Hoe bewust ben jij je van de wereld om je heen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:51

xSlvna schreef:
Ik heb ook geen gevoel voor mensen die overlijden aan obesitas wanneer dit NIET door een ziekte komt, hadden ze maar niet zo veel moeten eten. Even als mensen die gevaarlijke sporten uitoefenen (ben hier zelf ook een van) of of of... Ik kan er gewoon geen medelijden voor hebben, we zijn toch niet achterlijk, we weten toch wel hoe groot de kans is op een mooi en lang leven.

Dit bedoelde ik met in mijn post de 'ik' mensen. Anderen veroordelen op hun 'zijn', terwijl iedereen wel zijn mindere punten heeft. De ene is te dik, de andere rookt en weer een ander zit de hele dag op een stoel te werken en plof daarna op de bank voor de tv. Allemaal ongezond op hun eigen manier. En iemand die een dwarslaesie oploopt door van de stroep struikelen is prima, maar iemand die tijdens het bergbeklimmen zijn rug breekt niet... dit snap ik werkelijk niet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:52

Onali schreef:
F_Orumster schreef:
Ik maak me ook grote zorgen over de populatie, maar om vanaf de bank maar even te kiezen in welke landen er maar wat meer moeten doodgaan, vind ik bijna nazistisch.

Wie doet dat dan?

Dorientje, xSlvna bijvoorbeeld.

listiglistje

Onali schreef:
Selka schreef:
Jij zegt het ik dacht het. Hoe kun je een levend wezen nou geen gezond, fijn, lang leven gunnen? En ja overbevolking is een enorm probleem maar alle kindjes die sterven wens ik dat zeer zeker niet toe!

Dat zegt ze ook helemaal niet, maar ik ben het met dorientjuh eens :j
Stel dat alles en iedereen blijft leven, waar wil je ze allemaal laten?

Het heet niet voor niets evolutie, geschiedenis wijst uit dat niet alles kan blijven leven. Dan komt er vanzelf weer een ziekte bij (pest, kanker, AIDS enz enz)

Als er een tijd is van veel voedsel komen er meer prooidieren, meer prooidieren betekent het jaar daarop meer roofdieren. Jaar daarop teveel roofdieren, te weinig prooidieren --> minder roofdieren. Het blijft een cirkel en die gaat rond en rond en rond.

Ja l.ullig dat het ook mensenlevens betreft maar zolang het geen mensen zijn die ik persoonlijk niet ken is het voor mij een ver van mijn bed show.

Hoe banketstaaf ook, ik zie het ook als de natuur.....bij dieren wordt dit als normaal gezien,
maar bij mensen mag en kan het ineens niet, maar het gebeurd toch :(:)

Anoniem

Ik zou ook nooit doneren aan doelen voor arme mensen in 3e wereld landen hoor... ik denk zelfs dat het heel goed voor de wereld zou zijn als er weer een een of andere epidemie/ramp gebeurd waardoor de helft van de mensheid dood gaat (en als ik daar bij hoor heb ik daar vrede mee hoor ;) ) word het evenwicht weer een beetje hersteld!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:54

F_Orumster schreef:
Onali schreef:

Wie doet dat dan?

Dorientje, xSlvna bijvoorbeeld.

Omdat het over arme landen gaat, Afrika springt er kwa bekend wel uit. Het is niet zo dat deze 2 bokkers persoonlijk die Afrikanen om zeep helpen :?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:55

F_Orumster schreef:
Ik maak me ook grote zorgen over de populatie, maar om vanaf de bank maar even te kiezen in welke landen er maar wat meer moeten doodgaan, vind ik bijna nazistisch.

Amen! Niemand heeft dit recht.

Sammie

Re: Hoe bewust ben jij je van de wereld om je heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:57

Wet van Godwin, hé.

Drie pagina's. Misschien een record.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:58

Hoeveel mensen die zich zorgen maken over de overbevolking van de wereld hebben en/of willen geen kinderen?

*steekt hand op*

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:58

Geld ben ik niet zo gul mee. Gewoon omdat het vaak niet werkt en niet op de juiste plekken of voor de juiste doelen gebruikt wordt. Zelfs bij bekenden doe ik dat niet makkelijk. Afrika zijn al miljoenen zo niet triloenen naar toe en het probleem is nog niet opgelost omdat het naar de verkeerde gaat. Haiiti mooi voorbeeld heel de wereld helpt..maar als je er nu gaat kijken schieten de tranen je nog in de ogen want opgelost is het niet. Want ze kunnen er niet tussen komen met hoe de lokale politiek gaat:( En daar kan heel de wereld niets aan veranderen waarom ik dan wel alleen? Dat geld staat nog steeds grotendeels op de rekening waar we storten moesten. NIet gedaan trouwens zelf omdat ik dit al vaker zie en hoor.

Ik geef vaak mijn kleding die nog bruikbaar is weg aan mensen die net rondkomen. Of heb bij het lokale asiel eens een tray voer voor de dieren gebracht of voor paardenasiel zak wortels gebracht en spullen die ze hard konden gebruiken voor de dieren zoals oude handdoeken bij wonden. Maar dan breng ik het zelf en is vaak lokaal zodat ik het eindresultaat ook te zien krijg. Ik heb voor een oudere buurvrouw die regelmatig de trap niet meer af kwam boodschappen te doen of samen met haar ter ondersteuning. Ik zie wel dingen in mijn eigen omgeving en probeer daar zeker bij naaste te helpen wat in mijn macht ligt. Breng zoveel mogelijk bruikbare spullen naar de kringloop zodat een ander er nog wat aan heeft. Zo wil ik wel denken.

Maar onbekende en doelen..niet zomaar en zeker niet met geld bij allemaal. Zelf een keer geholpen bij een oudere man zijn weide opruimen en stalletje helpen maken omdat hij dat zelf niet meer kon. Dat doe ik allemaal wel. Maar dat is allemaal in mijn eigen kleine wereldje waar ik woon. Dat doe ik liever. Zodat ik zelf ook de resultaten kan zien dat het echt goed terecht gekomen is.

En kan niet heel de wereld helpen. Een keer zelf in de problemen gezetten en toen was er bijna niemand thuis voor mij! daar zo hard van geleerd hoe hard de wereld is voor jou als je zelf eens iets hebt. Dat ik weet wie mijn vrienden zijn en daar ga ik voor door het vuur. Maar..verder..nee veranderen zal het niet zomaar. En dan hoor ik al zeggen zeker niet als we zo denken! Maar zo moet je denken om zelf te blijven staan anders heb je zelf geen leven meer. EN de kleine beetjes die ik zoals bovenstaande doe is wat in mijn macht ligt meer niet. Lijkt me niet hardvochtig maar eerlijk.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:59

Sammie schreef:
Wet van Godwin, hé.

Drie pagina's. Misschien een record.

_O-

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 17:59

Onali schreef:
Omdat het over arme landen gaat, Afrika springt er kwa bekend wel uit. Het is niet zo dat deze 2 bokkers persoonlijk die Afrikanen om zeep helpen :?

Zeker wel, het liefst ging ik er met een machine geweer heen en schoot ik ze neer. :j Nee zeker niet, onwijs kinderachtig om mijn reactie zo verkeerd op te pakken.

Hier mogen die mensen die kinderen als items 'creëren' en het vervolgens niet kunnen betalen op eigen (grotendeels) eigen houtje ook best op de straat creperen, grof, maar ze kiezen er toch zelf voor om er aan te beginnen terwijl ze weten dat het onmogelijk gaat worden om op eigen benen te staan.

Ik verwens hierbij niemand dood, maar ik kan echt geen medelijden hebben voor mensen die zelf voor het rot leven (met een snellere dood tot gevolg) 'kiezen', of dat nu in Afrika, China of Nederland is. ;)

Edit: Ik hoef ook geen kinderen te maken of paarden te fokken, als ik wat wil koop ik het wel.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 27-01-14 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:01

Selka

Magrathea schreef:
Hoeveel mensen die zich zorgen maken over de overbevolking van de wereld hebben en/of willen geen kinderen?

*steekt hand op*

Twijfels mede daardoor.

F_Orumster

Slvna, wel makkelijk om te zeggen uit ons landje.

Magrathea schreef:

*steekt hand op*

Ik wil inderdaad geen kinderen, om meerdere redenen en de bevolking niet groeien weegt ook mee.

Puck94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:03

Ik denk dat we ons in Nederland bewuster moeten zijn van de problemen in eigen land.. Al die miljoenen die naar de ontwikkelingslanden gaan, en hier bezuinigen op de zorg. Dat vind ik een beetje scheef. Het vereenzamen van ouderen bijvoorbeeld is een groot probleem. En nu al die bezuinigingen op de zorg voor gehandicapten en op de psychiatrie.. Ik moet er niet aan denken wat er gebeurt als er in een psychiatrische instelling iemand een rode waas voor de ogen krijgt en doorslaat. Sta je daar met 1 of 2 begeleiders op een hele afdeling!

Ik doneer oude kleren en schoenen. Maar verder geen geld, maar ik ben een student, dus heb ook niet zoveel om te doneren haha.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:06

xSlvna schreef:
Onali schreef:

Zeker wel, het liefst ging ik er met een machine geweer heen en schoot ik ze neer. :j Nee zeker niet, onwijs kinderachtig om mijn reactie zo verkeerd op te pakken.

Hier mogen die mensen die kinderen als items 'creëren' en het vervolgens niet kunnen betalen op eigen (grotendeels) eigen houtje ook best op de straat creperen, grof, maar ze kiezen er toch zelf voor om er aan te beginnen terwijl ze weten dat het onmogelijk gaat worden om op eigen benen te staan.

Ik verwens hierbij niemand dood, maar ik kan echt geen medelijden hebben voor mensen die zelf voor het rot leven (met een snellere dood tot gevolg) 'kiezen', of dat nu in Afrika, China of Nederland is. ;)

Edit: Ik hoef ook geen kinderen te maken of paarden te fokken, als ik wat wil koop ik het wel.

Ja stom he, dat al die mensen ervoor kiezen om daar te leven. Oh wacht! Dat doen ze niet, ze worden er geboren en kunnen niet anders want er is niks! Buiten vluchten naar Europa, en hier moeten wij ze ook niet. Ja sorry, maar dan blijven ze maar waar ze zijn hè...

Ik ben het wel met je eens dat ze van sommige mensen per direct de kinderbijslag mogen intrekken, wat mij betreft mag je eerst even verplicht je financiële plaatje laten nakijken voor je kinderen mag krijgen... Heel leuk dat zo'n gezin ook liefde kan geven maar liefde kun je niet eten helaas. En dan mag de staat mooi opdraaien voor jouw rammelende eierstokken, nou, m'n hoela :')

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:07

We hebben het in Nederland echt niet altijd slecht. Maar kan niet heel de wereld met ellende helpen al zou ik het willen. En zo realistisch moeten we ook zijn. Het volk zelf moet ook veranderen en doen. Mooiste voorbeeld wat ik ooit gezien heb is een kindertehuis wat ergens geholpen was en dus voor de kinderen een mooi huis bood. En wie zorgen er voor dat die kinderen weer niets hebben en geen toekomst krijgen? De lokale bevolking die de nieuwe spullen weer allemaal weggehaald hebben en verkocht en de gene die toezicht moesten houden heerlijk onder druk hebben gezet dat ze dood zouden gaan als ze niet mee werken:) Dan denk ik...we dweilen met de kraan open als de mentaliteit van de mensen in landen zelf niet veranderd! Hier leven we met de grootst mogelijke variatie in mensen uit allerlei landen samen..en we hebben geen oorlog, problemen ja dat je je rekeningen niet kan betalen of niet kan eten maar...als dat alles is zitten we hier relatief veilig in verhouding met andere landen van de wereld. Geen echte natuurrampen meer gehad..wat kleine schades in verhouding met andere landen. Het blijft dweilen met de kraan open...en dan is het beter te zorgen dat je lekker woont in je eigen omgeving..want alle mentaliteiten veranderen is valse hoop:)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:09

Magrathea schreef:

*steekt hand op*

+1. Als ik dan toch ooit kinderen zou willen, geef ik me op als pleegouder.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:10

Kostolany schreef:
Het blijft dweilen met de kraan open...en dan is het beter te zorgen dat je lekker woont in je eigen omgeving..want alle mentaliteiten veranderen is valse hoop:)

_/-\o_

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:10

Kostolany schreef:
We hebben het in Nederland echt niet altijd slecht. Maar kan niet heel de wereld met ellende helpen al zou ik het willen. En zo realistisch moeten we ook zijn. Het volk zelf moet ook veranderen en doen. Mooiste voorbeeld wat ik ooit gezien heb is een kindertehuis wat ergens geholpen was en dus voor de kinderen een mooi huis bood. En wie zorgen er voor dat die kinderen weer niets hebben en geen toekomst krijgen? De lokale bevolking die de nieuwe spullen weer allemaal weggehaald hebben en verkocht en de gene die toezicht moesten houden heerlijk onder druk hebben gezet dat ze dood zouden gaan als ze niet mee werken:) Dan denk ik...we dweilen met de kraan open als de mentaliteit van de mensen in landen zelf niet veranderd! Hier leven we met de grootst mogelijke variatie in mensen uit allerlei landen samen..en we hebben geen oorlog, problemen ja dat je je rekeningen niet kan betalen of niet kan eten maar...als dat alles is zitten we hier relatief veilig in verhouding met andere landen van de wereld. Geen echte natuurrampen meer gehad..wat kleine schades in verhouding met andere landen. Het blijft dweilen met de kraan open...en dan is het beter te zorgen dat je lekker woont in je eigen omgeving..want alle mentaliteiten veranderen is valse hoop:)

Zo moeilijk is het niet... Denk je dat kindertehuizen leeggeroofd zouden worden als die mensen genoeg te eten en spullen hadden?

Het doet me overigens goed dat niet iedereen de eigen eierstokken voorop zet :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:11

Magrathea schreef:
Ja stom he, dat al die mensen ervoor kiezen om daar te leven. Oh wacht! Dat doen ze niet, ze worden er geboren en kunnen niet anders want er is niks! Buiten vluchten naar Europa, en hier moeten wij ze ook niet. Ja sorry, maar dan blijven ze maar waar ze zijn hè...

Vluchten naar Europa is doorgaans niet zo'n succes. En de klimaatvluchtelingen zullen alleen maar gaan toenemen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:15

Magrathea schreef:

Ik ben het wel met je eens dat ze van sommige mensen per direct de kinderbijslag mogen intrekken, wat mij betreft mag je eerst even verplicht je financiële plaatje laten nakijken voor je kinderen mag krijgen... Heel leuk dat zo'n gezin ook liefde kan geven maar liefde kun je niet eten helaas. En dan mag de staat mooi opdraaien voor jouw rammelende eierstokken, nou, m'n hoela :')

Nee maar als ik in de goot leef en ik neem een kind moet ik het niet gek vinden als het kind sterft aan hongersnood of whatever. Het zijn altijd de ouderen die er voor kiezen om een land arm te houden.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:26

upendo schreef:
:wave:

Hoe denk jij over 'hulp' of 'bijdragen aan' een betere toekomst in de derde wereld?
Wat vind jij van het denken van "de gemiddelde Nederlander" (die niet bestaat uiteraard. :Y) ) omtrent zaken die 'ver van het bed zijn'?

)

De europese begroting bestaat voor 60% uit landbouwsubsidies, waarvan het overgrote deel naar Frankrijk gaat %) daarnaast leggen we importheffingen op aan landen die we ook ontwikkelingshulp geven. De grootste nettobetaler is dus de belastingbetaler=burger.

Ik ben er voor om als NL de broek op te kunnen houden qua landbouw, maar megastallen met al hun dierziektes/dierenleed etc. vind ik afschuwelijk, maar...dat is zg innovatief en dus ook gesubsidieerd :') . Als "men" dan 1 Europa wil hebben, dan zou je de vee en akkerbouw moeten laten bedrijven in landen die meer ruimte hebben dan NL....Nu ben ik sowieso niet voor Europa...er was niets mis met de oude EEG maar dit gaat veel te ver!

We houden met ons beleid de ontwikkelingslanden arm. Hier zit nog veel meer achter maar dan zou ik een boekwerk moeten typen wat toch niet gelezen wordt.

F_Orumster

Re: Hoe bewust ben jij je van de wereld om je heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 18:30

@ Mist, daar heb ik wel interesse voor hoor.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 20:14

xSlvna schreef:
Onali schreef:

Ik heb je posts echt met verbazing zitten lezen, ongelofelijk. Dus het is hun eigen schuld dat ze hongersnood hebben? En hadden ze maar niet zoveel kinderen moeten krijgen?
Denk dat je heel blij mag zijn dat je in een welvarend land bent geboren, en keuzes hebt. Zowel over voedsel, als wel of niet kinderen willen.
Wat Selka ook schreef, deze mensen in de armste gebieden van Afrika hebben die keus niet. Vrouwen worden uitgehuwelijkt, voorbehoedsmiddelen zijn er niet of bijna niet en vrouwen hebben er niets te vertellen.
Vind het eigenlijk vrij respectloos hoe jij erover praat, en makkelijk oordelen dat deze mensen er zelf voor kiezen als je zelf in een rijk westers land geboren bent.