Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:31

Ceriadwen schreef:
Weet je wat egocentrisch betekend? Zo ja dan snap ik niet waarom je zo op mijn post reageert.

Omdat ik dus niet teveel rekening ga houden met de gasten omdat dit niet mogelijk is.
Vandaar dat ik in die zin egocentrisch ben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:32

Wat de reden van een vegetarier is maakt me niet eens uit. Op ons feest waren pasta's voorzien zonder vlees en meer groenten dan ze op konden. (heb de vegetariërs iig niet horen klagen. :D) maar vond jouw stelling een beetje "over the top" zeg maar. :)

Iemand vegetarisch gehakt voorschotelen zonder het te vertellen vind ik ook not done trouwens.. :o

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:34

Brainless schreef:
Ceriadwen schreef:
Weet je wat egocentrisch betekend? Zo ja dan snap ik niet waarom je zo op mijn post reageert.

Omdat ik dus niet teveel rekening ga houden met de gasten omdat dit niet mogelijk is.
Vandaar dat ik in die zin egocentrisch ben.

Dan begrijp je de definitie van egocentrisch niet.

Egocentrisch is verwachten dat iemand anders diens feest om jouw wensen als gast heen gebouwd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:34

Citaat:
Dat is erg jammer om te horen, er is nl. ontzettend veel keuze binnen het vegetarische en je komt tegenwoordig heus wel verder dan een dood slablaadje en een tomaat.

Vertel mij wat. :') En met een dood blaadje sla ben ik in veel gevallen al blij. Ik pas me heel gemakkelijk aan, maar eet gewoon geen vlees of vis. (Niet alleen uit principe, maar ook omdat ik liever geen migraine heb de dag er na).

Het zou voor mij niet het grootste drama zijn om wel (boerderij)vlees te serveren op mijn bruiloft. Maar gasten die bij voorbaat al gaan mekkeren over vegetarisch eten mogen wat mij betreft thuis blijven.
Andersom net zo hoor, als mensen graag een grote BBQ willen geven en om wat voor een reden dan ook vegetarisch vergeten zal ik ook niet mekkeren. Kom voor de gezelligheid en niet om vol gegeten weg te kunnen rollen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:37

Ayasha schreef:
Iemand vegetarisch gehakt voorschotelen zonder het te vertellen vind ik ook not done trouwens.. :o

Dit was gewoon familie hoor, die kwamen op een zaterdag eten. Geen groot feest of bruiloft :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:38

Vjestagirl schreef:
Iphi schreef:
Om de vegetariërs het naar de zin te maken wordt meestal een extra vegetarische schotel voorzien. Omgekeerd vinden jullie dus niet nodig?

Idd, 1 extra vegetarische schotel, vaak iets heel erg generiek en fantasieloos. Keuze? Vergeet het maar als vegetariër.

Maar als het feest word gegeven door iemand die wél vlees eet, moet die dan een tig-keuze menu opzetten voor die enkele vegetariër? Die vleeseter geeft het feest. Als die vegetariër een feest geeft komt er vast ook geen bak met vlees te staan.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:39

Wie betaalt, bepaalt en een gegeven paard mag je niet in de bek kijken.

Wie het niet zint, kan de keuze maken om thuis te blijven.
Ik vind het triest als je geen begrip kunt opbrengen voor een vegetariër die geen vlees wenst te serveren.
Als je daar verontwaardigt van raakt en dat belangrijker vindt dan aanwezig zijn bij het huwelijk dan heb je er denk ik zowiezo niets te zoeken. Volg dan je prioriteit en geniet van een vleesmaaltijd. Maar ga er niet over zitten mokken.

Omgekeerd: een vegetariër serveer je natuurlijk wel een goede vegetarische maaltijd. Dat is gewoon gastvrijheid, voor iedereen een maaltijd of een hapje waarbij overtuigingen worden gerespecteerd.
Laatst bijgewerkt door Boras op 05-12-13 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:40

Ceriadwen schreef:

Egocentrisch is verwachten dat iemand anders diens feest om jouw wensen als gast heen gebouwd wordt.

Het kan 2 kanten op werken.
Of dat het bruidspaar geen rekening houdt met de gasten en hunzelf als middelpunt stelt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:42

Brainless schreef:
Of dat het bruidspaar geen rekening houdt met de gasten en hunzelf als middelpunt stelt.

Gek he, op je eigen trouwdag :')

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:43

Brainless schreef:
Ceriadwen schreef:

Het kan 2 kanten op werken.

Hun zijn ook het middelpunt.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:46

:') ZIJ zijn het middelpunt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:46

Ik snap het probleem absoluut niet zo: je kan prima een dag zonder vlees, sterker nog, dagelijks vlees eten is niet waar je lichaam als niet-carnivoor op gebouwd is en is dus wellicht niet zo supergezond als sommige mensen lijken te denken. Daarnaast zijn er weinig diëten, geloven of principiële kwesties waarvoor mensen dagelijks vlees zouden móeten eten.

Een dagje vleesloos kun je, zoals iemand hier al noemt, misschien dan ook maar beter zien als een dagje Italiaans of Chinees. Het is niet alsof je alleen maar druiven en sla kan eten, zoals sommige mensen hier ook insinueren. Erg jammer en simpel dat mensen zo denken. Vegetarisch eten kan prima afwisselend zijn, met voor ieder wat wils en lekkers.

Iphi schreef:
Maar nu even omgekeerd bekeken, wat doen vegetariërs als ze op een feest komen? Mee vlees eten omdat het bruidspaar dat op het menu heeft gezet?
Ik denk het niet!

Om de vegetariërs het naar de zin te maken wordt meestal een extra vegetarische schotel voorzien. Omgekeerd vinden jullie dus niet nodig?

Niet echt goed doordacht, dit argument. Veel vegetariërs eten uit principe geen vlees. Andersom: hoeveel vleeseters ken jij die niet vegetarisch willen eten uit principe? (Die mensen zouden überhaupt op mijn bruiloft in ieder geval niet welkom zijn :)) ).

Daarnaast, nogmaals, dagelijks vlees eten is helemaal niet nodig. Dus waarom zou je géén rekening houden met mensen met een bepaald diëet? En, even puur praktisch, maar als mensen die al 10 jaar geen vlees eten dat in één keer wel doen, denk ik dat ze de rest van de avond op de wc doorbrengen op de bruiloft. Ook niet zo gezellig :D

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:48

Winged schreef:
Brainless schreef:

Gek he, op je eigen trouwdag :')

Je verwacht het niet! :+

Meloen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:51

Wie betaalt, bepaald toch?
C'est ca. Als ik -als vleeseter- nog trek zou hebben nadien, rijd ik wel langs de Mac.
Ik ben sowieso al een moeilijke eter (ik lust bijv. echt géén kaas). En ben daarom wel gewend me aan te passen.
Nee hoor, jouw feest en daarom ook jouw regels.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:51

Mijn mening is dat op een bruiloft de catering e.d. bepaald worden naar aanleiding van de wensen van het bruidspaar. Is dat vegetarisch? Dan is het vegetarisch. Zijn het moslims en wordt er geen varken geserveerd? Dan eet je een keer geen varken. Wordt de bruid of bruidegom misselijk van de geur van vis? Dan eet je geen vis. Heeft de bruid of bruidegom veel mensen in de familie zitten met een glutenallergie en is er een glutenvrij buffet? Ook prima. Geen alcohol? Ook prima. Ik kan een net zo leuk feestje hebben zonder alcohol als met en vind het stiekem ook een 'gebrek' als mensen geen leuke avond kunnen hebben zonder alcohol (maar dat is een andere discussie).

Een bruiloft kost genoeg geld. Persoonlijk vind ik dat het dan aan de bruid en bruidegom is om te bepalen wat zij hun gasten aan willen bieden. Wat de reden daarachter is, maakt mij eigenlijk niet zo veel uit. Je gaat toch naar de bruiloft omdat je blij bent voor het bruidspaar? Niet omdat je graag een verse biefstuk of een speciaal biertje wilt drinken?
Zelf wil ik, als ik ga trouwen, geen groot feest. Om verschillende redenen, misschien vinden sommige vrienden/familie dat ook niet leuk. Moet ik dan verplicht wel een groot feest gaan geven?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:52

Boras schreef:
Wie betaalt, bepaalt en een gegeven paard mag je niet in de bek kijken.
(…)

Omgekeerd: een vegetariër serveer je natuurlijk wel een goede vegetarische maaltijd. Dat is gewoon gastvrijheid, voor iedereen een maaltijd of een hapje waarbij overtuigingen worden gerespecteerd.
Zo natuurlijk vind ik het dus niet.. Het is dus wel gastvrijheid om aan een vegetariër te denken, maar teveel moeite om aan de ‘vleeseter’ te denken? Wat is het probleem om aan iedereen (binnen het redelijke) te denken… Waarom is dat nou teveel moeite..?

Overigens.. wie betaalt … bepaalt.. Enig idee hoe normaal het is in andere landen dat je als gast je eigen drinken (en soms zelfs eten) betaald..
Laatst bijgewerkt door Sammie op 05-12-13 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Meloen

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:53

Goh hadden wij ook moeten doorvoeren Sammie. Had aardig wat centjes gescheeld :D

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:54

Ik zou het helemaal geweldig vinden en alles proeven. Ik snap niet dat mensen er zo´n toestand van maken. Heerlijk toch nieuwe dingen proberen? En als je het nou de komende 3 weken moest eten kan ik me voorstellen dat je wat bedenkingen hebt. Maar die ene keer?

Is er nog plek op de bruiloft? :Y)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:54

Sammie schreef:
Zo natuurlijk vind ik het dus niet.. Het is dus wel gastvrijheid om aan een vegetariër te denken, maar teveel moeite om aan de ‘vleeseter’ te denken? Wat is het probleem om aan iedereen (binnen het redelijke) te denken… Waarom is dat nou teveel moeite..?

Dat vraag ik mij dus ook af. Net zoals die persoon die wél de kat vlees geeft maar haar vriend niet.

Als ik in de toekomst een vriend krijg die vegetarisch eet: Prima. Maar ik wil mijn portie vlees wel. En dit hoeft echt niet 7 dagen in de week te zijn, maar in de week een paar keer vlees vind ik wel zo fijn :+

Vjestagirl

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:55

Dan zetten we voortaan voor de vleeseters een bak uitgedroogde plakjes ham in een hoekje. Vooruit, doen we er een beetje pepersaus overheen. Klaar! En voor de rest lekker een uitgebreid vegetarisch buffet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:56

Vjestagirl schreef:
Dan zetten we voortaan voor de vleeseters een bak uitgedroogde plakjes ham in een hoekje. Vooruit, doen we er een beetje pepersaus overheen. Klaar! En voor de rest lekker een uitgebreid vegetarisch buffet.

_O-

En dat terwijl ik geen vegetariër ben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:57

Sammie schreef:
Het is dus wel gastvrijheid om aan een vegetariër te denken, maar teveel moeite om aan de ‘vleeseter’ te denken? ..

Maar dat is de andere kant op denken. Als vegetariër eet je iets níet, net als bijv. bij een bepaald geloof (geen varkensvlees) of allergie (geen gluten). Als omnivoor eet je juist alles wél, dus kan je alle kanten op: vlees, groentes, zuivel, gluten, etc. Juist omdat je vanalles kan eten, hoeft er dan toch niet speciaal rekening mee gehouden te worden?

Daarnaast, ben jij of ken jij mensen die 100% vleeseter zijn, dus in plaats van omnivoor, carnivoor? Don't think so.

Vlees is iets wat je erbij eet omdat het lekker is, ik kan werkelijk niemand die alleen maar vlees eet en verder niets. Als ik rekening moet houden met alles wat iemand lékker vindt (dus niet: nodig heeft, niet kan eten, etc, maar echt alleen voor de lekker) dan blijf ik bezig.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:58

Cookies schreef:
Ik zou het helemaal geweldig vinden en alles proeven. Ik snap niet dat mensen er zo´n toestand van maken. Heerlijk toch nieuwe dingen proberen? En als je het nou de komende 3 weken moest eten kan ik me voorstellen dat je wat bedenkingen hebt. Maar die ene keer?

Is er nog plek op de bruiloft? :Y)

Ik zou het zelf ook helemaal leuk vinden, maar er zijn genoeg mensen die iets wat ze niet kennen niet willen proberen.
Op de laatste bruiloft waar wij waren kon je zelf barbecueën met ander vlees dan standaard en was er een zalm klaar gemaakt door een kok op een barbecue, ontzettend leuk juist!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 11:59

Vjestagirl schreef:

Dat vind ik wel een hele goede ja!!! hahah kun je bij je vegetarische maaltijd zelf je vlees toevoegen!!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 12:01

suuzepuus schreef:
Vjestagirl schreef:

Dat vind ik wel een hele goede ja!!! hahah kun je bij je vegetarische maaltijd zelf je vlees toevoegen!!

Ik vind het absurd dat vegetarische mensen wél een uitgebreid buffet verwachten voor vegetariërs op een bruiloft van niet vegetarische mensen en deze 'dienst' niet bij vleesetende mensen willen leveren. Als vleeseter eet ik ook niet alle soorten geboden vlees... Ik klaag ook niet als er alleen maar biefstukken liggen terwijl ik dat niet eet :')