Weglopen zonder betalen in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:15

Kirsha schreef:
Pearlx schreef:
Maar ook onaangeraakt mogen ze technisch gezien geen gerecht 'hergebruiken' als het al bij een andere klant op tafel heeft gestaan, lijkt mij zo??

Ach, als je leest dat er tegenwoordig kakkerlakken met de soep mee geserveerd worden kijk ik nergens meer van op :Y) Ik denk dat er in keukens heel veel gebeurt waar wij geen weet van hebben.

Door mijn werk als toezichthouder kom ik veel in prof. keukens en laat ik dit zeggen, ik eet het liefst in restaurants waar de keuken in het zicht is...

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:23

kaatjemuts schreef:
@pearlx dan was het een kever o.i.d. het was in elk geval een dood beest die er niet in thuis hoorde...

Aah zo! ik heb wel eens een vlieg gehad, maar een kever is nog wel een stukje ranziger -O-

Kirsha

Re: Weglopen zonder betalen in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:25

Waarom zou een kakkerlak niet mogelijk zijn? Die komen hier toch ook gewoon voor? Ik wil dan niet weten hoe smerig de keuken is maar dat terzijde... Wat er ook in zit, het hoort in ieder geval niet.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:28

1 keer gedaan.
Met gezin op vakantie en mijn vader geeft na het eten 3 euro fooi.
Ober compleet over de zeik omdat het véél te weinig was. Hij ging er de chef bij halen en maakte echt gruwelijke stampij.
Mijn vader, mega woest, heeft ons allemaal mee getrokken en we zijn vertrokken zonder ook maar een euro te betalen.

Ik was 6. :+
Laatst bijgewerkt door Giolli op 06-01-14 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:28

Kirsha schreef:
Waarom zou een kakkerlak niet mogelijk zijn? Die komen hier toch ook gewoon voor? Ik wil dan niet weten hoe smerig de keuken is maar dat terzijde... Wat er ook in zit, het hoort in ieder geval niet.

Dat wist ik nier Kirsha, ik heb een hele poos achtergelaten dieren uit onbewoonbare/verlaten huizen moeten halen als werk. Die waren ontzettend ranzig en ik heb daar alles rond zien lopen, muizen, ratten, spinnen, pissebedden, kevers, vliegen etc maar nog nooooit een kakkerlak.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:29

Kakkerlakken komen zeker voor, al eens bij een Griek gegeten waar ze over de plinten liepen (althans... we wilden er gaan eten, maar hebben er uiteindelijk alleen een drankje gedronken).

Qua eten, ook al heeft een gast het gerecht bijna op en klaagt over dat het bv te taai is, raar smaakt of een andere klacht dan heb je het als restaurant terug te nemen en wat anders voor te zetten.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:30

wij hebben dat ook een keer gedaan. We hadden al 3 x om de rekening gevraagd maar degene die voor de rekeningen verantwoordelijk was ging gewoon tafels schoonmaken (was overigens midden op de dag dus geen sluitingstijd oid). In totaal hebben we denk zo'n 3 kwartier gewacht en toen zijn we weggelopen. Vond het wel mooi geweest, ga niet lopen smeken of ik alsjeblieft mag betalen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:30

Niet helemaal zonder te betalen, maar we hadden ergens pizza gegeten en ze waren vergeten het toetje te rekenen. Wij kwamen er ook pas achter toen we buiten stonden en zijn dus niet meer terug naar binnen gegaan ervoor. :+

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:32

Brainless schreef:
Qua eten, ook al heeft een gast het gerecht bijna op en klaagt over dat het bv te taai is, raar smaakt of een andere klacht dan heb je het als restaurant terug te nemen en wat anders voor te zetten.

Amehoela! Weet je hoeveel mensen daar misbruik van proberen te maken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:38

Caira schreef:
Brainless schreef:

Amehoela! Weet je hoeveel mensen daar misbruik van proberen te maken

Dus als iets niet bevalt aan het gerecht hoef jij geen vervanging?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:39

@ Caira, daar ben ik het met je eens hoor. Er komen echt mensen in een restaurant en die proberen alles op alles om korting te krijgen of niet hoeven te betalen, als ze hun bord al voor de helft of meer hebben leeggeten, dan neem je het niet terug, hadden ze het maar bij de eerste 2-3 happen moeten proeven.
En niet als je al bijna je bord leeg hebt.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 14:44

Nou, dat wordt dan wat in een sterrenrestaurant. Daar is na 1 hap je bord al bijna leeg :Y)

Zonder gekheid, ik geloof best dat er mensen zijn die de boel bij elkaar neppen wat dat betreft. Maar ik vind ook dat je daar als restaurant op bedacht moet zijn. Dat soort dingen heb je namelijk overal, ook in supermarkten e.d., weliswaar in een iets andere vorm, maar toch.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:14

Sammy_xxs schreef:
@ Caira, daar ben ik het met je eens hoor. Er komen echt mensen in een restaurant en die proberen alles op alles om korting te krijgen of niet hoeven te betalen, als ze hun bord al voor de helft of meer hebben leeggeten, dan neem je het niet terug, hadden ze het maar bij de eerste 2-3 happen moeten proeven.
En niet als je al bijna je bord leeg hebt.

als mijn vlees te taai is (heb ik tot nu toe enkel bij biefstuk mee gemaakt) en ik heb de rest van het bord al voor de helft leeg en pas 1 hap van mijn biefstuk op, vind ik het niet meer als normaal dat ikeen ander stuk vlees krijg hoor :')

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:32

Jaa maar dan gaat het om het vlees waar je nog maar 1 hap van heb genomen, lijkt mij niet dat je een kwart over laat van het vlees, en dan zegt nee hij is te taai?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:34

O maar dat vind ik vanzelfsprekend Hanny, anders is het wanneer je je volledige bord of driekwart bord leeg hebt en dan begint. Zo ken ik er zat hoor, die het iedere keer weer proberen. Als jij na 1 of 2 happen of voor mijn part de helft(dus ook van je vlees) tot de conclusie komt dat er iets niet ok is, dan krijg je 100 maal excuses, een nieuw bord en een kopje koffie. Maar kom niet achteraf mopperen, want daar kan ik niets mee.

Natuurlijk is de klant koning, maar het moet wel redelijk blijven.
Laatst bijgewerkt door Caira op 06-01-14 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:34

Sammy_xxs schreef:
Jaa maar dan gaat het om het vlees waar je nog maar 1 hap van heb genomen, lijkt mij niet dat je een kwart over laat van het vlees, en dan zegt nee hij is te taai?

Ja hoor, heb wel eens gehad dat 1 gedeelte goed was en naarmate ik het stuk verder at hij steeds taaier werd.
Ze hadden 1 kant van het vlees te gaar laten worden.
Dat gaat dan bij mij echt terug.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:35

ik heb het met m'n moeder in Duitsland 1 x gehad.
We hebben toen, niet overdreven, een uur gewacht op de rekening van 2 kopjes thee en een taartje. We zijn 3 x naar de balie gegaan en hebben nog aan 2 verschillende medewerkers gevraagd of we af mochten rekenen. Dat mocht blijkbaar niet :D

voelde me echt een dief en ik bleef maar achterom kijken of we niet gevolgd werden :=

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:37

Kakkerlakken komen wel degelijk regelmatig voor hoor, wij woonden vroeger naast een groot Surinaams Hindoestaans gezin, helemaal niks mis met die mensen, erg aardig. Maar hun eetgewoonten veroorzaakten een heuse kakkerlakkenplaag. Eerst moesten wij een dag ons huis uit om te spuiten en de andere kant buren ook en daarna is hun huis aangepakt.
Was niet grappig....

k ben nog nooit weggelopen zonder te betalen (ga ook niet vaak uit eten) maar als ik sommige situaties hier lees zou ik op zo'n moment ook gewoon weg gegaan zijn. Lang wachten om te mogen betalen ondanks meerdere keren vragen? dan maar niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:43

Lente schreef:
Ik ben één keer weggelopen zonder te betalen in een snackbar.

Ik deed mijn bestelling (en we waren de enige in de zaak) en stond al klaar met mijn portemonnee. De medewerkster draaide zich zonder pardon om en ging aan de slag met mijn bestelling. Vervolgens kreeg ik mijn bestelling en stond ik wederom met mijn portemonnee omhoog om te betalen. Mevrouw duwt me de bestelling in handen, zegt 'dag', draait zich om en loopt weg :+

Ik stond een moment vertwijfeld en ben toen de zaak uitgelopen. Om me vervolgens nog steeds schuldig te voelen :=

Iets soortgelijks hebben wij ook gehad, was in een klein zaakje waar je kon bestellen bij de kassa. Ik was even naar het toilet en vriendin besteld het een en ander en neemt het dienblad mee naar het terras. Toen we weg zouden werd het druk met mensen die wouden zitten dus ik het dienblad naar binnen gebracht, even een praatje gemaakt met de uitbaters en toen vriendin van het toilet kwam zijn we vertrokken.
Er allebei van uit gaande dat de ander had betaald.. ook omdat de uitbater zo vriendelijk had staan kletsen en niks had gezegd.
Wat hebben we ons lu llig gevoelt toen we er achter kwamen dat geen van beide betaald had.

Maar zomaar weg gaan omdat het te lang duurt oid? Ik zou het lef niet eens hebben denk ik. Als het echt te lang duurt loop ik vaak zelf wel naar de bar toe en als daar geen gehoor wordt gegeven en we hebben contanten wordt er vaak een bedrag geschat en dat achter gelaten. Maar dan mag je er wel vanuit gaan dat we een uur op alleen de rekening hebben zitten wachten. Dat wordt mij toch wat te gortig. :+

In sommige gevallen kan ik nog enig begrip hebben voor het op staan en weglopen zonder betalen. Zou het zelf niet zo makkelijk kunnen doen denk ik. Maar na een uur en meerdere keren aangeven dat je graag wil betalen... houdt ook een keer op kan ik me voorstellen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:45

Nooit gedaan. Vind het nogal onbeschoft eigenlijk. Tenminste, als het personeel het overduidelijk hartstikke druk heeft. Snap niet waarom je dan zomaar weg zou gaan.
Las hier ergens dat iemand vind dat het de schuld van de tent is waar je zit, omdat ze dan maar meer personeel moeten plannen. Ja hallo, voor hetzelfde geld zit één van die personeelsleden in de keuken met een zak ijs tegen zijn hoofd omdat ie onderuit is gegaan met een vol dienblad, of is ie gewoon ziek thuis, of is het normaal doodrustig op die dag... Kan je niks over zeggen, vind het een onzinnige reden om daarom maar gewoon niet te betalen. Loop dan even naar de bar en meld vriendelijk dat je de rekening nog niet hebt gehad, dan krijg je die meestal direct. Als je zelf een uur gaat zitten wachten moet je niet verwachten dat de rekening automatisch jouw kant op vliegt, voor hetzelfde geld zit jouw tafel nog even gezellig te kletsen en wachten ze netjes tot JIJ om de rekening komt vragen. En als het dan een keer vergeten wordt, ja, kan gebeuren toch? We zijn allemaal mensen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:53

Magrathea schreef:
Nooit gedaan. Vind het nogal onbeschoft eigenlijk. Tenminste, als het personeel het overduidelijk hartstikke druk heeft. Snap niet waarom je dan zomaar weg zou gaan.
Las hier ergens dat iemand vind dat het de schuld van de tent is waar je zit, omdat ze dan maar meer personeel moeten plannen. Ja hallo, voor hetzelfde geld zit één van die personeelsleden in de keuken met een zak ijs tegen zijn hoofd omdat ie onderuit is gegaan met een vol dienblad, of is ie gewoon ziek thuis, of is het normaal doodrustig op die dag... Kan je niks over zeggen, vind het een onzinnige reden om daarom maar gewoon niet te betalen. Loop dan even naar de bar en meld vriendelijk dat je de rekening nog niet hebt gehad, dan krijg je die meestal direct. Als je zelf een uur gaat zitten wachten moet je niet verwachten dat de rekening automatisch jouw kant op vliegt, voor hetzelfde geld zit jouw tafel nog even gezellig te kletsen en wachten ze netjes tot JIJ om de rekening komt vragen. En als het dan een keer vergeten wordt, ja, kan gebeuren toch? We zijn allemaal mensen.

Heel cru gezegd, is het niet mijn probleem als het druk is in het restaurant. Ik kom daar om te eten, en daar betaal ik ook voor. Ik vind het echt niet erg om even te wachten, maar onder service versta ik ook dat ik de rekening aan tafel krijg. En als ik fijn gegeten heb en een fijne service heb gehad ben ik ook echt niet beroerd om een royale fooi te geven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:53

@Magrathea
Ik had gevraagd om de rekening (nadat ik al een gerecht niet had gekregen), was naar de bar gelopen om te betalen (maar dat kon alleen aan je tafel) en na meerdere keren "sorry, u wordt direct geholpen" zijn we na 1 1/2 uur maar opgestapt.
Normaal ga ik altijd even langs de bar als ik zie dat het druk is, mits het het restaurant er voor is.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:54

Wel afgelopen zomer in rimini gehad. Niet weggelopen zonder te betalen maar uiteindelijk wel gratis gegeten.. ( al was de neiging heel erg groot)
Wilden iets luxer eten dan de rest van de dagen.. dus wij naar een iets netter restaurantje.
Hadden net ons hoofdgerecht gekregen, waarbij brood geserveerd werd... Vonden we toch een uitgekauwde kauwgom in ons broodmandje...
Dus wij naar de ober gewenkt die naar onze tafel kwam, maar werden gewoon weggewimpeld, werd niet op ingegaan.
Uiteindelijk zover opgelopen dat de baas erbij kwam.. die het zo wilde spelen dat we dan vandaag wel zouden betalen, maar morgen gratis terug mochten komen.
Daar hadden we uiteraard niet zo'n zin in...
Dus kregen we ons eten gratis toen...
Wel echt een van de meest ranzige dingen die ik ook in een restaurant heb meegemaakt..

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:57

Ben ook een keer met mijn ouders naar een stranttent gegaan waar we tosti's bestelden. We hebben meer dan een uur gewacht op de tosti's, toen zijn we ook weg gegaan. Maar hebben verder daar niks gegeten of gedronken, alleen besteld, de bestelling is alleen nooit bij ons gekomen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 15:58

Brainless schreef:
@Magrathea
Ik had gevraagd om de rekening (nadat ik al een gerecht niet had gekregen), was naar de bar gelopen om te betalen (maar dat kon alleen aan je tafel) en na meerdere keren "sorry, u wordt direct geholpen" zijn we na 1 1/2 uur maar opgestapt.
Normaal ga ik altijd even langs de bar als ik zie dat het druk is, mits het het restaurant er voor is.

Hmm, dat is wel raar dan. Ik kan me er niks bij voorstellen, ik zou het niet in mijn hoofd halen :+ Vind het al vreselijk als ik iemand zijn drankje vergeet (en hem dan direct alsnog breng)