Wat nemen veel webwinkels een loopje met de regels..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:51

Tja dat ligt er aan of het beter is voor de consument dat die kleine winkelier ook op zondag open is of dat het voor de consument beter is dat er over een jaar nog twee supermarkten zijn in plaats van twee. Als je alsmaar links gaat kom je op hetzelfde punt uit, als je alsmaar rechts gaat ook. Bedenk wel dat échte vrije marktwerking ook invloed heeft op het personeel. Geen minimumloon, geen maximale werkuren enz., geen vrije dagen enz.. En alle overige 'rechten' bepaalt het bedrijf dan ook... Dus ander personeel aantrekken dát denk ik dan weer niet.. En die man van dat ene supermarktje heeft geen eens keuze om 's nachts open te gaan.. Wanneer moet de beste man eten en slapen?

Regels komen niet opeens. Die komen na dat blijkt dat zus en zo op wijze a of b werkt of dat er bij die en die regel/ ontwikkeling dit en dat gebeurd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:53

pmarena schreef:
Eigenlijk juist het omgekeerde, want we hebben het hier over het verplicht stellen van een bepaald niveau van klantenservice door webshops. Verplicht verzendkosten terugbetalen. Of eventueel verplicht een optie "betalen na ontvangst" bieden aan klanten. Dan worden er juist zaken verplicht gesteld die NIET goed zijn voor shophouders.

Gedeeltelijk.

In individuele gevallen lijkt het niet gunstig. In het algemeen is het echter ook voor de webshops van belang. Een markt die geheel overgenomen wordt door oplichters is ook voor jouw handel niet gunstig! Door klanten enige garantie te bieden, biedt het ook jou enige bescherming dat mensen vertrouwen in webshops houden, zelfs ook in kleinere webshops. Omdat ze tenminste enige wettelijke bescherming genieten, durven meer mensen het aan om te bestellen - goed voor de markt. Daar profiteer jij ook van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:54

Shadow0 schreef:
pmarena schreef:
Mja, ten koste van de klant... als een shop gewoon vantevoren duidelijk zegt dat je een bestelling op eigen kosten heen- en terug moet verzenden.

[knip] Er moeten van beide kanten waarborgen zijn dat de ander doet wat 'ie zegt. Een andere is dat de klant moet kunnen weten waar die ja op zegt. Dat is een vrij fundamenteel uitgangspunt. [knip]

Dat vind ik dan ook (zoals ik al eerder zei :) ) de enige acceptabele reden om dat vergoeden van de verzendkosten te verplichten: zodat klanten niet zelf voor alle kosten opdraaien wanneer ze iets toegestuurd krijgen dat afwijkt van wat ze bestellen.

En zodat webshophouders gestimuleerd worden om betere, duidelijkere info te geven over hetgeen ze verkopen, zodat ze minder spullen teruggestuurd krijgen. Want het niveau van de artikel-informatie is bij heel veel webshops echt bedroevend :=

Andere zaken zoals oneerlijke concurrentie en kartelvorming en weet ik wat...die worden er maar aan de haren bij gesleept hoor, tjeempie :P

Goed, ik vind het wel weer leuk geweest zo, vanaf hier gaan we toch maar rondjes draaien vermoed ik.
Ik ga wat eten in de pan gooien als jullie het niet erg vinden, fijne avond :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:56

Ik vind het allemaal met elkaar te maken hebben: Economie :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 20:57

LesleyxLinn schreef:
Annemiek80 schreef:
ik kan mij herinneren vanuit de management opleiding (voor retail btw) die ik volgde dat negatieve ervaringen 10x verder 'reizen' dan positieve ervaringen.

Ofwel als iemand een negatieve ervaring heeft verteld deze het aan verschillende mensen, die mensen vertellen het ook weer door aan meerdere mensen enz. Positieve ervaringen komen veel minder ver.

Daarom hebben 'slimme' winkels de regel 'klant is koning', en nemen daarbij soms een verlies (in geld of in 'gelijk hebben') die ze eigenlijk niet zouden hoeven nemen, klant ziet dat dan als service ---> positief, winkels calculeren het in in hun retailprijzen.

Het verbaast mij eerder dat zo weinig mensen op de hoogte zijn van hun consumentenrechten en dingen voor zoete koek slikken. Zowel van webwinkels als in gewone winkels hoor, garantievoorwaarden zijn ook zoiets (op een product zit over het algemeen 2 jaar garantie, maar vaak zie je maar 1 jaar garantie staan bij de winkelvoorwaarden/garantievoorwaarden)

Die laatste zin klopt niet helemaal. Van een bepaald product mag je uitgaan dat hij zoveel jaar mee kan. Voorbeeld: Van een beetje wasmachine mag je wel verwachten dat die 5 jaar mee gaat. Als je 3 jaar garantie krijgt en hij gaat een half jaar later kapot dan heb je in principe nog steeds garantie. Of je je gelijk krijgt is weer een ander verhaal..

Dat klopt, ik doelde op de europese richtlijnen van 2 jaar garantie, bij bijvoorbeeld verschillende elektronica (zoals telefoons) wordt soms maar 1 jaar garantie gegeven, maar volgens de europese richtlijnen heb je recht op 2 jaar.
Ik heb echter nu even verder zitten lezen en inderdaad de nederlandse wetgeving is ruimer, je hebt recht op een deugdelijk product, vraag me nu dus helemaal af wat die '1 jaar garantie' vaak bij telefoons etc doet lol

manzano

Re: Wat nemen veel webwinkels een loopje met de regels..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:06

Heeft te maken met je bewijspositie als consument. Op een gegeven moment moet jij als consument aantonen dat het defect niet door je eigen gebruik komt. Garantie is niet heilig.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:11

Ik vind de regels ook wat dubbel... Ik had laatst ergens een jas besteld met extra korting (en hij was al in de aanbieding) speciaal voor mij besteld bij de leverancier en veel moeite voor gedaan vanuit de webshop. Jas bleek niet te passen en kon zonder moeite retour (ondanks dat op de site stond dat dat niet mocht) ik ben toen niet gaan miepen over de verzendkosten omdat ik allang bij was met de goede service en alle moeite die ze voor mij hadden gedaan.
Van pmarena weet ik uit eigen ervaring dat ze extreem klantvriendelijk is, absoluut niet moeilijk is en echt de beste service heeft die ik ooit ben tegen gekomen. Bij haar zou ik ook absoluut niet moeilijk doen. En ik kan me ook voorstellen dat iemand die zo (uitzonderlijk) veel tijd en moeite in haar klanten steekt daar ook graag nog wat aan over wil houden.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 22:12

Nou ik Kreeg net een klacht binnen.
Het hooftstel zou krassen op de neusriem hebben, Dit hebben wij bij het inpakken niet gezien.
Het hoofdstel was in bubbeltjesplastic in een door verpakt.

We hebben om een foto van de neusriem gevraagd en of de doos beschadigt was. Het pakket is verzekerd verstuurd tot een bedrag van €500,00.
Ze staat op omruilen en vergoeding van de te moeten maken verzendkosten.

Het hoofdstel heb ik nog gebruikt om een produktfoto van te maken dus ook meerdere malen in mijn handen gehad, niets gezien ook niet bij het nabewerken

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 00:32

Ik heb wel wat los gemaakt schijnbaar :))

De dekens die mij betroffen bij uitverkoopartikel = ruilbaar waren gewoon echt dekens die twee maten kleiner vielen dan normaliter. Stond er verder niet bij oid. Verder vind ik gewoon dat bij uitverkoop je het niet kan maken dat het niet te ruilen is. Je ziet het niet, kan het niet passen niks. Dat staat mij het allermeest tegen. Overal staat uitverkoopartikel = niet ruilbaar en ze weten inmiddels dat, dat niet mag. Schijnbaar wisten ze het al langer op het moment dat ik ze belde dat ik het retour wilde sturen. Want ze gingen meteen op de achterste poten dat, dat niet mogelijk was. Daarop zei ik ook netjes, maar jullie weten dat, dat wettelijk gezien niet mag? Toen moest ik niet gaan dreigen.. Ik zag geen enkele bedreiging maar goed, na wat woorden retour gestuurd en wel twee maten groter gekregen.

Als klant vind ik het verder ook wel behoorlijk zonde om tweemaal verzendkosten te moeten betalen voor iets dat achteraf toch anders valt/andere kleur heeft. Dus op zich vind ik dat een goede regeling, maar het is natuurlijk buitengewoon vervelend als mensen er misbruik van maken. Een fysieke winkel heeft weer elders hogere kostenposten.

@ hotchocolat
Jeetje vervelende situatie zeg en ook behoorlijk apart, kan me voorstellen dat, dat heel vervelend is.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:44

Is er niet ergens een overzichtje waar zulke regels staan, inclusief het nummer van de wet? Of hoe je dat ook zegt :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:49

antje_vip schreef:
Is er niet ergens een overzichtje waar zulke regels staan, inclusief het nummer van de wet? Of hoe je dat ook zegt :+

Ik heb het boktteam aangeboden dat te maken, maar zijn ze niet op in gegaan. Dan niet ;)

Er geldt ook veel europese wetgeving wat het soms best onoverzichtelijk maakt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 08:57

hotchocolat, dit klinkt mij als bedonderen in de oren... Persoonlijk zou ik als ze geen foto wil sturen van neusriem en doos, al helemaal nergens aan beginnen!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:34

Swift schreef:
Ik vind de regels ook wat dubbel... Ik had laatst ergens een jas besteld met extra korting (en hij was al in de aanbieding) speciaal voor mij besteld bij de leverancier en veel moeite voor gedaan vanuit de webshop. Jas bleek niet te passen en kon zonder moeite retour (ondanks dat op de site stond dat dat niet mocht) ik ben toen niet gaan miepen over de verzendkosten omdat ik allang bij was met de goede service en alle moeite die ze voor mij hadden gedaan.
Van pmarena weet ik uit eigen ervaring dat ze extreem klantvriendelijk is, absoluut niet moeilijk is en echt de beste service heeft die ik ooit ben tegen gekomen. Bij haar zou ik ook absoluut niet moeilijk doen. En ik kan me ook voorstellen dat iemand die zo (uitzonderlijk) veel tijd en moeite in haar klanten steekt daar ook graag nog wat aan over wil houden.

Wauw, bedankt :o

Jammer genoeg hou ik er niet zoveel aan over, en dan gaan die verzendkosten van terugstuurders er ook nog af want die stort ik natuurlijk ook gewoon terug :P Nee zonder gekheid, ik mag echt niet klagen zo weinig retouren als ik gelukkig heb *\o/*

Van zo'n jas is ook een mooi voorbeeld. Super vervelend voor de webshop natuurlijk want die heeft er zijn best voor gedaan speciaal voor jou, maarja je kan (wil) een klant ook niet laten zitten met een artikel waar die niks aan heeft. Soms is het gewoon niet anders en dan is klantvriendelijkheid de beste oplossing, alhoewel je natuurlijk altijd wel ergens een grens moet stellen zodat mensen geen misbruik van je gaan maken...het is ook wel fijn als je shop een beetje gezond blijft en niet helemaal uitgehold wordt door tè klantvriendelijk zijn. En dat is bij mij weer een beetje het risico waar ik momenteel mee te maken heb :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:44

hotchocolat schreef:
Nou ik Kreeg net een klacht binnen.
Het hooftstel zou krassen op de neusriem hebben, Dit hebben wij bij het inpakken niet gezien.
Het hoofdstel was in bubbeltjesplastic in een door verpakt.

We hebben om een foto van de neusriem gevraagd en of de doos beschadigt was. Het pakket is verzekerd verstuurd tot een bedrag van €500,00.
Ze staat op omruilen en vergoeding van de te moeten maken verzendkosten.

Het hoofdstel heb ik nog gebruikt om een produktfoto van te maken dus ook meerdere malen in mijn handen gehad, niets gezien ook niet bij het nabewerken

Dat zijn ook altijd lastige dingen.... -O-

Weet je HEEL zeker dat het hoofdstel niet tussen het maken van de foto's en het inpakken even ergens rondgeslingerd heeft ofzo waardoor er krassen ontstaan kunnen zijn? Vaak weet je het eigenlijk zeker maar kun je het toch niet 100% uitsluiten omdat je niet op het allerlaatste moment nog met een vergrootglas elke vierkante cm hebt bekeken, dat maakt het zo lastig.

Ik wil ook echt wel minstens een foto van artikel en doos, zéker wanneer iemand direct zo gaat blaaskaken want ik ben best heel makkelijk en begripvol, maar als ze meteen gaan lopen blazen dan gaan mijn stekels ook wel een beetje overeind :o

Gelukkig zijn de meeste mensen heel normaal en dan kom je er eigenlijk altijd samen wel uit.
En tja, dan zal ik best een keer een beetje gefopt zijn, soms voel ik dat zelf ook wel aan dat een verhaal niet klopt, maar dat moet je dan maar zien als bedrijfsrisico en een kans om een extra tevreden klant te creëren die met een beetje geluk wat positieve dingen over je zegt tegen anderen zodat het toch nog positief voor je uitpakt.

Hoewel ik ook wel een paar keer een klant gematst heb onder de voorwaarde dat ze dat tegen niemand vertellen juist, omdat anderen het anders ook gaan verwachten en ik dan juist de kwaaie peer zou zijn dat ik zoiets niet bij iedereen kan doen (want anders kan ik de boel ook wel opdoeken :P ) en dan werkt je klantvriendelijkheid juist tegen je....daar moet je echt mee oppassen :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:45

Kentaro schreef:
hotchocolat, dit klinkt mij als bedonderen in de oren... Persoonlijk zou ik als ze geen foto wil sturen van neusriem en doos, al helemaal nergens aan beginnen!!

Heb je dit topic wel gelezen?

Wil die persoon trouwens geen foto opsturen? Lijkt mij het minste om te doen, tenzij ze geen digitale camera heeft :) Ik heb het bij de Agradi en de na 2 maanden al steentjes uit de frontriem vallende frontriem direct een paar foto's gemaakt. Dat gedeelte ging goed.. de rest liet te wensen over :')

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:52

Wat heb ik dan gemist??! Persoon claimt een beschadigde neusriem, maar wil niet de moeite nemen om een foto te sturen. Niet van het artikel en niet van de doos. Als iemand dat dus direct weigerd, geloof ik weinig van goede bedoelingen....
Als de doos geheel beschadigd zou zijn, zou hotchocolat het kunnen verhalen i.v.m. verzekerd verzonden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:56

Ik lees volgens mij nergens dat die persoon geen foto wil opsturen, alleen dat er om gevraagd is. Wellicht heb ik er dan over heen gelezen.

Webwinkel moet gewoon ruilen volgens de wet. Nergens aan beginnen kan dus niet, want het moet volgens de wet.. Dat advies kun je dan imo niet geven, zeker niet in een topic waar het juist over ruilen en het aan de laars lappen van de regels e.d. gaat.

Die neusriem kun je dan thuis onderzoeken. Hoe vervelend de situatie ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 09:58

Ik had altijd begrepen dat verzendkosten voor een bedrijf lager liggen dan een particulier. Op de verzendkosten wordt ook verdiend. 6.75 is niet het tarief voor een bedrijf..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:03

Ik las het als 'ze hebben gevraagd om, maar ze staat op' vandaar dat ik er van uit ging dat ze geen foto's wilde sturen :P
Je moet als klant in bepaalde gevallen toch ook e.e.a. aan kunnen tonen? Als ik als klant iets verkeerd gebruik en het product gaat daardoor kapot, ontneemt mij dat ook het recht op geld terug/nieuw product.

(russel, als wij als bedrijf pakketjes versturen met postnl, betalen wij gewoon de 6,75 :P Wanneer je voor een andere bezorging kiest, zal er uiteraard wel e.e.a. mogelijk zijn)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 10:08

Russel: Als een bedrijf(je) de pakketten gewoon naar het postkantoor / DHL-punt brengt dan wordt het versturen van een pakketje echt niet ineens goedkoper hoor, en ik denk dat veel webshopjes dat doen :)

Ik heb vorig jaar een keer zakelijke tarieven opgevraagd bij PostNL, en puntje bij paaltje werd het daarmee zelfs nog duurder dan wanneer ik ze gewoon naar het postkantoor zou brengen :P

Nu verzend ik via MyParcel en omdat die zeg maar alle zendingen van de bij hen aangesloten ondernemers bundelen, krijgen zij een gunstiger tarief omdat ze zo veel pakketten "aanbieden" bij PostNL, en dan betaal ik daar dus wel minder dan direct bij het postkantoor.

Maar ik verzend dan ook weer met extra kosten voor extra verzekering, aangetekend verzenden, niet bij buren afgeven... dus dan wordt het toch weer wat duurder.

Ik denk dat er maar heel weinig webshops zijn die verdienen op de verzendkosten, zelfs al zou ik 6,75 euro aan de klant berekenen dan nog zou ik er geld op toeleggen -O-

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:18

pmarena, ik begrijp eerlijkgezegd niet goed waarom jij zo in verdediging schiet? Zoals ik het lees ben jij een goede webwinkelier die servicemarketing hoog in het vaandel heeft staan. Ik begrijp wel dat je het prettig vindt dat niet iedereen ook de verzendkosten terugeist ;) (dat is ook waarom ik zelf zeg: bij kleine ondernemers doe ik daar ook niet moeilijk over, bij een Bol.com weer wel) maar je zet hier lange verhalen neer waarin je redeneert waarom de wet niet eerlijk is en tegen jouw gevoel in gaat. Het topic gaat echter over het consumentenrecht. Don't get me wrong, maar ik snap dan oprecht niet waarom je je mening (en zorgen) zo uitgebreid uit hier (wat op mij verdedigend over komt) als het voor jou geen issue is. En dat bedoel ik als compliment :j want niet veel webwinkels verlenen een goede service.

Overigens denk ik niet dat webwinkeliers er huiverig voor hoeven zijn dat mensen 'voor de lol' dingen bestellen en na een week terugsturen 'want ze hebben er toch geen kosten aan'. Terugsturen is namelijk best een klusje, iets dat tijd kost. Tijd die ik (als fulltime werkend + paardeneigenaar) persoonlijk al niet heb. Ik ga dus echt niet iets bestellen en 'even terugsturen' (ik heb vorig jaar 1 product teruggestuurd). En ik denk velen met mij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:21

En ze hebben er wel kosten aan, want het terugsturen is voor rekening van de klant.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:28

Ryder: omdat ik het in veel gevallen gewoon niet eerlijk vind, en onrecht triggert irritatie bij mij :)

Mensen kunnen nogal eens wat laatdunkend denken over verkopers, dat die hun zakken enorm zitten te vullen ten koste van de klant... alsof ze de verzendkosten niet willen betalen om de klant lekker dwars te zitten. Of dat ze lekker verdienen op de verzendkosten zoals hierboven....

Maar in veel gevallen is dat gewoon echt niet zo. En ondanks dat ik zelf wel die verzendkosten terugbetaal en er weinig last van heb, kan ik daarom zeer goed begrijpen waarom andere shops dat niet (willen) doen.

Dat dat niet uit rottigheid is maar gewoon omdat het van hen uit gezien niet fair is :)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 12:05

Pmarena ik ben wel benieuwd wat jij denkt van uitverkoopartikel mag niet geruild/terug gezonden worden, omdat je toch op afstand koopt. Die zit mij nog meer dwars dan geen verzendkosten terug betalen.
Al denk ik als een webshop veel retouren krijgt dat die is achter zijn oren moet krabben en dan is verzendkosten terug betalen meer dan reëel :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:48

Bij veel retouren lijkt de kans mij ook groot dat mensen iets anders hebben ontvangen dan ze verwacht hadden, en dan is het terecht dat de klant niet opdraait voor de misleidende info die een verkoper geeft :j

Maar toch kan ik me heel goed voorstellen dat webshops er voor kiezen om bepaalde spullen niet terug te willen nemen. Net zoals je zelf als particulier wel iets op Marktplaats kan zetten waar je gewoon vanaf wilt en dan een hele lage "geen gezeur" prijs op zet waarvoor het weg mag maar je het ook echt niet meer terug wilt zien en er niks meer over wilt horen voor dat schijntje dat je er voor vraagt.

Wat mij betreft is dat iedere verkoper (particulier of zakelijk) zijn goed recht om iets heel duidelijk onder die voorwaarde aan te bieden. Een koper kan immers helemaal zelf bepalen of die daar wel of niet mee akkoord gaat :j

Dat kan iedereen volgens mij best begrijpen waarom een verkoper hier voor kiest? :)
Het is niet tof als je iets voor een zeer klein bedrag verkoopt, door dat lage bedrag iemand het als impuls-aankoop koopt en het vervolgens weer terugstuurt als diegene bij nader inzien toch liever iets totaal anders had gewild. Had het als koper dan lekker laten liggen voor iemand die het wèl weloverwogen kocht -O- Als verkoper kun je het artikel natuurlijk opnieuw verkopen maarja je had er al geen marge op dus dat verlies van die verzendkosten op de eerste verkoop, haal je er nooit meer uit. Prima reden om het niet retour te willen vind ik :)

En al zou je het puntje bij paaltje wel retour nemen als een klant dat vraagt, dan nog kan ik me prima voorstellen dat een webshophouder er voor kiest om er toch bij te zetten dat het niet geretourneerd mag worden, zodat er toch wat mensen afgeschrikt worden die niet zo zeker van hun zaak zijn :)