Werk "verbied" bijbaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Werk "verbied" bijbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:31

Ceriadwen, dat zou in theorie kunnen. Xmarliez reageerde hier echter als filiaalmanager, en die gaf aan dat ze dat nooit doen, er niet over piekeren om daarnaar te kijken en ze echt geen behoefte hebben om een beetje met hun medewerkers mee te denken in dit opzicht. Dat is duidelijk niet in lijn met de punten uit de CAO of de Wet.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:38

Ik heb ooit roosters moeten maken voor een volcontinu bedrijf, en die wilde ik zo vast mogelijk. Ik heb toen alle 32 medewerkers de diensten in laten vullen op een schema die ze graag vast wilde draaien. Daaruit heb ik het voor elkaar gekregen dat iedereen voor zo een schat ik 80% een vast rooster had dat paste bij hun persoonlijke omstandigheden en had ik het rooster voor 95% dicht. Ik zette 82 uur per dag weg verdeeld in 8 lange diensten en de rest korte diensten.

Als er omstandigheden veranderde voor medewerkers dan konden ze dit onderling oplossen en alleen structurele ruilingen hoefde ik te weten.

Dat is een manier om met zulke vraagstukken om te gaan, voor mij en mijn medewerkers bleek dit de meest werkbare variant, ik had nergens omkijken naar, en mijn medewerkers hadden allemaal een rooster tot eind 2090 die paste, en makkelijk aan te passen was, aan hun persoonlijke omstandigheden. Wellicht kan TS deze formule voorstellen aan haar werkgever

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:41

Ja Shadow,

Ik weet inmiddels, dat jij altijd de schuld bij een werkgever neerlegt en dat de werkgever volgens jou alle eisen moet inwilligen van werknemers, maar dat werkt in de praktijk niet zo.

Zoals ik al schreef, ik had het artikel kort samengevat. Nergens blijkt dat TS een kind heeft, dus dat lid van het artikel is hier niet van belang, om helemaal uitgebreid neer te schrijven. Wel staat dit expliciet apart vermeld, omdat rekening wordt gehouden met de beschikbaarheid van kinderopvang, werknemers met kinderen tot 5 jaar hebben hier dus voordeel aan. Ik weet echter niet of dit de juiste CAO is, sommige ketens hebben een eigen CAO. ik weet niet waar TS werkt.

Het belangrijkste van dit artikel is het woord: redelijkerwijs. Dat leer je niet tijdens het opzoeken op internet van artikelen op het gebied van arbeidsrecht, maar tijdens een opleiding. :D
Zoals werknemer een verzoek mag doen voor uitbreiding of vermindering van arbeidstijd, zo mag de werkgever beslissen hoe de spreiding van de uren moet worden uitgevoerd. Natuurlijk volgens billijkheid en redelijkheid. De WAA is er niet alleen ten voordele van de werknemer. Er staan ook rechten van de werkgever in.

Een rooster 2 weken van te voren opstellen, klinkt redelijk. Vindt werknemer dit te kort van te voren, dan zal hij/zij een andere werkgever moeten zoeken. Dat is de praktijk bij heel veel werkgevers.

Zolang wij de arbeidsovereenkomst niet hebben gelezen en niet weten onder welke CAO TS valt, is het moeilijk om de situatie te beoordelen. Echter volgens de WAA heeft TS geen recht om vaste dagen te eisen, als werkgever dit wegens bedrijfsvoering niet mogelijk kan maken.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:43

Shadow0 schreef:
Ceriadwen, dat zou in theorie kunnen. Xmarliez reageerde hier echter als filiaalmanager, en die gaf aan dat ze dat nooit doen, er niet over piekeren om daarnaar te kijken en ze echt geen behoefte hebben om een beetje met hun medewerkers mee te denken in dit opzicht. Dat is duidelijk niet in lijn met de punten uit de CAO of de Wet.

xmarliez schreef:
Eerlijk is eerlijk, als er bij mij iemand komt vragen of ze atijd de dinsdag en woensdag vrij mag hebben en de overige dagen wel wil werken dan zou ik daar echt niet zomaar ja op zeggen en waarschijnlijk wordt het antwoord ook nee

Ook dit heb ik onderbouwd. Bij een kracht die altijd 100% inzet toont en overige dagen flexibel is (geen moeite met het werken van avond, zaterdagen of zondagen) en altijd de juiste mentaliteit laat zien dan zou dat voor mij veel minder een probleem zijn. Helaas kan ik het bovenstaande nog niet zeggen over de helft van het personeel. En voor wat hoort wat vind ik.
Het is echt niet zo dat er niks mogelijk is, dat leg jij mij in de mond maar heb ik nooit gezegd. Je zult alleen wel moeten laten zien waarom jij recht hebt op die dagen als vaste vrije dagen (of uberhaupt recht hebt op vaste vrije dagen.. iets met een lijn voor iedereen enzo...).

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:47

xmarliez schreef:
Shadow0 schreef:

xmarliez schreef:
Eerlijk is eerlijk, als er bij mij iemand komt vragen of ze atijd de dinsdag en woensdag vrij mag hebben en de overige dagen wel wil werken dan zou ik daar echt niet zomaar ja op zeggen en waarschijnlijk wordt het antwoord ook nee

Ook dit heb ik onderbouwd. Bij een kracht die altijd 100% inzet toont en overige dagen flexibel is (geen moeite met het werken van avond, zaterdagen of zondagen) en altijd de juiste mentaliteit laat zien dan zou dat voor mij veel minder een probleem zijn. Helaas kan ik het bovenstaande nog niet zeggen over de helft van het personeel. En voor wat hoort wat vind ik.
Het is echt niet zo dat er niks mogelijk is, dat leg jij mij in de mond maar heb ik nooit gezegd. Je zult alleen wel moeten laten zien waarom jij recht hebt op die dagen als vaste vrije dagen (of uberhaupt recht hebt op vaste vrije dagen.. iets met een lijn voor iedereen enzo...).

mijn ervaring en mening ook

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 14:52

Shadow0 schreef:

Ik kan mij prima vinden in het standpunt van XMarliez.
Wij zetten in de arbeidsvoorwaarden geen vaste werkdagen meer, omdat bij veranderde omstandigheden, werknemers ook niet altijd bereid zijn om de werkgever tegemoet te komen.
Er wordt centraal geroosterd. Werknemers kunnen aangeven welke dagen ze de komende 2 of 3 maanden echt niet willen werken i.v.m. afspraken en zo mogelijk worden deze ingewilligd. Indien werknemer een opleiding volgt, wordt deze dag of avond wel vrij geroosterd. Verder wordt er zo evenwichtig mogelijk geroosterd, dat wil zeggen, dat iedereen ongeveer hetzelfde percentage dag-, avond- en nachtdiensten en weekenddiensten draait. Alles in overleg en in overeenstemming met de Arbeidstijdenwet, maar uiteindelijk bepaalt de werkgever.

anneM_Ajax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:03

Ik werk bij de Aldi en zo gaat het bij ons ook. Maar ik heb het van te voren te horen gekregen, en moest het ook ondertekenen in mn contract. Ik mag geen contract met een ander aangaan zolang ik bij hen onder contract sta. Maar goed, bij ons is ook echt daadwerkelijk geen week hetzelfde qua rooster :)
Gaat bij mij op een 0 uren contract. Dat hoort ook andersom te werken (als ik niet kan), maar daar doen ze niet aan... Ach ben het gewent en het verdient heel goed, dus vind het wel best. Heb daarvoor pas 1x in 6,5 jaar tijd, heel boos moeten worden.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:04

Ik heb ooit een werknemer gehad die wilde twee nachten op, een nacht af, weer een nacht op en dan een nacht af en dan weer twee nachten op.

Ging ik niet doen, werknemer boos maar het ook zelf niet snappen dat ik heel blij was dat ik die ene nacht dicht zou hebben met wat zij zou willen, maar dat ik ook nog iets te maken heb met wat goed is voor haar en haar gezondheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 15:18

xmarliez schreef:
Ook dit heb ik onderbouwd. Bij een kracht die altijd 100% inzet toont en overige dagen flexibel is (geen moeite met het werken van avond, zaterdagen of zondagen) en altijd de juiste mentaliteit laat zien dan zou dat voor mij veel minder een probleem zijn.

Dat zei je in eerste instantie niet hoor :)

Electra63 schreef:
Ik weet inmiddels, dat jij altijd de schuld bij een werkgever neerlegt en dat de werkgever volgens jou alle eisen moet inwilligen van werknemers, maar dat werkt in de praktijk niet zo.

Wat een wonderlijke manier van redeneren :) Ik vind beslist niet dat een werkgever alle eisen moet inwilligen. Maar ik vind wel dat een werkgever de vastgelegde regels moet naleven, en dat blijkt met enige regelmaat nog best moeilijk voor werkgevers.

In dit geval, en ik weet zeker dat ik dit al eens heb geschreven, gaat het om 'in overleg'. In overleg betekent in mijn boerenverstand dat je op z'n minst een poging doet. Een verzoek afdoen als 'sorry, doen we nooit, zoek het maar uit, bekijk het maar' is gewoon NIET in overleg. En dat vind ik best een probleem, als het betekent dat iemand daardoor niet voldoende inkomen KAN verdienen. Omdat ze maar 20 uur werkt, maar al die overige uren niet in kan zetten voor ander werk, omdat daar geen planning op te maken valt.

Dat is alles wat ik zeg. Als dat al te veel is hebben we als maatschappij een vreemde manier gecreeerd van met mensen omgaan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 19:51

Hoelang van te voren krijg jij je rooster TS? Het lijkt me niet dat je het pas een week van te voren krijgt of een dag van te voren. Met de uren die jij dan vrij bent kun je iets combineren denk ik? Ik werk in de praktijk 28 uur per week maar heb wel in mijn achterhoofd geprint dat ik veel overdag en wisselende diensten moet draaien.

Ik kan me best voorstellen dat je geen vaste vrije dag hebt in een winkel, je leidinggevende kan immers niet aan de wensen van iedereen tegemoetkomen, dan is er op een dag bij wijze niemand meer die die dag kan werken.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:03

@ Shadow ik herken het gevoel van Electra wel. Bij mij kom je ook over alsof alle werkgevers echt tuig van de richel zijn, en alle werknemers een soort van idioten die zich als een slaaf laten behandelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:18

@Ceriadwen: dat zal iets te maken hebben met het gemak waarmee werkgevers de CAO-afspraken negeren, en hoe eenvoudig die eenzijdigheid wordt goedgepraat. En met de algemene onbalans die nu aan het ontstaan is. Als je ziet hoeveel werknemers bv niets durven te zeggen als ze (tegen hun cao in) op kerst worden ingepland, dan denk ik: er zit wat scheef.

Mijn standpunt is dat het inderdaad van beide kanten moet komen - en bij de situaties die op Bokt aan de orde komen waarin ik reageer, blijkt dat de balans verstoord is. Mensen in lagere functies, die makkelijk vervangbaar zijn, durven niet meer op te komen voor hun rechten en daardoor nemen de werkgevers steeds meer de ruimte om afspraken te negeren en hun eigen gang te gaan.
Zoals zomaar onbetaald extra werk eisen, eenzijdig afspraken veranderen, of zoals hier, niet in overleg willen over een oplossing. (Er komen soms ook andere situaties aan de orde op Bokt, waarin werknemers zomaar verwachten dat ze vanalles mogen, maar meestal heeft mijn reactie daar niet veel toegevoegde waarde meer want er zijn altijd genoeg bokkers om op de onredelijkheid daarvan te wijzen.)

En dan heeft TS nog mazzel dat ze een goedverdienende vriend heeft. Wat als je alleenstaand bent en met de 20 uur onder het bestaansminimum zit maar geen werk kunt aannemen omdat je het niet kunt plannen? Ik vind dat een probleem.

Dat dat als een onredelijk negatief standpunt gezien wordt, dat zegt eigenlijk al genoeg hoe treurig het gesteld is.

Wat mij betreft is het enige dat ik verwacht: gewoon goed werk met goede afspraken die gerespecteerd worden door beide partijen. Dat geldt zeker ook voor werknemers - ik zal niemand aanraden om eenzijdig afspraken te veranderen, of de ziektewet te misbruiken, of de kantjes ervanaf te lopen: gewoon goed werk moet je ook doen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:24

Maar wat dacht je dan van werknemers die structureel hun werkgever in de zeik nemen? En wat ook nog vaak goedgepraat wordt? Hier op bokt zie je het regelmatig voorbij komen "meld je je toch ziek" bijvoorbeeld?

Ik merk dat jouw aversie tegen werkgevers je ergens erg hoog zit en dat is best jammer omdat je daarbij uit het oog kan verliezen dat de klager misschien ook wel eens een hele nare werknemer kan zijn. En echt er zijn meer werknemers die hun baas besodemieteren dan bazen die hun werknemers een poot uitdraaien

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:35

Ceriadwen schreef:
Maar wat dacht je dan van werknemers die structureel hun werkgever in de zeik nemen? En wat ook nog vaak goedgepraat wordt? Hier op bokt zie je het regelmatig voorbij komen "meld je je toch ziek" bijvoorbeeld?

Dat heb ik voor zover ik niet aangeraden of goedgepraat. Dus misschien dat je dat beter op kunt nemen met de mensen die dat zeggen. Het lijkt me verder niet dat dat tegen elkaar weggestreept kan worden: voor een vervelende werknemer krijgt de werkgever 1 keer gratis het negeren van een CAO-afspraak.

Ook ga je voorbij aan de hierarchische relatie tussen werknemer en werkgever. Zoals bij alle ongelijkwaardige relaties vind ik dat de lat voor de 'hogere' partij ook wat hoger ligt qua professionaliteit. Dat betekent niet dat die alles moeten accepteren, maar wel dat ze problemen oplossen binnen de regels. Dat is wat mij betreft verantwoordelijkheid.

Citaat:
Ik merk dat jouw aversie tegen werkgevers je ergens erg hoog zit en dat is best jammer omdat je daarbij uit het oog kan verliezen dat de klager misschien ook wel eens een hele nare werknemer kan zijn. En echt er zijn meer werknemers die hun baas besodemieteren dan bazen die hun werknemers een poot uitdraaien

Getalsmatig heb je vermoedelijk gelijk (immers heeft 1 werkgever soms tot een paarduizend werknemers), maar als het gaat om het daadwerkelijke geldbedrag vraag ik me af waar je dat op baseert. Heb je daar cijfers van?

Verder maakt dat voor mijn oordeel niet uit: het ene is niet goed omdat het andere gebeurt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:40

Ceriadwen schreef:

Maar Ceriadwen, met die laatste zin doe jij toch in feite hetzelfde als waar je Shadow van "beschuldigt"? Alleen dan richting werknemer in plaats van richting werkgever.
En inhoudelijk vraag ik me af of je die stellige uitspraak kunt onderbouwen met cijfers of dat het alleen jouw gevoel is. Ik denk dat laatste.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:41

Dit is een andere discussie die ik graag met je wil voeren op een ander daartoe bestemd topic. Ik wil TS haar topic niet vervuilen met een discussie met jou hierover. Wellicht komt er in de toekomst een ander topic waar wij dat wel kunnen uitdiepen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:42

Shadow, ik neem aan dat de evenredigheid is meegenomen in de berekeningen :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:46

Het laatste wat ik erover kwijt wil. Een werkgever wordt gestraft als deze zich niet aan een CAO houd, of anderszins onderbetaald of uitbuit.

Een werknemer kan niet functioneren, de kas leegroven en een werkgever op zn gezicht slaan omdat die zijn zin niet krijgt, en dan is het nog lastig om deze te ontslaan.

Over ongelijkheid gesproken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:50

Ceriadwen schreef:
Dit is een andere discussie die ik graag met je wil voeren op een ander daartoe bestemd topic. Ik wil TS haar topic niet vervuilen met een discussie met jou hierover. Wellicht komt er in de toekomst een ander topic waar wij dat wel kunnen uitdiepen.

Niet verder vervuilen, bedoel je dan waarschijnlijk.
De discussie met/over Shadow was al gaande natuulijk.
Maar ik vind het prima om het hierbij te laten.
Wel weer een opvallende laatste zin van je trouwens, beetje erg vaag :)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:51

Ceriadwen schreef:
Het laatste wat ik erover kwijt wil. Een werkgever wordt gestraft als deze zich niet aan een CAO houd, of anderszins onderbetaald of uitbuit.

Een werknemer kan niet functioneren, de kas leegroven en een werkgever op zn gezicht slaan omdat die zijn zin niet krijgt, en dan is het nog lastig om deze te ontslaan.

Over ongelijkheid gesproken.

Voor mij ook het laatste. Getuigt dit bovenstaande niet van een zekere verbitterheid/aversie jegens werknemers, denk ik weer. Sorry, maar je legt het er zo dik bovenop, terwijl je er een ander op wijst.

Diefstal en mishandeling zijn trouwens dringende redenen die aanleiding zijn voor ontslag op staande voet.

Edit: aanvulling

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 20:56

Boras schreef:
Wel weer een opvallende laatste zin van je trouwens, beetje erg vaag :)

Ken ik jou?

Maargoed, via PB wil ik hier best verder op ingaan, maar niet in dit topic.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:01

Ik snap het Ts, het is heel erg vervelend. Ik zit precies hetzelfde.
Ik denk dat dit gewoon onder zorg valt.
Ik werk in de zorg( wijk) en bij mij thuis zijn een een dagopvang gestart voor geestelijk gehandicapten.
Dinsdags ben ik vrij: geen probleem.
De maandag had ik graag erbij gehad, maar helaas.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:10

Shadow0 schreef:
@Ceriadwen: dat zal iets te maken hebben met het gemak waarmee werkgevers de CAO-afspraken negeren, en hoe eenvoudig die eenzijdigheid wordt goedgepraat. En met de algemene onbalans die nu aan het ontstaan is. Als je ziet hoeveel werknemers bv niets durven te zeggen als ze (tegen hun cao in) op kerst worden ingepland, dan denk ik: er zit wat scheef.

Mijn standpunt is dat het inderdaad van beide kanten moet komen - en bij de situaties die op Bokt aan de orde komen waarin ik reageer, blijkt dat de balans verstoord is. Mensen in lagere functies, die makkelijk vervangbaar zijn, durven niet meer op te komen voor hun rechten en daardoor nemen de werkgevers steeds meer de ruimte om afspraken te negeren en hun eigen gang te gaan.
Zoals zomaar onbetaald extra werk eisen, eenzijdig afspraken veranderen, of zoals hier, niet in overleg willen over een oplossing. (Er komen soms ook andere situaties aan de orde op Bokt, waarin werknemers zomaar verwachten dat ze vanalles mogen, maar meestal heeft mijn reactie daar niet veel toegevoegde waarde meer want er zijn altijd genoeg bokkers om op de onredelijkheid daarvan te wijzen.)

En dan heeft TS nog mazzel dat ze een goedverdienende vriend heeft. Wat als je alleenstaand bent en met de 20 uur onder het bestaansminimum zit maar geen werk kunt aannemen omdat je het niet kunt plannen? Ik vind dat een probleem.

Dat dat als een onredelijk negatief standpunt gezien wordt, dat zegt eigenlijk al genoeg hoe treurig het gesteld is.

Wat mij betreft is het enige dat ik verwacht: gewoon goed werk met goede afspraken die gerespecteerd worden door beide partijen. Dat geldt zeker ook voor werknemers - ik zal niemand aanraden om eenzijdig afspraken te veranderen, of de ziektewet te misbruiken, of de kantjes ervanaf te lopen: gewoon goed werk moet je ook doen.

Ik vraag me af waar jijtoch al die wijsheden vandaan haalt?
80% van de werknemers in Nederland valt onder een CAO. Dit betekent dat de werknemers redelijk goed beschermd zijn.

Watbetreft het parttime werken, sommige werknemers kiezen daar bewust voor. Mijn werkgever wil heelgraag dat ik fulltime ga werken, maar helaas wil ik dat niet.

Zolang wij niet alle details weten vande afspraken tussen TS enhaar werkgever kunnen wij helemaal niet oordelen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:18

Jammer dat TS niet meer reageert.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-13 21:21

Ceriadwen schreef:

Dat is niet juist. De werkgever kan eventueel beboet worden als de zaak voor de rechter komt. Maar meestal gebeurt dat niet, omdat werknemers niets durven / kunnen ondernemen. Dergelijke procedures zijn namelijk toch niet zo eenvoudig, vooral niet als je daar niet zo in thuis bent, en je bent vrijwel gegarandeerd je werk kwijt (wegens verstoorde arbeidsrelatie.) Veel mensen doen dus niets en houden hun mond, en dat zie je ook in dit topic: veel mensen raden aan om gewoon je mond te houden zelfs als het gaat om zaken die overduidelijk niet kloppen, omdat het je je baan kan kosten.

Er is vrijwel geen extern toezicht op naleving van de CAO, de arbeidsinspectie bv kan het al nauwelijks aan om een beetje toezicht te houden op zaken als veiligheid. Het is dus zeker niet waar dat werkgevers automatisch gestraft worden.

Dat maakt het voor de werkgevers ook lonend om dit te doen.

Citaat:

Dit is pertinent onjuist.

Bij diefstal en de werkgever kan er zelfs ontslag volgen op staande voet, en dat zal de rechter ook goedkeuren. Die procedure is niet zo heel ingewikkeld. Bij het eerste (niet functioneren) is het wel noodzakelijk dat er dossieropbouw wordt gedaan, en dat de werknemer de kans krijgt om zich te verbeteren, want 'niet functioneren' is een rekbaar begrip. Maar ook dan is het mogelijk om een niet-functionerende werknemer te ontslaan.