superpony schreef:Die van ons is 16 en rookt zover wij weten niet. Wij zijn heel jong begonnen. Mijn moeder was teleurgesteld, maar mijn vader rookte ook en kocht ook sigaretten voor me.
Mijn man had 2 ouders die rookten en die zaten er niet vreselijk mee.
Ik ben gestopt voor mn zwangerschap en heb altijd zo opegevoed dat het slecht is en wat de consequenties kunnen zijn zoals bij sporten, wat onze zoon erg belangrijk vindt.
Mijn man rookt stiekem nog weleens wat, maar niet thuis, dus hele avonden en weekenden niet.
Wij zijn altijd open en eerlijk geweest, maar eerlijk gezegd zou de bodem onder me weg zakken als ik erachter kom dat hij rookt. Ik zou het zoooooo erg vinden. Dat weet hij wel, maar tot nu toe lijkt hij niet te roken. Hij stinkt nooit, alleen na het stappen.
Drinken zijn we streng in geweest. Op zijn 16e verjaardag zijn eerste officiele biertje met mn man. Hij mag nu nog bestellen met uitgaan, maar volgend jaar dus niet meer.
Hij is nog nooit dronken thuis gekomen.
Wij hebben al vanaf het eerste uitgaan naar tienerdisco in de brugklas 1 goede afspraak. Als je toch drinkt of er is iets, bel je ons ten alle tijden, wij komen je halen.
Ook als 1 van je vrienden heeft gedronken, niet naar huis kan of iets stoms heeft gedaan, bel ons, wij komen.
Over soft drugs zijn wel heel relaxed. Ik vind het op zich niet erger dan roken of drinken, maar ligt wel aan de hoeveelheden en frequentie.
Hij en blijkbaar vrienden, zijn er nieuwsgierig naar. Ze kunnen er nu nog moeilijk aan komen, amar hij wil het wel ooit proberen.
Ik wil daar open over zijn, aangezien wij ook geblowd hebben. Maar ik wil niet dat het een gewoonte wordt. Ten eerste ken ik mensen die het teveel deden en zijn blijven doen wat je toch behoorlijk merkt. En ten tweede krijg je toch een behoorlijke hoeveelheid rook binnen, die ik afkeur.
Ik weet wat overmatig alcohol gebruik doet met een gezin of met mensen, maar ik ga daarom niet mijn man verbieden een lekker biertje te nemen of onze zoon dat verbieden, die het dan stiekem gaat doen. Het laatste wat ik wil is dat hij niet naar huis komt e op straat blijft hangen in zo een toestand.
Gelukkig is hij redelijk verstandig en kunnen we erover praten, net als veilig vrijen etc. Het hoort erbij en ouders hebben zelf ook dingen gedaan. Alleen als je ouder bent is het best moeilijk.
Je lijkt me een hele lieve en redelijke meid. Het ontroerd me dat je je moeder geen rotgevoel wil geven. Ik zie je onderschrift en denk dat jullie band heel goed en sterk is? Het is heel jammer dat je rookt. Geen 1 moeder of ouder wil dat eigenlijk, omdat het echt heel erg ongezond is en je wil het beste voor je kind. Maar er samen over praten is toch het beste. Misschien kun je stoppen met behulp van je moeder. En anders niet nu, maar later een keertje.
Bedankt voor je reactie. Mijn band is erg sterk met mijn moeder. En die wil ik niet kapot maken door dit. Het lijkt me vreselijk..
. Dat bij sommige kinderen verbieden averechts werkt zal kloppen, maar om het dan zo makkelijk te maken?
'.