Trouwen? Nee echt niet.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:24

Johanna59 schreef:
Trouwen stamt nog uit en tijd, dat er niet gescheiden werd. Maar nu kan je zo makkelijk scheiden, dat trouwen eigenlijk geen zin meer heeft.
Dat het leuk is om samen te wonen, dat snapt iedereen. Maar voor de rest is het verstandig om je eigen boontjes te kunnen doppen en je eigen dingen te hebben. Want bij een breuk zijn er maar weinig die als vrienden uit elkaar gaan, met alle gevolgen van dien.

Geen zin :? Trouwen heeft op zich nog weinig "nut", maar je trouwt meestal ook niet omdat het "nuttig" kan zijn, daar kan je tegenwoordig dus ook andere dingen voor doen. Als je trouwt, doe je vooral omdat je dat wilt vanuit je eigen overtuiging. En dan heeft dat voor jezelf en je partner wel zin.
Waarom zou een getrouwde zijn eigen boontjes niet kunnen doppen en je eigen dingen hebben? Je hoeft niet in gemeenschap van goederen te trouwen. Over die breuk: getrouwd of samenwonend, dat kan in elke situatie een hoop ellende meebrengen.

Mirjam_x

Re: Trouwen? Nee echt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:32

Waar is de romantiek gebleven?? :n
Verklaar me voor gek, maar ik droom al heel mijn leven van een fantastische bruiloft! Een feest om je liefde aan al je vrienden en familie te laten zien. Ik vind het geweldig!
Ik wil groots gevraagd worden en ik weet al wat mijn jurk wordt <3
Kom op mensen, waarom moet altijd alles 'praktisch' zijn? Je kan toch ook dingen doen omdat het leuk en romantisch en gezellig is??
Ik vind praktisch een vies woord.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:37

Ik heb niks met dat soort romantiek :D
Van anderen vind ik het leuk hoor :j

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:38

Romantiek is super en mag er absoluut zijn, maar ik heb dat liefst gewoon door het leven heen zonder dat het 'geconcentreerd' moet worden op een dag. Ik wil iedere dag de liefde vieren, niet die ene dag.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:41

Als ik en mijn vriend iets niet zijn, dan is het wel romantisch. Het past totaal niet bij ons, dus waarom zouden we het dan doen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:44

Aria_zz schreef:
Romantiek is super en mag er absoluut zijn, maar ik heb dat liefst gewoon door het leven heen zonder dat het 'geconcentreerd' moet worden op een dag. Ik wil iedere dag de liefde vieren, niet die ene dag.

Ik ben voor èn....èn... :D Mijn vriend en ik zijn beide wel romantisch aangelegd. En we willen beide ook wel een romantisch huwelijksfeest, dus het ene sluit het ander niet uit.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:45

Lous schreef:
Trouwen?

Ik zie daar persoonlijk niet de meerwaarde van in.
Het kost een hoop geld, stress en ik heb echt een verschrikkelijke hekel aan jurken.
Die droomprinsessenjurk kan me gestolen worden. Mijn vriend is ook absoluut geen pakkenman, dus dat komt goed uit.
Natuurlijk vind ik het super om te zien dat een getrouwd stel of een stel dat gaat trouwen zo gelukkig is. Ook vind ik het leuk om aanzoeksverhalen te lezen, want de ene is soms nog geweldiger dan de andere, maar voor mij hoeft het echt niet. :)

Wie heeft hetzelfde, of ben ik echt de enige :D?

Dit ligt er maar net aan HOE je trouwt natuurlijk :Y)

wij zijn getrouwd op maandagmiddag, gewoon in een simpele vintage jurk met hakken, klein groepje mensen en verder geen feest of zo
kosten: 200,- incl hapjes en drankjes voor de familie.

notariskosten bij niet trouwen en alles vast laten leggen: 600,-

dus tja….. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:45

Aria_zz schreef:

Precies. :j Er lijkt mij ook niks romantisch aan zo'n poppenkast. Wie dat wel graag wil, prima, maar dat wil niet zeggen dat anderen niet van romantiek houden of hun relatie minder serieus nemen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:48

Maar het wil ook niet zeggen dat mensen die een romantisch feest houden geen romantiek beleven doorheen hun relatie, buiten die ene dag om :+

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:03

Trouwen hoeft inderdaad niet duur te zijn. Maar ga maar eens uit elkaar als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd! Of als je kinderen hebt.. Of stel manlief z'n zaak gaat op de fles doei gezamenlijke centjes. Nee hoor trouwen mag dan goedkoop zijn maar het gezeik dat je er mee kunt hebben :n samenlevingscontract kan dit allemaal uitsluiten. Dat is me dan 1x €800 wel waard. Een zadel voor paardlief is duurder en dat heeft veel minder belang voor de toekomst...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:10

Tieneke daar heb je zeker gelijk in, maar zoals redpassion zegt, die 'poppenkast' is gewoon niet romantisch. Maar dat geldt niet voor iedereen, dat snap ik wel. Maar voor wie het zo is, lijkt allemaal teveel om nog echt oprecht romantisch te zijn lijkt me.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:13

Hier nog iemand die niet wil trouwen (en ook geen kinderen wil, maar dat is een ander verhaal :P ). Toen ik mijn vriend al een tijdje kende begonnen we over trouwen. Ik vertelde hem dat ik dus absoluut niet wou trouwen. Hij werd boos, en vroeg me waarom ik dan bij hem was :Y) Heb moeten uitleggen dat het niet aan hem lag, maar dat ik trouwen niet meer van deze tijd vond, en ik het ook zeker niet wou. Toen was het goed, en hij denkt er nu eigenlijk wel hetzelfde over (gelukkig!). Wel hebben we een samenlevingscontract genomen toen we samen ons huis kochten. Was ook erg leuk dat de notaris zei van "nu zijn jullie toch wel een beetje soort van getrouwd" :')

Reacties van mensen zijn ook vaak leuk :P "ja zou je dan niet een dag in zo'n mooie jurk willen lopen" (zeggen ze dan tegen een altijd spijkerbroek dragende persoon). Eeeuuhh nee, als ik dat zou willen huur ik er wel eentje met carnaval :Y)
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 23-01-14 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:13

Selka schreef:
Trouwen hoeft inderdaad niet duur te zijn. Maar ga maar eens uit elkaar als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd! Of als je kinderen hebt.. Of stel manlief z'n zaak gaat op de fles doei gezamenlijke centjes. Nee hoor trouwen mag dan goedkoop zijn maar het gezeik dat je er mee kunt hebben :n samenlevingscontract kan dit allemaal uitsluiten. Dat is me dan 1x €800 wel waard. Een zadel voor paardlief is duurder en dat heeft veel minder belang voor de toekomst...

Als een van ons een eigen bedrijf had, ging ik ook absoluut trouwen onder huwelijkse voorwaarden. Maar wij zijn beide in loondienst en ach, ik ga natuurlijk niet trouwen met het idee om uit elkaar te gaan :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:14

Dat doet niemand. De realiteit is helaas anders ;)

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:17

Trouwen is inderdaad een puur gevoelsmatig ding geworden tegenwoordig, of, als je het slim regelt, een praktisch ding om het makkelijker te regelen dan met een samenlevingscontract o.i.d. Mijn moeder is puur hertrouwd om alles gewoon geregeld te hebben met minder kosten dan via andere wegen.

Ik vind ook echt dat als je er niets mee hebt, je het ook vooral niet moet doen. Vriendinnetje van mij heeft niks met trouwen, maar haar vriend wil heel graag trouwen en dan gelijk met alles erop en eraan. Tsja dan zit je toch een beetje met een dingetje, waar doe je water bij de wijn, als je dat al doet? In zo'n geval kan ik me best voorstellen dat je op een ver strand in een leuke outfit elkaar het ja-woord geeft. Lekker intiem, zonder teveel poespas. Om toch een beetje dat 'trouwen'-idee te krijgen als je iets romantischer wilt dan op maandagochtend een handtekening zetten.

Ik wilde wel het complete plaatje. Ook puur gevoelsmatig. Kom uit een gebroken gezin en heb juist de neiging om te laten zien dat het wél goed kan gaan. Mochten er ooit kindjes komen, dan wil ik het hebben over 'mijn man,' 'mijn vriend' klinkt ook zo tweede-relatie-achtig. Let wel, in mijn perceptie, want dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Wil dan ook dezelfde achternaam als mijn man, om een geheel te zijn als gezin, door mijn ervaring met 3 verschillende achternamen in 1 huis en dan de telefoon maar opnemen met alleen je voornaam omdat er anders verwarring ontstond :+ En ik vind het toch, ook weer gevoelsmatig, nóg een stapje dichter bij elkaar in onze relatie. Had ik niet verwacht, want we zijn gewoon hetzelfde als ervoor, maar dat je zo duidelijk aangeeft écht voor elkaar te kiezen, dat betekent voor mij wel iets :j Vond het heerlijk, zo'n dag die helemaal om ons en onze liefde draaide, verliep zoals wij het voor ogen hadden en alle mensen die het met ons wilden delen om ons heen te hebben. En inclusief zo'n geweldige jurk :D

Maar ik kan me goed voorstellen dat dat niet voor iedereen werkt en dan moet je dat ook vooral niet doen :n

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:23

Ik geloof ook niet echt in trouwen. Maar dan meer om de belofte die je doet. Je kan gewoon iemand niet beloven dat je de rest van je leven bij hem/haar zal blijven in voor en tegenspoed. Dat is een onrealistische belofte. Het kan een goed voornemen zijn maar ik vind dat je beloftes niet mag breken. En dus zou ik niet trouwen. Er kan zoveel gebeuren, het leven is lang en onvoorspelbaar. Beloof geen dingen die je niet kan waarmaken.

En de statistieken liegen er niet om. 1 op de 3 huwelijken gaan stuk. Second Love draait overuren en overal om je heen zie je mannen die het buiten vrouwlief om zoeken.
Ik zou daar niet mee kunnen leven. Dan trouw ik liever niet.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:28

Mijn vriend en ik hebben ook elke dag romantiek hoor, maar op zo'n bruiloft vier je t gewoon een beetje extra! Ik ga toch niet elke dag met vrienden en familie vieren dat mijn vriend en ik van elkaar houden? Op die dag kan het! En dan kan je met zn 2en even in het zonnetje staan :D Ik hou van alle symbolen ervan: de jurk, de ringen, het ondertekenen, de taart aansnijden, de eerste dans doen..
Dat doe je niet elke dag!

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:30

Tamara schreef:
En ik vind het toch, ook weer gevoelsmatig, nóg een stapje dichter bij elkaar in onze relatie. Had ik niet verwacht, want we zijn gewoon hetzelfde als ervoor, maar dat je zo duidelijk aangeeft écht voor elkaar te kiezen, dat betekent voor mij wel iets :j Vond het heerlijk, zo'n dag die helemaal om ons en onze liefde draaide, verliep zoals wij het voor ogen hadden en alle mensen die het met ons wilden delen om ons heen te hebben. En inclusief zo'n geweldige jurk :D

Maar ik kan me goed voorstellen dat dat niet voor iedereen werkt en dan moet je dat ook vooral niet doen :n

Ja precies! Maar oke, ik snap ook wel dat iedereen er anders over denkt. Maar ik ben nou eenmaal een hopeloze romanticus die bij elke trouwscene in een film of serie een traantje wegpinkt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:31

Selka schreef:

Tja tis maar net hoe je er prive in staat
ik heb een simpel baantje en geen eigen bedrijf, en we delen idd alles zoals het staat vast gesteld, allemaal aangeschaft door zijn zuur verdiende centen.Ik ga er hoe dan ook niet op achteruit. En ik zie zelf het probleem met de kids niet zo :n
tegenwoordig heb je ook nog zoiets als flitsscheiding maar goed ik ben getrouwd met het idee om bij elkaar te blijven (iedereen natuurlijk) Gelukkig ken ik mijn man al 20 jaar :Y) en zijn we pas net 1 jaar getrouwd :+

ik vat alleen de toepassing van de zadel opmerking niet zo :?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:35

er zijn mensen die zeggen dat een samenlevingscontract duur is en dat is een zadel ook maar je toekomst is iets belangrijker? Dus die €800 is niet belangrijk.

Flitsscheiding wordt binnenkort onmogelijk en als je dat al zou doen dan moet manlief nog steeds alimentatie betalen voor z'n kinderen en vrouw. Nou ik hoef geen geld van m'n vent als hij bij mij weg is??

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:46

Getrouwd om praktische redenen :D als ik mede-eigenaar moest worden van het huis moest ik overdrachtsbelasting betalen en dat kon wel rond de 5.000 - 6.000 euro zijn en tel daar dan samenlevingscontract bij op...kun je een leuk feestje van geven en dat deden wij liever dan geld aan de belastingdienst geven zonder feestje *\%/* O:)

Heb ook altijd gezegd dat ik nooooooit zou trouwen en zie daar haha.
Maandagochtend 9u -O- vroeg op dus die maandag -O- maar goed we wilden toch geen speech enzo dus met 15 min stonden we weer buiten. Geen echte jurk, maar een mooie jurk voor 40 euro bij de mango vandaan (praktisch want ik kan hem nog vaker dragen), partner had een nette witte spijkerbroek met een mooie top, geen ringen maar mooie horloges met inscriptie, super gezellige lunch met familie op een landgoed en feestje met friet en kroketten op de bowlingbaan met indoor kinderspeeltuin erbij :') topdag gehad.

Noem mijn man nog steeds mijn partner (man krijg ik mijn strot niet uit :o ) en hij noemt mij zijn vriendin (en als het goed is ben ik ook op de eerste plaats een vriendin, alleen niet zomaar een :P )

Er is niks veranderd verder en we vieren elke maand dat we getrouwd zijn omdat dat een leuke reden is om uiteten te gaan := of een weekeindje weg te gaan hahaha

Oh en ik heb nog steeds mijn eigen achternaam, in Nederland hou je die ook gewoon, maar mag je de naam van je man gebruiken, maar kom op ik heb mijn achternaam al 40 jaar, dan ga ik dat niet zomaar veranderen 8)7

Dus ja ik vond het ook altijd onzin, maar ja dingen met betrekking tot het huis enzo zijn nu gewoon beter geregeld en ach we hebben een topdag gehad (en de dag na ons huwelijk als cadeautje een overnachting in Librije's hotel dus dat was sowieso al een jawoord woord _O- )
Laatst bijgewerkt door Timbers op 23-01-14 21:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:47

Selka schreef:
er zijn mensen die zeggen dat een samenlevingscontract duur is en dat is een zadel ook maar je toekomst is iets belangrijker? Dus die €800 is niet belangrijk.

Flitsscheiding wordt binnenkort onmogelijk en als je dat al zou doen dan moet manlief nog steeds alimentatie betalen voor z'n kinderen en vrouw. Nou ik hoef geen geld van m'n vent als hij bij mij weg is??

ik ook niet, maar z'n dochter wel…

en ik vind het wel een hoop centen voor een contract,maar goed ik heb ook geen paard om een zadel op te kopen :Y) :+

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:48

Flitsscheiding kan overigens al sinds 2009 niet meer, wel omzetten van partnerschap in huwelijk, maar andersom niet meer! Daarmee is de flitsscheiding niet meer mogelijk!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:52

Tja, moet trouwen perse romantisch zijn?

Wij hebben 2 jaar geleden samen een huis gekocht en het leek ons toen verstandig om ' iets' te regelen.
En aangezien wij beide best praktisch zijn aangelegd waren we er al snel uit dat trouwen de kortse klap zou zijn.

En we zijn dus gewoon op een maandagochtend gratis getrouwd.

Een half jaar later (in de zomer) hebben we een groot tuinfeest gegeven voor familie en vrienden.

Tis maar net wat je wil toch?
Denk dat iedereen dat lekker zelf moet weten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:55

Timbers schreef:
Flitsscheiding kan overigens al sinds 2009 niet meer, wel omzetten van partnerschap in huwelijk, maar andersom niet meer! Daarmee is de flitsscheiding niet meer mogelijk!

o dat wist ik niet eens :+

nou ja ga er vanuit het niet nodig te hebben ook :P