een vraagje aan de bokkers met een kind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 15:59

superpony schreef:
Die van ons is 16 en rookt zover wij weten niet. Wij zijn heel jong begonnen. Mijn moeder was teleurgesteld, maar mijn vader rookte ook en kocht ook sigaretten voor me.
Mijn man had 2 ouders die rookten en die zaten er niet vreselijk mee.

Ik ben gestopt voor mn zwangerschap en heb altijd zo opegevoed dat het slecht is en wat de consequenties kunnen zijn zoals bij sporten, wat onze zoon erg belangrijk vindt.

Mijn man rookt stiekem nog weleens wat, maar niet thuis, dus hele avonden en weekenden niet.

Wij zijn altijd open en eerlijk geweest, maar eerlijk gezegd zou de bodem onder me weg zakken als ik erachter kom dat hij rookt. Ik zou het zoooooo erg vinden. Dat weet hij wel, maar tot nu toe lijkt hij niet te roken. Hij stinkt nooit, alleen na het stappen.

Drinken zijn we streng in geweest. Op zijn 16e verjaardag zijn eerste officiele biertje met mn man. Hij mag nu nog bestellen met uitgaan, maar volgend jaar dus niet meer.
Hij is nog nooit dronken thuis gekomen.
Wij hebben al vanaf het eerste uitgaan naar tienerdisco in de brugklas 1 goede afspraak. Als je toch drinkt of er is iets, bel je ons ten alle tijden, wij komen je halen.
Ook als 1 van je vrienden heeft gedronken, niet naar huis kan of iets stoms heeft gedaan, bel ons, wij komen.

Over soft drugs zijn wel heel relaxed. Ik vind het op zich niet erger dan roken of drinken, maar ligt wel aan de hoeveelheden en frequentie.
Hij en blijkbaar vrienden, zijn er nieuwsgierig naar. Ze kunnen er nu nog moeilijk aan komen, amar hij wil het wel ooit proberen.
Ik wil daar open over zijn, aangezien wij ook geblowd hebben. Maar ik wil niet dat het een gewoonte wordt. Ten eerste ken ik mensen die het teveel deden en zijn blijven doen wat je toch behoorlijk merkt. En ten tweede krijg je toch een behoorlijke hoeveelheid rook binnen, die ik afkeur.

Ik weet wat overmatig alcohol gebruik doet met een gezin of met mensen, maar ik ga daarom niet mijn man verbieden een lekker biertje te nemen of onze zoon dat verbieden, die het dan stiekem gaat doen. Het laatste wat ik wil is dat hij niet naar huis komt e op straat blijft hangen in zo een toestand.

Gelukkig is hij redelijk verstandig en kunnen we erover praten, net als veilig vrijen etc. Het hoort erbij en ouders hebben zelf ook dingen gedaan. Alleen als je ouder bent is het best moeilijk.

Je lijkt me een hele lieve en redelijke meid. Het ontroerd me dat je je moeder geen rotgevoel wil geven. Ik zie je onderschrift en denk dat jullie band heel goed en sterk is? Het is heel jammer dat je rookt. Geen 1 moeder of ouder wil dat eigenlijk, omdat het echt heel erg ongezond is en je wil het beste voor je kind. Maar er samen over praten is toch het beste. Misschien kun je stoppen met behulp van je moeder. En anders niet nu, maar later een keertje.

Bedankt voor je reactie. Mijn band is erg sterk met mijn moeder. En die wil ik niet kapot maken door dit. Het lijkt me vreselijk..

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:18

Geloof me de meest vreselijke dingen kun je bij ouders nog goed maken door er niet over te liegen :))

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 16:26

_Micha_ schreef:
Geloof me de meest vreselijke dingen kun je bij ouders nog goed maken door er niet over te liegen :))

Dat is waar..

Arc_En_Ciel

Re: een vraagje aan de bokkers met een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:43

Heel veel succes, TS. Wanneer wil je het gaan vertellen?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 16:46

Arc_En_Ciel schreef:

Ik ben van plan om het vandaag te zeggen , maar het kan ook morgen wezen.. Ik moet het goede moment even vinden.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 16:47

SindyKaya schreef:
Arc_En_Ciel schreef:

Ik ben van plan om het vandaag te zeggen , maar het kan ook morgen wezen.. Ik moet het goede moment even vinden.

Oh ja, snap ik. Het komt vast goed!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-13 16:48

Ik hoop het..

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 17:10

ik denk dat ik als rokend kind ook wel mag reageren. Ik ben begonnen toen ik een jaar of 14/15 was. Ik heb het een tijdje stiekem gedaan maar volgensmij wisten ze het wel doordat er welleens een pakje in mijn jaszak zat of een aansteker rondslingerde. Mijn vader rookt, mijn moeder heeft gerookt en mijn broer rookte toen der tijd. Ik heb op een gegeven moment er gewoon een opgestoken op een vakantie en ze wisten het idd al maar wilden wachten tot ik er zelf mee kwam. Mijn vader zei ik raad je niet aan om te gaan roken want het kost veel geld en wij geven je geen extra geld maar ik kan het ook niet verbieden. Mijn moeder vond het jammer maar zei je komt er nog wel achter hoe duur het is. Inmiddels ben ik 18 jaar en rook ik nog steeds.

ik denk dat je het het beste gewoon eerlijk kan zeggen en er open over zijn :)

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:30

Toen mijn broer begon met roken, zeiden ze hem dat hij moest stoppen. Maar mijn broer
was ook nog behoorlijk jong, ik geloof een jaar of dertien. En nu is hij 16 en rookt hij thuis,
ze hebben het nog steeds liever niet maar ze hebben dit wel liever dan dat hij het stiekem
doet. Maar ze zijn er nooit heel erg boos geworden oid, maar mijn moeder rookt zelf ook.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:09

Simbaa schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar ik verbaas me echt over sommige berichten!
Vanaf de brugklas een pakje sigaretten per week krijgen!? Zodat je tenminste weet wat ze roken? Ik ben echt in shock ;). Dat bij sommige kinderen verbieden averechts werkt zal kloppen, maar om het dan zo makkelijk te maken?

Bovendien kom ik uit een omgeving waar veel ouders roken verboden en er werd dan ook echt heel weinig gerookt! Als ik bij mijn ouders mocht roken, was ik nu sowieso een vaste roker. Nu deed ik het stiekem en geloof me, dat is verdomd lastig! Ben er dan ook vrij snel meegestopt. Ik vond dat stiekeme gedrag maar niets.

Maar ik ben heel anders dan vele hier lees ik al :D

Ja, ik mocht roken in principe, al werd er wel gezegd dat het onverstandig (gezondheid) en duur was.
Als ik provoceerde door een sigaret uit het pakje van mijn moeder in mijn mond te doen, kwam ze aanzetten met een aansteker en legde ik hem snel terug :')
Op mijn 13e vond ik het toch 'stoer' om te doen, heb twee a drie maanden wat gerookt maar ik vond het vies en zo stoer is het helemaal niet als je thuis gewoon mag roken. Helemaal niks om tegenaan te schoppen hihihi.

Mijn zus en ik roken nog steeds niet en drinken nauwelijks, mijn broer rookt en drinkt wel.

De fanatiekst rokende (en drinkende, een rondsloeriende) puber uit mijn vriendenkring van destijds was degene die thuis superkort gehouden werd. Die ging alles stiekem doen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:07

Zoals superpony het omschrijft zou ik het ook vinden. Mijn dochter is nog veel te jong (9 maanden), maar ik zou het echt verschrikkelijk vinden. Heel eerlijk ik zou het echt heel heel erg vinden en vreselijk teleurgesteld zijn. Wel fijn als ze het eerlijk verteld, maar ik weet eerlijk gezegd niet wat ik zou doen..... Wij roken allemaal niet, nooit gerookt en mijn ouders, broertje en zusje roken ook niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:22

Urielle schreef:
Als ik provoceerde door een sigaret uit het pakje van mijn moeder in mijn mond te doen, kwam ze aanzetten met een aansteker en legde ik hem snel terug :')

En dit is nog het best ook om het zo benaderen. De verboden vrucht smaakt het lekkerst en sommige pubers doen iets alleen maar om te stangen..

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 00:53

Sammie schreef:
Urielle schreef:

En dit is nog het best ook om het zo benaderen. De verboden vrucht smaakt het lekkerst en sommige pubers doen iets alleen maar om te stangen..

Dan ben ik echt van mening dat het per situatie verschilt. Ik weet zeker dat het verbod van mijn ouders er voor heet gezorgd dat ik nu niet rook.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 21:10

Ik heb het nog niet gezegt.. Iets houd me tegen.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:24

Ik wil je niet pushen maar ik denk dat je gewoon even door de zure appel heen moet bijten...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 23:47

Ik heb het gewoon niet verteld dat ik rookte.
Maar ik had wel een houding van "ze kunnen het mij nier verbieden want ze roken zelf ook".

Op een avond gooide m'n vader een zwaar shaggie naar me toe. waarop ik zei, wat moet ik daar nu weer mee?
Nou oproken!
UUhhhhhhhh antwoorde ik twijfelend.
Waarop ik het hele riedeltje kreeg van: je mag gerust roken. Maar we hebben het liever dat je het hier in huis doet dan stiekem op straat. Want een vrouw/meisje rokend op straat is geen gezicht.
Toen het riedeltje over drugs, geen shag/sigaretten van vreemde aannemen, want je weet nooit wat erin gestopt is.
Daarna vroeg m'n vader , ga je hem nou nog oproken of niet?
Ik ben maar naar de gang gelopen en m'n sigaretten uit m'n jaszak gehaald.

Over drank hebben ze wel altijd een beetje de dezelfde normen en waarde's mee gegeven. Alles met mate en er is niets ergers dan een dronken vrouw.
Toen was ik een jaar of 15
En nee ik ben in m'n hele leven 1x dronken geweest, maar pfff ik vind het 3x niks.
En moet zeggen dat ik nu zelden alcohol drink.

Ik heb nu een net 13 jarige die in de brugklas zit zover ik weet rookt hij niet.
Zijn zusje is pas 9 maar die houd er niet van, en is in haar geval alleen maar beter aangezien ze ook astma heeft.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 19:25

Mijn zus wilt het aan mijn moeder vertellen..

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:32

Nou ik denk dat je het beter zelf kan doen, dat zulle je ouders meer waarderen denk ik.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:42

Dat wil ik zelf ook.. Maar ik wil het goede moment er voor vinden.. mijn zus zegt ''als je het zondag niet hebt gezegd doe ik het''

dinniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:44

1 keer geprobeerd ik dacht meteen al dat ik dood ging echt vies hoe mensen dat lekker kunnen vinden ikk vin het echt heel heel bahh :(

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 20:47

poedeltjes schreef:
1 keer geprobeerd ik dacht meteen al dat ik dood ging echt vies hoe mensen dat lekker kunnen vinden ikk vin het echt heel heel bahh :(

Ik denk dat je het dan direct door je longen door hebt gedaan :')

dinniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 20:54

ik weet alleen dat het super goor was !1

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:00

SindyKaya schreef:
Dat wil ik zelf ook.. Maar ik wil het goede moment er voor vinden.. mijn zus zegt ''als je het zondag niet hebt gezegd doe ik het''

Wat een chantage zeg.
Waarom doet ze zo? Maar wat is voor jou het goede moment? Houd je zelf niet beetje voor de gek, ik snap dat het eng is. Maar toch zou ik de eer aan jezelf houden.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:02

Ts, ik denk dat je het tegen je moeder moet zeggen en dan er ook juist bij moet zeggen dat je niet wilt dat zij hierdoor denkt dat ze een slechte moeder is, omdat je haar juist een hele goede moeder vindt.
Ik denk dat ze het veel fijner vindt als je het haar zo verteld, dan het te verzwijgen.

Ik ben geen moeder maar ben wel jarenlang jongerenwerker geweest en heb jarenlang dezelfde meidengroep gedraaid die dus opgroeiden met mij als 'surrogaatmoeder :P'.
Meerdere meiden zijn begonnen met roken en allemaal hebben ze het mij verteld. Stuk voor stuk vonden ze het moeilijk om te vertellen en dachten dat ik enorm teleurgesteld in ze zou zijn.
Ik denk dat het goed is als je zo'n relatie hebt met je puber dat ze je dat soort dingen vertellen. Ze vertellen heus niet alles hoor en sommige dingen zou ik niet eens willen horen :P
Daarnaast denk ik dat je als ouder vooral een taak hebt in het voorlichten van je kinderen over wat bv. roken met je lichaam doet, hoe duur het is etc. En dan vooral niet op een belerende manier.
Verbieden werkt niet, dan gaan ze het lekker stiekem doen. Dan is de communicatie ook weg.
Dingen als 'geen rijbewijs op je 18e' en 'geen zakgeld' etc. daar ben ik echt allergisch voor. Dan gaan ze de dag dat hun rijbewijs binnen is wel roken.
Als mijn kind zou roken zou ik teleurgesteld zijn, maar mijzelf inhouden en er geen heisa van maken. Ik zou zeggen dat hij of zij weet hoe het in elkaar zit met roken en dat ik geen sigaret voor ze zou betalen en hier binnen niet wordt gerookt. En dat het verder eigen keuze is.
Ik zou wel uitspreken dat ik het niet leuk vind in de zin van het vernaggelen van je lichaam wat je ermee doet.
Hetzelfde geldt voor drank. Een keer dronken thuis komen zou ik geen probleem vinden. Altijd met iemand die je kent naar huis fietsen na uitgaan of een feestje vind ik veel belangrijker. Bij zeer regelmatig dronken thuis komen, zou ik het gesprek wel aangaan.
Ik vind niet dat je je eigen angst voor drank zo op je kinderen kunt projecteren dat ze geen druppel mogen drinken. Dat vind ik niet eerlijk. Een puber zit ook in de probeer fase. Dat is niet voor niets. Grenzen worden verkend en moeten duidelijk worden. Ze kunnen daarbij een keer de fout in gaan, maar daar leren ze ook van.
Waar ik veel angstiger van wordt zijn sommige studenten die thuis enorm strak zijn gehouden en op een hele foute manier in hun studententijd helemaal los gaan en die dan dus geen vangnet hebben van thuis en hun grenzen nooit hebben geleerd in hun pubertijd.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 21:05

Mijn dochtertje is pas 15 maanden dus die wacht er hopelijk nog ff mee, maar ik ben wel voor eerlijkheid! Ik heb liever dat ze eerlijk is, dan dat ze dingen stiekum gaat lopen doen.