Sparen en spaardoelen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:19

Ik spaar elke maand een vast bedrag op een algemene spaarrekening, voor als mijn hondje dierenartskosten maakt, voor reparaties aan mijn auto, dat soort dingen. Op een aparte rekening ben ik nu ook aan het sparen voor de vakantie, niet zo zeer voor de vakantie op zich (wil graag naar Texel weer kamperen) want daar krijgen we straks ook wel vakantiegeld voor. Maar voor de extra dingen zoals ontbijten in de strandtent, biertje drinken op het terras en 's avonds wat vaker ergens een hapje te kunnen eten. Dus nu even extra zuinig (en als het lukt wat dingen verkopen) om straks een spaarpotje te hebben om te kunnen genieten van die luxe dingen op vakantie :)

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:21

Ik houd in een excel bestand al mijn spaarzaken bij. Zo heb ik een "wishlist", hier staat standaard 1.000,- op en hiermee kan ik dingen kopen die ik graag wil hebben of die nodig zijn, zoals een nieuwe laptop of nieuwe rijlaarzen etc. Verder een kopje "vakanties", spreekt voor zich en standaard 1.200,- zodat ik altijd eventjes weg kan. Voor duurdere vakanties moet ik nog even doorsparen.
En dan een kopje "Zorg", hier staat mijn Eigen Risico op en extra voor als ik bijvoorbeeld iets moet laten doen bij de tandarts. En de rest is "Voor later", voornamelijk als aanvulling voor mijn pensioen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:22

Op dit moment niet echt een spaardoel.
We hebben twee spaarrekeningen, eentje komt een vast bedrag op per maand en de ander het geld wat over is. Eentje wil ik opsparen tot 10.000 en dan daarna alles wat erboven komt sparen voor een andere auto. Die 10.000 wil ik dan graag als buffer mocht er iets zijn aan een auto, huis, paard, hond. en de andere spaarrekening sparen we nu voor een pup. Bedrag is bijna bij elkaar en daarna blijven we daar het vaste bedrag op sparen voor onvoorziene kosten.

veerledec

Re: Sparen en spaardoelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:51

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:56

veerledec schreef:
Hier kan je uitrekenen wat je aan financiële buffer nodig zou hebben: http://www.nibud.nl/sparen-vermogen/spa ... uffer.html
Ik weet niet hoe het voor jullie uitkomt, maar ik zou echt een bizar hoog bedrag aan spaargeld moeten hebben volgens het Nibud...

Kijk je dan naar 'vergelijkbare huishoudens'?
Want volgens het Nibud zouden wij maar 4000 euro achter de hand moeten hebben :+ Dat vind ik erg weinig.
Vergelijkbare huishoudens is bijna 40.000 aan spaargeld, dus dat is 10x zo veel als wat het Nibud als minimum schrijft.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:00

Destino dat heb ik hier ook zo ongeveer staan. Vergelijkbaar huishouden heeft rond de 35000 op de rekening staan. Maar dan is het nog afhankelijk hoe heb je de hypotheek afgesloten? Wij hebben over zoveel jaar alles vrij en anderen zullen misschien moeten sparen om hun niet aflossingsvrij deel te moeten bekostigen?

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:02

Die Nibud klopt volgens mij gewoon niet. Ik heb het ingevuld als alleenstaande. Minimum zou 4.000 zijn volgens het Nibud en vergelijkbare huishoudens (dus in hun eentje) zouden 271.000 euro aan spaargeld hebben. Waarom loop ik die manlijke helft van die huishoudens niet tegen het lijf!?
Maar dat geloof ik echt nooit.

Ik spaar trouwens op 2 rekeningen.
Eentje voor het afbetalen van mijn huis (ik ga er nl. vanuit dat ik mijn huis met verlies moet verkopen als ik er op redelijk korte tot middellange termijn vanaf wil). Hier stort ik maandelijks een vast bedrag heen en daar kom ik niet meer aan.
En eentje voor de leuke extra's als vakantie, nieuwe auto etc. Hier stort ik ook een vast bedrag per maand heen maar dat mag ik van mezelf ook weer terugboeken als ik geld te kort kom.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:08

joyce83 schreef:
Destino dat heb ik hier ook zo ongeveer staan. Vergelijkbaar huishouden heeft rond de 35000 op de rekening staan. Maar dan is het nog afhankelijk hoe heb je de hypotheek afgesloten? Wij hebben over zoveel jaar alles vrij en anderen zullen misschien moeten sparen om hun niet aflossingsvrij deel te moeten bekostigen?

Ja dat zal er vast mee te maken hebben. Wij hebben hetzelfde als jullie, dus hebben daar in principe ook geen geld voor nodig..
Wellicht is daar een nieuwe auto, onderhoud huis en een grote buffer i.v.m. baanverlies in meeberekend?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:10

Ja dat zou misschien nog kunnen. Echter hoe veel zou je dan wel niet moeten sparen als je echt alles zou willen opvangen. Denk dat daar niet tegenop te sparen is.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 16:22

dorientjuh schreef:
Fiona: boven die grens van ongeveer €21.000 betaal je 1,2% over het spaarsaldo boven die €21.000.

Oké dus eigenlijk net zoveel rente als je bij de bankt krijgt?
kan je je rente direct afstaan aan de belastingdienst.

hazira schreef:
fionaf09 schreef:
Oké! Dat is wel een goed doel een tekentablet van €900,00.
Vaak heb ik alleen het probleem dat ik dan het geld bij elkaar heb maar dat ik het dan ontzettend veel geld vind en het dan toch niet koop.

900 euro is ook veel geld.
Ik ben van mening, als je zoveel gespaard hebt, je jezelf ook een beloning mag geven.
Vind je uiteindelijk de tekentablet te duur, en heb je hem niet noodzakelijk nodig?
Ga dan op zoek naar iets anders als beloning, hoeft niet duur te zijn. Al is het maar een avondje uit, of wat nieuwe kleding etc.
Zo blijf ik wel altijd gemotiveerd om te blijven sparen :)

Ik kon nooit geld sparen, toen ik thuis woonde. Alles ging op.
Nu woon bij mijn vriend, en nu MOET ik wel sparen.
Op het moment spaar ik voor een nieuwe DSLR + objectieven.
En daar ben ik voorlopig nog wel even mee bezig denk ik.
Een maximaal bedrag heb ik (nog) niet.

Ja daar heb je helemaal gelijk in!
Al koop ik zo ook wel kleding en een avondje weg. En vind ik het toch altijd lastig om grote bedragen uit te geven.
Zo wou ik ook graag een motorrijbewijs, het geld heb ik nu maar het uitgeven heb ik nog niet gedaan.

veerledec schreef:
Nee, 30% van het forfaitaire rendement van 4%. Dus je werkelijke rendement is niet van belang, er wordt gedaan alsof je 4% rendement hebt gemaakt.

Oké nu snap ik het niet meer...
Stel ik heb 22.000 wat moet ik daar dan aan afstaan ?

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:30

Als ik het goed begrijp betaal je dan 1.2% over de 1000 die je boven de 21.000 zit

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:31

Weet niet meer wie het zei.. maar volgens nibud moesten wij tussen de 3000 & 32.000 als buffer.
Zelf vinden wij 10.000 een veilig gevoel geven..dus proberen we dat aan te houden.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:40

Ik moet 10.000 australische dollar sparen, dit voor mijn Aussie nationaliteit over 3 jaar!

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:07

Duur paspoortje Casper! :wow:
Kun je die dan zeg maar 'kopen', of moet je daar nog meer voor doen?

Ik zou ook wel naar Australië willen... Daar ga ik voor sparen als ik mijn studiekosten bij elkaar heb!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:37

Ik zit op een business visa, mijn baas sponsort mij (en dit kost al 7000$). En met dit speciale visa kan ik automatisch aanvraag doen op de nationaliteit.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:40

Ik ben zo jaloers op jou. :')

eline95enile

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:40

Ik spaar voor mijn rijbewijs en studie straks, gaat elke maand een deel van salaris standaard naar spaarrekening en als ik een keer veel meer heb gewerkt dan normaal stort ik dat gedeelte er ook naar over :)

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:47

Ik kan niet sparen :') heb maar 3,10 ofzo op mn rekening :+

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:51

DeEenhoorn schreef:

Op mijn 14e spaarde ik ook niet :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:55

ik spaar al mijn hele leven, vond als meisje van 4 het al zonde om een kwartje uit te geven aan een cadeautje (1 bloem bij de bloemist :') ) voor mijn moeder omdat ik het wou opsparen :')
Nu geef ik wel geld uit, maar denk wel eerst 3 keer na of het echt nodig is haha :D

In mijn puberteit kreeg ik kleedgeld, maar dat ging mooi op de spaarrekening! Gaf hooguit een kwart echt uit en dat vond ik al veel.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:06

Lizzyy schreef:
DeEenhoorn schreef:

Op mijn 14e spaarde ik ook niet :)

Mn mams houd het nu tijdelijk bij zich.. kan ik het niet uitgeven ook... en ze doet er iedere week mn zakgeld a 14 euro erin

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:15

ik ben 21 en kan nog steeds niet sparen :')

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:18

Ik wel TM, maar dat heb ik ook nog maar net geleerd. :')

Steffiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:21

vorig jaar begonnen met sparen voor kaarten voor festivals en feesten, Reverze & Intents zijn al binnen, dus de rest kan gelukkig nog wachten.

Nu vol op bezig met mn ticket voor Kroatië (staat al vast, en prijs valt heeeel erg mee!)
En aan het sparen voor een nieuwe tv op mijn kamer! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:23

Konstantine schreef:
Ik wel TM, maar dat heb ik ook nog maar net geleerd. :')

_O-