucratie... Veel te veel regels worden ingevoerd omdat mensen niet uit zichzelf een beetje nadenken over wat wenselijk is.
Het is maar wat je wilt. Ik wil het niet. En ik wil mijn best doen om waar mogelijk niet bij te dragen aan het ontstaan van die problemen.

En het blijkt dat er in veel gevallen best mogelijkheden zijn. Je moet het alleen wel willen zien natuurlijk. En soms moet je er wat moeite voor doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 23:49

Shadow0 schreef:
Electra63 schreef:
Als je gewoon op de openbare weg moet parkeren, is het helaas wie het eerst komt...... heeft plaats.

Dat is toch maar net hoe je daar mee omgaat? Ik heb gelukkig in buurten gewoond waar best wel wat redelijk te overleggen is. En dat houdt dus in dat we soms elders parkeerden om de plek van de mindervalide buurman zonder speciale vergunning vrij te houden (en nog trouwens.)

Op het moment dat er maar een beperkt aantal mensen in een straat komt om te parkeren kan dit soort zelfregulering heel goed werken. Op het moment zoals in het geval van de ts, dat er massaal buitenstaanders komen parkeren helaas niet meer.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 00:27

Over het algemeen zijn er meer auto's dan parkeerplaatsen, zeker in de wijken van voorde oorlog.
@Shadow: heb jij een auto? Ik heb zelden plek in mijn eigen straat, vandaag ook weer niet. Maar dan moet iknog met anderen in andere straten rekening houden? Je weet het leuk te vertellen, of jij inderdaad
overlegd met je buren over wie waar parkeert en dat iedereen zich daar aan houdt, zullen we nooit weten. In drukke wijken in de (grote) stad, geloof ik daar niet in :D j