Nieuwe start op paar uren rijden van thuis... wie nog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:00

Dus je kunt wel een paar bouwvakkers gebruiken binnenkort. O:)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 14:58

Dana82 schreef:
En ons bod is aangenomen... help!! ;)
Nu wel spijt dat ik er niet nog heb afgedaan maar kom 25.000 daar kunnen we het hele huis ruimschoots mee opknappen en hebben we nog wat extra als startkapitaal voor onze "onderneming".
We hebben nu een optie van een maand maar daar moet veel ingebeuren. Architect is pas volgende week uit verlof want zonder dat we weten dat we er mogen starten, beginnen we er niet aan...
En dan volgende week ook boekhouder. En morgen info-avond voor starters gaan bijwonen.

@Melvinrandy: mijn vriend moet de komende maanden vooral het gastenverblijf in orde maken. Het is de bedoeling dat hij het hele ding gaat doen in het begin. Het is allemaal nog koffiedik kijken. Misschien dat hij in de winter dan wel een job kan nemen om die maanden zeker in het begin te overbruggen.
Maar ik moet wel iets vinden... maar eerst wil ik even de tijd mijn talen terug op te frissen en mijn bedrijfsbeheer (voor onze eigen firma dan).
Ik ga in ieder geval eens een interimkantoor in die regio contacteren om eens te horen wat de opties zijn voor iemand als ik en hoe realistisch het is om daar job te vinden.

Waar ga je precies heen, mag ook via de PB.

Wij zitten ongeveer een kleine tien min van de grens van Belgie

CarinaR

Re: Nieuwe start op paar uren rijden van thuis... wie nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:33

Woehoe Daan, wat spannend!!!

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 15:59

wat leuk, ik ga meelezen :D

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:24

In de vlugte gelezen. Ben super blij om te lezen dat je de sprong gewaagd hebt!
Heel veel plezier, succes en geniet ervan!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 11:26

tess_84 schreef:
Hahaha Dana, ik bekijk hier net je topic en wij hadden PRECIES dezelfde reactie toen ons bod aanvaard werd :D Wij emigreren binnenkort naar Duitsland, ook een kleine 3u rijden van waar we nu wonen, en volgens mij met precies dezelfde achtergrondidee: leven hier wat beu, mijn man zijn werk beu, meer ruimte willen, ...
Wij moeten nog een weekje wachten tot we zeker zijn dat het huis (met in totaal 11,4 ha grond) effectief voor ons is (voorkooprecht voor boeren, jammer genoeg) en dan ja, dan begint het hé... Ik ben druk bezig daar een baan te zoeken, mijn man gaat, net zoals bij jullie, het verbouwen en uitbaten op zich nemen.

Ik probeer te volgen!!

Serieus!! Amai, we zijn toch niet de enige zotten die dat van plan zijn haha.
Tja, bij ons is het huis zo goed als gekocht hé. We hebben nu een optie van een maand en ik hoop in die maand toch over het één en ander wat meer zekerheid te hebben voordat we echt ja zeggen. En vooral heel veel tellen.
Er is zelf een heel kleine kans dat mijn zus ons huidige huis wil kopen... heel kleine kans zenne maar het zou wel reuze handig zijn voor ons!

Ik kan nog wel een paar maanden terug vallen op de sociale zekerheid :o van ons landje en ik hoop in die maanden mijn frans en duits eens goed bij te spijkeren en dan ondertussen ook job te zoeken.

@ hotchocolat: als wij uit het huis kijken kijken we in een dal en daar begint Duitsland al. In de verte genieten we dan ook van de talloze windmolens. Ach ja, het stoort ons niet meteen. Ik stuur je even een pb!

@ Tonny: ik heb hier een man die alles wel samen met zijn pa gaat doen. We gaan dan ook een grote chalet bijzetten en dat kan hij idd zo goed als zelf (heeft vroeger die dingen nog geplaatst als job). Het is gewoon een handige harry dus loodgieterij, elektriciteit, doet die allemaal zelf. Dus echt bouwvakkers hebben we niet nodig maar ik hou het in het achterhoofd.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 11:36

Ik weet in ieder geval al dat we op de grond aan onze chalet nog gebouwen mogen zetten om er een gastenhuis te openen. Hoe, waar, en de voorwaarden weet ik nog niet. Dat is toch heel moeilijk te vinden via het internet.
Volgende week kan ik afspraak maken met architect en die zal me wel kunnen helpen.
Al moet ik zeggen dat de gemeente me daar ook vrij goed helpt en die zeiden me al voorlopige plannen door te geven dat ze al iets meer kunnen zeggen ... dat zouden we al kunnen doen uiteraard.

Bovendien gaan we vanavond naar een info-avond voor starters bij UNIZO (vereniging voor zelfstandigen in België). Dus hopelijk kunnen die ook al een deel helpen want man man, mijn lijstje met dingen rekening mee te houden en vragen wordt alsmaar langer!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:11

Haha Dana, neen, jullie zijn niet de enige zotten! Toen we pas het idee hadden en daarna toen we een bod gedaan hadden op het huis, hadden we echt zoiets van "oliebol, gaan we dit echt doen ofwat?" Dat gevoel blijft nog wel een tijdje haha :D Bij ons is het al vrij officieel, aangezien de akte al getekend is. In Duitsland is dat wat anders dan hier in België, een compromis kennen ze daar niet, dus het voorkooprecht vindt nog plaats NA het tekenen van de akte. Maar goed, nog even bang afwachten en dan... Architect zoeken, aanvraag tot verbouwing indienen, in de krokusvakantie naar daar om al omheining te zetten voor de paarden. En het moeilijkste van al: voorlopig nog zwijgen op het werk... Wij gaan trouwens beide loopbaanonderbreking (of tijdskrediet in de privé) aanvragen. Als het dan toch niet zou lukken, ben je wel een jaar "safe": je krijgt nog een klein bedrag van de staat en je neemt niet echt ontslag, want na dat jaar moet het bedrijf je terug aannemen als jij terug wil komen. De eerste zes maanden na je loopbaanonderbreking mogen ze je ook niet ontslaan (tenzij om dwingende reden, maar dat kan altijd natuurlijk).

Wij zijn nu hard op zoek naar een architect daar in de buurt, moeilijk omdat we niemand kennen daar natuurlijk. En Duitsers en websites, dat gaat duidelijk niet goed samen!
Heb je een link van het huis trouwens? Mag in pb hoor!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 12:46

Ik heb aan de overigens nederlandstalige makelaar en aan de gemeente zelf gevraagd naar een nederlandstalige architect, dus die had ik snel gevonden!
Loopbaanonderbreking oké maar het is weinig dat je krijgt, 600 euro of zoiets... nou ja, we moeten wel toekomen!
En mijn vriend mag 6 maanden voorbereiden op zelfstandige ondernemer en toch werkloosheidsuitkering blijven ontvangen. Na 6 maanden stopt dat. Als hij loopbaanonderbreking pakt en dan zelfstandige wordt (zelf als hij nog niet echt gestart is) dan krijgt nul komma nul. Dat kunnen we niet maken.
En hem nemen ze meteen terug op zijn werk als het moet en ik ben er bij mij ook vrij zeker van...

Link komt eraan!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:00

Het is daar voornamelijk Duitstalig.
Waar ik wel eens heen ga voor paardenvoer is wel Duitstalig.

Windmolens staan hier ook (met name richting de Belgische grens)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 14:14

Ja dat ze daar Duits praten had ik ook al door haha! Ik zeg het, mijn duits en frans is de laatste tijd al aardig getest. Want alles wat je wilt zoeken over vergunningen voor een maison d'hôte is dus tout en français. Maar bouwvergunningen en heel die troep is in Deutsch...

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:41

Haha, met bouwvakkers bedoel ik mijn mannen, die jullie mooi kunnen komen helpen in de vakantie.
Geen echte ofzo. :D

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 14:53

tones schreef:
Haha, met bouwvakkers bedoel ik mijn mannen, die jullie mooi kunnen komen helpen in de vakantie.

Je bedoelt slaven! ;)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:13

Dana82 schreef:
tones schreef:

Je bedoelt slaven! ;)

Altijd handig :j

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 00:09

Dana, klopt, voor loopbaanonderbreking ontvang je niet veel. Maar, om werkloosheidsuitkering te krijgen, moet je toch ontslagen worden, of niet?

Dat Duits en Frans komt wel snel terug hoor :) Mijn Frans is heel goed, mijn Duits euhm, wat minder... Maar ik merk dat het hoe langer hoe vlotter gaat, kwestie van het veel te lezen/spreken!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-14 10:18

tess_84 schreef:
Dana, klopt, voor loopbaanonderbreking ontvang je niet veel. Maar, om werkloosheidsuitkering te krijgen, moet je toch ontslagen worden, of niet?

Dat Duits en Frans komt wel snel terug hoor :) Mijn Frans is heel goed, mijn Duits euhm, wat minder... Maar ik merk dat het hoe langer hoe vlotter gaat, kwestie van het veel te lezen/spreken!

Je moet idd in principe ontslagen worden... :(
Moet ik dus nog allemaal eens goed onderhoren want er zijn uitzonderingen op de uitzonderingen als je maar genoeg zoekt, dus dan moet ik best echt eens bellen naar de bevoegde instantie. Maar eerst eens zien of het allemaal kan doorgaan en dan kunnen we deze stap nemen.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 14:10

Update: we zijn dus nog volop bezig. We hebben nog twee weken een optie op het huis en de grond en dus kort de tijd om alles uit te zoeken.
We zijn al bij de boekhouder geweest en het zal er op het eerste zicht niet eens heel slecht uit maar er zal een fikse lening aan te pas komen vrees ik.
Dus nu zijn we aan de slag met een architect om dus alle kosten eens op een rijtje te zetten voor de bouw van ons gastenhuis. Zelf zijn we ook nog alles aan het uitzoeken hoeveel het kost zodat we dat kunnen vergelijken met wat de architect ons voorlegt.
Eind deze week zou ik hier wat meer van weten en dan gaat de boekhouder adhv deze kosten ons financiële plan nog eens herzien.
Dus het blijft spannend! We zouden natuurlijk ook gewoon het huis kunnen kopen en daar alletwee een job zoeken ... Stel dat ons project toch te veel gaat kosten, kunnen we dat eventueel nog doen maar het zou wel jammer zijn want we hebben er er zin in!