Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
veerledec schreef:Hier kan je uitrekenen wat je aan financiële buffer nodig zou hebben: http://www.nibud.nl/sparen-vermogen/spa ... uffer.html
Ik weet niet hoe het voor jullie uitkomt, maar ik zou echt een bizar hoog bedrag aan spaargeld moeten hebben volgens het Nibud...
Dat vind ik erg weinig.joyce83 schreef:Destino dat heb ik hier ook zo ongeveer staan. Vergelijkbaar huishouden heeft rond de 35000 op de rekening staan. Maar dan is het nog afhankelijk hoe heb je de hypotheek afgesloten? Wij hebben over zoveel jaar alles vrij en anderen zullen misschien moeten sparen om hun niet aflossingsvrij deel te moeten bekostigen?
dorientjuh schreef:Fiona: boven die grens van ongeveer €21.000 betaal je 1,2% over het spaarsaldo boven die €21.000.
hazira schreef:fionaf09 schreef:Oké! Dat is wel een goed doel een tekentablet van €900,00.
Vaak heb ik alleen het probleem dat ik dan het geld bij elkaar heb maar dat ik het dan ontzettend veel geld vind en het dan toch niet koop.
900 euro is ook veel geld.
Ik ben van mening, als je zoveel gespaard hebt, je jezelf ook een beloning mag geven.
Vind je uiteindelijk de tekentablet te duur, en heb je hem niet noodzakelijk nodig?
Ga dan op zoek naar iets anders als beloning, hoeft niet duur te zijn. Al is het maar een avondje uit, of wat nieuwe kleding etc.
Zo blijf ik wel altijd gemotiveerd om te blijven sparen
Ik kon nooit geld sparen, toen ik thuis woonde. Alles ging op.
Nu woon bij mijn vriend, en nu MOET ik wel sparen.
Op het moment spaar ik voor een nieuwe DSLR + objectieven.
En daar ben ik voorlopig nog wel even mee bezig denk ik.
Een maximaal bedrag heb ik (nog) niet.
veerledec schreef:Nee, 30% van het forfaitaire rendement van 4%. Dus je werkelijke rendement is niet van belang, er wordt gedaan alsof je 4% rendement hebt gemaakt.

heb maar 3,10 ofzo op mn rekening
) voor mijn moeder omdat ik het wou opsparen