Help schooltaxi mag niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nickas

Re: Help schooltaxi mag niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:22

Je zou kunnen proberen of de intern begeleider of directeur van de school opnieuw een brief wil opstellen waarin wordt onderbouwd waarom jouw dochter niet met OV kan reizen.
Andere optie is misschien om met extra begeleiding (betaald door bijv. het PGB of nu nog de rugzak) op een school in de buurt te plaatsen? Dat is dan misschien geen rec2 maar als vervoeren geen optie meer is zal je toch in deze richting moeten denken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-13 15:26

School stuurde een brief met daar in dat ze niet zelfstandig kan reizen maar het in januari wel gaat proberen. Dus dat is echt geen goede brief, misschien wil school nu een betere brief sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:31

Van de laatste post kan ik vrij weinig maken, maar even over de andere posts, ik begrijp hieruit dat het grootste probleem op het moment van het OV is, dat de pesters in dezelfde metro zitten. Kan ze niet met ander OV? Er zullen toch ook bussen rijden misschien? Dan is het wel een omweggetje maar komt ze niet bij de pesters te zitten.
Ik snap dat het heel vervelend is en dat erop bezuinigd wordt is ook heel jammer, maar ze krijgt in ieder geval wel onderwijs; ze hadden ook de taxi kunnen houden en het speciaal onderwijs eruit kunnen gooien.

Ik weet niet wat de reden is van het niet zelf kunnen vervoeren, maar ik denk dat je daar toch naar moet gaan kijken en idd met familie en buren misschien een 'rooster' afspreken. Je kan d'r moeilijk thuis houden...

Zammie

marleen_usar schreef:
Ik hoopte op positieve ervaringen, dus dat er kinderen zijn die nog wel taxi vervoer krijgen. Ik denk er geen problemen bij, maar de problemen zijn er en worden groter als ze zelf moet reizen. Dat zegt haar taxi chauffeur ook die weet nu ook hoe ze is.

Ik ben werkzaam in het SBO en inderdaad heeft onze gemeetne het dit schooljaar ingevoerd voor nieuwe leerlingen en volgend schooljaar voor alle leerlingen.
Er zijn ouders in bezwaar gegaan en hebbe gewonnen. Die kinderen komen dus wel met taxibus. Als het goed si kun je dus in bezwaar gaan en kun je dan uitleggen waarom jouw kind wel aangewezen is op het taxivervoer. Let wel, het gaat dus om taxivervoer en Niet op leerlingenvervoer. Dan gaat het om de pin ping. Zou wel een advocaat in handen nemen om de verordering te laten bekijken en advies vragen.

Celiien

Dus school vind wel dat ze Elfstandig kan reizen? Hoever is het en waarom zou het volgens jou niet kunnen dan, als ik t mag vragen?

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:32

Geen idee of het al gezegd is , ik heb niet het hele topic gelezen. Maar zou je niet met alle andere ouders een maandelijks bedrag kunnen geven zodat de schooltaxi blijft?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:35

Dus op dit moment kan ze niet zelfstandig reizen.. Ipv het in het negatieve te trekken kun je haar ook zachtjes en langzaam voorbereiden op het zelfstandig reizen. Het is moeilijk, tijdrovend en kost energie, maar het is wel te doen :j Mijn twee broertjes konden het op den duur ook. Ga een paar keer mee, leg het haar uit hoe het allemaal werkt en zorg dat ze weet wat haar te wachten kan staan en hoe ze hierop moet anticiperen (vertraging etc). Heeeeel langzaam afbouwen. Ze zal op oudere leeftijd ook dit soort dingen moeten leren.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:38

Ik kan me voorstellen dat dit een serieus probleem is voor TS en haar dochter.

Zelf woon ik in een provincie waar vanaf de meeste haltes maar één buslijn vertrekt, dat is misschien nog te behappen voor een kind met (een lichte vorm) van autisme, maar Rotterdam of Amsterdam (heb de woonplaats van TS niet bekeken, maar ik las ergens het woord metro)...
Ik krijg zelf al haast een zenuwinzinking als ik op zo'n keidruk knooppunt (denk: metrostation Beurs in de ochtendspits) moet uitzoeken waar ik heen moet, dat moet voor een kind met autisme echt een nachtmerrie zijn, zeker als iets niet volgens plan verloopt. :(:)

Over die pesters in de metro: er rijden om de 3 à 6 minuten metro's. Dus als dat het grootste probleem is, laat haar dan een of twee vroeger pakken. Is het ook minder stressen als er een keer vertraging is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:40

@Cayenne
Maar dat ligt per kind verschillend.
Ik heb een autistisch neefje die niet kan (goed) lezen en schrijven (niveau groep 2).
Ook voor hem vervalt straks de vergoeding van de taxi en wordt aangegeven dat hij best met de bus kan.... moet hij maar een briefje aan de chauffeur geven zodat deze weet waar hij uit moet stappen.
Tuurlijk gaat dat perfect werken....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:42

Brainless schreef:
@Cayenne
Ik heb een autistisch neefje die niet kan (goed) lezen en schrijven (niveau groep 2).
Ook voor hem vervalt straks de vergoeding van de taxi en wordt aangegeven dat hij best met de bus kan.... moet hij maar een briefje aan de chauffeur geven zodat deze weet waar hij uit moet stappen.

Aan de andere kant... Ik vraag ook al jaren aan de chauffeur of ze me kunnen waarschuwen bij halte X, en dat doen ze allemaal netjes.

Misschien kan hij leren dat hij haltes moet tellen? Als hij weet hoeveel haltes er zitten tussen zijn huis en de school dan kan hij door ze te tellen weten waar hij uit moet stappen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:45

Ik zou dan eerder voor dat briefje o.i.d. kiezen dan haltes tellen.. Hier stoppen ze bijvoorbeeld bij meer dan de helft van de haltes dus gewoon niet, simpelweg omdat er niemand staat of er niemand uit hoeft.

Gelukkig zijn de meeste buschauffeurs wel zo vriendelijk dat ze je netjes waarschuwen! Ik vraag dat zelf ook regelmatig als ik in een onbekende bus stap, in een onbekende omgeving en het systeem eruit ligt die aangeeft welke halt er aan komt. ;)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:48

Vjestagirl schreef:
Brainless schreef:
@Cayenne

Aan de andere kant... Ik vraag ook al jaren aan de chauffeur of ze me kunnen waarschuwen bij halte X, en dat doen ze allemaal netjes.

Misschien kan hij leren dat hij haltes moet tellen? Als hij weet hoeveel haltes er zitten tussen zijn huis en de school dan kan hij door ze te tellen weten waar hij uit moet stappen.

Tot dat bus een halte overslaat,dan heeft een autist echt een probleem.
Hier 2 kids met autisme. Hadden we in Nederland gebleven had de een naar een school gemoeten 3 dorpen verderop, de andere ook 3 dorpen verderop maar de andere kant op (beide andere vorm van autisme en andere indicatie en dus andere school)
Ik kan me niet splitsen, mijn man kan geen auto rijden en ik heb nog meer kinderen thuis zitten, waarvan de oudste van die 2 ook weer naar school zou gaan (weer een andere)
Was bij ons de taxi weggevallen had ik toch echt een heel groot probleem gehad.

TS; ik zou het aanvechten, ik hoop dat er wat geregeld kan worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:48

Hee, ik verzin ze ook maar ter plekke, probeer alleen maar te helpen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:50

Brainless schreef:
@Cayenne

Dat is ook zo :j Er zijn verschillende gradaties, maar wanneer je het niet probeert geef je het kind ook geen kans.
Van een van mijn broertjes dachten we eerst ook dat het nooit ging lukken. Mijn moeder is toen ook vaak gebeld dat ze hem moest komen ophalen omdat hij ergens gestrand was of in paniek was, maar uiteindelijk had hij het wel door en daar heeft hij nu op latere leeftijd wel heel veel profijt van!
Er zullen ook vast autisten zijn die het nooit zullen kunnen, maar we weten niet of de dochter van TS daar bij hoort.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:58

Iedereen moet leren omgaan met zijn minder sterke kanten. Maar om een kind wat er nog niet aan toe is om dingen zelfstandig aan te kunnen of te durven nu in het diepe te gooien omdat er nu eenmaal geen geld meer beschikbaar is???
Ons kind moest ook 24 kilometer verder naar school. Hij was pas negen en is autistisch. Voor hem was geen vervoer beschikbaar, omdat hij een te hoog IQ had. Je houdt het niet voor mogelijk, maar dat was toen echt de reden!
Gelukkig was ik zelf in de gelegenheid om hem te brengen. Soms zat hij maar voor twee uurtjes op school, zijn langste dagen waren vier uur school. Ik zal wat heen en weer gereden hebben! En dit heeft een geld gekost!
Maar ik was blij die mogelijkheid te hebben.
Ik snap de TS zeker wel als zij nu alleen maar problemen ziet en even geen oplossingen.
Heel veel sterkte en misschien zie je binnenkort toch nog een oplossing. Misschien een opa of oma die rijden wil?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 15:59

Niet alleen het kind moet het kunnen, ook de ouders natuurlijk. Want het kan goed werken als je in de gelegenheid bent om dan ook inderdaad te komen als je kind ergens gestrand is. Maar als dat niet kan? (Geen eigen vervoer, werk, je hebt nog een ander kind thuis, dat soort zaken) dan is het al lastiger.
Daarnaast is het de vraag wat op dit moment het nuttigste is voor iemand om te leren. Misschien dat ov wel kan, maar het kan goed zijn dat dat zoveel energie kost dat het leren van andere dingen niet meer gaat. Is het dat dan waard?

Ik vind het in elk geval heel kwalijk dat er zo wordt omgegaan met kwetsbare kinderen. Het leerlingvervoer naar scholen voor kinderen die niet zelfstandig kunnen reizen zou moeten blijven, ik vind dat toch een stukje beschaving.

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:05

Ik lees veel dat kind aan moet leren zelf te reizen.
Soms is dat mogelijk, niet altijd.

Mooi verhaal over een autistische jongen.
Met veel geduld en tijd leerde hij zelfstandig de weg op zijn fietsje naar de sociale werkplaats.
Links recht links, stoplicht rechtdoor enz.
Ging prima, tot op een dag de stoplichten weg vielen want ze braken de weg open en er kwam een rotonde.
Jonge moest rechtdoor en vol verbazing keek men hoe hij zijn fiets optilde en dwars over het opengebroken stuk liep.
Want ja rechtdoor is rechtdoor.
Toen moesten ze hem aanleren om een andere route te pakken, maar tegen de tijd dat hij dat aangeleerd had was de rotonde af.
Dus konden ze weer opnieuw beginnen.
Uiteinderlijk hebben ze ervoor gekozen een route te plannen zonder stoplichten, rotondes, zebrapaden enz.
Nu is hij langer onderweg maar met de minste verandering.

Voor iemand met autisme kan een kleine verandering grote gevolgen hebben.
Iets wat voor 'ons' een kwestie van aanpassen op dat moment is, kan voor een ander heel onduidelijk zijn en het kan zelfs gevaarlijke situaties opleveren.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:10

TS, er worden veel vragen gesteld en opmerkingen gemaakt waarop je niet verder in gaat.
Je blijft enkel het probleem herhalen. Het is rot dat de taxi op die manier ophoudt te bestaan voor jullie en het is rot dat OV om meerdere redenen lastig is, maar probeer inderdaad een oplossing te zoeken ipv in herhaling te vallen.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:16

Ik neem dat het meisje meer klasgenoten heeft met hetzelfde probleem. Is het een optie om haar samen met andere klasgenoten te laten reizen in het OV of wellicht ergens halverwege? Is ze in ieder geval niet alleen?

Of wellicht kun je zoeken naar iemand die ook reist met het ov en ongeveer dezelfde route aflegt. Bijvoorbeeld een student die voor een klein bedragje met je dochter mee wil reizen? Dan hoeft je dochter niet alleen te reizen.

En je dochter is nu 15, bijna 16. Ik ken een autistisch meisje dat scooter rijdt. Is dat geen optie voor je dochter?

En wellicht kun je dit ook zien als een goede uitdaging. Je dochter zal niet haar hele leven met een taxi kunnen blijven reizen....

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:20

En als je de taxi per se wilt houden kun je het ook met groffer geschut aanpakken. Schrijf de gemeenteraad aan met een brief, vraag een gesprek aan met de wethouder (kun je gewoon aanvragen via de secretaresse) of laat je interviewen in de lokale krant. Kortom: ga actievoeren! Vergeet niet dat het bijna verkiezingstijd is (maart 2014) en dat de wethouder slechte publiciteit zoveel mogelijk wil mijden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:21

Ankie2011 schreef:
En als je de taxi per se wilt houden kun je het ook met groffer geschut aanpakken. Schrijf de gemeenteraad aan met een brief, vraag een gesprek aan met de wethouder (kun je gewoon aanvragen via de secretaresse) of laat je interviewen in de lokale krant. Kortom: ga actievoeren! Vergeet niet dat het bijna verkiezingstijd is (maart 2014) en dat de wethouder slechte publiciteit zoveel mogelijk wil mijden.

Gemeenteraad heeft dit niet beslist, maar het ministerie in het kader van bezuinigingen ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:24

Leerlingenvervoer ligt bij de gemeente :j

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:25

Misschien een vreemde vraag maar hoe autistisch is je dochter?

Tussen een autist en een autist zit een enorm verschil. De een kan je met geduld veel tot alles aanleren, de ander zal nooit zelfstandig bv het verkeer in kunnen.

Denk pas als je bovenstaande beantwoord dat er gerichter in oplossingen gedacht kan worden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:25

Oo echt? dacht dat er laatst een discussie was over het feit dat erop bezuinigd moest worden..
Puur interesse, bij welke gemeente moet TS dan zijn.. die van haar zelf of die van waar de school ligt ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 17:27

Haar eigen woonplaats.