Melk: wel of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 16:47

Johanna59 schreef:
@Magrathea: Denk je nu echt, dat de gezondheid van mensen het gene is wat de markt drijft?
Dat anderen voor je beslissen wat gezond voor je is, is toch helemaal te gek! Dat je in boeken en op internet moet lezen, hoe je slank wordt en blijft. Echt helemaal te gek voor woorden. Dat je in een winkel afgaat op wat er op de producten geschreven staat of het een gezonde keuze is!
Mensen laten zich gewoon voor de gek houden. Voor elk product is een markt nodig. Is die er niet, dan moet er eerst een product verdwijnen. En hoe doe je dat? Via de media. En iedereen gelooft het weer. Geen melk, geen eieren, geen vet, geen suiker. Alles met mate. Belachelijk. En niemand die het ziet?

Sorry? Waar zeg ik dat dan?

Last time I checked waren we nog steeds allemaal mensen die in staat zijn hun eigen keuzes te maken.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 16:55

Over elk voedingsmiddel is wel iets slechts te vinden. Veel mensen vinden verzadigd vet slecht, anderen vinden koolhydraten slecht, weer een ander vindt dus iets over zuivelproducten, dan weer iets over vlees of soja.
Er is geen 'supervoedsel' waardoor je nooit ziek wordt en wat supergezond en goed voor je is. Want daarom zijn we sterfelijk. Ik heb ook eens een artikel gelezen dat zuurstof ervoor zorgt dat ons lichaam aftakelt vanaf ons 25e jaar.

Melk is overbodig in een goed gebalanceerd dieet met voldoende calcium. Net zoals dat vlees overbodig is in een dieet met voldoende eiwitten en mineralen. Je moet altijd keuzes maken wat eten betreft en het is alleen maar goed dat dit soort discussies ontstaan want wat je ook kiest, je hebt er dan in elk geval over nagedacht. Ik denk dat dat hetgene is wat de wereld het meeste mist tegenwoordig. Nadenken over wat je in je mond stopt.

Ik gebruik zelf wel zuivelproducten, maar ik drink geen glas melk per dag. Ik eet ook niet elke dag kaas of yoghurt, dat vind ik overdreven. Ik heb zelf gekozen voor een koolhyraatarm eetpatroon (zo'n 40 gram per dag in plaats van de aanbevolen 300 gram) en dat werkt voor mij erg goed. Maar er zijn ook veel mensen waarvoor dat waarschijnlijk een groot drama is.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:26

Raponsje schreef:
Als je intensief gaat sporten heb je koolhydraten nodig uit bijvoorbeeld brood of aardappels.
Zonder koolhydraten heeft je lichaam geen brandstof om te kunnen sporten en kun je geen spieren opbouwen.

De koolhydraten die je uit groente en fruit haalt zijn namelijk nét genoeg om je lichaam in rust te voorzien van voldoende energie. Het vlees heb je nodig voor proteine.
Als je sport heb je extra proteïne nodig uit bijvoorbeeld kwark of eieren.

Eieren eet ik ook :). Verder probeer ik wel voldoende groenten te eten die echt vrij rijk zijn aan koolhydraten (pompoen, bataat, pastinaak, aardpeer,...) en let ik er ook wel op dat ik op dagbasis zeker voldoende kcal binnenkrijg (+- 1600/1700, hoewel dat wel lastig is. Ik lijk écht veel te moeten eten, om aan de aanbevolen hoeveelheden te komen) en ik let ook op mijn hoeveelheid eiwitten (voorlopig kom ik aan ongeveer 90gr/dag, bij lichaamsgewicht van 72kg, wat mij nog wel ok lijkt. Of zou jij aanraden om hierin extra te voorzien?). % vetten dat ik binnen krijg lijkt wel vrij hoog (door bv avocado, olijven, vette vis, kokosmelk,...), dus daar ga ik wel nog even voor uitkijken...

Lijkt mij wel nog oke te gaan. Ik eet zeker niet enkel de hele dag salade, om dan 's avonds kei hard te gaan sporten :+... Het is ook nu even kijken hoe het lukt. Een maand proberen, kijken wat de effecten zijn op gebied van sportprestaties, algemeen gevoel, gewicht en vetpercentage...

YellowGray

Re: Melk: wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:29

Je lichaam haalt niet alleen energie uit koolhydraten, maar ook uit vetten en eiwitten. Dus dat je koolhydraten nodig hebt om te kunnen sporten is niet waar.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:38

YellowGray schreef:
Je lichaam haalt niet alleen energie uit koolhydraten, maar ook uit vetten en eiwitten. Dus dat je koolhydraten nodig hebt om te kunnen sporten is niet waar.

Dat is wel waar. Ik heb er jaren voor gestudeerd.

Eiwitten zijn nodig voor spieropbouw. Koolhydraten zijn de brandstof om te sporten.
Vet is wel een brandstof, maar is een reserve / noodoplossing.

Daarnaast heeft je lichaam extra koolhydraten nodig na het sporten om te kunnen herstellen.
Krijg je deze koolhydraten niet na het sporten dan kan er geen spieropbouw plaats vinden en duurt de herstel periode veel langer dan noodzakelijk.

Florenc: Laat je spierpercentage meten voor je met dit "dieet" begint en laat het na een maand meten.
Dan kun je goed in de gaten houden of je lichaam niet over is gegaan op het verbranden van spieren in plaats van vet.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:59

Volgens deze bron zou een volwassen vrouw 1000 mg calcium per dag binnen moeten krijgen: http://ods.od.nih.gov/factsheets/Calciu ... fessional/

Ik heb expres in het Engels gegoogled.
In hoeverre zou je er vanuit kunnen gaan dat dit advies onafhankelijk is (en dus niet verhoogd om de zuivelindustrie te kunnen spekken?)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 12:01

Zuivelonline zegt hetzelfde. Ik weet het niet. Hebben ze gelijk? :o

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:02

Raponsje schreef:
YellowGray schreef:

Dat is wel waar. Ik heb er jaren voor gestudeerd.

Eiwitten zijn nodig voor spieropbouw. Koolhydraten zijn de brandstof om te sporten.
Vet is wel een brandstof, maar is een reserve / noodoplossing.

Daarnaast heeft je lichaam extra koolhydraten nodig na het sporten om te kunnen herstellen.
Krijg je deze koolhydraten niet na het sporten dan kan er geen spieropbouw plaats vinden en duurt de herstel periode veel langer dan noodzakelijk.

Florenc: Laat je spierpercentage meten voor je met dit "dieet" begint en laat het na een maand meten.
Dan kun je goed in de gaten houden of je lichaam niet over is gegaan op het verbranden van spieren in plaats van vet.

Koolhydraten zijn snelle energie leveranciers, vetten en eiwitten zijn de trage.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:02

Ik denk niet dat melk direct slecht voor je is, maar het is absoluut niet zo gezond als gedacht. Ik drink dus geen melk omdat het goed is, ik drink het omdat ik het lekker vind (melk in mijn thee hmmmmm) verder gebruik ik eigenlijk heel weinig zuivel

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 12:04

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:10

tja ik heb zelf eigenlijk nooit van melk gehouden, nu pas kan ik melk waarderen, maar dan in mijn latte. Puur melk vind ik nog steeds niets. Dan dnek ik dat is vast niet voor niets zo..

Volgens Midas Dekkers is melk voor zuigelingen, tja daar zit wat in...

Toen mijn vriend overtraind kreeg hij ook het advies om geen melk meer te drinken (dat deed hij daarvoor wel) ik weet niet meer precies waarom dat was.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:33

Margrathea: ja dat bedacht ik me ook net. Als ik het uit niet-zuivel zou moeten halen, dan zou ik bijvoorbeeld per dag moeten eten:

1 appel (100 gram) = 100 mg calcium
1 banaan (100 gram) = 8,7 mg calcium
50 gram havermout = 35 mg calcium
200 gram broccoli - 200 mg calcium
moot wilde zalm (125 gram) = 18 mg calcium
2 sneetjes volkorenbrood (80 gram) = 52 mg calcium
1,8 liter water = 180 mg calcium

Totaal: 593,7 mg calcium

Dit is dus representatief wat ik eet op een dag.. Dan krijg ik dus maar de helft van de ADH aan calcium binnen. Daar schrik ik eigenlijk wel van.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 06-01-14 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 12:43

Maar water, moet dat geen mineraalwater zijn? Lijkt me niet dat er iets interessants zit in kraanwater...

Verder vraag ik me ook af hoe het zit met de fosfor waar in het artikel uit de OP naar wordt verwezen. Dat als de verhouding fosfor-calcium niet klopt je er alsnog niks mee kan.

Ik weet wel dat dingen als sojamelk met calcium verrijkt zijn, daar kan je ook naar kijken.

Nou ja, als ik alles uit melk moet halen zou ik alsnog vier glazen moeten drinken. Meh. Dat valt dan ineens wel mee :\
Heb ik helemaal geen zin in als ik eerlijk ben...
En hoe doen alle mensen die lactose-allergie hebben het dan? Het lijkt me niet dat die allemaal elke dag 3 kg broccoli eten :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:03

Afhankelijk van waar je woont kan er ook vrij veel calcium in je kraanwater zitten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 13:05

Okee, maar daar kan je dus niet vanuit gaan. Tenzij je zelf af en toe je eigen kraanwater test :)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:16

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:20

Raponsje schreef:
_Femkeeex schreef:
Oke, maar mijn vraag is dus: Baby's en kinderen in de groei hebben melk nodig (als ik het goed begrepen heb), hoor ik bij die groep? Of hoor ik bij de 'volwassenen' die geen melk meer nodig hebben?

Nee. Je bent geen zuigeling. Dus je hebt geen melk meer nodig.

Net zoals een paard van 2 jaar oud niet volwassen is maar ook niet meer drinkt bij de moeder.

Dat komt, omdat hij gespeend wordt!
Als je een merrie hebt, en je haalt het veulen er niet bij weg, dan blijft hij ook met twee jaar gewoon drinken hoor! Misschien minder, omdat hij er ook bij eet, maar zonder concurrentie van een nieuw veulen, is zijn moeder goed voor nog enkele litertjes melk.
En de zuigelingen van tegenwoordig, krijgen ook maar melk tot een bepaalde periode. Opgelegd door wie? Wie bepaald hoe lang een baby de borst krijgt? Juist, de markt. De media. En ga zo maar door. Het stoppen van melk drinken is waarschijnlijk juist tegen de natuur.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:23

Net even gekeken naar de waterhardheid in mijn woonplaats; komt volgens die website neer op 17,8 mg per liter water. Dus voor 1,8 liter is dat ongeveer 32 mg calcium. Scheelt dus inderdaad nogal met mineraalwater.

Edit: foutje! Die 17,8 mg is voor 1 dh. In mijn woonplaats is het 10,2 dh. Dus dat komt dan neer op 181 mg per liter, dus 326 mg calcium per 1,8 liter water.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 06-01-14 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:25

Johanna: je zei:

Citaat:
stoppen van melk drinken is waarschijnlijk juist tegen de natuur.

Nee, juist niet. Want ook in de natuur worden dieren niet hun hele leven gezoogd. Misschien naar verhouding wel langer dan dat wij met baby's doen. Zoals je al zei, is dat bij een paard tot ongeveer een leeftijd van 2 jaar.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:27

Waarom drinken dan mensen over de hele wereld melk? Als je kijkt naar natuurmensen bv Mongolen of Indianen die drinken allemaal melk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:29

Johanna59 schreef:
Welke industrie is er bij gebaad, als de melk consumptie naar beneden gaat????

Dat vind ik wel een beetje een rare opmerking :? . Er zijn een boel vervangende producten op de markt zoals soja melk en amandel melk en ook geiten en paardenmelk fabriekanten proberen vaak de voordelen van hun melk tov koemelk te benadrukken, tuurlijk varen die er wel bij als mensen bang worden voor koemelk :)*

Ik denk ook niet dat je als dieet goeroe hoge ogen gaat gooien als je mensen de schijf van 5 aan probeert te smeren. Ik heb wel eens het idee dat dieet goeroe's vaak (net als sommige politici) er wel bij varen om een soort zondebok aan te wijzen (soms meerdere) om al je gezondheidsproblemen op af te schuiven, soms is dat melk maar tarwe, witte suiker, gekookte producten ed komen ook allemaal voorbij. De dieet industrie is er een waar net zoveel geld in omgaat als de melkindustrie hoor :?

EDIT:
kohtje schreef:
Waarom drinken dan mensen over de hele wereld melk? Als je kijkt naar natuurmensen bv Mongolen of Indianen die drinken allemaal melk.

Het ligt natuurlijk ook aan de omgeving waar je woont. Als je ergens op een vlakte woont of zelfs nomadisch waar veel gras staat maar andere gewassen verbouwen lastig is dan kan je natuurlijk veel beter gewoon een aantal koeien oid inzetten om dat gras waar je zelf relatief weinig mee kan om te zetten in prima vreten als melk en vlees, ik denk dat dat meer met beschikbaarheid van voedingsmiddelen te maken heeft dan met gezondheid. Natuurvolken zijn ook niet alles, ze gebruiken ook vaak genoeg gewoon drugs of alcohol die ook echt niet goed voor je zijn (zoals het kauwen van khat ed)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 06-01-14 13:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:40

Raponsje schreef:
_Femkeeex schreef:
Oke, maar mijn vraag is dus: Baby's en kinderen in de groei hebben melk nodig (als ik het goed begrepen heb), hoor ik bij die groep? Of hoor ik bij de 'volwassenen' die geen melk meer nodig hebben?

Nee. Je bent geen zuigeling. Dus je hebt geen melk meer nodig.

Net zoals een paard van 2 jaar oud niet volwassen is maar ook niet meer drinkt bij de moeder.

Dat komt, omdat hij gespeend wordt!
Als je een merrie hebt, en je haalt het veulen er niet bij weg, dan blijft hij ook met twee jaar gewoon drinken hoor! Misschien minder, omdat hij er ook bij eet, maar zonder concurrentie van een nieuw veulen, is zijn moeder goed voor nog enkele litertjes melk.
En de zuigelingen van tegenwoordig, krijgen ook maar melk tot een bepaalde periode. Opgelegd door wie? Wie bepaald hoe lang een baby de borst krijgt? Juist, de markt. De media. En ga zo maar door. Het stoppen van melk drinken is waarschijnlijk juist tegen de natuur.[/quote]

Zoogdieren stoppen zelf met melk drinken. Onze pups zijn altijd de moeder gehouden en stopte na 3 a 4 maanden gewoon met melk drinken en gingen over op vast voedsel zonder dat wij daar iets voor hebben gedaan.

Ook baby's geven zelf aan wanneer ze niet meer willen drinken. Sommige eerder dan andere.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:42

Een mens is een zoogdier. Welke dieren behalve de mens drinken nog melk na hun 2de levensjaar. Geen 1. Waarom drinken wij als mens dan nog wel melk. Omdat het goed is? Waarom drinken dan de andere beesten door bij hun moeder?

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:46

Melk is gewoon een eiwitrijk product van een andere diersoort. We eten toch ook vlees en eieren?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 13:46

lianne484 schreef:
Een mens is een zoogdier. Welke dieren behalve de mens drinken nog melk na hun 2de levensjaar. Geen 1. Waarom drinken wij als mens dan nog wel melk. Omdat het goed is? Waarom drinken dan de andere beesten door bij hun moeder?

We blijven melk drinken omdat het kan.
Net zoals we ook een kop koffie kunnen drinken, ons lichaam gaat er niet stuk van. Sommige mensen vinden melk erg lekker.