Koop op afbetaling met ouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:09

PanniePannie schreef:
_xDyan schreef:
Ik wil ontzettend graag een nieuwe camera maar ik kan dit zelf nog niet betalen. Ik ben wel hard aan het sparen maar daar ben ik de helft alweer van kwijt omdat ik ontzettende pech heb gehad met mijn telefoon.

Zo zal het je later ook vergaan hoor, iedereen heeft wel eens een financiele tegenvaller. Dat is geen reden om te gaan lenen, maar juist een reden om te sparen en te zorgen dat je wat achter de hand hebt.

Als je het geld voor de camera leent heb je maanden(?) nodig om het terug te betalen. Tegen de tijd dat je hebt afbetaald wil je misschien weer een ander luxe product. Ook weer op afbetaling dan maar?

Zoals velen hier hebben gezegd: de juiste volgorde is eerst sparen en dan kopen, anders blijf je achter de feiten aanlopen. Het is natuurlijk wat anders als je wat zou moeten lenen voor iets dat op dit moment noodzakelijk is (maar zo'n situaties zou je moeten proberen te voorkomen).

Dat klopt, maar dan zal ik zeker niet zo makkelijk denken om dat ook op koop op afbetaling te doen.

Urion

Re: Koop op afbetaling met ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:11

Dat weet je niet, je denkt het nu toch immers ook? Mensen zijn heel snel ontevreden en bezig met spullen hebben. Waarom niet gewoon even sparen? Het heeft toch geen haast?

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:11

pluisje88 schreef:
_xDyan schreef:
Als ik bewegende dieren wil fotograferen met deze camera, dan zet ik de sluitertijd wat hoger, maar dan krijg ik zwart beeld....
Ik weet niet... ik zal eens langs gaan. Bedankt voor de tips :)

Wat is wat hoger?

Nou ik zet hem dan op Tv en dan sluitertijd 500 geloof ik

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:12

Urion schreef:
Dat weet je niet, je denkt het nu toch immers ook? Mensen zijn heel snel ontevreden en bezig met spullen hebben. Waarom niet gewoon even sparen? Het heeft toch geen haast?

Als ik er zo makkelijk over dacht, had ik dit topic niet geopend. ;)
Het heeft indd geen haast, dus waarschijnlijk wacht ik er wel gewoon mee.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:14

_xDyan schreef:
Als ik bewegende dieren wil fotograferen met deze camera, dan zet ik de sluitertijd wat hoger, maar dan krijg ik zwart beeld....

Op welke stand? Als jij zomaar je sluitertijd verkort (neem aan dat je dat met hoger bedoeld) zal je ook je ISO mee omhoog moeten halen, of indien mogelijk en passend je diafragma verder open moeten zetten.

Op welke stand fotografeer je? Besef je héél goed hoe diafragma, sluitertijd en ISO samenwerken?

Ik krijg namelijk een beetje het gevoel dat het niet aan je camera ligt, maar aan een gebrek aan kennis. En dat is totaaaaaaaaaaal geen probleem, want zolang ben je ook nog niet bezig, en het duurt best even en vooral veel oefenen voor je snapt hoe alles samenwerkt en hoe je met je instellingen kan bereiken wat jij wil. Maar ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat zomaar een andere camera kopen je probleem niet op gaat lossen.

Van de zomer, toen jij zo te zien veel fotografeerde was er natuurlijk veel meer licht. Dat maakt het allemaal wat makkelijker. In deze tijd van het jaar heb je al gauw weinig licht. En je camera ziet veel minder dan jijzelf (de lens in je oog is niet te vergelijken met welke lichtsterke lens voor je camera dan ook). Dus zal je alle zeilen bij moeten zetten om toch nog goed belichte foto's te krijgen. En soms zit het er gewoon niet in, als het donker begint te worden bijvoorbeeld, dan lijkt het voor jou misschien nog licht zat, maar dat is het voor je camera dan zeker niet :)

Je hebt best een leuke lens. Daar kan je zeker wel mee uit de voeten. Je body is niet de modernste, maar ik denk dat je er nog een heleboel van kan leren :) Misschien moet je eens proberen wat voorbeeldfoto's met instellingen te plaatsen, die mis gaan en volgens jou aan de camera liggen? Ik denk dat er genoeg bokkers zijn hier die je kunnen vertellen of het aan de camera ligt of dat je zelf toch nog wat kan verbeteren :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:17

_xDyan schreef:

Ik heb mijn camera al ff niet meer in mijn handen gehad en ik gebruik zelf nooit de Tv, ben liefhebber van de diafragma voorkeur stand (A= Aperture). Maar als ik me niet vergis moet je op de Tv ook gewoon zelf je ISO aanpassen. Dus als jij bij somber weer probeert weg te komen met een sluitertijd van 1/500e en een ISO van 100 of 200 en dan ook nog niet een extreem lichtsterke lens hebt, ja dan wil ik best geloven dat je zwart beeld krijgt. Kan dat de 'fout' zijn? :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:18

https://www.dropbox.com/s/ulxrdzszktqw2te/IMG_1569.JPG

Foto van een paar jaar geleden van een rally auto die met +- 200 km per uur voor je neus langs raast.
Had zelf toen nog geen elkele ervaring en had hem net. nu zijn mijn foto's wel wat beter ;)

Gemaakt met F4 diafragma, sluitertijd 1/800 sec. Als dit met mijn instap modelletje kan dan moet die van jou dat zeker kunnen.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:19

Alwiene schreef:
_xDyan schreef:

Op welke stand? Als jij zomaar je sluitertijd verkort (neem aan dat je dat met hoger bedoeld) zal je ook je ISO mee omhoog moeten halen, of indien mogelijk en passend je diafragma verder open moeten zetten.

Op welke stand fotografeer je? Besef je héél goed hoe diafragma, sluitertijd en ISO samenwerken?

Ik krijg namelijk een beetje het gevoel dat het niet aan je camera ligt, maar aan een gebrek aan kennis. En dat is totaaaaaaaaaaal geen probleem, want zolang ben je ook nog niet bezig, en het duurt best even en vooral veel oefenen voor je snapt hoe alles samenwerkt en hoe je met je instellingen kan bereiken wat jij wil. Maar ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat zomaar een andere camera kopen je probleem niet op gaat lossen.

Van de zomer, toen jij zo te zien veel fotografeerde was er natuurlijk veel meer licht. Dat maakt het allemaal wat makkelijker. In deze tijd van het jaar heb je al gauw weinig licht. En je camera ziet veel minder dan jijzelf (de lens in je oog is niet te vergelijken met welke lichtsterke lens voor je camera dan ook). Dus zal je alle zeilen bij moeten zetten om toch nog goed belichte foto's te krijgen. En soms zit het er gewoon niet in, als het donker begint te worden bijvoorbeeld, dan lijkt het voor jou misschien nog licht zat, maar dat is het voor je camera dan zeker niet :)

Je hebt best een leuke lens. Daar kan je zeker wel mee uit de voeten. Je body is niet de modernste, maar ik denk dat je er nog een heleboel van kan leren :) Misschien moet je eens proberen wat voorbeeldfoto's met instellingen te plaatsen, die mis gaan en volgens jou aan de camera liggen? Ik denk dat er genoeg bokkers zijn hier die je kunnen vertellen of het aan de camera ligt of dat je zelf toch nog wat kan verbeteren :)

Ik fotografeer met beweging op Tv, en stand op Av. Ik denk dat wel te weten, maar zal er nog eens goed naar kijken, uitproberen en nogmaals in verdiepen
En dat ik los zeker niet de problemen op met een nieuwe camera ;) Maar dan is de camera iig sneller, en loopt niet vast (ga ik van uit)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:20

Alwiene schreef:

Hier ben ik het mee eens ja :j Ik gebruik sinds kort de M stand na een cursus van een fotograaf over sluitertijd, diafragma, iso e.d. en vind het best lastig. als je dit verkeert instelt krijg je idd een zwarte foto

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:21

pluisje88 schreef:
https://www.dropbox.com/s/ulxrdzszktqw2te/IMG_1569.JPG

Foto van een paar jaar geleden van een rally auto die met +- 200 km per uur voor je neus langs raast.
Had zelf toen nog geen elkele ervaring en had hem net. nu zijn mijn foto's wel wat beter ;)

Gemaakt met F4 diafragma, sluitertijd 1/800 sec. Als dit met mijn instap modelletje kan dan moet die van jou dat zeker kunnen.

Wel hartje zomer he, wordt op een dag zoals de meeste in deze tijd zijn al een stukkie lastiger. Weet niet wat je nog aan ISO ruimte over had :) Maar denk dat TS daar tegenaan loopt. Met de instellingen waar je in de zomer prima mee weg komt, kom je er in de winter niet :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:22

was idd in augustus alwiene.
Slipjacht in afgelopen november was een stuk lastiger :j

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:22

Alwiene schreef:
_xDyan schreef:

Ik heb mijn camera al ff niet meer in mijn handen gehad en ik gebruik zelf nooit de Tv, ben liefhebber van de diafragma voorkeur stand (A= Aperture). Maar als ik me niet vergis moet je op de Tv ook gewoon zelf je ISO aanpassen. Dus als jij bij somber weer probeert weg te komen met een sluitertijd van 1/500e en een ISO van 100 of 200 en dan ook nog niet een extreem lichtsterke lens hebt, ja dan wil ik best geloven dat je zwart beeld krijgt. Kan dat de 'fout' zijn? :)

Ja tijd geleden kwam ik daar ook achter, dus iso gaat telkens ook mee omhoog. Dat is een tijd goed gegaan, maar sinds kort ook niet meer. Dus nu doe ik beweging op de Av stand, maar dan blijven ze wat bewogen. Dus doe ik daar misschien wat fout?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:23

_xDyan schreef:
Ik fotografeer met beweging op Tv, en stand op Av. Ik denk dat wel te weten, maar zal er nog eens goed naar kijken, uitproberen en nogmaals in verdiepen
En dat ik los zeker niet de problemen op met een nieuwe camera ;) Maar dan is de camera iig sneller, en loopt niet vast (ga ik van uit)

Je camera is snel zat voor het meeste werk, zoveel winst ga je aan die paar ISO standen niet behalen.
Ik vraag me af of je camera echt vast loopt. Jij hebt het over zwart beeld. Loopt je camera toevallig 'vast' op het moment dat je afdrukt? Ik denk namelijk aan een camera die bij gebrek aan licht een extreeeeeeeeeeeem lange sluitertijd probeert te maken, waardoor jij denkt dat er niks meer gebeurt/hij vastloopt.

Als ik het mis heb, kan je me dan uitleggen wat je met vastlopen bedoelt?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:25

wat je nu noemt heb ik ook een keer gehad. toen dacht ik ook dat hij was vastgelopen maar ik had zelf de instellingen niet goed gedaan waarom de sluitertijd eindeloos was :o

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:26

_xDyan schreef:
PanniePannie schreef:
Tegen de tijd dat je hebt afbetaald wil je misschien weer een ander luxe product. Ook weer op afbetaling dan maar?

Dat klopt, maar dan zal ik zeker niet zo makkelijk denken om dat ook op koop op afbetaling te doen.

Waarom niet? Over een half jaar heb je misschien een nieuwe lens 'nodig' omdat er eentje stuk is gegaan. Dan kun je wel eerst sparen?

Weet je overigens wel zeker dat je je huidige camera goed gebruikt? Ik vind je argumentatie waarom je per se een nieuwe nodig hebt (en je weet nog niet eens zeker welke precies notabene) niet erg sterk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:27

_xDyan schreef:

Kan je iso dan niet meer hoger (of krijg je dan teveel ruis?)

Ik zou trouwens eerder een 1100D of 600D oid kopen oid dan een 60D, als je er lang voor moet sparen kan je imo beter geld in lenzen steken dan in body's daar merk je imo veel meer van terug in je foto's :) . Als je echt graag een 60D wilt zou je ook eens kunnen kijken tweedehands bij een camerawinkel dat scheel ook zo weer een flinke smak geld en er zit wel garantie op.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 12-01-14 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:27

Ik heb mijn 300D nog altijd. Hij fungeert als backup voor mijn 5d. Ik denk dat jij meer aan nieuw glas hebt dan aan een nieuwe body.
Niet om je droom stuk te maken maar realiseer je wel dat je wel met iets verdomd unieks moet komen wil je je brood ermee kunnen verdienen. De markt is behoorlijk verziekt. Ik ben een keer een bruiloft kwijt geraakt aan een meisje met een instap model die het voor €75 deed. De klant is achteraf terug gekomen met de vraag of ik de compleet verpeste foto's kon herstellen.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:27

Alwiene schreef:
_xDyan schreef:

Je camera is snel zat voor het meeste werk, zoveel winst ga je aan die paar ISO standen niet behalen.
Ik vraag me af of je camera echt vast loopt. Jij hebt het over zwart beeld. Loopt je camera toevallig 'vast' op het moment dat je afdrukt? Ik denk namelijk aan een camera die bij gebrek aan licht een extreeeeeeeeeeeem lange sluitertijd probeert te maken, waardoor jij denkt dat er niks meer gebeurt/hij vastloopt.

Als ik het mis heb, kan je me dan uitleggen wat je met vastlopen bedoelt?

Sorry zal het even uitleggen.
Dat wat jij zegt dat hij er heel lang over doet, gebeurd ook wel eens, dan pas ik de sluitertijd aan en dan gaat het beter.
Maar vaak als ik foto's gemaakt heb, dan wordt hij eerst heel traag, dan kan ik 5 minuten geen foto maken. Dan maak ik weer wat foto's en moet ie weer laden, maar daar stopt ie niet mee zegmaar, dan moet ik hem eerst uit doen voor dat hij het weer doet.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:28

_xDyan schreef:

Ja tijd geleden kwam ik daar ook achter, dus iso gaat telkens ook mee omhoog. Dat is een tijd goed gegaan, maar sinds kort ook niet meer. Dus nu doe ik beweging op de Av stand, maar dan blijven ze wat bewogen. Dus doe ik daar misschien wat fout?[/quote]

Als je foto's bewogen zijn was je sluitertijd te lang. Voor standfoto's heb je redelijk wat speling, maar ik ga er vanuit dat je werkt met je telelens, dan heb je al meer te maken met je eigen beweging. Om geen last te hebben van je eigen trillingen zou je vol ingezoomd met jouw lens eigenlijk niet onder de 1/400e moeten willen gaan. Op de AV kies je dus je diafragma, waarbij je het beste kan kiezen voor een zo groot mogelijk (klein getal) diafragma waarbij toch alles scherp is wat je scherp wil hebben. Dat ingesteld zie je dat je camera aangeeft wat nu je sluitertijd zou worden. Is die trager dan die 1/400e dan zal je ISO omhoog moeten. Zit je op maximale ISO, en je diafragma vol open en heb je dan nog licht tekort, dan zit je inderdaad aan de grenzen van jouw camera/lens combi. Maar je kan je dan ook afvragen of je niet gewoon bij te weinig licht probeert te fotograferen. (Binnenbakken bijvoorbeeld, nooit proberen daar zinnige foto's te maken, is zelfs met supercombi problematisch).

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:29

Heb je de ruisreductie aan staan? Daar wordt hij vrij traag van.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:29

Is dan niet gewoon je geheugenkaart te langzaam? de camera heeft tijd nodig om de foto uit het geheugen op de kaart te schrijven. hoe sneller je kaart, hoe sneller dit kan. als dit te lang duurt, doet je camera er lang over voordat je hem weer kunt gebruiken.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:29

liedje89 schreef:
_xDyan schreef:
[

Kan je iso dan niet meer hoger (of krijg je dan teveel ruis?)

Ik zou trouwens eerder een 1100D of 600D oid kopen oid dan een 60D, als je er lang voor moet sparen kan je imo beter geld in lenzen steken dan in body's daar merk je imo veel meer van terug in je foto's :) . Als je echt graag een 60D wilt zou je ook eens kunnen kijken tweedehands bij een camerawinkel dat scheel ook zo weer een flinke smak geld en er zit wel garantie op.

Tweedhands wordt het wss wel, ik koop er nu niet meteen 1, ik wacht af tot er een leuke op marktplaats komt die we mogen testen en waar nog garantie opzit enzo

AvWShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:30

Welke camera heb je op dit moment?
Zoals ik het nu lees (tv stand) kun je beter tijd steken in wat internetten en je instellingen/camera beter leren kennen dan een nieuwe te kopen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:31

als je tweedehands wil, ga dan naar een fotozaak en niet via marktplaats. als je het geld al krap of niet hebt, neem je wel een erg groot risico met marktplaats. ik zelf zou het daar nooooooit kopen

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 19:31

_xDyan schreef:
Sorry zal het even uitleggen.
Dat wat jij zegt dat hij er heel lang over doet, gebeurd ook wel eens, dan pas ik de sluitertijd aan en dan gaat het beter.
Maar vaak als ik foto's gemaakt heb, dan wordt hij eerst heel traag, dan kan ik 5 minuten geen foto maken. Dan maak ik weer wat foto's en moet ie weer laden, maar daar stopt ie niet mee zegmaar, dan moet ik hem eerst uit doen voor dat hij het weer doet.

Klinkt als een probleem met wegschrijven. Heb je een snelle geheugenkaart erin zitten of een lage klasse? En burst je?